Julița, biserica dintre meri

Otilia Teposu
"În urmă cu treizeci de ani, într-o noapte de la sfârșitul lunii august, imediat după ce am fost instalat preot aici, în Julița, a fost o furtună foarte mare."

"Ploua și fulgera, de ziceai că e ziua în amiaza mare și trăsnea în toate zările, de parcă venise sfârșitul lumii. Mie gândul îmi era la biserica veche, care era tare firavă și mă temeam de soarta ei. N-am ținut seama de vitregia de afară, mi-am luat lanterna și m-am dus atuncea, noaptea, pe vijelia aceea, în biserică. M-am uitat peste tot să văd pe unde plouă, unde s-au udat pereții și m-am tot gândit ce pot să fac, ca să mai salvez ceva. Mi se părea că sfinții pictați plâng și-mi cer ajutorul și par­că mă durea fiecare pică­tură de apă ce se prelingea pe pereții din lemn. Pe lângă că-i veche, biserica noas­tră are o pictură deosebit de frumoasă, și-n afară de asta, ea a înfruntat alături de oameni vitregiile timpului. În noaptea aceea cu furtună, am simțit cumva că mă înfrățesc cu biserica, am simțit că în viața mea de preot a apărut un prag greu, pe care eram obligat să-l trec: adică, să nu las cu nici un chip bise­rica veche a satului de izbe­liște, chiar dacă satul avea și o biserică nouă, mare, frumoasă, încăpătoare, în care se țineau slujbele obișnuite. Oamenii trebuie să se țină de rădăcinile lor, să nu uite de unde au pornit și ce i-a fă­cut să ajungă buni creștini”, spune părintele Mateaș Traian Gheorghe și ne invită să mergem să vedem comoa­ra cu ochii noștri: biserica din Julița, un sat aflat aproape de Vărădia, pe Mureș, o comoară a patri­moniului spiritual românesc.

Legenda

Cum mergi de la Deva către Arad, dincolo de Să­vâr­șin, se desprinde un drum care te duce până în satul Julița, așezat între alte sate vechi: Baia, Stejaru, Gă­vojdia, pome­nite în documentele vre­mii, încă de pe la 1400. Numele sa­tu­lui vine de la o apă iute, ce co­boa­ră de la poalele muntelui Drocea. Iar numele apei, spun legendele lo­cu­lui, ar veni de la fata unui viteaz de pe valea Crișului Alb, numită Giu­lia­na. După ce vi­tea­zul a căzut în lup­tele cu turcii, fata i-ar fi luat lo­cul și, până la urmă, i-a alungat pe turci dincolo de Valea Vărădiei. Tot legendele spun că pe vremuri satul era mai la nord de vatra caselor de acum. Erau pe atunci doar câteva case strânse în jurul unei biserici din lemn, așezate pe vârful unui deal. Cu timpul, oa­me­nii au coborât mai aproape de valea largă a Mure­șului, au pus altă vatră sătească și și-au luat și biserica după ei. Astăzi, mai sunt doar vreo trei sute de locui­tori, multe case sunt pustii și multe numere de case au dispărut, pentru că gospodăriile au rămas în ruină. Stăpânii lor fie au plecat la cele veșnice, fie și-au găsit norocul pe alte meleaguri.
Biserica veche, ce-a călătorit odată cu oamenii, pur­tând hramul Intrarea Maicii Domnului în Biserică, se află în mijlocul satului de azi, între casele care sunt așe­zate ca un zid de apărare în jurul ei. Construită din lemn, cu un turn ce se ridică semeț dintre merii ce-o înconjoară, biserica este oarecum prietenoasă, parcă te cheamă și te îndeamnă să-i treci pragul, să te împăr­tășești de căldura, blândețea și echi­librul formelor și al chipurilor pictate pe pereții de lemn.
Ca să intri în biserică, trebuie să calci pe o piatră veche, ce are săpat în ea semnul crucii. Pășești cu sfială și pui piciorul pe marginea ei, ca să nu atingi crucea, te apleci și treci de ușa joasă. N-ai vreme să te dezmeticești în penumbra naosului, căci lumina intrată ca un șuvoi prin ușa rămasă deschisă învie chipurile pictate pe pereți, pe boltă și pe iconostas. Roșu impe­rial, albastru, auriu, și iarăși albastru, culorile strălu­cesc pe alocuri, pentru a rămâne doar bănuite, uneori, pe veșmintele mironosițelor, ori pe câmpul pe care stau în picioare, hieratici, încremeniți, sfinții. Sfinți și sfinte fericiți, cu ochi mari și pleoape grele, arcuite blând, înconjoară pereții și, oriunde te întorci, privirea se oprește pe surâsul lor veșnic.
Se spune că înainte de biserica aceasta au fost încă trei biserici în satul Julița, dar documente și înscrisuri oficiale există numai pentru două. Biserica de acum a fost adusă aici, între meri, de pe un deal aflat mai către munte, și satul a renăscut în jurul ei. Fiecare grindă a bisericii, fie că este de la talpa încheiată în coadă de rândunică, fie că e vorba de cele de sub acoperiș, poar­tă un număr scris cu cifre romane, ceea ce dovedește clar că biserica a fost ridicată în altă parte, apoi des­făcută și mutată, bucată cu bucată. Cine știe ce pricini și griji i-au făcut pe oamenii de demult să mute vatra satului mai la drum, lăsând în urmă un loc numit azi "Dealul Bisericii”, unde, dacă ajung, se închină și își fac cruce. E sigur însă că oamenii aceia au pornit în drumul bejeniei cu crucea în frunte, iar dragostea lor pentru bisericuța ocrotitoare este în­scrisă și pe spatele unei icoane prăz­nicar, ce datează din anul 1787: "A­ceas­tă sfântă și frumoasă icoană o am luat Moș Adam din Giulița pentru sufletul meu și al părinților și o am adus la Sfânta Biserică pentru sărutare, că este făcută de zugravi de treabă. Astă icoană este luată din Făget, când au fost târg, în Ziua Floriilor, iar eu o am adus în ziua de Paști la biserică, în martie, luni, după Paști, în leat 1787. Scris-am eu, diac Ion ot Giulița. Gră­mătic”.
De multă vreme n-am mai văzut atâta durere în­scrisă într-o icoană. Chipul lui Iisus e prins de o sufe­rin­ță imensă. Privirea lui grea este însă senină, căci a înfruntat chinul, trădarea și sacrificiul, o privire limpede, care trece dincolo de cele lumești, și care mă face să mă opresc o vreme înaintea icoa­nei. Când ies din penum­bra pri­mi­toare a bisericii, mai apuc să văd cum lucesc stins hlamidele sfinților înșirați pe pereți. Pe ușa deschisă văd cerul al­bastru și o creangă cu mere. Lumina soarelui se odihnește în rotun­jimea lor.

Preotul

Preotul Traian Mateaș s-a născut pes­te Mureș, în co­muna Bata. Nu-i pare rău că a ple­cat de acasă, pen­tru că în Julița a găsit enoriași buni și omenoși. "Când am venit aici, în sat, le-am spus de la început să tră­iască mereu cu gân­dul că suntem tot timpul în fața lui Dumnezeu și Dumnezeu este cu noi în toate momentele vieții noastre. Trăim în El ca frații, și numai moartea ne mai poate despărți, oriunde am fi. Am în­ceput duminecile, cu câte două sute de oameni în biserică, astăzi mai sunt doar vreo nouă­zeci, o sută. Mulți dintre cei care ve­neau săptămânal la biserică nu mai sunt printre noi, au plecat la cele veș­nice. Acum, în așteptarea Crăciu­nului, le pregătesc enoriașilor mei un cuvânt în plus față de alte săr­bători. Tot satul vine la biserică la Nașterea Dom­nului. La slujba de Crăciun, în Sfânta Liturghie, Iisus Christos parcurge exact viața lui pământească. Pe mâinile de lut ale preotului Iisus se naște, facem pros­comidia, crește, iese la propo­vă­dui­re Evanghelia, pătimește, moare și înviază. Asta-i Sfânta Liturghie și fără ea n-ar exista lumea. Lăsându-și în Sfântul Potir trupul și sângele său sub chipul pâi­nii și al vinului, Iisus se sacrifică pentru ca lumea via­­ță să aibă și încă din belșug”.
Pornit să povestească despre oamenii din sat și despre biserica pe care o păstorește, preotul vorbește chibzuit, ca un gospodar care n-are voie să uite nimic pentru bunul mers al parohiei sale. Nu-i place să piardă vremea, are mereu câte ceva de făcut pe lângă cele două biserici din sat și la capela de curând terminată. Nu-și lasă enoriașii să lâncezească, îi ajută dacă ajung la greu, știind cât este de important ca oamenii să se simtă făcând parte dintr-o comunitate, să nu se simtă părăsiți. Ar putea vorbi ceasuri întregi despre poveștile care se nasc în jurul unei biserici, dar n-are timp de povești, mai importante sunt faptele.
"După treizeci de ani de slujire, eu cred că misiu­nea preotului este foarte grea. El trebuie să fie mereu un luminător pentru enoriași, dar pentru asta este important să se instruiască, să studieze, să se lumineze el în primul rând, să se aplece asupra cărților, să nu rămână în urmă cu nimic din ceea ce l-ar putea ajuta să-i facă pe oameni să se apropie de biserică. Un bec, o oiagă (sticlă) de lampă, dacă sunt murdare și nu sunt șterse din timp în timp, nu dau lumină bună. Așa și preotul, trebuie să fie capabil mereu să răspundă tutu­ror întrebărilor și provocărilor zilnice. Eu n-am voie să fiu doar un bun administrator al bisericii din sat, eu trebuie să fiu reazem sufletesc pentru toți și să-i ajut să-și păstreze mândria rădăcinilor străvechi. De-aceea am îngrijit cu atâta râvnă și biserica veche din mijlo­cul satului. Ea este cel mai important semn al biruinței lui Christos asupra morții și a binelui asupra răului. Biserica asta este inima satului, și-atâta vreme cât mai este un om viu, trăitor în sat, ea n-are voie să rămână pustie. Când am venit în Julița, m-am bucurat, căci am găsit două biserici, una neterminată și una veche, într-o stare deplorabilă. Acum biserica nouă e gata, e minu­nată, dar poți să faci o sută de biserici și de cate­drale noi, dacă nu ai grijă de una veche, care este pre­cum un certificat de naștere pentru sat. Eu nu pot să stau liniștit dacă nu intru măcar o dată pe zi în ea, am drag de ea și simt că mă primește cu multă liniște și îm­păcare. De-aceea, am luptat atâta pentru restau­ra­rea ei. Biserica aceasta a rezistat sute de ani și a scă­pat de focul războaielor ce-au trecut peste ea. Pu­team eu să stau cu mâinile în sân și să nu fac nimica pentru salvarea ei? Puteam să stau nepăsător și să văd cum zi de zi se dărâmă tot mai tare, cum se năruie ca o floare pe care o tai de la rădăcină? Țin minte că acum treizeci de ani, după noaptea aceea cu furtună mare, l-am chemat pe consilierul cel mai de nădejde, cu care am lucrat cel mai mult. «Unchiule Pă­tru», i-am zis, «îi o mare problemă cu biseri­ca, uite, aici plouă, aici plouă, aici plouă. Noi trebe astăzi să rezolvăm asta, astăzi și nu mâne. Acuma. Noi nu putem sta câtă vreme biserica noastră este în pe­ricol». Și unchiul m-a aju­tat. Am pre­parat ciment cu nisip, am schimbat țiglele sparte, am astupat găurile din acoperiș. Asta a fost prima și cea mai urgentă operațiune de sal­vare, să nu mai plouă în bise­rică. Apoi l-am chemat pe dom­nul Clau­diu Moldovan, ar­hitect, Dumnezeu să-i deie sănă­tate, care a făcut docu­mentele pentru o restaurare totală. O restaurare ca la carte, așa cum me­rita o biserică mân­dră ca aceas­ta. Am scos trestia, mortarul, tot ce a fost putred, am adus-o la forma originală, adică am cură­țat-o, de-am făcut-o ca la începuturile ei, și am sfințit-o în prezența domnului Horia Bernea, pe atunci director la Muzeul Țăranului Român, care ne-a sfă­tuit cum și ce să facem ca să reîn­viem a­ceas­tă sfân­tă biserică. Și-am salvat-o și o vom îngriji cât vom trăi, căci în jurul ei s-a adunat acest sat”.

Oamenii

O cheamă Ersilia Gabor, are 79 de ani și se bucură ca un copil când o întreb de biserica veche: "Tot nea­mul meu a ținut de biserica veche. În biserica veche m-am botezat, tot acolo m-am cununat, mi-am botezat copiii și nepoții. Biserica asta a fost sprijinul nos­tru, de când ne știm pe lume, reazemul nostru la greu și la bine. Noi toți din sat ținem de viața bisericii și suntem bucuroși că avem un părinte așa de devotat. Am fost prima parohie care am construit o capelă în curtea bisericii și avem și o biserică nouă, mare, de încape tot satul la liturghie, dar noi nu putem uita de biserica veche, în care am viețuit”.
Pe Lucreția Titus Gabor am găsit-o în poarta casei. Aștepta vești ori poate doar vreun trecător cu care să mai schimbe o vorbă. Ne-a privit mai întâi curioasă, din spatele unor ochelari rotunzi, prea mari parcă pen­tru cât e de firavă, și abia apoi a început să vorbească: "De 70 de ani eu am venit în sat prin căsătorie și de atunci țin de această biserică. Sunt cea mai bătrână femeie de aici, și încă de pe trei sate, am împlinit nouăzeci și opt de ani. Aici am prins vremuri și mai bune și mai grele, dar le-am trecut pe toate cu Dum­nezeu în gând. Toate sărbătorile mari ale satului și toată viața mea și a familiei mele s-a dus după legea bisericii. Acuma, nu mai am putere să mă duc pe jos în fiecare duminică la slujbă, dar câteodată, mi-e tare dor să mai stau în strana veche. Acolo parcă întotdea­una mi se luau grijile de pe umeri. Dar mă rog acasă și parcă la rugăciunea mea vine și biserica veche, că mă gândesc numai la ea. Avem și biserică nouă în sat, îngrijită de părintele Mateaș, tare mândră, toată-i pli­nă de picturi și de sfinți, și iconostasu-i făcut de meș­teri mari, dar mie tot biserica veche îmi vine în gând când mă rog, pentru că în ea am fost în toate zilele mari din viața mea, la cununie, la bote­zul pruncilor, la sărbătorile de Paște și de Crăciun. Nu era sărbătoare mare să nu ajung la biserică. Toa­te sărbătorile acolo începeau și așa e bine să fie, omul să pună, cât trăiește, credința înainte de orice.”

***

În satele transilvănene există un obicei foarte vechi. Poate să se întâlnească și în alte regiuni, dar eu n-am văzut semne ale lui prin alte părți. Atunci când gospodarul își culege merele, perele, sau alte fructe din livadă, lasă pe crengi câteva dintre cele mai frumoase, fie pentru vreun călă­tor ostenit, fie pen­tru vreun copil flă­mând, fie doar pen­tru păsările ce­rului. Merele aces­tea rămân în crengi multă vreme, chiar și după ce omătul acoperă lumea, și sunt în anumite zile de iarnă singurele pe­te de culoare sub norii cenușii. Ca un semn că în locul acela oricine vine de departe flămând și însetat va fi hrănit și i se va da să bea. M-am gân­dit la a­cest lu­cru, când am ieșit din biserica de lemn de la Julița și am vă­zut două me­re puse pe piatra de teme­lie de la intra­re. M-am bucurat când le-am văzut, am știut că au fost puse acolo cu un gând bun, pentru vreun om necăjit, ca să-și gă­sească ali­narea, da­că trece de poar­ta înaltă, me­reu des­chi­să, și ajunge la biserica dintre meri.

Fotografii de ANDREI CHERAN