Nişte oameni au tras cu un pix o linie pe harta Ardealului, de la apus la răsărit. Şi au spus: pe aici va fi viitoarea autostradă! O simplă dungă, puţin şerpuită, de la Nădlac spre Sibiu, pe care aveau să pornească excavatoare şi buldozere imense, într-un "marş” lent, al celui mai impresionant şantier din câte au fost în România ultimilor ani. Înaintea "drumarilor”, au fost trimişi arheologii. Ca să "descarce de sarcină” întregul traseu al şoselei, adică să vadă dacă nu cumva pe acest drum s-ar afla ceva rămăşiţe de istorie. Au fost aduşi mult prea târziu, cu doar câteva luni înainte de startul lucrărilor. În alte ţări europene, cercetările arheologice durează trei-patru ani în avans. La noi, devălmăşie păgână: muncă în grabă, mereu "cu pistolul la tâmplă”, stresul unor specialişti mânaţi zi de zi de la spate de tăvălugul uriaşului şantier care avansa, avansa! (Constructorii erau ei înşişi într-o întârziere enormă, de ani de zile, faţă de termenul iniţial). Neglijenţă. Chestiuni de bani, de interese, de mentalitate... Politice, mai ales. Dar chiar şi aşa: în doar două-trei luni de lucru în viteză, acei câţiva arheologi trimişi aici au făcut nişte descoperiri de talie... mondială! Reuşite ce pot să schimbe istoria întregii Europe! Mulţimi de aşezări preistorice, îngrămădite în doar câţiva kilometri, găsite, culmea!, la numai vreo 20-30 de centimetri sub pământ, cam atât cât intră plugul unui ţăran în glie, într-o zi obişnuită de ieşit la arat. Comori istorice aflate la suprafaţă, sub picioarele oamenilor, înşirate întâmplător de-a lungul unei simple dungi care s-a nimerit să treacă pe acolo. Căci nici un metru în stânga sau în dreapta n-a fost şi nu este cercetat. Arheologii aflaţi aici declară că peste tot, împrejurul acestui lung traseu ce străbate ţara, ar mai fi încă nenumărate alte vestigii, poate şi mai însemnate, cu toţii recunoscând, totuşi, că "fără motivul autostrăzii, nu s-ar fi ştiut nimic despre aceste comori, fiindcă nimeni n-a fost interesat şi nu investeşte în recuperarea istoriei nostre...”E plină Transilvania de asemenea tezaure, oriunde înfigi cazmaua, la doar un braţ sub pământ. Asta mi s-a părut revoltător, dar şi fantastic, venind aici! Revelaţia că, de fapt, întreg pământul românesc e încă înţesat de cetăţi şi oraşe preistorice neştiute, de "cioabe”, statui, vase şi bronzuri multimilenare, răscolite an de an de fierul unor pluguri de ţărani nepăsători! Până-n ziua de azi, nici pe jumătate n-a fost cercetat, pare-se, acest pământ străvechi. Deşi locurile acestor tezaure sunt ştiute, statul român nu s-a ostenit nici măcar să scoată terenurile cu pricina din circuitul agricol. A fost nevoie doar de o biată linie rutieră, trasată cu un pix, pentru ca, de pildă, pe-un fir de numai vreo zece kilometri, să fie găsite brusc câteva oraşe neolitice (unul din ele imens, unic în Europa, mai vechi decât piramidele egiptene), o aşezare din epoca fierului - excepţională, singulară! -, două prestigioase castre şi necropole romane, plus o întreagă cetate medievală din secolul XV, în care-a trăit şi a luptat Pavel Chinezu. Vestigii nobiliare, strategice, mărturisind despre episoade absolut noi din istoria noastră. Şi, încă o potrivire de-a dreptul senzaţională: siturile astea se află chiar în imediata apropiere a satului Tărtăria, acolo unde s-au descoperit cândva trei tăbliţe de lut, vechi de aproape şapte milenii, având pe ele cea mai veche scriere din lume (pusă până azi la îndoială de "specialişti”).
La "şoseauă”
Tărtăria. Fusesem acolo acum câţiva ani. Un sat liniştit, unduit pe câteva coline de pe malul Mureşului, c-o biserică albă în vârf, înăuntrul căreia preotul locului, Gheorghe Marin, le spunea cândva localnicilor, într-o predică, după Liturghie: "Strigă istoria sub noi, oameni buni! Strigă pământul, cioabele astea de mii de ani, pe care le găsim peste tot! Spuneţi-le copiilor voştri. Vorbiţi! Fiţi mândri, căci noi, tărtărenii suntem vechi! Noi trăim într-un leagăn al lumii...”.
Acelaşi preot îmi arătase atunci, c-o revoltă îndurerată, ogorul pe care-au fost găsite cele trei tăbliţe celebre: o bucăţică de pământ particular al unui localnic, din brazdele căruia am cules eu însumi, în numai vreo zece minute, o traistă de ceramică neolitică. Nici până acum această mică şi nepreţuită tarla n-a fost achiziţionată de stat, ci lăsată de izbelişte, arată şi azi, fără jenă, de plugurile acelui ţăran care ară istoria...
Aşadar, în afara acelei epocale descoperiri a tăbliţelor, din 1961, aparţinând istoricului clujean Nicolae Vlassa, care a făcut celebră aşezarea în întreaga lume (mai puţin la noi, din păcate), nici un eveniment n-a mai scos din inerţie traiul acestor săteni. Până la povestea asta cu autostrada... O dâră amplă de praf roşcat, întinsă dintr-un orizont în celălalt, pe care se preumblă încet utilaje uriaşe, aşa cum n-am mai văzut decât prin comunism, la Canal, în filme documentare vechi. Acest nor prelung de pulbere trece chiar pe la poalele aşezării, aproape de primele case...
Era să nu mai recunosc locul: monumentul acela uitat, prăfuit, cu inscripţia: "Tărtăria 5500 î.H., primul mesaj scris din istoria omenirii”, drumul ce coboară dintr-o haltă de tren părăsită, apoi urcă iarăşi, molcom, spre gospodăriile unor gospodari aşezaţi, ce până nu de mult îşi vedeau de treburi în tihnă, lucrând ogoare sau îngrijind animale, nebănuind că vor mai fi tulburaţi încă o dată din rosturile lor, ispitiţi să muncească pentru bani mai mulţi, la săparea acestei şosele năucitoare, care-a ajuns acum în dreptul satului lor. Pe timpul zilei, multe gospodării sunt pustii. Oamenii se duc de dimineaţă, cu lopeţile pe umăr, "la şoseauă”. Robotesc, bărbaţi şi femei împreună, sub soarele ucigător al acestui august nicicând mai torid, muncesc şi, privindu-i, îmi dau seama că lor chiar le place puţin tensiunea aceasta, fiindcă în orice clipă pot găsi "ceva” de care se vor bucura, apoi, împreună cu arheologii, căci sub fiecare lovitură de hârleţ se poate ascunde o istorie mare...
Acolo, "la arheologi”, le place lor să sape. Mult mai mult decât la şantier. La "dom'şoara Corina” (Borş), pe care o respectă ca nişte copii smeriţi pentru ştiinţa ei, dar şi fiindcă le explică pe-nţelesul tuturor tot ce a descoperit ea acolo. De pildă, aşezarea aceea uimitoare din epoca fierului, pe care-au văzut-o apoi cu toţii pe la televiziuni... Le place şi la doamna Andra (Samson), medievista... La Adela Bîltîc, romanista... Ori la domnu' Cătălin, cel ce-a găsit niţel mai sus, spre Podei, o cetate neolitică, veche de vreo şapte mii de ani...Toţi specialişti tineri, bine şcoliţi, doctori în arheologie, veniţi din Bucureşti, de la Muzeul Naţional de Istorie, tocmai până aici, ca să trudească în colbul ăsta, din primii zori ai zilei şi până seara, scormonind zi de zi o ţărână fierbinte pe care nici nu poţi călca desculţ din pricina vipiei; agitaţi mereu, sub ghilotina timpului, îngrijoraţi că poate vor omite ceva ce va fi înghiţit pe vecie sub dunga matusalemică de asfalt a autostrăzii. Şi, parcă, ţăranii tărtăreni au împrumutat şi ei o "ţâră” din pasiunea pătimaşă a acestor străini. Cuvinte precum "sit”, "Hallstatt”, "silex”, "neolitic”, "La Tène” le-au intrat deja în grai, se laudă cumva cu ele, folosindu-le foarte firesc, de faţă cu musafirii sau oamenii din satele vecine, de parcă ar şti de când lumea ce-nseamnă, iar ceilalţi ar fi nişte ignoranţi şi chiar puţin invidioşi, fiindcă la dânşii nu s-au găsit încă asemenea comori. Tărtărenii încep să-şi dea seama ce au. Un imens Monument Istoric, din grupa valorică "A”, adică "de importanţă internaţională”! Abia acum, după jumătate de secol de la Nicolae Vlassa, localnicii se simt iarăşi mândri.
"Când le-am văzut în pământ, am plâns...”
Termometrul de pe bordul maşinii noastre arată 41?C. Ne e groază să şi ieşim, să urcăm până la primele gropi. Te sufoci, ameţeşti înaintând pe acel deal gol, sub un soare gol, prin brazdele sfărâmicioase şi seci. Fiecare pas stârneşte pulberi ce ţi se împrăştie pe pantaloni până la genunchi. Aerul tremură, totul e portocaliu, selenar. De dimineaţă de la şase şi până acum, la ora unu jumătate din amiază, două femei nu s-au mişcat dintr-un punct fix, de pe acest platou incandescent. Acolo li s-a adus apă, câte ceva de mâncare. O umbreluţă decolorată de soare e înfiptă câş deasupra lor, la vreun metru peste pământ.Asudate, roşii la chip, atente şi transfigurate, stau aplecate peste o gropiţă, fără să ia seama la nimic. Mă apropii şi privesc: un fel de spinare mică de lut, de vreo cinşpe centimetri, pe care cele două o netezesc migălos c-o pensulă şi o stropesc, din când în când, cu-n fel de pompiţă cu apă, ca să vadă mai limpede. O săpătură mică, nu mai adâncă decât până la genunchiul unui copilaş. Timid, le-ntreb ce-i acolo, iar una dintre femei îmi răspunde într-un târziu, absentă, fără să-şi ridice privirea din ţărână. "Cam un fel de cămară a unei case preistorice. De vreo trei mii de ani, cam aşa...”. Şi-şi vede de lucru mai departe. Abia după cinci-zece minute, constatând că nu mai plec de acolo, aceeaşi femeie se ridică încet, se îndreaptă de spate, îşi şterge puţin palmele de pantaloni şi vine către mine, câţiva paşi, ostenită: "Corina Borş. Vă pot ajuta cu ceva?”.
***
Da, e chiar ea, "şefa ştiinţifică” a acestui tronson de autostradă. N-ai fi zis. Plină de colb până sub albul ochilor, poartă nişte pantaloni şifonaţi, foarte largi, şi o eşarfă înfăşurată neglijent în jurul capului, ca un turban rufos. Aceasta este femeia care a descoperit aşezarea aceea fantastică din epoca Hallstatt, cea care a "întârziat” o ţară întreagă cu cioburile sale, reproşându-i-se adesea că din cauza ei românii nu pot să circule cât mai urgent pe-o autostradă nouă.E cercetătoarea care l-a ignorat pe însuşi preşedintele Băsescu, atunci când acesta-i spunea că "nu-i posibil ca, de câte ori dai de două cioburi, să se oprească lucrările de infrastructură”, sau pe Radu Berceanu, care, la rându-i, comenta zeflemitor că: "probabil romanii ştiau, acum 2000 de ani, unde vrem să facem noi autostrăzi, şi taman acolo puneau situri arheologice...” Un personaj controversat, această Corina Borş. Am contestat-o noi înşine, în revista noastră, în vremea când colabora cu Roşia Montană Gold Corporation, recomandând, suspect de repede şi de uşor, eliberarea certificatelor de descărcare arheologică a acelei inegalabile, multimilenare zone aurifere. Aici, însă, la autostradă, se pare că şi-a făcut treaba. Aici a întârziat, nu s-a grăbit. Şi a făcut asta pentru nişte motive teribil de temeinice, care dărâmă toate afirmaţiile politicienilor cu dispreţ pentru istorie. Nu e vorba de nişte descoperiri oarecare. Greşeala, întârzierea, n-a fost a arheologilor, ci a statului român. De ce n-au fost trimişi aceşti specialişti din vreme, ca-n absolut orice ţară europeană, înainte ca lucrările autostrăzii să înceapă?! De unde să fi bănuit aceşti specialişti că tocmai acolo vor găsi acele importante tezaure, pe-o linie trasă nu de ei, ci chiar de constructorii înşişi?
Succesul Corinei Borş este deja atestat oficial: "E pentru prima dată în istorie când o descoperire din epocile bronzului şi a fierului, de asemenea dimensiuni şi de asemenea complexitate, a fost făcută pe un şantier arheologic din România”. O descoperire catalogată, în lumea arheologilor, drept "o mare lovitură”. Chiar Ministerul Transporturilor recunoştea, într-un comunicat de presă, că "descoperirea de pe situl Tărtăria 1 este excepţională şi cu o semnificaţie ştiinţifică deosebită pentru istoria României”. Şi atunci, cum să "uiţi” de ea, să laşi să treacă asfaltul peste asemenea vestigii?Aici a fost găsit chiar "miezul”, centrul acestei aşezări - exact pe firul autostrăzii. "Chiar acolo, vedeţi, la vreo opt metri. Acolo le-am găsit: un depozit cu peste 300 de piese din bronz şi fier, din cultura Basarabi... Împrejurul lor, descoperisem deja porţiuni mari de fortificaţii, locuinţe, aproape 130 de vase ceramice întregi, pe acestea le-am luat cu tot cu pământ şi le-am trimis rapid la Bucureşti. Dar bronzurile au fost marea mea revelaţie! Căci nu erau lucruri uzuale, unelte sau obiecte singuratice, găsite din greşeală de vreun ţăran, care apoi a anunţat arheologii. Erau multe, într-un vas neobişnuit de mare. Arme, podoabe, toate realizate cu un meşteşug incredibil, rar pomenit în secolul IX. Numeroase piese de harnaşament, or, calul era ceva de prestigiu în epocă, asociat doar persoanelor de mare rang. Ofrande nepreţuite, extrem de valoroase în acele vremuri, închinate unui nobil ce stăpânea un mare ţinut, poate chiar unui rege. Am fost primul om care, după aproape trei mii de ani, a văzut în pământ gura acestui vas uriaş, plin de comori. Starea aceea... Nu ştiu, e greu de spus în cuvinte... Ca şi cum o capsulă a timpului mi s-ar fi deschis înaintea ochilor!... Era la sfârşitul lui aprilie, chiar în dimineaţa zilei de dinaintea unei scurte vacanţe de Paşti. A doua zi trebuia să plecăm, să abandonăm şantierul. Ni s-a spus clar: ultima zi! Constructorii nu ne mai lăsau nici un timp, deja îi amânaserăm. Dar eu ştiam că trebuie să fie pe undeva, pe-acolo. Nu ştiu, presimţirea asta, că ceva important se-ascunde la doar câţiva paşi, că parcă «fuge» de mine... De aceea m-am trezit foarte devreme şi-am venit aici, când abia răsărea soarele. M-am uitat încă o dată. Şi, culmea, m-am dus din prima, chiar la locul acela. Am săpat singură. Şi am văzut cum se schimbă culoarea pământului. O... inspiraţie.O şansă... Pentru că poţi să fii un arheolog foarte conştiincios, să mergi să faci campanii de săpături an de an, şi să nu ai norocul ăsta într-o viaţă... Când am văzut gura vasului, cu toate ofrandele acelea înăuntru, vă mărturisesc că am plâns. Eram acolo, în genunchi, pe autostrada asta ca un ogor nesfârşit, şi plângeam singură, ca o nebună. M-am apucat să le scot, fiindcă ştiam că nu mai am timp decât până ce apune soarele, ca să recuperez toate piesele. Ceva mai târziu, au venit uimiţi şi ceilalţi trei arheologi ai mei, şi-au început să mă ajute. A apărut de urgenţă şi dr. Paul Damian, coordonatorul întregului proiect. Iar spre seară, au început să vină arheologii de pe toate siturile din jur - toţi! -, de pe toate dealurile, ca să vadă şi ei, să-mi fie alături. A fost una dintre cele mai fericite zile ale vieţii mele. Aşa că nu pot spune ce este mai important. Autostrada?... Istoria?... Amândouă, desigur. La sfârşitul acelei zile, toate cele aproape 300 de piese erau deja la Muzeul Naţional din Bucureşti, ca să fie restaurate şi conservate. Ele vor face, probabil, faima României în lume. Le-am găsit atunci la numai 30 de centimetri sub pământ. Însă, fără autostrada asta, poate că n-ar fi fost găsite niciodată...”
Un sas patriot
Tot aici, la Tărtăria, am ocazia să intervievez şi partea adversă a acestui veşnic "război” tacit dintre arheologi şi constructori. Chiar pe şeful acestui tronson de 25 de kilometri de autostradă, inginerul Ingo Retter. N-aş fi avut norocul ăsta, să-l întâlnesc atât de repede, fără ajutorul vechiului meu prieten, preotul Gheorghe Marin...Când mă zăreşte pe uliţă, părintele se opreşte din mers, îşi pune ochelarii pe nas, îngustându-şi privirea. "Domnu' Bogdan, chiar dumneavoastră sunteţi?!...” Mă îmbrăţişează strâns, sincer, cu putere. Nu-i vine să creadă că-s iarăşi aici, după şapte ani. De-atunci, de când militam împreună, pătimaşi, împotriva dezinteresului faţă de "fenomenul Tărtăria”... "V-aţi schimbat mult”, zice, zâmbind mereu. Într-adevăr, m-am schimbat. Am slăbit, am trecut şi prin ceva neplăceri ale vieţii. El este însă acelaşi, preotul plugar, cu palmele lui muncite, părul şi barba ţepoase, crescute sălbatic, ochii azurii, ce survolează visători pământurile astea străvechi dimprejur, pe care le iubeşte şi le venerează ca pe-o imensă biserică. Da, s-a bucurat mult să vadă iarăşi arheologi aici. Acum, după peste jumătate de veac. Îi cunoaşte deja pe toţi, umblă aproape zilnic printre ei, de la un sit la altul, curios să vadă ce-au mai găsit, orice ciob, căci nimic nu contează mai tare pentru dânsul decât istoria satului în care s-a născut şi pe care nu l-a părăsit niciodată. "O nouă Tărtăria!...”, la asta visează părintele Gheorghe. "Poate-poate, cu ajutorul lui Dumnezeu, o descoperire la fel de uriaşă ca aia din '61...”. Mă apucă pe după umeri şi mă conduce drăgăstos în curtea casei sale, aceeaşi curte acoperită de viţă în care am băut amândoi acelaşi vin înmiresmat, răcoritor, de fragă, din paharele înalte, cu picior. De aici îl sună părintele pe inginerul Retter, făcându-mi un semn cu mâna, că se rezolvă: "Bună ziua... Da, ştiu, sunteţi foarte ocupat... Vă implor, am aici un prieten drag, ar vrea să vă cunoască...”.
Peste doar vreun sfert de ceas, inginerul Ingo Retter intră în curte. Un sas frumos, înalt, bronzat, din zona Sibiului, care, de când a venit în zonă, se poartă ca orice ţăran de-al locului. Om fără ifose. Aveam să-l văd în plină caniculă, dând la lopată împreună cu localnicii, purtând o cămaşă descheiată aproape până jos, peste nişte bermude kaki, neobosit din zori până-n asfinţit, mereu printre oameni, pe teren, peste tot. N-are timp prea mult de discuţii, dar poate să-mi spună cu toată convingerea că a fost uluit de câte vestigii s-au găsit pe ductul autostrăzii ăsteia. Că puţine ţări din Europa au atâtea bogăţii arheologice atât de vechi, multe din ele încă neexplorate. Zice asta, pentru că ştie. Fiindcă el numai asta a făcut toată viaţa: drumuri, autostrăzi. A plecat din România în '90, iar în Germania, tot autostrăzi a făcut, unele din cele mai importante de acolo. "Deşi cu o civilizaţie atât de înfloritoare şi bogată, nemţii n-au nici pe departe ce avem noi, în partea asta a Transilvaniei. Fiindcă noi suntem vechi, domnule. Aici a fost prima mare civilizaţie preistorică din Europa, «Alteeuropa», cum zic nemţii”. Se simte că acestui om îi pasă de istorie, că n-ar distruge orice doar ca să grăbească lucrările. După aproape 20 de ani, Ingo s-a întors în România, sperând că poate ajuta şi el, puţin, cu experienţa sa, ca ţara asta să meargă înainte. N-a fost aşa cum şi-a închipuit. E revoltat de "sistemul” de-aici, de felul în care sunt organizate lucrările, de faptul că noi nu ştim să ne preţuim istoria.Chiar astăzi a găsit din întâmplare un mormânt, lângă Cugir, în punctul numit "La Cruce”. Se pare că e unul foarte vechi, aproape de neolitic. A fost primul care a zărit craniul, sub lama excavatorului. Şi a oprit totul. Tot şantierul! "Surprize” din astea au fost multe. În Germania, zice, nu s-ar fi întâmplat aşa ceva. De-aia acolo construcţiile merg aşa repede, fiindcă terenul este "curat”, examinat arheologic cu multă vreme înainte de-a porni excavatoarele. "Nu e vina arheologilor noştri. Ei sunt buni, mă mir c-au găsit atâtea lucruri, prea multe încă!, faţă de debandada în care s-a lucrat. În Germania şi-n alte ţări europene, aceşti arheologi sunt plătiţi de stat, care are o strategie unitară asupra lucrării. Aici, toată autostrada a fost dată pe bucăţi, unor firme private, fiindcă statul n-a vrut să dea bani, mai ales arheologilor. Partea asta a mea de 25 de kilometri e subcontractată de austriecii de la firma Strabag. Numai până acum, am cheltuit peste cinci milioane de euro, doar pentru arheologi. Cinci milioane! Excavatoare, maşini, scule, cazare, masă... Totul, până la ultima dăltiţă e plătit de noi. Dincolo sunt italieni, mai încolo alţi austrieci şi aşa mai departe... Cum să le pese unor oameni cu asemenea interese financiare de istoria unei ţări străine, de care habar n-au, şi care n-are o imagine prea grozavă dincolo?... No, iertaţi-mă, acuma iarăşi trebuie să plec...”
Toată discuţia noastră a decurs aşa: întreruptă mereu, cam la zece minute, atunci când inginerului Retter îi suna din nou telefonul. Se ridica de la masă şi alerga grăbit spre poartă, fără să ne zică nici un cuvânt. Revenea peste vreo jumătate de oră, reluând conversaţia de unde o lăsase. Şi tot aşa... "Nu am timp nici să dorm”, ne-a zis la final, zâmbind cu-un fel de amărăciune.
Metropole neolitice
Podei. Ultimul sit dinspre răsărit, dintre toate cele ale ţinutului Tărtăriei. Cel mai vechi dintre toate... Aproape pustiu, căci săpăturile s-au încheiat de ceva vreme, mulţi muncitori au plecat deja. Un platou blând, mângâiat de vânt, ce-mi aduce aminte de tărâmurile îndepărtate ale Scoţiei, de călătoriile noastre la zidul lui Hadrian, făcute cândva...Nu se mai vede mare lucru, doar nişte şanţuri şi rădăcini de ziduri prelungi, foarte numeroase, ce se încolăcesc ciudat până departe, la marginea podişului. Atât. Au fost făcute poze ca mărturii, artefactele duse la Bucureşti, învelite în bucăţi de cârpă, pentru ca violenţa soarelui să nu le prefacă în pulbere. De aproape şapte milenii, ele nu au văzut lumina, deşi au stat la 15-20 de centimetri sub pământ.Nu mai mult. La 15-20 de centimetri, una din cele mai vechi şi interesante cetăţi neolitice ale lumi!
Arheologul Cătălin Zem stă tolănit ca un patriarh, pe-un şezlong jerpelit, tot sub o umbrelă de soare spălăcită, şi-i urmăreşte pe cei câţiva oameni care încă mai lucrează pentru dânsul. Bărbos, impunător, c-o atitudine vicleană de ţar rus, privind pieziş, precum un stăpân peste ogorul înalt, ancestral, pe care l-a descoperit el însuşi. Nu mai are prea multe lucruri de făcut. Cetatea lui există. Este încă aici! În foarte scurtă vreme, peste ea va trece autostrada, dar nu mai are ce face. Măcar a găsit-o! Asta e marea lui izbândă. Cel puţin 6.500 de ani î.H., probabil 6.800. Cultura Petreşti, dacă nu şi mai veche. O impresionantă aşezare pentru acele vremi preistorice, din care doar o mică parte s-a nimerit pe ductul autostrăzii: chiar intrarea. Fortificaţiile de apărare. Porţiunea locuită e mai în spate, mult mai întinsă, dar Cătălin nu speră că va primi vreodată autorizaţie şi bani ca să o cerceteze. Şi-a luat de mult gândul de la acest vis. Pe ei, politicienii, nu-i interesează decât autostrada. Banii, prestigiul, afacerile, şpăgile. Dar fie şi numai ce s-a găsit aici, pe această bucăţică de şosea, este fantastic. Un sistem de fortificaţii nemaiîntâlnit niciunde în lume. O singură poartă de intrare, cu patru linii succesive de apărare îndărătul ei, puse cumva în zig-zag, ca-ntr-un complex labirint de ziduri şi şanţuri, prin care nu puteai pătrunde nicicum până în miezul cetăţii, derutat fiind de acest labirint, năucit ca de-o vrajă.
"Momentul meu «de glorie» a fost cel în care am reuşit să înţeleg schema acestui sistem de fortificaţii, care este foarte riguroasă. Ceva unic în lume! O întreagă geometrie, născocită de nişte oameni care ştiau să facă măsurători precise, după nişte proporţii tainice, de adevăraţi strategi.Practic, îi obligau pe cei ce se năpusteau asupra aşezării, printr-un sistem de garduri enorme, să intre şi să meargă doar pe unde voiau ei, stăpânii cetăţii. Îi «ghidau», efectiv, spre capcanele lor, în ambuscade militare bine controlate. E vorba de un efort imens, al unei comunităţi foarte numeroase. Doar pentru săparea şanţurilor ăstora s-a cheltuit o energie socială echivalentă cu cea a ridicării unor cetăţi de piatră uriaşe, în epoca clasică. Abia când am înţeles asta, mi-am dat seama ce am de fapt aici, în faţa ochilor: o aşezare ce n-a putut fi, poate, cucerită niciodată. O cetate eternă...”.
Două-trei luni de zile a avut Cătălin Zem la dispoziţie ca să o găsească, să o "înţeleagă”. Atât. Acum poate vorbi aproape despre un "oraş” neolitic, cu oameni sedentari, străzi, temple, case de vreo 6 m/7 m înălţime, unele chiar cu-n etaj sau mai multe odăi. "Fără autostrada asta n-am fi ştiut nimic. Nimic!”, zice arheologul cu chip de ţar şi plete lungi, răscolite de vânt, privindu-şi trist cetatea, pe care va trebui să o părăsească peste doar câteva săptămâni, pentru totdeauna. De-aici, de sus, se vede Mureşul, curba amplă şi strălucitoare a râului pe care altădată navigau corăbii încărcate cu sare şi aur, dinspre Sarmizegetusa spre Dunăre şi apoi către lumea largă... Mai sus, pe valea Pianului, se spăla aur încă din străvechime.Puţin mai jos, la Turdaş, pe malul aceluiaşi Mureş, a fost găsită "perla arheologică a Transilvaniei”, cel mai vechi oraş fortificat din sud-estul Europei, mai bătrân decât piramidele Egiptului... Capitala supremă a întregii civilizaţii neolitice din această parte a continentului!... O gigantică metropolă neolitică, întinsă pe mai mult de-o sută de hectare, condusă de regi înfăţişaţi în statui stând pe tron, unul din cele mai vechi şi importante centre de producţie şi distribuţie a ceramicii din istoria lumii... Peste acest oraş, chiar prin centrul lui, a trecut deja asfaltul autostrăzii...
Nădlac - Arad - Deva -Orăştie - Sibiu - Braşov - Bucureşti - Feteşti - Constanţa... O dungă lungă, piezişă, ce porneşte din Germania, străbătând Europa până spre Praga, Viena, Bratislava, Budapesta, şi-n cele din urmă, spre întreaga Românie. Nu ştiu ce să zic. E bine să avem autostrăzi, fără dubii. Păcat însă că am avut şi "ghinionul” ăsta istoric, de-a avea totodată şi atâtea tezaure inestimabile, uriaşe şi atât de multe, faţă de celelalte ţări... Doar în pământul ăsta românesc, fix pe traseul autostrăzii, au fost reperate câteva mii de asemenea situri, multe de-o importanţă arheologică majoră. Mii! Dintre ele, nici o zecime n-au fost cercetate minuţios. În curând, toată această linie a comorilor ce străpunge continentul va purta doar un singur nume, pentru toţi. I se va spune simplu: Coridorul IV pan-european.
02.10.2012, 20:45Sorin Ioan
Domnule Bogdan am inceput sa va recunosc stilul.Un articol frumos si realist o lectie de istorie si patriotism in acelasi timp.
Sincere felicitari si astept urmatorul articol