"Blitzkrieg” împotriva patrimoniului național!

Ion Longin Popescu
"Adio, oraș roman «Șibot 3»! Adio, oraș neolitic «Turdaș», mai vechi decât piramidele! România capitalistă, mai sălbatică decât hoardele tătare, a scuipat foc și pucioasă peste propria istorie!”

După cum se știe, la Viena, în spatele Pala­tului Imperial, a fost descoperită o bu­cată de zid din cetatea romană Vindobona, de la care și-a luat numele capitala Austriei (Wien). Este un zid din piatră, vechi de 2000 de ani, în fața căruia poți vedea zilnic sute de vizitatori. Un obiectiv turistic din nimic, am putea spune... Mi-am amintit de zidul Vin­do­bonei zilele trecute, când am aflat cutremurat că splen­­didul oraș roman (un oraș, nu un metru de zid!), descoperit la Șibot, pe traseul autostrăzii Nădlac-Sibiu, a fost ras cu buldozerele (culmea ironiei!) de compania austriacă STRABAG. Dacă, potrivit legii, notificarea Muzeului Național a fost făcută sâmbătă, demolarea zidurilor de două mii de ani a fost definitivată, în mare grabă, până luni! Blitzkrieg împotriva patrimoniului României! Autoritățile statului au permis, ba chiar au forțat, în criminala lor ignoranță, acest sacrilegiu. Și ce să vezi! În ecuația penală a acestei catastrofe, îl întâl­nim din nou pe arheologul Paul Damian, directorul ad­junct al Muzeului Național de Istorie, omul de casă al companiei de la Roșia Montană. Ce-i drept, domnia sa a recomandat firmei vieneze să îngroape zidurile ro­mane în fundația autostrăzii, iar nu să le distrugă... Cine știe, peste o sută sau peste o mie de ani, se va găsi poate un arheolog adevărat, care să devieze autostrada și să scoată la lumină, din beton, orașul strămoșilor noștri! Iată însă că Grupul de Gândire și Acțiune "România Vie” a constatat că austriecii n-au ținut cont de rugă­mintea "personală” a domnului Damian și au nivelat fără milă întregul sit. N-au mai așteptat raportul final de cercetare, examinarea acestuia de către Comisia Na­țională de Arheologie și emiterea certificatului de des­cărcare arheologică. Așadar, adio oraș roman "Șibot”! Adio, oraș neolitic "Turdaș”, mai vechi decât pirami­dele egiptene! România capitalistă, mai sălbatică decât hoardele tătare, a scuipat foc și pucioasă peste propria istorie! Este o practică curentă în România ca antre­prenorii, odată ce au fost informați despre finalizarea săpăturilor arheologice, să procedeze la desființarea vestigiilor, fără a mai aștepta finalizarea procedurilor... O altă mare descoperire a arheologilor sunt orașele neolitice de la Turdaș (Hunedoara) și Cristian (Sibiu). Din nefericire, la sfârșitul lui octombrie, Grupul "Ro­mânia Vie” a găsit și aici vestigiile, datând din mileniul V î.Hr., acoperite deja cu asfalt. Ca urmare, Alburnus Maior, Re.Generation, Salvați Bucureștiul și Fundația Culturală "Roșia Montană”, asociații cu mare impact social, au protestat vehement împotriva crimelor cul­turale pe bani europeni săvârșite pe traseul autostrăzii A1.

"Pentru salvarea orașului Șibot, ar fi fost suficientă înălțarea autostrăzii pe un viaduct”

"La Șibot”, se spune în pro­testul asociațiilor amintite, "a fost descoperit unul din cele mai bine conservate și mai întinse orașe meșteșu­gă­rești romane din Sud-Estul Europei, în orice caz, cel mai bine conservat și mai întins de pe teritoriul României, iar pentru salvarea ruinelor, ar fi fost sufi­cientă înălțarea autostrăzii pe un viaduct. Acum este însă prea târziu și nu putem să nu remarcăm faptul că autostrada urmează în zonă un traseu straniu, ce traversează de două ori, la câteva sute de metri, drumul național, deși ar fi putut continua pe același deal, paralel cu drumul național, fără măcar să se apropie de situl arheologic ro­man”. Autoritățile centrale declară că au fost luate prin surprindere. În consecință, asociațiile cer, în termenii cei mai fermi, modificarea legislației; transformarea Comisiei Naționale de Arheologie (CNA) într-un organism ale cărui recomandări să aibă ca­racter obligatoriu; numiri numai pe bază de compe­tență în CNA și trans­parența lucrărilor aces­tei comisii. De ase­me­nea, asociațiile cer gu­ver­nului să intervină pen­tru consolidarea ma­lului Mureșului la Turdaș, spre a îm­pie­dica eroziunea în drep­tul a ceea ce a mai rămas din orașul neo­litic. "Consi­derăm”, spun în final sem­na­ta­rii scrisorii des­chise, "că inventarul neo­li­tic și eneolitic al Ro­mâniei, inclusiv în­treg spațiul românesc, cu­noscut drept «Old Eu­rope Civilization» sau «Old Danube Civi­lization», trebuie propus pentru clasarea ca patrimoniu UNESCO”. Men­ționăm că Grupul "România Vie”, condus de avo­catul Alexandru Surcel, va înainta în curând Parche­tului o plângere penală contra STRABAG, pentru de­molarea ilegală a sitului Șibot 3.

"Ni s-a promis o reconstituire a primului oraș din Transilvania... Dar va fi o luptă”

Unul dintre arheologii care au condus nemijlocit săpăturile de salvare de pe tronsonul Deva-Orăștie este profesorul Sabin Luca, directorul Muzeului Național Brukenthal din Sibiu. Din declarațiile dom­niei sale, putem afla ce valori uriașe au fost dezgropate în vara tre­cută în Transil­vania și ce dramă națio­nală presupune demolarea lor cri­mi­nală. Descriind un fragment ce­ra­mic datat din anul 6000 î.Hr., des­coperit la Miercurea Sibiului, pe care se află inscripții încă ne­descifrate, d-l Luca a spus: "Eu sunt zguduit. Am organizat nu știu câte simpo­zioane, am publicat nu știu câte volume internaționale cu semne, simbo­luri, căutând să destructurez i­deea după care, în pe­rioada asta, exis­tau sisteme de scri­ere. Tot timpul am zis că există sisteme de comunicare, ca­re nu înseamnă scri­ere, ci sim­bo­luri. Nu știu ce să zic în cazul acesta, e ceva ordonat, cu sim­boluri variabile, dar vă dați seama că nu e ornament. E clar că e un sistem de punere a ceva într-o ordine, cu ti­puri diverse, și va rămâne un prilej de dispute. Când va apărea în lumea internațională, va stârni o furtună”. Nu­­mai în situl Miercurea Sibiului 2 au fost găsite, în total, 29 de com­plexe cu material arheologic, ce apar­țin neoliticului tim­puriu. Iar pe fie­care sută de kilometri de autostradă, arheologii au pus în evidență, în medie, circa 25-30 de situri de mare im­por­tanță. Re­ferindu-se la Turdaș, la pierderea unei im­portante părți din orașul neolitic, d-l Luca se conso­lează: "Ni s-a promis o re­cons­tituire, cu in­tervenția sta­tului. Oamenii de știință vor să facă acest lu­cru în cadrul unui parc arheologic. În Occident este plin de astfel de reconsti­tuiri. Spe­răm să rea­lizăm o copie fidelă a primului oraș din Transilvania, iar o astfel de acțiune trebuie să fie ca autostrada, o acțiune națio­nală. Va fi o luptă.”

"În România, buldozerele se mișcă mult mai repede decât cultura”

Am solicitat și opinia arheologului Andrei Gonciar, profesor de antropologie la University at Buffalo din SUA, intervievatul nostru din pagina a treia. Iată cum comentează domnul profesor situația siturilor neolitice de pe autostrada A1:
"Situl de la Turdaș, care este cu adevărat extraor­dinar și cu o valoare științifică inestimabilă, ar fi tre­buit conservat și cercetat academic, nu ca o să­pătură de salvare. Ceea ce este cu adevărat trist este faptul că cercetarea acestui tezaur al trecutului național ar fi trebuit făcută la inițiativa Ministerului Culturii, și nu în calitate de subcontractanți ai unei firme de cons­trucții, pentru a scoate din drumul buldozerelor ce se poate salva din trecutul României. Valoarea unei re­constituiri, de care vorbește domnul Luca, este rela­tivă. În primul rând, locul și peisajul în care o așezare a existat face parte din realitatea ei. Considerând însă opțiunile disponibile, orice reconstituire a sitului este totuși cu mult mai pozitivă decât distrugerea totală și finală a așezării. Dar diferența între o reconstituire cu un ca­racter cultural și un proto-Dis­neyland este foarte mică. Au­tostrada va trece, cele 11 hec­tare din sit o să dispară și, ca multe alte lucruri care par interesante pe hârtie, această reconstituire este încă numai un vis. Un lucru este cert: în Ro­mânia, buldozerele se miș­că mult mai repede decât cultura. Pe de altă parte, tre­buie amintit că această autostradă a descoperit, cer­cetat și distrus în jur de 10 situri care, în alte părți ale lumii, ar fi fost declarate monumente naționale și protejate. Aceste situri sunt jaloane ale trecutului nos­tru, care ne măresc ca oameni și ca români, și trebuie protejate. Din păcate, la ora actuală, autostrada face mai mult parte din identitatea noastră, decât trecutul îndepărtat al țării.”

"Șibot 4” stă la orizont...

Tragedia patrimoniului de pe autostrada A1 ne in­dică fără greșeală ce s-ar întâmpla la Roșia Montană, da­că guvernanții ar da lumină verde proiectului minier. Și acolo s-au făcut săpături "de salvare”, conduse de ar­heologul francez Beatrice Cauuet și de arheologul ro­mân Paul Damian. Amândoi, dar mai ales ultimul, au re­comandat anularea statutului de monument pentru ga­lerii miniere, unice pe lume. Un "Șibot 4” stă la ori­zont, în urma așa-zisului referendum zonal pus la cale de RMGC, cu concursul Consiliului Județean Alba. Lista Rușinii Naționale cuprinde aici toate partidele.