* Pe 4 august a trecut la Hristos Sorin Apan, unul dintre cei mai îndrăgiţi dascăli ai Braşovului. Un om cu preocupări diverse, folclorist, teolog, iconar şi, mai ales, făuritor de destine. La înmormântarea lui au participat, pe lângă personalităţi ale culturii, precum Horia Roman Patapievici sau Grigore Leşe, şi discipolii săi - sute de tineri îmbrăcaţi în costume populare *
Sorin Apan nu a fost doar un om, ci un conglomerat de daruri. A făcut în viaţă aproape orice ca să-L slujească pe Dumnezeu. A pictat biserici şi săli de clasă, a cântat la fluier şi acordeon, colindând toată Europa, a predat religia, concomitent cu fizica, a fost director de seminar teologic şi, mai ales, a înfiinţat Minisatul, un proiect care a lăsat o dâră adâncă, de neşters, în toţi copiii care i-au fost elevi. Minisatul a fost gândit pentru a-i împământeni pe adolescenţi în lumea ţăranului român. Nu pentru a le mijloci cunoaşterea tradiţiilor, ci pentru a le practica. Scopul era, în final, dezlegarea tainelor lumii şi apropierea de Dumnezeu, prin ceea ce Sorin Apan numea "lucrul mâinilor”. Aşa au ajuns liceenii moderni să ţeasă cămăşi cu altiţe, să modeleze oale, să încondeieze ouă şi să picteze icoane. La înmormântarea lui Sorin Apan, sute de tineri, îmbrăcaţi cu toţii în veşminte populare, i-au cântat colinde. Ore în şir. Nu "Veşnica pomenire”, nu litanii, ci colinde. Pentru că moartea e şi ea o naştere. Cea mai mare.
UN INTERVIU DIN TIMPUL VIEŢII
"M-am dus profesor în Maramureş, la Bogdan Vodă, şi m-am îndrăgostit de satul românesc iremediabil”
- Domnule Sorin Apan, dintre atâtea vocaţii, care e până la urmă cea definitorie în cazul dvs., omul de ştiinţă, teologul, artistul atras de arta populară sau pictorul de biserici? Ce sunteţi?
- Un om complicat. Pe cât aş vrea să fiu de simplu, pe atât de complicat îmi dau seama că sunt. Sunt complicat ca şi lumea în care trăim; un om care vrea să nu piardă tradiţia, dar care încearcă totuşi să satisfacă toate exigenţele de educator al unor copii pe care îi învaţă în şcoală atât fizica, cât şi religia. Toate lucrurile astea se bat în capul meu, se bat în ghiozdanele copiilor, se bat în viaţa omului de zi cu zi şi trebuie să găsim o modalitate de a trece cu ele la pace; să ajungem şi noi, totuşi, la pacea sufletului, aşa cum încearcă omul din toate timpurile.
- De aceea aţi ajuns la sat?
- Sunt născut în Târgu Lăpuş, şi apoi am copilărit în Baia Mare, de la doi la zece ani. De acolo, familia mea s-a mutat la Braşov. Această mutare a fost o ruptură cu Maramureşul, dar după ce am terminat Facultatea de Fizică, primul meu impuls, ca al oricărui adolescent rebel, a fost să fug cât mai departe, şi nu oriunde. M-am întors acasă, profesor la Bogdan Vodă, şi m-am îndrăgostit de satul românesc iremediabil. E o boală fără leac. Acolo am descoperit icebergul spiritualităţii româneşti. Practic, cei două mii de ani de creştinism îi exersasem la Mânăstirea Sihăstria, alături de Părintele Cleopa, dar la Bogdan Vodă, am găsit baza etnică, suportul creştinismului, încă şase mii de ani de istorie, cum aveam să înţeleg mai târziu, prezentă în artefacte şi în comportamente. Am descoperit semnele unui fel de "vechi testament” autohton, prezent în creaţia şi tradiţia populară.Ţăranul trăieşte într-o lume a simbolurilor, a icoanelor. Pentru el, totul este icoană, dar icoană vie, nu muzeu al formelor de ceară. Icoana se roagă, icoana este rugăciune. Pentru ţăranul român, natura era un imens templu plin de icoane. Toate aveau ceva de spus, toate-i vorbeau, toate îl ajutau să-şi aducă cerul aproape. Modernitatea a venit cu o inovaţie: l-a tăiat pe Dumnezeu şi, odată cu el, a tăiat din cosmologie partea nevăzută, populată de îngeri, de demoni, de ierarhii invizibile, şi a înlocuit-o cu raţionalitatea matematică. Practic, a amputat-o. Toată viziunea despre lumea modernă este o reducţie. Postmodernitatea merge mai departe: taie şi lumea şi o reconstruieşte virtual.Noi vom fi siliţi în viitor, dacă mergem aşa, să ne refugiem în sticlă; să fim prizonieri în cuvinte, în imagini, în reclame, în televiziuni, în mode - în adevăruri perfect relative şi contextuale. Şi asta generează boală. Şi se vede! Scadenţele încep să apară. Scadenţe pe care proiectele modernităţii poate nu le-au bănuit. Intenţiile au fost bune. Reversul tehnologizării şi alergării după bani şi perspectivei protestante capitaliste asupra lumii, naturii şi societăţii începe să se arate acum. Natura nu mai este de stăpânit. Apar tot felul de anomalii meteorologice, climaterice, şi lucrurile nu se opresc aici. În fond, L-ai scos pe Dumnezeu, ajungi la sinucidere, nu ai altă soluţie. Şi modernitatea, la nivel de mase mari de oameni, merge pe această cale. Noi, în orice caz, avem norocul ăsta, că strămoşii noştri au descoperit ceea ce Eliade, Dan Bota numeau "creştinism cosmic”, şi care este, de fapt, esenţa ortodoxiei. În fond, lumea nu este un lucru pe care trebuie să-l jefuieşti sistematic şi să te extinzi în ea ca un proprietar. Ea nu are valoare de inventar, ci valoare funcţională.
- E o cale, e un drum.
- Exact! Este o cale şi nu poţi să-ţi baţi joc de ea. Are această valoare pe care cei vechi au ştiut-o mai bine. S-au mulţumit cu mai puţin şi au câştigat mai mult. Nu s-au extins în trei dimensiuni, în toate părţile. Au tras cerc şi au centrat lumea axial. Au pus o biserică, o troiţă, un stâlp de hotar, şi în centru şi în margine, şi-au descoperit o cale verticală, pentru că ei trăiau într-o lume cu sus şi jos.Nu erau relative aceste noţiuni. Şi-au găsit un drum spre Dumnezeu. Au ştiut să gestioneze obiectele lumii nu numai pe valorile utilitare. Ştiau să mântuiască lucrurile, astfel încât să se ridice de la văzute la nevăzute, spre Dumnezeu, şi să-şi împlinească misiunea de om. Modernul ce alternativă are? Să moară ca un vierme, într-un univers infinit tridimensional? Ca un fir de praf, de care să nu-şi mai amintească nimeni peste două generaţii? Să se piardă iubirile, să se piardă frumuseţile, să se piardă toate investiţiile lui, în care a crezut, toate credinţele lui? Toată inima lui să fie spulberată şi făcută praf de termodinamică?
- Aţi trasat un posibil scenariu, care este foarte pesimist. Totuşi, dumneavoastră aveţi grijă de copii. Oamenii pesimişti nu prea au grijă de copii.
- Da, aşa este. Şi aici avem chiar o mare responsabilitate. Eu consider că, în fond, marea valoare a tradiţiei constă tocmai în ceea ce a oferit generaţiilor ulterioare. Ei au văzut o cale de salvare. Tot acest corpus de idei, de îndeletniciri, pot constitui în caz de avarie o cale de salvare.Aş zice că o mai mare grijă nu poate să aibă un dascăl responsabil la ora asta, decât ca, întrevăzând pericolele, să caute posibile alternative, şi dacă le găseşte chiar în lada de zestre a neamului său, atunci poate să se considere un om fericit. Cred că mulţi români la ora asta caută la fel.
- Aveţi şi nădejdea asta?
- Nădejdea e la Dumnezeu. El a făcut toate. El a îngăduit şi acest curs al istoriei culturii şi civilizaţiei pe care îl străbatem, deci, în mod sigur, în mâna Lui sunt şi soluţiile. Ca profesor - pentru că asta sunt, indiferent de ce materie anume, încep şi simt că acuma pot să fac deja bilanţuri. Ştiu că am de făcut o temă. Şi, din ceea ce se întâmplă, mi-am dat seama că tema care trebuie să fie făcută când pleci din viaţa asta este să ştii ce fel de om eşti, de unde vii, încotro pleci, ce zestre trebuie să ai şi dacă reuşeşti câte puţin să ajungi la luminişuri, să le transmiţi şi altora. Asta, pentru că sunt profesor. Ăsta a fost destinul meu. Poate şi de aia Dumnezeu mi-a mai luminat nişte înţelesuri printre păcatele mele.
Foto: Arhiva "Minisatului”