Strada Patriei, nr. 17. O stradelă aproape de centrul Ploieştiului, vestigiu vechi de-un secol, al unui cartier cândva select, astăzi plin cu magherniţe dărăpănate şi bătrâni cu chipuri posomorâte. Până acum vreo 50 de ani, pe strada asta îngustă erau înşirate cele mai cochete prăvălii. Aici găseai cei mai dibaci meşteşugari, cele mai pitoreşti crâşme, braga cea mai gustoasă şi târgoveţii cei mai însufleţiţi. Pe strada asta, la "Fane ciubotaru'”, îşi peticeau opincile toţi ţăranii din pieţele oraşului. La "Blănăria lui Matache” îşi făceau cojoace toţi boierii judeţului. "Tache croitorul” confecţiona cele mai elegante costume şi fracuri. La "Mitică giuvaergiul” se migăleau bijuterii pentru cele mai fandosite cucoane, iar "Nea Tănase - Ora exactă” era Asul ceasornicarilor din oraş. Pe-aici forfoteau zilnic sute de oameni, de la plevuşca mahalalelor şi până la spuma protipendadei, de la cei mai amărâţi precupeţi şi până la cei mai înstăriţi negustori ai judeţului. Aici se amestecau toate miresmele lumii, de la mirosul îmbietor al cafelei turceşti, aburii mititeilor pe grătar ori boarea iute de arpagic, până la aromele dulci de gogoşi sau prăjituri franţuzeşti. Era cel mai viu loc din oraş. De cum păşeai în el nu vedeai nici un chip mohorât, nici un negustor arţăgos, nici un muşteriu supărat. Era vad bun pentru toată lumea, chiar şi pentru ţigăncuşele cu flori ori pentru cerşetorii cei mai flămânzi. Aşa arăta cândva strada Patriei din Ploieşti. Astăzi, nu mai e decât un decor cenuşiu. Din toate prăvăliile cochete de-atunci, n-au mai rămas decât nişte cocioabe scorojite, gata să cadă. Totul e trist şi pustiu, doar ici, colo, câţiva bătrâni tăcuţi mai zac pe la porţi, cu privirile întunecate şi amintirile moarte... Mă aflu şi eu pe strada Patriei, la numărul 17, unde stau şi aştept de aproape un sfert de oră. Am luat o piatră şi am bătut cu ea în ţeava din poartă. O dată, de două ori, de trei ori, tot mai tare. Nimic. Gardul înalt, din tablă, nu mă lasă să văd nimic înăuntru. M-am hotărât să mai încerc o singură dată şi gata. Strig, lovesc apoi iar cu piatra în poartă şi aştept. De undeva, de departe, aud parcă glasul stins al unui bărbat. "Da, da! Imediat!”. Răsuflu uşurat. În sfârşit, un semn de viaţă după atâta aşteptare. Un târşâit de papuci se apropie încetişor de poartă. Din spatele curţii, se-aude apoi şi vocea unei femei: "Ţi-am zis eu că e cineva. Of, ţi s-a blegit de tot auzul!” Bărbatul a ajuns lângă poartă. "Ei, mai lasă-mă şi tu acum”, bodogăne îmbufnat, zăngănind de zor nişte chei. "Numai puţin, să descui”.Femeia vine în urma lui, strigându-i să se grăbească. El pare să caute fâstâcit în şiragul de chei, descuie apoi o yală ruginită, trage zăvorul de lângă clanţă şi deschide larg poarta. În faţa mea, un bătrân scund, cu privirea senină, îşi trage adânc răsuflarea, de parcă tocmai acum ar fi sosit dintr-o călătorie lungă de 50 de ani. Mă măsoară nedumerit, poftindu-mă cu jumătate de gură în curte. În urma lui, o bătrânică veselă, mărunţică şi ea, precum o fetişcană, se apropie cu pas iute de poartă. "Sunteţi de la «Formula AS»? Credeam că veniţi mai pe seară. Haideţi, intraţi”. Mă invită apoi să iau loc acolo, în curte, la o masă din tablă. Femeia zâmbeşte tot timpul, în vreme ce el pare că încă mă cercetează. Zeci de fiare ruginite stau grămadă în mijlocul curţii. Sunt resturi de la atelierul lui, pe care tocmai l-au demolat. Câţiva căţei guralivi latră de mama focului, din holul casei. Loli, căţeluşa lor pechineză, a fătat acum două luni patru pui. Nu vor să-i dea, nu au încredere să-i lase pe mâna nimănui. Căţeluşii ăştia gălăgioşi sunt ca şi copiii lor, sunt tot ce au mai de preţ acum, când nu mai au mult până la sfârşit. Casa e veche, totul e stricat sau uzat, nu mai au nici bani, dar nici vreo pornire să repare ceva. Stau zi de zi ascunşi aici, în casa asta dărăpănată, fără să mai aştepte nimic. Pentru ei, timpul pare că s-a cam oprit. "Nu mai e nimic din ce-a fost. Lumea asta nu mai are nici o fărâmă de culoare. E incoloră, insipidă şi inodoră total”. Bătrânul oftează greu, lăsând privirea încruntată să-i alunece în gol. "Eu toată viaţa am reparat ceasuri. Asta a fost cea mai mare dragoste a mea. Iar ceasurile erau atunci vii, aveau suflet, le auzeai ticăitul, bătăile inimii. Astăzi sunt nişte obiecte moarte. Degeaba valorează o grămadă de bani. Sunt frumoase, dar nu mai au suflet în ele. Şi pot să spun că odată cu ele am murit şi eu puţin”.
Gheorghe Marinescu a fost cel mai renumit orologier din oraş. Asta, după cum îi place să spună, nu e totuna cu meseria de ceasornicar. Ceasornicarul repară, pe când orologierul restaurează, inovează, creează. Asta a fost el, un creator, un maestru, un magician al ceasornicelor. A restaurat sau reparat mii de ceasuri, de la cele banale, de duzină, până la piese de colecţie, vechi de sute de ani. Mâinile lui au făcut adevărate minuni, au adus la viaţă ceasornice sfărâmate, ruginite, bune de aruncat la gunoi. A restaurat ceasul de perete al lui George Coşbuc, un altul, de birou, al lui Kogălniceanu, a întreţinut şi reparat ani la rând colosala colecţie a Muzeului Ceasului din Ploieşti. Îmi spune toate astea pe nerăsuflate, cu o fervoare de nestăpânit. Privirea lui străluceşte, amintirile îl înalţă uşor, pe nesimţite, în al nouălea cer. Şi totuşi, pe chipul lui stăruie încontinuu un zâmbet amar. Astăzi, fără bucuriile astea, viaţa lui e ca un deşert. Gheorghe Marinescu, vestitul orologier de altădată, nu mai e astăzi decât un biet bătrân de prisos. "E o minune că aţi venit aici. Că mai întreabă cineva de mine. Mă obişnuisem demult cu gândul că nu mai sunt decât aşa, ca o umbră, şi aia tot mai palidă”. Simpatica lui soţie apare din bucătărie cu o ceaşcă plină ochi cu cafea şi-o savarină turtită. Zâmbeşte uşor stânjenită, aşezându-le cu grijă pe masă. "Vă rog să ne scuzaţi, n-arată aşa bine prăjitura. E tot ce-am putut să iau de la magazinul din colţ. Poate că nici cafeaua n-o să vă placă prea mult, e din aia vărsată.Gustaţi, să-mi spuneţi dacă mai trebuie zahăr”. O cheamă Aurelia şi sunt împreună de 48 de ani. I-a împărtăşit toate bucuriile şi i-a răbdat cu migală fiecare capriciu. Dintotdeauna i-a respectat iscusinţa, vorbind despre el ca despre un geniu al orologeriei. "Mereu i-am spus, măi, George, de ce nu scrii tu o carte despre tot ce ştii? Credeţi-mă, la câte cunoaşte, ar ieşi ceva formidabil”. Bătrânul mustăceşte ghiduş, apucând-o uşor de mână. "Hai, măi, lasă asta acum. Domnu' a venit să asculte povestea mea, nu să te-audă pe tine cum mă lauzi”. În curtea asta înghesuită de fiare, lângă oamenii ăştia atât de scunzi şi atât de simpatici, în zarva asta nebună a căţeilor pechinezi, cu savarina asta pleoştită pe masă, simt cum alunec uşor într-un vis. Bătrânul orologier îşi încruntă privirea, îi cere ferm femeii să alunge căţeii, tuşeşte vârtos, şi-apoi începe povestea.
Exacta, îngerul păzitor
Tic-tac, tic-tac. Seară de seară adormea cu sunetul ăsta în urechi. Mai întâi era ca un cântec de leagăn, apoi ca un ţăcănit straniu şi enervant, iar mai târziu, ca o bătaie de inimă. Se numea "Exacta-CH” şi era un ceas vechi de masă, fabricat în Cehoslovacia. Era obiectul cel mai valoros al familiei, fără el viaţa din casa aia ar fi luat-o complet razna. Avea un cadran alb, cu orele gravate frumos în auriu şi limbile crestate cu multă migală. Seară de seară, tatăl lui îl întorcea fix la aceeaşi oră, înainte de rugăciune. Ticăitul lui nu se oprea niciodată, era respiraţia casei, în fiecare noapte plutea uşor la urechile lor, precum suflarea unui înger păzitor. Obiectul ăsta magic l-a trezit în prima lui zi de şcoală.Apoi, zi de zi, l-a ajutat să fie punctual. Limbile alea aurii l-au învăţat ce înseamnă răbdarea şi emoţia aşteptării, iar orele alea gravate frumos l-au obişnuit să-şi formeze repere. Era obiectul care îl fascina cel mai tare. Mişcarea continuă a limbilor şi ticăitul fără sfârşit îl încredinţau fără dubiu că acolo, în cutia aia rotundă, se ascunde ceva viu. Şi cum nu îndrăznea nici să gândească măcar că ar putea să umble vreodată în el, a ales să meargă într-o zi la prăvălia lui nea Tănase, bătrânul ceasornicar al cartierului. Intra într-o lume de poveste care avea să-i lumineze destinul. Sute de ceasuri, de la cele mai mici şi firave, până la uriaşe pendule, mormane de cadrane de toate culorile, limbi, arcuri, rotiţe, lupe, pensete minuscule, şurubelniţe cât un ac de subţiri, toate înghesuite prin sertare, pe masă, pe pereţi, într-o dezordine ireală şi fascinantă. Uimit de copilul care intrase în atelier, Nea Tănase i-a arătat numaidecât cum funcţionează un ceas. A luat dintr-un sertar un deşteptător şi, din două mişcări, i-a deschis carcasa. E imaginea pe care Gheorghe Marinescu n-o poate uita niciodată. Acolo, în cutia aia de tablă, se ascundea o adevărată uzină. Un arc încolăcit, câteva rotiţe dinţate, şuruburi şi piuliţe minuscule, zeci de piese de tot felul, toate mişcându-se într-o armonie perfectă, ca într-un dans fermecat. A rămas acolo ore în şir, a întrebat de fiecare piesă în parte, încercând să priceapă de unde vine mişcarea asta perfectă şi de neoprit, ce anume ţinea în viaţă toată uzina asta uimitoare. "A fost prima mea lecţie de ceasornicărie.Nea Tănase era un om răbdător, mi-a explicat tot ce-am vrut să aflu. Eu eram abia în clasa a doua, dar am reuşit să înţeleg destule lucruri în ziua aia”. De-atunci, nu era zi să nu treacă pe la prăvălia lui nea Tănase. Deschidea singur ceasurile, le studia temeinic cu lupa şi, uneori, primea chiar şi câteva sarcini uşoare. Acasă, Exacta continua să-şi vadă sârguincios de treabă, indicând la secundă ora exactă anunţată la radio. Pentru Gheorghe, ceasul ăsta nu mai avea acum nici un mister. Şi totuşi, începuse să-l îndrăgească şi mai mult, privindu-l de-acum cu o anume îngăduinţă şi parcă cu un fel de complicitate. Totul până într-o zi, când bietul Exacta a încetat să mai ticăie. A fost freamăt mare în familie, toate păreau s-o ia razna, fără ticăitul ăla, casa devenise parcă pustie. Pentru Gheorghe, întâmplarea asta dureroasă era însă o mare provocare. Ştia că părinţii nu l-ar fi lăsat niciodată să umble în măruntaiele ceasului, aşa că a aşteptat un moment când toată lumea era plecată la lucru. A luat repede nişte scule, a desfăcut şuruburile şi numaidecât a deschis ceasul. Semăna leit cu deşteptătorul din atelierul lui nea Tănase. A studiat îndelung fiecare piesă în parte şi a constatat că părul de la balans era prea strâns şi întortocheat. "Am luat un ac de cusut şi am aranjat părul ăla până s-a descurcat. Apoi l-am întors şi, gata, a început iar să meargă. Nu vă imaginaţi ce bucurie am simţit eu atunci. Pe lângă satisfacţia unei asemenea reuşite, a fost şi o bucurie uriaşă, pentru că reuşisem să salvez un prieten drag. Seara, când au venit ai mei, ceasul ticăia iar. Tare s-au minunat. Le-am spus abia după câţiva ani că eu îl reparasem”.
Exacta a continuat să ticăie încă 15 ani. Până când rotiţele au început să ruginească, iar limbile s-au oprit definitiv. În locul lui, a apărut într-o seară o cutie neagră, cu nişte cifre pe ecran. Nu scotea nici un sunet, nici un ticăit. Era un ceas electronic, cumpărat dintr-un bazar. O cutie neagră şi goală, fără pic de viaţă în ea. În acelaşi an, după doar câteva luni, avea să-şi dea ultima suflare şi nepreţuitul maestru, bătrânul Tănase ceasornicarul.
Inima reparată
Mai târziu, când a fost vorba să se înscrie la gimnaziu, tatăl lui l-a întrebat: "Ia zi, copile, unde vrei să te duci? Te descurci binişor la matematică, eu aş zice să urmezi profilul real”. Gheorghe i-a răspuns însă fără nici o ezitare: "Şcoala de Arte şi Meserii". Voia cu orice preţ să devină ceasornicar. Îi plăcea la nebunie meseria asta.În plus, pe strada lui, strada Patriei, ceasornicarii câştigau foarte bine. A mers la Brăila, unde a urmat o şcoală cu profil de mecanică fină. În paralel, a făcut şi nişte cursuri private de ceasornicărie, la un vestit atelier brăilean. După doi ani, a terminat gimnaziul cu diplomă de merit şi s-a întors la Ploieşti. Liceul l-a făcut tot la Arte şi Meserii, şi tot la mecanică fină. A început să repare primele ceasuri. De la vecini, colegi, prieteni. Nu dădea greş niciodată şi oamenii erau mulţumiţi. După liceu, a intrat din primul foc la facultate. Tot la Mecanică Fină, în Bucureşti. După trei ani însă, s-a îmbolnăvit grav de inimă. Cum îi place să spună, ticăitul lui s-a dereglat. A stat patru luni internat într-un sanatoriu, după care a întrerupt şcoala şi l-au luat cu arcanul în armată. N-a vrut nimeni să ţină seama de boala lui, i-au zis "lasă, că eşti tânăr şi acolo o să te faci bine”. Avea 21 de ani. După doar câteva săptămâni, a căzut lat, cu faţa în zăpadă, pe câmpul de instrucţie. L-au internat la un spital din Cluj, unde a stat două luni. La sfârşit, i-au zis că are o afecţiune serioasă la inimă, de care nu va scăpa toată viaţa. S-a întors la Ploieşti şi a continuat ultimul an de facultate la Utilaj Chimic şi Petrolier. S-a angajat apoi ca proiectant la o mare uzină din Ploieşti. Acolo a rămas vreme de 42 de ani. Dar n-a avut nici o zi în care să nu repare ceasuri. Îl ştiau toţi colegii, faima priceperii lui era renumită deja în oraş. Zilnic, repara câte 10, 15 ceasuri. Avea atelierul acasă, într-o odaie mai luminoasă, unde îşi depozitase tot felul de utilaje şi scule. Nu cerea niciodată o anumită sumă. Clienţii îi dădeau cât voiau. Îşi cumpăra tot felul de cărţi şi reviste, străduindu-se să ţină permanent pasul cu tehnica în fabricarea ceasurilor. În paralel, citea pe rupte volume întregi despre istoria ceasului, despre orologerie şi despre timp. Uşor, uşor, devenise expert. Meseria asta nu prea mai avea pentru el vreun secret. Într-o zi, o mătuşă de-a lui l-a rugat să-i repare un ceas. Era un Movado de damă, elveţian, sfărâmat. Femeia a venit cu piesele vraişte, împachetate într-o hârtie.Gheorghe era pentru prima oară descumpănit. Avea în faţa lui zeci de piese minuscule, multe din ele deteriorate, înşirate pe o hârtie. Era un puzzle nemaiîntâlnit până atunci, pe care nu ştia dacă îl va putea recompune vreodată. O săptămână întreagă a stat cu resturile alea în faţă, ambiţionându-se să le aşeze la locul lor, în cutiuţa mică a ceasului. A împrumutat de la alţi ceasornicari mai bătrâni tot felul de scule sofisticate, piese, uleiuri, piatră de Mississippi pentru şlefuit, a pus sub lupă fiecare bucăţică în mecanismul minuscul şi, după zile şi nopţi de migală, a reuşit. Ceasul mergea perfect, era ca nou. Atunci a înţeles că ceea ce tocmai făcuse nu era o muncă de ceasornicar, ci mai degrabă de restaurator. S-a hotărât, aşadar, să se perfecţioneze în domeniul ăsta, şi a urmat un curs de orologerie la Sibiu. După doi ani, putea să facă din orice hârb o adevărată bijuterie. Învăţase să recondiţioneze cutii şi mecanisme vechi de sute de ani, dându-le înfăţişarea lor originară. Întors la Ploieşti, a început o strânsă colaborare cu cei mai renumiţi colecţionari din ţară. Îl solicitau de câte ori achiziţionau o piesă mai veche. El era cel care evalua şi, mai ales, cel care restaura. I-au trecut prin mână zeci de ceasuri de perete de la Pădurea Neagră, unele vechi de 300 de ani. A pus în funcţiune mecanisme unicat, ruginite sau cu piesele rupte. Era deja unul dintre cei mai pricepuţi orologieri. Nu câştiga foarte mult, dar pe plan profesional, se simţea un om împlinit. Îi lipsea însă ceva la care până atunci nu se gândise niciodată prea serios. Avea 27 de ani şi îi cam sosise vremea să se aşeze la casa lui, să se însoare. Nu ştia însă cum să procedeze, niciodată n-a avut un interes deosebit pentru femei. Capitolul ăsta era tot timpul umbrit de pasiunea lui uriaşă pentru ceasuri. Şi totuşi, nu putea rămâne veşnic flăcău. În anul ăla, un bun prieten îi tot povestea de o fată drăguţă, asistentă medicală la un spital din oraş, pe care o chema Aurelia.Şi ea avea tot 27 de ani, era singură, harnică, şi cam cât el de mărunţică. Zile în şir l-a tot bătut la cap să încerce pasul ăsta, avertizându-l mereu că s-ar putea ca asta să fie ultima lui şansă. În cele din urmă, Gheorghe şi-a luat inima în dinţi şi s-a hotărât să o cunoască. Nitam-nisam, tânăra domnişoară s-a trezit cu el la poarta spitalului. "Ţin minte că eram foarte nervoasă. Nu ştiu de ce, era o problemă de serviciu. A sunat portarul şi mi-a zis să cobor, că mă caută cineva. Am coborât şi am dat cu ochii de un cetăţean timid, cu o şapcă pe cap şi nişte flori în mână. Mi-a întins florile şi mi-a zis: «Am avut curiozitatea să vă cunosc». Cum deja eram furioasă, mi-a sărit şi mai tare muştarul. «Bine, domnule, mă bucur că ţi-am satisfăcut curiozitatea». Am luat florile şi am plecat. Seara, când am ieşit, mă aştepta pe stradă. M-a condus acasă şi... aşa a început povestea noastră”. Aurelia zâmbeşte sfioasă, mângâindu-şi cu privirea bărbatul. "După o lună, ne-am căsătorit”. Au urmat câţiva ani de călătorii, au bătut în lung şi în lat ţara, au mers apoi în toată Europa de Est. Au văzut, cum le place să spună, o mie de ani de istorie europeană. La fiecare călătorie, Gheorghe îşi îmbogăţea atelierul cu noi scule sau utilaje achiziţionate. Tot atunci, a venit pe lume Gabriel, singurul lor copil. De-acum, le avea chiar pe toate. O faimă de invidiat, un atelier complet utilat, o casă trainică, un copil voinic şi o nevastă devotată şi vrednică.
Viaţa fără tic-tac
Prin 1965, auzise că la Palatul Culturii din oraş un profesor, pe nume Nicolae Simache, se străduieşte din răsputeri să deschidă un muzeu de ceasuri. Simache era la vremea aia un nume faimos în oraş, iar Gheorghe, deşi nu-l văzuse niciodată, ştia multe despre el. "A fost o somitate. Rar se nasc oameni ca el. A fost studentul preferat al lui Iorga, era singurul student care avea acces la biblioteca lui. Era o adevărată enciclopedie, îţi vorbea ore în şir despre orice.A înfiinţat vreo 18 muzee în Prahova, Dâmboviţa, Buzău. Şi-a dedicat toată viaţa pentru pasiunea şi munca asta colosală”. De cum a auzit vestea despre muzeul de ceasuri, s-a repezit numaidecât la locul cu pricina. Chiar acolo, în hol, l-a zărit pe renumitul profesor. Se plimba suveran, cu mâinile la spate, contemplând visător mulţimea din jur. Era deosebit de înalt, avea un chip colţuros şi un nas enorm. "Circula chiar o poezioară despre nasul lui ciudat. Suna cam aşa: «La un colţ de stradă, apare un nas/ Hop şi nea Simache, după-un sfert de ceas». Într-adevăr, nasul lui era foarte mare, dar avea o strălucire în priviri şi un fel de a vorbi care te făceau să uiţi de ciudăţenia asta. Întâlnirea cu el a fost pentru mine ceva extraordinar. Erau acolo, în vitrine, expuse câteva ceasuri vechi. M-a văzut că le studiez şi m-a întrebat dacă mă pricep. După ce i-am povestit despre mine, m-a rugat să-l ajut să dezvolte muzeul. Aşa a început colaborarea noastră”.