* Pe 4 august a trecut la Hristos Sorin Apan, unul dintre cei mai îndrăgiți dascăli ai Brașovului. Un om cu preocupări diverse, folclorist, teolog, iconar și, mai ales, făuritor de destine. La înmormântarea lui au participat, pe lângă personalități ale culturii, precum Horia Roman Patapievici sau Grigore Leșe, și discipolii săi - sute de tineri îmbrăcați în costume populare *
Sorin Apan nu a fost doar un om, ci un conglomerat de daruri. A făcut în viață aproape orice ca să-L slujească pe Dumnezeu. A pictat biserici și săli de clasă, a cântat la fluier și acordeon, colindând toată Europa, a predat religia, concomitent cu fizica, a fost director de seminar teologic și, mai ales, a înființat Minisatul, un proiect care a lăsat o dâră adâncă, de neșters, în toți copiii care i-au fost elevi. Minisatul a fost gândit pentru a-i împământeni pe adolescenți în lumea țăranului român. Nu pentru a le mijloci cunoașterea tradițiilor, ci pentru a le practica. Scopul era, în final, dezlegarea tainelor lumii și apropierea de Dumnezeu, prin ceea ce Sorin Apan numea "lucrul mâinilor”. Așa au ajuns liceenii moderni să țeasă cămăși cu altițe, să modeleze oale, să încondeieze ouă și să picteze icoane. La înmormântarea lui Sorin Apan, sute de tineri, îmbrăcați cu toții în veșminte populare, i-au cântat colinde. Ore în șir. Nu "Veșnica pomenire”, nu litanii, ci colinde. Pentru că moartea e și ea o naștere. Cea mai mare.
UN INTERVIU DIN TIMPUL VIEȚII
"M-am dus profesor în Maramureș, la Bogdan Vodă, și m-am îndrăgostit de satul românesc iremediabil”
- Domnule Sorin Apan, dintre atâtea vocații, care e până la urmă cea definitorie în cazul dvs., omul de știință, teologul, artistul atras de arta populară sau pictorul de biserici? Ce sunteți?
- Un om complicat. Pe cât aș vrea să fiu de simplu, pe atât de complicat îmi dau seama că sunt. Sunt complicat ca și lumea în care trăim; un om care vrea să nu piardă tradiția, dar care încearcă totuși să satisfacă toate exigențele de educator al unor copii pe care îi învață în școală atât fizica, cât și religia. Toate lucrurile astea se bat în capul meu, se bat în ghiozdanele copiilor, se bat în viața omului de zi cu zi și trebuie să găsim o modalitate de a trece cu ele la pace; să ajungem și noi, totuși, la pacea sufletului, așa cum încearcă omul din toate timpurile.
- De aceea ați ajuns la sat?
- Sunt născut în Târgu Lăpuș, și apoi am copilărit în Baia Mare, de la doi la zece ani. De acolo, familia mea s-a mutat la Brașov. Această mutare a fost o ruptură cu Maramureșul, dar după ce am terminat Facultatea de Fizică, primul meu impuls, ca al oricărui adolescent rebel, a fost să fug cât mai departe, și nu oriunde. M-am întors acasă, profesor la Bogdan Vodă, și m-am îndrăgostit de satul românesc iremediabil. E o boală fără leac. Acolo am descoperit icebergul spiritualității românești. Practic, cei două mii de ani de creștinism îi exersasem la Mânăstirea Sihăstria, alături de Părintele Cleopa, dar la Bogdan Vodă, am găsit baza etnică, suportul creștinismului, încă șase mii de ani de istorie, cum aveam să înțeleg mai târziu, prezentă în artefacte și în comportamente. Am descoperit semnele unui fel de "vechi testament” autohton, prezent în creația și tradiția populară. Țăranul trăiește într-o lume a simbolurilor, a icoanelor. Pentru el, totul este icoană, dar icoană vie, nu muzeu al formelor de ceară. Icoana se roagă, icoana este rugăciune. Pentru țăranul român, natura era un imens templu plin de icoane. Toate aveau ceva de spus, toate-i vorbeau, toate îl ajutau să-și aducă cerul aproape. Modernitatea a venit cu o inovație: l-a tăiat pe Dumnezeu și, odată cu el, a tăiat din cosmologie partea nevăzută, populată de îngeri, de demoni, de ierarhii invizibile, și a înlocuit-o cu raționalitatea matematică. Practic, a amputat-o. Toată viziunea despre lumea modernă este o reducție. Postmodernitatea merge mai departe: taie și lumea și o reconstruiește virtual. Noi vom fi siliți în viitor, dacă mergem așa, să ne refugiem în sticlă; să fim prizonieri în cuvinte, în imagini, în reclame, în televiziuni, în mode - în adevăruri perfect relative și contextuale. Și asta generează boală. Și se vede! Scadențele încep să apară. Scadențe pe care proiectele modernității poate nu le-au bănuit. Intențiile au fost bune. Reversul tehnologizării și alergării după bani și perspectivei protestante capitaliste asupra lumii, naturii și societății începe să se arate acum. Natura nu mai este de stăpânit. Apar tot felul de anomalii meteorologice, climaterice, și lucrurile nu se opresc aici. În fond, L-ai scos pe Dumnezeu, ajungi la sinucidere, nu ai altă soluție. Și modernitatea, la nivel de mase mari de oameni, merge pe această cale. Noi, în orice caz, avem norocul ăsta, că strămoșii noștri au descoperit ceea ce Eliade, Dan Bota numeau "creștinism cosmic”, și care este, de fapt, esența ortodoxiei. În fond, lumea nu este un lucru pe care trebuie să-l jefuiești sistematic și să te extinzi în ea ca un proprietar. Ea nu are valoare de inventar, ci valoare funcțională.
- E o cale, e un drum.
- Exact! Este o cale și nu poți să-ți bați joc de ea. Are această valoare pe care cei vechi au știut-o mai bine. S-au mulțumit cu mai puțin și au câștigat mai mult. Nu s-au extins în trei dimensiuni, în toate părțile. Au tras cerc și au centrat lumea axial. Au pus o biserică, o troiță, un stâlp de hotar, și în centru și în margine, și-au descoperit o cale verticală, pentru că ei trăiau într-o lume cu sus și jos. Nu erau relative aceste noțiuni. Și-au găsit un drum spre Dumnezeu. Au știut să gestioneze obiectele lumii nu numai pe valorile utilitare. Știau să mântuiască lucrurile, astfel încât să se ridice de la văzute la nevăzute, spre Dumnezeu, și să-și împlinească misiunea de om. Modernul ce alternativă are? Să moară ca un vierme, într-un univers infinit tridimensional? Ca un fir de praf, de care să nu-și mai amintească nimeni peste două generații? Să se piardă iubirile, să se piardă frumusețile, să se piardă toate investițiile lui, în care a crezut, toate credințele lui? Toată inima lui să fie spulberată și făcută praf de termodinamică?
- Ați trasat un posibil scenariu, care este foarte pesimist. Totuși, dumneavoastră aveți grijă de copii. Oamenii pesimiști nu prea au grijă de copii.
- Da, așa este. Și aici avem chiar o mare responsabilitate. Eu consider că, în fond, marea valoare a tradiției constă tocmai în ceea ce a oferit generațiilor ulterioare. Ei au văzut o cale de salvare. Tot acest corpus de idei, de îndeletniciri, pot constitui în caz de avarie o cale de salvare. Aș zice că o mai mare grijă nu poate să aibă un dascăl responsabil la ora asta, decât ca, întrevăzând pericolele, să caute posibile alternative, și dacă le găsește chiar în lada de zestre a neamului său, atunci poate să se considere un om fericit. Cred că mulți români la ora asta caută la fel.
- Aveți și nădejdea asta?
- Nădejdea e la Dumnezeu. El a făcut toate. El a îngăduit și acest curs al istoriei culturii și civilizației pe care îl străbatem, deci, în mod sigur, în mâna Lui sunt și soluțiile. Ca profesor - pentru că asta sunt, indiferent de ce materie anume, încep și simt că acuma pot să fac deja bilanțuri. Știu că am de făcut o temă. Și, din ceea ce se întâmplă, mi-am dat seama că tema care trebuie să fie făcută când pleci din viața asta este să știi ce fel de om ești, de unde vii, încotro pleci, ce zestre trebuie să ai și dacă reușești câte puțin să ajungi la luminișuri, să le transmiți și altora. Asta, pentru că sunt profesor. Ăsta a fost destinul meu. Poate și de aia Dumnezeu mi-a mai luminat niște înțelesuri printre păcatele mele.
Foto: Arhiva "Minisatului”