După cum se ştie, la Viena, în spatele Palatului Imperial, a fost descoperită o bucată de zid din cetatea romană Vindobona, de la care şi-a luat numele capitala Austriei (Wien). Este un zid din piatră, vechi de 2000 de ani, în faţa căruia poţi vedea zilnic sute de vizitatori. Un obiectiv turistic din nimic, am putea spune... Mi-am amintit de zidul Vindobonei zilele trecute, când am aflat cutremurat că splendidul oraş roman (un oraş, nu un metru de zid!), descoperit la Şibot, pe traseul autostrăzii Nădlac-Sibiu, a fost ras cu buldozerele (culmea ironiei!) de compania austriacă STRABAG. Dacă, potrivit legii, notificarea Muzeului Naţional a fost făcută sâmbătă, demolarea zidurilor de două mii de ani a fost definitivată, în mare grabă, până luni! Blitzkrieg împotriva patrimoniului României! Autorităţile statului au permis, ba chiar au forţat, în criminala lor ignoranţă, acest sacrilegiu. Şi ce să vezi! În ecuaţia penală a acestei catastrofe, îl întâlnim din nou pe arheologul Paul Damian, directorul adjunct al Muzeului Naţional de Istorie, omul de casă al companiei de la Roşia Montană. Ce-i drept, domnia sa a recomandat firmei vieneze să îngroape zidurile romane în fundaţia autostrăzii, iar nu să le distrugă... Cine ştie, peste o sută sau peste o mie de ani, se va găsi poate un arheolog adevărat, care să devieze autostrada şi să scoată la lumină, din beton, oraşul strămoşilor noştri! Iată însă că Grupul de Gândire şi Acţiune "România Vie” a constatat că austriecii n-au ţinut cont de rugămintea "personală” a domnului Damian şi au nivelat fără milă întregul sit. N-au mai aşteptat raportul final de cercetare, examinarea acestuia de către Comisia Naţională de Arheologie şi emiterea certificatului de descărcare arheologică. Aşadar, adio oraş roman "Şibot”! Adio, oraş neolitic "Turdaş”, mai vechi decât piramidele egiptene! România capitalistă, mai sălbatică decât hoardele tătare, a scuipat foc şi pucioasă peste propria istorie! Este o practică curentă în România ca antreprenorii, odată ce au fost informaţi despre finalizarea săpăturilor arheologice, să procedeze la desfiinţarea vestigiilor, fără a mai aştepta finalizarea procedurilor... O altă mare descoperire a arheologilor sunt oraşele neolitice de la Turdaş (Hunedoara) şi Cristian (Sibiu). Din nefericire, la sfârşitul lui octombrie, Grupul "România Vie” a găsit şi aici vestigiile, datând din mileniul V î.Hr., acoperite deja cu asfalt. Ca urmare, Alburnus Maior, Re.Generation, Salvaţi Bucureştiul şi Fundaţia Culturală "Roşia Montană”, asociaţii cu mare impact social, au protestat vehement împotriva crimelor culturale pe bani europeni săvârşite pe traseul autostrăzii A1.
"Pentru salvarea oraşului Şibot, ar fi fost suficientă înălţarea autostrăzii pe un viaduct”
"La Şibot”, se spune în protestul asociaţiilor amintite, "a fost descoperit unul din cele mai bine conservate şi mai întinse oraşe meşteşugăreşti romane din Sud-Estul Europei, în orice caz, cel mai bine conservat şi mai întins de pe teritoriul României, iar pentru salvarea ruinelor, ar fi fost suficientă înălţarea autostrăzii pe un viaduct. Acum este însă prea târziu şi nu putem să nu remarcăm faptul că autostrada urmează în zonă un traseu straniu, ce traversează de două ori, la câteva sute de metri, drumul naţional, deşi ar fi putut continua pe acelaşi deal, paralel cu drumul naţional, fără măcar să se apropie de situl arheologic roman”. Autorităţile centrale declară că au fost luate prin surprindere. În consecinţă, asociaţiile cer, în termenii cei mai fermi, modificarea legislaţiei; transformarea Comisiei Naţionale de Arheologie (CNA) într-un organism ale cărui recomandări să aibă caracter obligatoriu; numiri numai pe bază de competenţă în CNA şi transparenţa lucrărilor acestei comisii. De asemenea, asociaţiile cer guvernului să intervină pentru consolidarea malului Mureşului la Turdaş, spre a împiedica eroziunea în dreptul a ceea ce a mai rămas din oraşul neolitic. "Considerăm”, spun în final semnatarii scrisorii deschise, "că inventarul neolitic şi eneolitic al României, inclusiv întreg spaţiul românesc, cunoscut drept «Old Europe Civilization» sau «Old Danube Civilization», trebuie propus pentru clasarea ca patrimoniu UNESCO”. Menţionăm că Grupul "România Vie”, condus de avocatul Alexandru Surcel, va înainta în curând Parchetului o plângere penală contra STRABAG, pentru demolarea ilegală a sitului Şibot 3.
"Ni s-a promis o reconstituire a primului oraş din Transilvania... Dar va fi o luptă”
Unul dintre arheologii care au condus nemijlocit săpăturile de salvare de pe tronsonul Deva-Orăştie este profesorul Sabin Luca, directorul Muzeului Naţional Brukenthal din Sibiu. Din declaraţiile domniei sale, putem afla ce valori uriaşe au fost dezgropate în vara trecută în Transilvania şi ce dramă naţională presupune demolarea lor criminală. Descriind un fragment ceramic datat din anul 6000 î.Hr., descoperit la Miercurea Sibiului, pe care se află inscripţii încă nedescifrate, d-l Luca a spus: "Eu sunt zguduit. Am organizat nu ştiu câte simpozioane, am publicat nu ştiu câte volume internaţionale cu semne, simboluri, căutând să destructurez ideea după care, în perioada asta, existau sisteme de scriere. Tot timpul am zis că există sisteme de comunicare, care nu înseamnă scriere, ci simboluri. Nu ştiu ce să zic în cazul acesta, e ceva ordonat, cu simboluri variabile, dar vă daţi seama că nu e ornament. E clar că e un sistem de punere a ceva într-o ordine, cu tipuri diverse, şi va rămâne un prilej de dispute. Când va apărea în lumea internaţională, va stârni o furtună”. Numai în situl Miercurea Sibiului 2 au fost găsite, în total, 29 de complexe cu material arheologic, ce aparţin neoliticului timpuriu. Iar pe fiecare sută de kilometri de autostradă, arheologii au pus în evidenţă, în medie, circa 25-30 de situri de mare importanţă. Referindu-se la Turdaş, la pierderea unei importante părţi din oraşul neolitic, d-l Luca se consolează: "Ni s-a promis o reconstituire, cu intervenţia statului. Oamenii de ştiinţă vor să facă acest lucru în cadrul unui parc arheologic. În Occident este plin de astfel de reconstituiri. Sperăm să realizăm o copie fidelă a primului oraş din Transilvania, iar o astfel de acţiune trebuie să fie ca autostrada, o acţiune naţională. Va fi o luptă.”
"În România, buldozerele se mişcă mult mai repede decât cultura”
Am solicitat şi opinia arheologului Andrei Gonciar, profesor de antropologie la University at Buffalo din SUA, intervievatul nostru din pagina a treia. Iată cum comentează domnul profesor situaţia siturilor neolitice de pe autostrada A1:
"Situl de la Turdaş, care este cu adevărat extraordinar şi cu o valoare ştiinţifică inestimabilă, ar fi trebuit conservat şi cercetat academic, nu ca o săpătură de salvare. Ceea ce este cu adevărat trist este faptul că cercetarea acestui tezaur al trecutului naţional ar fi trebuit făcută la iniţiativa Ministerului Culturii, şi nu în calitate de subcontractanţi ai unei firme de construcţii, pentru a scoate din drumul buldozerelor ce se poate salva din trecutul României. Valoarea unei reconstituiri, de care vorbeşte domnul Luca, este relativă. În primul rând, locul şi peisajul în care o aşezare a existat face parte din realitatea ei. Considerând însă opţiunile disponibile, orice reconstituire a sitului este totuşi cu mult mai pozitivă decât distrugerea totală şi finală a aşezării. Dar diferenţa între o reconstituire cu un caracter cultural şi un proto-Disneyland este foarte mică. Autostrada va trece, cele 11 hectare din sit o să dispară şi, ca multe alte lucruri care par interesante pe hârtie, această reconstituire este încă numai un vis. Un lucru este cert: în România, buldozerele se mişcă mult mai repede decât cultura. Pe de altă parte, trebuie amintit că această autostradă a descoperit, cercetat şi distrus în jur de 10 situri care, în alte părţi ale lumii, ar fi fost declarate monumente naţionale şi protejate. Aceste situri sunt jaloane ale trecutului nostru, care ne măresc ca oameni şi ca români, şi trebuie protejate. Din păcate, la ora actuală, autostrada face mai mult parte din identitatea noastră, decât trecutul îndepărtat al ţării.”
Tragedia patrimoniului de pe autostrada A1 ne indică fără greşeală ce s-ar întâmpla la Roşia Montană, dacă guvernanţii ar da lumină verde proiectului minier. Şi acolo s-au făcut săpături "de salvare”, conduse de arheologul francez Beatrice Cauuet şi de arheologul român Paul Damian. Amândoi, dar mai ales ultimul, au recomandat anularea statutului de monument pentru galerii miniere, unice pe lume. Un "Şibot 4” stă la orizont, în urma aşa-zisului referendum zonal pus la cale de RMGC, cu concursul Consiliului Judeţean Alba. Lista Ruşinii Naţionale cuprinde aici toate partidele.