Selecția "Formula As"

Adriana Bittel
Emil Brumaru, "Ope­re III. Cerșetorul de cafea", prefață de Livius Ciocârlie, Edi­tura Poli­rom, 656 p.

Între înfăptuirile pentru care literatura română con­tem­porană datorează recu­noș­­tință editurii Polirom se numără și seria de Opere ale unor scriitori cu valoare do­vedită dincolo de conjunc­turi. Coordonatorul colecției, Daniel Cristea-Enache, și re­dac­torii, alcătuiesc aceste edi­­ții în colaborare cu autorii în viață, iar forma materială a volumelor, elegantă și du­ra­bilă, le va transforma în re­ferințe de bază pentru gene­ra­țiile viitoare de cititori și exe­geți. (Cărți la care țin mult, tipărite pe vremea co­mu­­nismului pe hârtie de ziar, prost legate și cu co­perți de carton poros, au ajuns după 30-40 de ani în­găl­be­nite, friabile, dezlipite din cotor, de necitit.) Dintre autorii colecției, cu ediții în­che­­iate sau aflate în curs până acum, vă dau câteva nume, ca să evaluați stan­dar­dul: Gellu Naum, Radu Co­sașu, Gabriela Adameș­tea­nu, Ștefan Agopian, Geor­­ge Bălă­i­ță. Și Emil Brumaru, căci la el vreau să ajung. După două tonuri cu opera poe­tică, volumul III con­ține scri­so­rile trimise de el, între 1967 și 1980, unor confrați iubiți pen­­tru scrierile lor: Lucian Raicu, Le­­onid Dimov, Șerban Foarță, Radu Pe­tres­­cu, Alex Ștefănescu, Ilie Cons­tan­tin, Florin Mugur. Poet prin pre­destinare și cititor drogat cu lite­ratură încă din adolescență, tâ­nărul Emil Brumaru face sub pre­siunea părinților Medi­ci­na și e re­partizat în­tr-un sat mol­dav, Dol­hasca (intrat prin el în geo­grafia lite­rară româ­neas­că). Izolat acolo, continuă să scrie și să trimită pu­blicațiilor lite­rare poeme (în 1966 debu­tea­ză în "Luceafărul", apoi i se publică gru­paje și în alte reviste), să urmărească viața literară și noile apa­riții editoriale. Cunoștința cu Leonid Dimov îl apropie de "grupul oniric" din jurul acestuia și al lui Țepeneag, grup ce descinde uneori în sihăstria lui rurală pentru memorabile agape. Scrisorile în versuri și proză ale poetului-doctor de 28 de ani către poetul-poet mai vârstnic cu 13 ani Dimov trec de la deferență la prie­tenie cald-năstrușnică (specialitatea casei), ase­zo­nată cu impresii de lectură, aprecieri cri­tice și o bucu­rie împărtășită pentru reușitele literare ale destina­tarului. De fapt, în toate scrisorile din volum există acest altru­ism rar în lumea literară, această jubilație empatică pen­tru felul cum sunt receptate cărțile noi ale prie­tenilor sau chiar ale unor scriitori pe care nu-i cunoaște încă personal (să nu uităm că erau vremuri când, după exasperante amânări în edituri și negocieri cu cenzura, apariția unui volum fără concesii ideo­lo­gice era cu adevărat o biruință). Pentru Bruma­ru, po­ezia, lectura, senzualitatea sunt mijloace de su­pra­­vie­țuire într-o realitate ostilă, arme împotriva anxie­tății, impuls vital. Dacă în spațiul poetic luat în pro­prie­tate, orice îi cade sub simțuri, de la lucruri ba­nal-do­mestice la efectul soarelui pe un zid, se în­carcă mu­zical cu suflet și emite spre noi farmecul, cititorul Bru­ma­ru e și mai uimitor. Vulnerabil, fragil psihic și ne­mulțumit de împrejurările existenței lui, lectura e o la îndemână salvare și o pre­feră vieții reale. Neîn­țeles de ai săi, care nu concep că poți părăsi statutul social de medic fiindcă ai ales doar scrisul neprofitabil ma­terial, hărțuit de lipsuri, Bru­ma­ru își găsește fe­ri­ci­rea (ei, da!) citind și recitind ce-i pla­ce. Pentru el, eroii literari dostoievskieni, de pildă, au fi­zio­logie, viață, intră în min­tea lor, le întâlnește tru­pu­rile. Imaginația, licen­țioasă dacă nu chiar libidi­noa­să uneori, își dă frâu liber în asociații și metafore inspi­rate, în interpretări de fi­nețe și astfel epistolarul capătă ca­rate literare. Lec­tura care i-a devenit adicție nu mer­ge doar spre Marii Ruși, Proust, clasicii literaturii ro­mâne, poeții și pro­za­torii contemporani, ci își cumpără și citește cu interes și cărți științifice despre pomi, cul­tura ardeiului sau Fla­gelul terorismului mondial! În­sin­guratul își umple și in­tensifică astfel viața, se abstrage din depresie, se desfată și se hrănește cu fraze și cuvinte (am observat că de mai multe ori, scriind despre cărți, exclamă de­li­cios!). Corespondența lui Emil Brumaru, mai ales Co­tidianul de gingășie adresat zilnic lui Florin Mugur, aduce tușe noi la portretul aces­tui mare "poet al lenei, purității și delicateței". Cine ar fi crezut că e amator de fotbal și chiar face co­mentarii sportive avizate? Sau că e un tată atât de de­votat fetiței lui, poreclite Pufnei, pe care doar el o hrănește și o adoarme zilnic? Sunt mult mai multe de spus despre bo­găția asta de epis­to­lar, care se citește, vorba lui Bru­maru, cu delicii.

Dorin-Liviu Bîtfoi, "Așa s-a născut omul nou. În România anilor '50", editura Com­pania (tel. 021/223.23.28), 704 p., 65 lei.

Vreau să vă atrag atenția asupra unei cărți excepțio­nale, a cărei elaborare a implicat șapte ani de cercetare nu doar a arhivelor și enormei bibliografii (ce ocupă la sfârșitul volumului 36 de pagini), ci și filme artistice și documentare, jurnale cinematografice de actualități, programe radiofonice, site-uri și bloguri, istorie orală, colecții personale de fotografii - într-un cuvânt cam tot ce se poate găsi despre perioada românească 1947-1965. Cel care și-a propus și a dus la bun sfârșit aceas­tă muncă teribilă la care nu știu cine ar mai fi avut răbdarea și forța să se încumete, Dorin-Liviu Bîtfoi, are specializări multiple (filosofie, psihanaliză, lite­ra­tură, istorie recentă) și face parte din acea categorie rară de oameni serioși (dar cu umor), harnici și pa­sio­nați care-și îndeplinesc superlativ proiectele. Pe dea­supra mai scrie și bine: limpede și expresiv. Așa s-a născut omul nou nu e o fic­țiune, deși se citește ca un ro­­man. E un studiu complex al transfor­mă­rilor reale prin care a trecut România după încheierea celui de Al Doilea Război Mondial, în tim­pul ocu­pației so­vie­tice, și apoi, du­pă retragerea trupelor sovietice, pâ­­nă la moartea lui Gheorghiu-Dej. Dorin-Liviu Bît­foi și-a struc­turat enormul material în două secțiuni: pe criterii tematice în "Cartea întâi. Înco­lonarea cla­sei muncitoare", privind anii 1947-50, și pe criterii cronologice în "Cartea a doua. Anii pu­te­rii popu­lare" - 1951-65. Folosirea celor două cri­te­rii e de­li­­be­rată. Temele primei cărți reprezintă direc­țiile de acțiu­ne ale conducerii comuniste a țării, tute­late îndea­proa­pe de trimișii sovietici, în vederea rup­turii cu trecutul, ocultării tradițiilor și crearea premi­selor pentru dre­sarea "omului nou". Schim­barea le­gis­lației, transfor­marea economiei prin co­lectivi­za­rea agri­culturii și etatizarea industriei în vederea pla­nifi­cării, ideologia agresiv impusă și cultura controlată prin canonul realismului socialist, îndoctrinarea învățământului - au fost scopurile vi­zate pentru a obține con­­trolul popu­lației sărăcite, tra­u­ma­tizate, dar capabile încă să dis­tin­­gă ade­vă­rul de minciună și bu­ta­foria de realitate. Auto­rul cărții pre­ia nu numai documentele progra­matice ale puterii nou instalate, ci și co­men­tariile (șoptite), zi­ce­rile intrate în folclor din care transpare dife­rența dintre proiecte și realitate. "Experimentul" era strict controlat de consilierii sovietici în toate amă­nuntele, de la mo­dul în care se rea­liza represiunea, la felul cum se fă­ceau îndoctrinările și cum se repar­tizau, pe cartele, bu­nu­­rile. Modelul so­vietic furniza "metode" și "învă­ță­turi" ce tre­bu­iau aplicate pentru "for­jarea omu­lui nou" în țara noas­tră. Con­du­cătorii co­muniști ro­mâni au și "ini­ția­tive" în acest sens - unele prostești, dez­văluind jalni­cul nivel intelectual - dar nu se abat de la "me­tode", pe care le aplică și în răfuielile din­tre ei. Deși cunosc starea reală a țării, guvernanții folosesc metoda so­vietică a realității inventate, care permite raiul pe pă­mânt. Cine nu crede ajunge în puș­cărie, la Canal, în do­miciliu obligatoriu. După impu­nerea acestor reforme structurale prin metodele evocate, "Cartea a do­ua" adună mo­men­tele succesive și tendințele istorice manifestate în anii '50: de­portările celor eliberați din închisori și ale altor cate­­gorii de "suspecți", devierile de la "linia parti­du­lui" (adică a con­ducătorului acestuia), moartea lui Sta­lin, fră­mân­­­tările și reacțiile la revoluția ma­ghiară din 1956, de­fini­tivarea trăsăturilor stalinismului autohton, trans­for­mat în național-comunismul românesc etc. Dorin-Liviu Bîtfoi înregistrează cu mulțime de detalii con­cre­te, cu anecdote și elemente de atmosferă, toate aces­te mutații conjuncturale pe care cei ce au trăit "ex­pe­ri­mentul", fie și în copilărie, și le amintesc.
În analizele făcute României postdecembriste, mulți consideră că starea actuală se datorează decenii­lor de comunism. Într-o Europă unită și democratică, Ro­mânia face într-adevăr o figură aparte, de țară contradictorie și imprevizibilă. Să fi marcat oare cei 42 de ani de comunism firea ro­mânilor, să fi reușit ei să producă un "om nou" cu alte valori tutela­re decât cele ale europeanului vestic? La aceste întrebări preo­cu­pante răspunde cartea pe care vă rog să o citiți.

Florina Ilis, "Viețile pa­ralele", Editura "Cartea Ro­mânească" (tel. 0232/21.74.40), 688 pag.

Florina Ilis, care are acum 44 de ani, și-a dat mă­sura talentului de romancieră în 2005, cu cel de al pa­trulea volum al ei, Cruciada copiilor. O reușită deplină prin inteligența creativă, teme, miză și construcție, superioară celor două romane publicate anterior și celui ce i-a urmat imediat, în 2006. După șase ani de muncă în tăcere, scriitoarea revine cu un proiect te­merar, presupunând multă documentare, fișare, stu­diu stilistic, efort de imaginație și asamblare. Căci viețile paralele din titlu aparțin lui Mihai Eminescu, geniul național intrat în mentalul colectiv în chip de zeu și martir, adorat și de cei care nu-i știu decât po­eziile de manual din clasele primare sau romanțele cân­tate la radio. Cartea de aproape 700 de pagini ce montează în ramă ficțională cam tot ce se știe despre existența lui nu e o biografie romanțată (cum s-au mai încercat fără succes), nici un documentar is­to­rico-psi­hologic, nici o satiră a re­cep­tării dirijate de regimurile po­litice românești din secolul XX, care s-au folosit de opera și perso­nalitatea lui Eminescu după cum le-a convenit. E un mixaj ambițios de toate acestea. Arti­ficiul narativ, ideea-sos cu care își leagă mulți­mea de documente, mărturii, scri­sori, citate din opera emines­ciană, interpretări contradictorii, fabu­lații, scene ima­gi­nate, este a unui enorm dosar de urmărire infor­mativă, alcătuit de o atemporală și omniprezentă Secu­ritate, care are capacitatea SF de a se teleporta în trecut și viitor. Șeful rețelei de informatori care îl supra­ve­ghează pe Poet cu "mijloace operative specifice" reușește să construiască, ajutat de agenții săi, "o legendă informativă ce rodea și prolifera pe mă­sură ce se ramifica, se extindea surprinzător, organi­zân­du-se într-o ordine de sine stă­tă­toare, cu totul nouă și impre­vi­zibilă. Împletindu-se firesc cu mer­sul real al evenimentelor, fiind imposibil să se mai deosebească adevărul de legendă, mitul Eminescu lua amploare, devenind o ficțiune mult prea reușită și măreață încât să mai poată fi atribuită unui singur om". Această "fic­țiune măreață" o conlucrează și subminează ro­man­ciera, strecurându-se ea însăși în pielea diferitelor personaje din viața poetului și din posteritatea lui. Le preia cu virtuozitate nu doar felul de a se exprima, ci și mentalitatea, în viziuni plurale. Însușindu-și ideea eminesciană că "orice om e un problem", Florina Ilis e tentată de cameleonismul de a fi și Eminescu, și Ve­ronica Micle, și Maiorescu, și Mite, și Henrietta și o mul­țime de alte personaje reflectate unele în altele, astfel încât "problemul" se complică, fără soluții de re­zolvare. Punându-le adesea în gură propriile lor spuse, recurgând la martori de epocă, fic­țio­na­lizând scene memorabile, autoarea deconstruiește legenda, cioc­nește adevăruri parțiale, perspective varii, moti­vații verosimile sau aberante ale faptelor documentate. Nu lipsesc scenele comice și iro­nia intertextuală - un alt curaj iconoclast de vreme ce tradiția nu admite de­cât tonul grav-exaltat în chestiunea geniului emble­ma­tic al neamului. Nucleul temporal al romanului îl constituie anii 1883-89, ai bolii mentale a poe­tului, cu flash-back-uri în perioadele anterioare de la Berlin, Viena, Iași și București, dar și cu salturi înainte, în anii de început ai comunismului. De atunci por­nește un fost arhivar (care lucrase pentru Siguranță și apoi fusese recrutat de Secu­ri­tate) înapoi în timp, cu sar­ci­na de a-l urmări pe Emi­nes­cu în os­pi­ciul de la Viena. Ar­hi­varul suprem, devenit infor­­matorul suprem, știe totul despre poetul suprem. Înțeleg ce vrea Florina Ilis cu această convenție narativă. Chiar îl pune pe Eminescu să-i spună informatorului că "lucrurile se re­petă la infinit. În acest pre­zent etern. În planul eter­ni­tății, întreruperile din natură sunt nesemnificative. (...) Ești cumva etern ca pre­zen­tul? Arhaeus? Și eu sunt etern. Suntem amândoi eterni". Dar tot forțat mi se pare pro­ce­deul. Principala hi­bă a ro­ma­nului e lipsa de mă­sură, care-l face uneori plic­ti­cos și prolix. Prea a vrut au­toa­rea să folosească toată do­cumentația adunată, de la re­lația cu Veronica la chestiunea evreiască, de la natura bolii alienante la receptarea de după 1989 (dosarul din "Dile­ma" și comentarii de pe blo­guri), de la un Doppelgänger, un dublu pozitivist (asemă­nător în spirit cu Caragiale) cu care poetul idealist se contra­zi­ce filosofic, la modul cum se "recuperau" clasicii în pro­let­cultism... Dacă s-ar fi în­du­rat să renunțe la unele de­talii, Viețile paralele ar fi avut de câștigat.