Un simplu click pe care îl facem pe un site e, astăzi, automat, o informație despre noi, memorată de serverele proprietarilor site-ului pe care ne aflăm, iar de acolo ajunge, nici nu ne putem imagina unde: la organizații guvernamentale, la firme care vor să ne facă să cumpărăm un produs sau altul, ori la un dușman care vrea musai să știe cu ce ne ocupăm noi în timpul liber. Îți plac ceasurile de mână sau ești fanul unei mărci de pantofi sportivi și intri pe paginile de Internet ale respectivelor firme, pentru a vedea ce mai e nou? Din acel moment, poți fi sigur că oriunde vei căuta informații pe Internet, reclamele la acele firme sau la producători de produse similare te vor urmări peste tot. Pentru că, odată accesat unul dintre acele site-uri, bazele de date la care sunt conectați giganți precum Google, Yahoo! sau Facebook au memorat pe loc informația: ești, deja, pentru ei, un potențial cumpărător de ceasuri sau de pantofi sport. Mai trebuie doar ca insistentele reclame să te prindă într-o zi bună și să te facă să decizi că, într-adevăr, ai nevoie să faci acele cumpărături. Dacă ai cu adevărat nevoie de ele, chiar nu mai contează!
Mai grav este, însă, că acest "portret-robot” pe care motoarele de căutare ni-l creează pe seama istoricului nostru de navigare pe diverse site-uri, cu intenția de a ne da, din vasta informație de pe Internet, doar ceea ce ne dorim, sfârșește prin a ne face, practic, captivii propriei noastre compulsivități online și, mai mult chiar, a imaginii caricaturale pe care și-au făcut-o despre noi niște computere. Ai opțiuni de dreapta și ai prieteni pe Facebook care îți împărtășesc viziunea politică? Doar informațiile de la ei le vei vedea pe Facebook, nu și părerile unui amic de stânga, a cărui optică asupra actualității te-ar interesa, totuși. Internetul a decis că ești de dreapta și nu îți va mai arăta ce crede stânga! Apoi, un lucru pe care puțini îl știu sau și-l imaginează: doi oameni diferiți care caută pe Google după aceeași expresie vor obține rezultate diferite! Și cine decide asta, niște computere?
De fapt, spun specialiștii, acestea sunt marile capcane ale Internetului de azi: îngrădirea sensibilității și a creativității. Dându-ne doar lucruri previzibile, personalizarea Internetului distruge balanța dintre libertatea de gândire și concentrare, care ne face, de fapt, creativi. În epoca noului Internet, noi nu mai suntem utilizatori, suntem produse. Ni se dă doar ceea ce dorim, pentru a ni se stimula dorința de cumpărare, și ni se blochează accesul spre diversitate, spre pluralism, spre dezbatere. Adică, exact valorile în jurul cărora, acum câteva decenii, lua ființă Internetul.