Câţiva tineri instrumentişti români au avut iniţiativa extraordinar de îndrăzneaţă de a o lua la picior prin ţară, pentru a "democratiza” accesul muzicii simfonice în zone unde ea nu a pătruns niciodată. Iar magia a funcţionat
Atmosferă intimă, trei sfeşnice, fiecare cu câte cinci lumânări, aşezate pe scenă, acolo unde, alături de cei trei tineri instrumentişti, se află şi 200 de spectatori, aşezaţi cuminţi pe scaune. Sala Radio este arhiplină, se stă şi în picioare. O vioară, o violă şi un violoncel. Se cântă "Variaţiunile Goldberg”, mai bine de o oră, fără aplauze, fără pauze, apoi, la final, publicul îi aclamă pe Corinne Chapelle, Răzvan Popovici, invitaţii lui Răzvan Suma, care pe 7 noiembrie încheie astfel la Bucureşti turneul naţional "Vă place Bach?”. Cu fix o săptămână înainte, tot la Sala Radio, violonistul Gabriel Croitoru şi pianistul Horia Mihail încheiau un turneu inedit, "Vioara lui Enescu la sate”... O toamnă efervescentă pentru aceşti instrumentişti tineri, dar foarte experimentaţi, care îşi arată strălucirea în turnee naţionale, ce au parte de mare succes de public. Muzica simfonică se deschide dialogului public...
În Clujul natal
În luna martie, clujeanul Răzvan Suma a strâns peste 5000 de spectatori în cele opt oraşe prin care a concertat, în prima parte a turneului "Vă place Bach?”. Curajos, el a pornit în primul său turneu solo cu o mare provocare: să devină primul român ce interpretează, într-un singur concert, integrala suitelor pentru violoncel solo scrise de Johann Sebastian Bach. După reuşita primei părţi a turneului, Răzvan a lansat un dublu CD cu aceste suite, a devenit pentru a doua oară tată, apoi a pornit din nou la drum, în octombrie. Cea de-a doua parte a turneului avea să îl aducă, în sfârşit, în oraşul din care a pornit spre marea performanţă.
- Înainte de a porni în acest turneu ai declarat că este un vis al tău din adolescenţă. Cum îţi închipuiai atunci că se va derula? Realitatea a depăşit aşteptările?
- Este adevărat. A fost un vis de-al meu, poate cel mai îndepărtat sau pe care-l vedeam uneori intangibil. Acum mă uit în spate şi îmi dau seama că performanţa este mare, nu numai pentru că am cântat toate suitele de Bach într-un concert, ci le-am cântat de 20 de ori. Practic, acel zid, pe care-l vedeam înainte de netrecut, l-am escaladat de mult mai multe ori decât îmi propusesem la început. Da, din punctul meu de vedere, realitatea mi-a depăşit aşteptările.
- Ai simţit diferit răspunsul publicului de la o zonă la alta a ţării?
- Deja cunosc foarte bine sălile din ţară, mai ales că unele dintre ele sunt săli ale filarmonicilor locale. Publicul are un comportament original peste tot. Te loveşti de liniştea asurzitoare a publicului din Iaşi, treci la entuziasmul Clujului, la sobrietatea publicului sibian, la căldura timişorenilor, dar peste tot te simţi respectat şi îndrăgit. Asta este foarte important pentru un artist.
- Cum faci să te mobilizezi mereu?
- După ediţia "Vă place Bach?” din martie, am luat o vacanţă benefică. Nu e vorba doar de a studia muzica şi a te urca pe scenă, ci de pregătirea fizică a mâinilor. Mulţi compară violoncelul cu vioara, dar tensiunea pe care degetele violoncelistului apasă pe coarde este de cel puţin două-trei ori mai mare. Din cauza aceasta, am un respect extrem de mare pentru contrabasişti. Ei nu numai că apasă cu degetele enorm, ci şi cară "dulapurile” după ei o viaţă întreagă. De când am copii, totul s-a schimbat pentru mine. Înainte ieşeam din turnee extrem de obosit, îmi luam o pauză şi reveneam. Acum, când sunt acasă, chiar dacă am timp să dorm, nu o fac, pentru a sta cât mai mult în familie, cu copiii. Trăiesc, din punctul acesta de vedere, clipe magice, pe care nu vreau să le pierd, iar apoi să le regret.
- Să refacem etapele turneului. Cum a fost la Cluj?
- Scenariul a fost cam aşa: pentru vreo 15 ani, filarmonica din Cluj a fost mutată la Casa de Cultură a oraşului, din motive greu de crezut, şi mai ales de explicat în acest interviu. În această toamnă, instituţia a revenit la locul său, în sala Casei Universitarilor, unde practic mi-am petrecut aproape fiecare vineri din viaţă, până la vârsta de 18 ani, când am plecat la Bucureşti. Revenirea mea în această sală a fost extrem de încărcată de emoţie. Când am intrat pe scenă, locul în care am debutat pentru prima dată cu orchestra, m-au năpădit toate frisoanele. Mă uitam în stânga mea şi vedeam locul în care tatăl meu a cântat în orchestră la contrabas până a murit, în anul 1995, mă uitam în dreapta, vedeam locul gol în care ar fi trebuit să fie alţi colegi de-ai săi, dispăruţi şi ei. Sala era plină şi asta m-a făcut să transpir şi mai tare, pentru că fiecare revenire la Cluj este dificilă, dar aceasta a depăşit orice încărcătură. Nu-mi aduc aminte foarte bine de concert, dar cu siguranţă aceasta a fost ridicarea la fileu pentru concertul de peste două zile de la Timişoara, care a rămas cel mai bun dintre toate ale turneului.
- Ai prins o toamnă frumoasă, în care ai călătorit prin ţară. Care sunt amintirile plăcute cu care te-ai întors din călătorii, dincolo de sala de concert?
- În acest an am avut noroc de timp frumos, fără zăpezi căzute din senin, polei sau alte neplăceri. O ieşire din decorul turneului a avut loc la Sarmizegetusa, unde pur şi simplu am oprit maşina, am intrat să vizităm şi am avut parte de o revedere a locului întâlnit în urmă cu cel puţin 30 de ani. Amintiri foarte plăcute am păstrat cam din fiecare oraş din turneu, pentru că peste tot am prieteni foarte apropiaţi pe care-i văd mult prea rar.
Vioara lui Enescu
Grădiniţa din satul Dumeni, comuna George Enescu. Acesta este locul în care, pe 22 octombrie, a debutat turneul "Vioara lui Enescu la sate”, turneu care a oferit, după ultimul concert, de la şcoala din Dor Mărunt, o reprezentaţie de gală în Bucureşti, la Sala Radio. Iniţiativa acestui turneu merită toate aplauzele: doi instrumentişti de vârf, violonistul Gabriel Croitoru şi pianistul Horia Mihail, au pornit la drum având alături nu numai vioara Guarnieri del Gesu, pe care a cântat George Enescu, ci şi spiritul său. Se ştie că marele artist cânta cu mare drag în sate, şcoli, spitale unor oameni simpli, ce nu mai asistaseră vreodată la un concert de muzică clasică. L-am rugat pe pianistul Horia Mihail să ne povestească despre recentele sale experienţe muzicale. "Am rumegat un timp destul de îndelungat ideea de a călători în zone rurale, în care muzica clasică nu a răsunat poate niciodată. Enescu a cântat deseori în spitale, pe front, în mici orăşele, plimbându-se de multe ori incognito alături de vioara sa în locuri în care oamenii aveau nevoie de frumos şi de bine. Odată avut acceptul marelui violonist Gabriel Croitoru, Radio România Cultural, în cooperare cu Asociaţia Culturală Accendo, a demarat organizarea acestui proiect inedit. Toţi cei implicaţi în proiect au fost extrem de curioşi de rezultatul campaniei noastre culturale. În final, am fost surprinşi în cel mai pozitiv mod cu putinţă de numărul mare de spectatori ce au venit la concerte, de entuziasmul şi curiozitatea lor. Încă de la primele concerte, am hotărât împreună cu Gabriel Croitoru să continuăm această idee şi în viitor, deoarece suntem convinşi acum că este nevoie de cultură, de muzică clasică, şi în comunele din România, nu numai în marile oraşe. Am simţit că măcar o parte dintre cei ce ne-au ascultat au fost «atinşi» de frumuseţea muzicii pe care am cântat-o. «Flautul de aur», ce a început imediat după terminarea precedentului turneu, a însemnat bucuria de a cânta cu un flautist excepţional, Ion Bogdan Ştefănescu, alături de care am propus un program superb de sonate, de la Bach până în zilele noastre.Am reuşit astfel să nu resimt oboseala pricinuită de cele 31 de concerte şi cei 7500 km parcurşi în doar două luni. Acum urmează o perioadă mai lejeră, de relaxare, combinată cu acumulare de repertoriu nou, în vederea demarării unor noi ediţii ale deja cunoscutelor proiecte Pianul Călător, Duelul Viorilor, Flautul de aur, ce vor avea loc în 2013, precum şi concerte în Bucureşti, Braşov, Cluj Napoca şi Iaşi.”
Foto: MIHAI STETCU (3), VIRGIL OPRINA (3)