Între înfăptuirile pentru care literatura română contemporană datorează recunoştinţă editurii Polirom se numără şi seria de Opere ale unor scriitori cu valoare dovedită dincolo de conjuncturi. Coordonatorul colecţiei, Daniel Cristea-Enache, şi redactorii, alcătuiesc aceste ediţii în colaborare cu autorii în viaţă, iar forma materială a volumelor, elegantă şi durabilă, le va transforma în referinţe de bază pentru generaţiile viitoare de cititori şi exegeţi. (Cărţi la care ţin mult, tipărite pe vremea comunismului pe hârtie de ziar, prost legate şi cu coperţi de carton poros, au ajuns după 30-40 de ani îngălbenite, friabile, dezlipite din cotor, de necitit.) Dintre autorii colecţiei, cu ediţii încheiate sau aflate în curs până acum, vă dau câteva nume, ca să evaluaţi standardul: Gellu Naum, Radu Cosaşu, Gabriela Adameşteanu, Ştefan Agopian, George Bălăiţă. Şi Emil Brumaru, căci la el vreau să ajung. După două tonuri cu opera poetică, volumul III conţine scrisorile trimise de el, între 1967 şi 1980, unor confraţi iubiţi pentru scrierile lor: Lucian Raicu, Leonid Dimov, Şerban Foarţă, Radu Petrescu, Alex Ştefănescu, Ilie Constantin, Florin Mugur. Poet prin predestinare şi cititor drogat cu literatură încă din adolescenţă, tânărul Emil Brumaru face sub presiunea părinţilor Medicina şi e repartizat într-un sat moldav, Dolhasca (intrat prin el în geografia literară românească). Izolat acolo, continuă să scrie şi să trimită publicaţiilor literare poeme (în 1966 debutează în "Luceafărul", apoi i se publică grupaje şi în alte reviste), să urmărească viaţa literară şi noile apariţii editoriale. Cunoştinţa cu Leonid Dimov îl apropie de "grupul oniric" din jurul acestuia şi al lui Ţepeneag, grup ce descinde uneori în sihăstria lui rurală pentru memorabile agape. Scrisorile în versuri şi proză ale poetului-doctor de 28 de ani către poetul-poet mai vârstnic cu 13 ani Dimov trec de la deferenţă la prietenie cald-năstruşnică (specialitatea casei), asezonată cu impresii de lectură, aprecieri critice şi o bucurie împărtăşită pentru reuşitele literare ale destinatarului. De fapt, în toate scrisorile din volum există acest altruism rar în lumea literară, această jubilaţie empatică pentru felul cum sunt receptate cărţile noi ale prietenilor sau chiar ale unor scriitori pe care nu-i cunoaşte încă personal (să nu uităm că erau vremuri când, după exasperante amânări în edituri şi negocieri cu cenzura, apariţia unui volum fără concesii ideologice era cu adevărat o biruinţă). Pentru Brumaru, poezia, lectura, senzualitatea sunt mijloace de supravieţuire într-o realitate ostilă, arme împotriva anxietăţii, impuls vital. Dacă în spaţiul poetic luat în proprietate, orice îi cade sub simţuri, de la lucruri banal-domestice la efectul soarelui pe un zid, se încarcă muzical cu suflet şi emite spre noi farmecul, cititorul Brumaru e şi mai uimitor. Vulnerabil, fragil psihic şi nemulţumit de împrejurările existenţei lui, lectura e o la îndemână salvare şi o preferă vieţii reale. Neînţeles de ai săi, care nu concep că poţi părăsi statutul social de medic fiindcă ai ales doar scrisul neprofitabil material, hărţuit de lipsuri, Brumaru îşi găseşte fericirea (ei, da!) citind şi recitind ce-i place. Pentru el, eroii literari dostoievskieni, de pildă, au fiziologie, viaţă, intră în mintea lor, le întâlneşte trupurile. Imaginaţia, licenţioasă dacă nu chiar libidinoasă uneori, îşi dă frâu liber în asociaţii şi metafore inspirate, în interpretări de fineţe şi astfel epistolarul capătă carate literare. Lectura care i-a devenit adicţie nu merge doar spre Marii Ruşi, Proust, clasicii literaturii române, poeţii şi prozatorii contemporani, ci îşi cumpără şi citeşte cu interes şi cărţi ştiinţifice despre pomi, cultura ardeiului sau Flagelul terorismului mondial! Însinguratul îşi umple şi intensifică astfel viaţa, se abstrage din depresie, se desfată şi se hrăneşte cu fraze şi cuvinte (am observat că de mai multe ori, scriind despre cărţi, exclamă delicios!). Corespondenţa lui Emil Brumaru, mai ales Cotidianul de gingăşie adresat zilnic lui Florin Mugur, aduce tuşe noi la portretul acestui mare "poet al lenei, purităţii şi delicateţei". Cine ar fi crezut că e amator de fotbal şi chiar face comentarii sportive avizate? Sau că e un tată atât de devotat fetiţei lui, poreclite Pufnei, pe care doar el o hrăneşte şi o adoarme zilnic? Sunt mult mai multe de spus despre bogăţia asta de epistolar, care se citeşte, vorba lui Brumaru, cu delicii.
Dorin-Liviu Bîtfoi, "Aşa s-a născut omul nou. În România anilor '50", editura Compania (tel. 021/223.23.28), 704 p., 65 lei.
Vreau să vă atrag atenţia asupra unei cărţi excepţionale, a cărei elaborare a implicat şapte ani de cercetare nu doar a arhivelor şi enormei bibliografii (ce ocupă la sfârşitul volumului 36 de pagini), ci şi filme artistice şi documentare, jurnale cinematografice de actualităţi, programe radiofonice, site-uri şi bloguri, istorie orală, colecţii personale de fotografii - într-un cuvânt cam tot ce se poate găsi despre perioada românească 1947-1965. Cel care şi-a propus şi a dus la bun sfârşit această muncă teribilă la care nu ştiu cine ar mai fi avut răbdarea şi forţa să se încumete, Dorin-Liviu Bîtfoi, are specializări multiple (filosofie, psihanaliză, literatură, istorie recentă) şi face parte din acea categorie rară de oameni serioşi (dar cu umor), harnici şi pasionaţi care-şi îndeplinesc superlativ proiectele. Pe deasupra mai scrie şi bine: limpede şi expresiv. Aşa s-a născut omul nou nu e o ficţiune, deşi se citeşte ca un roman. E un studiu complex al transformărilor reale prin care a trecut România după încheierea celui de Al Doilea Război Mondial, în timpul ocupaţiei sovietice, şi apoi, după retragerea trupelor sovietice, până la moartea lui Gheorghiu-Dej. Dorin-Liviu Bîtfoi şi-a structurat enormul material în două secţiuni: pe criterii tematice în "Cartea întâi. Încolonarea clasei muncitoare", privind anii 1947-50, şi pe criterii cronologice în "Cartea a doua. Anii puterii populare" - 1951-65. Folosirea celor două criterii e deliberată. Temele primei cărţi reprezintă direcţiile de acţiune ale conducerii comuniste a ţării, tutelate îndeaproape de trimişii sovietici, în vederea rupturii cu trecutul, ocultării tradiţiilor şi crearea premiselor pentru dresarea "omului nou". Schimbarea legislaţiei, transformarea economiei prin colectivizarea agriculturii şi etatizarea industriei în vederea planificării, ideologia agresiv impusă şi cultura controlată prin canonul realismului socialist, îndoctrinarea învăţământului - au fost scopurile vizate pentru a obţine controlul populaţiei sărăcite, traumatizate, dar capabile încă să distingă adevărul de minciună şi butaforia de realitate. Autorul cărţii preia nu numai documentele programatice ale puterii nou instalate, ci şi comentariile (şoptite), zicerile intrate în folclor din care transpare diferenţa dintre proiecte şi realitate. "Experimentul" era strict controlat de consilierii sovietici în toate amănuntele, de la modul în care se realiza represiunea, la felul cum se făceau îndoctrinările şi cum se repartizau, pe cartele, bunurile. Modelul sovietic furniza "metode" şi "învăţături" ce trebuiau aplicate pentru "forjarea omului nou" în ţara noastră. Conducătorii comunişti români au şi "iniţiative" în acest sens - unele prosteşti, dezvăluind jalnicul nivel intelectual - dar nu se abat de la "metode", pe care le aplică şi în răfuielile dintre ei. Deşi cunosc starea reală a ţării, guvernanţii folosesc metoda sovietică a realităţii inventate, care permite raiul pe pământ. Cine nu crede ajunge în puşcărie, la Canal, în domiciliu obligatoriu. După impunerea acestor reforme structurale prin metodele evocate, "Cartea a doua" adună momentele succesive şi tendinţele istorice manifestate în anii '50: deportările celor eliberaţi din închisori şi ale altor categorii de "suspecţi", devierile de la "linia partidului" (adică a conducătorului acestuia), moartea lui Stalin, frământările şi reacţiile la revoluţia maghiară din 1956, definitivarea trăsăturilor stalinismului autohton, transformat în naţional-comunismul românesc etc. Dorin-Liviu Bîtfoi înregistrează cu mulţime de detalii concrete, cu anecdote şi elemente de atmosferă, toate aceste mutaţii conjuncturale pe care cei ce au trăit "experimentul", fie şi în copilărie, şi le amintesc.
În analizele făcute României postdecembriste, mulţi consideră că starea actuală se datorează deceniilor de comunism. Într-o Europă unită şi democratică, România face într-adevăr o figură aparte, de ţară contradictorie şi imprevizibilă. Să fi marcat oare cei 42 de ani de comunism firea românilor, să fi reuşit ei să producă un "om nou" cu alte valori tutelare decât cele ale europeanului vestic? La aceste întrebări preocupante răspunde cartea pe care vă rog să o citiţi.
Florina Ilis, "Vieţile paralele", Editura "Cartea Românească" (tel. 0232/21.74.40), 688 pag.
Florina Ilis, care are acum 44 de ani, şi-a dat măsura talentului de romancieră în 2005, cu cel de al patrulea volum al ei, Cruciada copiilor. O reuşită deplină prin inteligenţa creativă, teme, miză şi construcţie, superioară celor două romane publicate anterior şi celui ce i-a urmat imediat, în 2006. După şase ani de muncă în tăcere, scriitoarea revine cu un proiect temerar, presupunând multă documentare, fişare, studiu stilistic, efort de imaginaţie şi asamblare. Căci vieţile paralele din titlu aparţin lui Mihai Eminescu, geniul naţional intrat în mentalul colectiv în chip de zeu şi martir, adorat şi de cei care nu-i ştiu decât poeziile de manual din clasele primare sau romanţele cântate la radio. Cartea de aproape 700 de pagini ce montează în ramă ficţională cam tot ce se ştie despre existenţa lui nu e o biografie romanţată (cum s-au mai încercat fără succes), nici un documentar istorico-psihologic, nici o satiră a receptării dirijate de regimurile politice româneşti din secolul XX, care s-au folosit de opera şi personalitatea lui Eminescu după cum le-a convenit. E un mixaj ambiţios de toate acestea. Artificiul narativ, ideea-sos cu care îşi leagă mulţimea de documente, mărturii, scrisori, citate din opera eminesciană, interpretări contradictorii, fabulaţii, scene imaginate, este a unui enorm dosar de urmărire informativă, alcătuit de o atemporală şi omniprezentă Securitate, care are capacitatea SF de a se teleporta în trecut şi viitor. Şeful reţelei de informatori care îl supraveghează pe Poet cu "mijloace operative specifice" reuşeşte să construiască, ajutat de agenţii săi, "o legendă informativă ce rodea şi prolifera pe măsură ce se ramifica, se extindea surprinzător, organizându-se într-o ordine de sine stătătoare, cu totul nouă şi imprevizibilă. Împletindu-se firesc cu mersul real al evenimentelor, fiind imposibil să se mai deosebească adevărul de legendă, mitul Eminescu lua amploare, devenind o ficţiune mult prea reuşită şi măreaţă încât să mai poată fi atribuită unui singur om". Această "ficţiune măreaţă" o conlucrează şi subminează romanciera, strecurându-se ea însăşi în pielea diferitelor personaje din viaţa poetului şi din posteritatea lui. Le preia cu virtuozitate nu doar felul de a se exprima, ci şi mentalitatea, în viziuni plurale. Însuşindu-şi ideea eminesciană că "orice om e un problem", Florina Ilis e tentată de cameleonismul de a fi şi Eminescu, şi Veronica Micle, şi Maiorescu, şi Mite, şi Henrietta şi o mulţime de alte personaje reflectate unele în altele, astfel încât "problemul" se complică, fără soluţii de rezolvare. Punându-le adesea în gură propriile lor spuse, recurgând la martori de epocă, ficţionalizând scene memorabile, autoarea deconstruieşte legenda, ciocneşte adevăruri parţiale, perspective varii, motivaţii verosimile sau aberante ale faptelor documentate. Nu lipsesc scenele comice şi ironia intertextuală - un alt curaj iconoclast de vreme ce tradiţia nu admite decât tonul grav-exaltat în chestiunea geniului emblematic al neamului. Nucleul temporal al romanului îl constituie anii 1883-89, ai bolii mentale a poetului, cu flash-back-uri în perioadele anterioare de la Berlin, Viena, Iaşi şi Bucureşti, dar şi cu salturi înainte, în anii de început ai comunismului. De atunci porneşte un fost arhivar (care lucrase pentru Siguranţă şi apoi fusese recrutat de Securitate) înapoi în timp, cu sarcina de a-l urmări pe Eminescu în ospiciul de la Viena. Arhivarul suprem, devenit informatorul suprem, ştie totul despre poetul suprem. Înţeleg ce vrea Florina Ilis cu această convenţie narativă. Chiar îl pune pe Eminescu să-i spună informatorului că "lucrurile se repetă la infinit. În acest prezent etern. În planul eternităţii, întreruperile din natură sunt nesemnificative. (...) Eşti cumva etern ca prezentul? Arhaeus? Şi eu sunt etern. Suntem amândoi eterni". Dar tot forţat mi se pare procedeul. Principala hibă a romanului e lipsa de măsură, care-l face uneori plicticos şi prolix. Prea a vrut autoarea să folosească toată documentaţia adunată, de la relaţia cu Veronica la chestiunea evreiască, de la natura bolii alienante la receptarea de după 1989 (dosarul din "Dilema" şi comentarii de pe bloguri), de la un Doppelgänger, un dublu pozitivist (asemănător în spirit cu Caragiale) cu care poetul idealist se contrazice filosofic, la modul cum se "recuperau" clasicii în proletcultism... Dacă s-ar fi îndurat să renunţe la unele detalii, Vieţile paralele ar fi avut de câştigat.