Rezident Ex
În 2003, când Ovidiu Ioncu, zis "Kempes”, a părăsit România, pentru o viaţă anonimă în Brisbane, Australia, vestea a venit ca un şoc pentru fanii trupei timişorene Cargo. Kempes era cel mai iubit cântăreţ rock, alături de Cristi Minculescu. La revenirea pe scenă, după un serios accident de motocicletă, taciturnul bănăţean s-a bucurat de un mare val de simpatie, însă foarte rapid a decis să emigreze în îndepărtata Australie, pentru siguranţa financiară a familiei sale. Formaţia Cargo şi-a continuat cariera, iar despre Ovidiu Ioncu nu s-a mai auzit nimic vreme de aproape zece ani, până la anunţul revenirii în România, din această vară. Kempes se întoarce, şi nu oricum, ci alături de un supergrup, format din instrumentişti răspândiţi prin întreaga Europă, oameni ce au avut un cuvânt greu de spus în primii paşi ai trupei Cargo. Adrian Popescu, chitarist şi producător al trupei, a emigrat în Franţa după mineriada din iunie 1990 şi trăieşte şi acum la Paris. "Nu e mare diferenţă între Kempes, cel de la începutul anilor '90, când eram amândoi membri ai trupei Cargo, şi Kempes, cel de acum, când suntem din nou în aceeaşi trupă, REZIDENT EX”, povesteşte el. "Atunci eram foarte tineri, între timp am devenit «adulţi şi responsabili», dar starea de spirit şi energia au rămas intacte. Dacă n-ar fi fost aşa, n-am fi făcut o trupă nouă. A contat foarte mult şi prietenia care ne leagă. Pe Ovidiu Ioncu-Kempes îl cunosc de mai bine de 20 de ani, Tavi Iepan şi cu mine suntem un fel de «cuplu bătrân», ne cunoaştem de vreo 32 de ani şi am cântat împreună când nu eram decât nişte copii. Nu avem nevoie să vorbim ca să ne înţelegem. Am petrecut împreună momente magice, în concerte şi turnee. Tot de vreo 32 de ani îl cunosc şi pe Christian Podratzky, de pe vremea când el cânta la Impact, şi eu la Metamorf. A fost o perioadă haioasă. Oficial, ne detestam, fiindcă făceam parte din trupe inamice.
Pe Florin Cvasa îl cunosc de când avea 5 ani. Locuia şi el în acelaşi cartier, fratele lui şi cu mine am fost împreună la şcoala generală. Eram interesaţi de muzică, iar Florin Cvasa, «ăla mic», se ţinea după noi. Între timp, «ăla mic» a devenit toboşar mare. Despre Matthias Lange spun doar atât: se încadrează perfect în grupul nostru”.
Este bine ştiut faptul că rock-ul timişorean are un suflu propriu, iar la întregirea "găştii”, cei din Rezident Ex vor să păstreze farmecul anilor tinereţii petrecuţi în Timişoara, căruia să-i adauge experienţa acumulată de fiecare component, după ce drumurile lor s-au despărţit. Christian Podratzky revine la Timişoara de la Berlin, iar din Hamburg li s-a alăturat germanul Matthias Lange. Omul de la care a pornit această trupă este Tavi Iepan, care a emigrat în Germania în 1989, cu puţin timp înainte ca formaţia pe care o lansase să ajungă în vârf. Puţini sunt însă cei ce ştiu că primele hituri Cargo sunt compuse de el. De pildă, celebra melodie "Povestiri din gară”, ce dă numele primului disc Cargo, în 1992, este totodată primul single lansat de Rezident Ex, la mijlocul lunii iulie 2012. "Faptul că iubita mea de atunci locuia în oraşul cu cele mai multe gări din România a avut indirect un rol în apariţia acestei piese”, spune Tavi Iepan. "Oraşul avea patru gări şi, ca să nu supăr pe nimeni, ar fi trebuit să compun tot atâtea piese.
Dar gara despre care scriu eu este în noi, o ştim toţi, este «tentaţia» noastră de a ajunge undeva şi dorinţa noastră de a ne întoarce la ce suntem şi simţim. Pentru că eram îndrăgostit, am devenit un navetist notoriu şi am pătruns în universul CFR: Căile Ferate Romantice. Fiecare călătorie avea povestea şi personajele ei. Un film cu coordonate asemănătoare, dar de fiecare dată altfel şi irepetabil. Mai erau şi opririle neaşteptate în câmp, uneori interminabile, cu un mic picnic sau un meci de fotbal spontan, cu «naşul» ca arbitru, când se aştepta Acceleratul de... sau Rapidul de... Navetismul meu a mai durat un timp, iubita şi iubirea s-au rătăcit în labirinturile vieţii, dar a rămas această piesă. Textul îşi păstrează actualitatea: «Povestiri din gară» are un mare succes, pentru că este o fotografie a unui moment şi a unei stări pe care ascultătorul o ştie şi se poate identifica cu ea. Mă bucur că am imprimat-o cu prietenii mei din Rezident Ex şi abia aştept să o cântăm în concertele noastre”.
La ora actuală, membrii Rezident Ex repetă de zor într-o sală din Timişoara, retrăindu-şi adolescenţa muzicală. Au imprimat deja un prim disc, ce conţine piese scrise în urmă cu 20 de ani de Tavi Iepan, înregistrate în maniera anului 2012, şi lucrează la cântece nou-nouţe. Cel de-al doilea single lansat este "Catedrala sufletului”, despre care autorul său spune: "«Catedrala sufletului» povesteşte despre o stare pe care eu cred că cei mai mulţi o au atunci când se întorc în locurile adolescenţei şi se reîntâlnesc, chiar şi numai în memorie, cu momente, persoane şi locuri care le-au marcat viaţa. Pentru o clipă, te afli în catedrala sufletului, unde prezentul, trecutul şi viitorul se adună în tine şi ai senzaţia că totul este împreună. O seară târzie de vară în oraşul meu este pentru mine, încă, unul dintre cele mai frumoase şi liniştitoare momente”.
Rezident Ex va concerta după miezul nopţii, în ultima seară a festivalului Folk You "Florian Pittiş”, pe 5 august, la Vama Veche, şi la Bucureşti, pe 21 septembrie, la Arenele Romane. Însă primul concert al trupei va avea loc chiar în oraşul natal, pe 3 august, la "Ziua Timişoarei”. "Am aşteptat cu nerăbdare revenirea pe scenă. A trecut mult şi a trecut greu. Inima mea a bătut şi va bătea mereu pentru fanii din Timişoara”, spune Ovidiu Ioncu-Kempes.
Doi "nemţi” pentru Dracula
Tot pe ruta Timişoara-Germania va veni, în septembrie, la Bucureşti, şi Dixie Krauser, ce va susţine un recital în cadrul "Dracula Bass Festival”. La doar a doua ediţie, festivalul propune un afiş impresionant, cu maeştri români şi internaţionali. După trei seri petrecute în grădina Green Hours de pe Calea Victoriei, festivalul se va încheia pe 17 septembrie la Sala Radio, cu două recitaluri de marcă, Jack Bruce şi Anthony Jackson. Până atunci, în grădină vor concerta Pedro Negrescu, alături de mult apreciatul franco-italian Dominique Di Piazza, aflat la a doua colaborare cu un artist român, după excelentul recital susţinut acum trei ani la Gărâna, împreună cu chitaristul timişorean Horea Crişovan. Doi invitaţi vor sosi din Germania, nume faimoase în istoria jazzului şi a rock-ului românesc. Unul dintre ei este Dietrich "Dixie” Krauser. După ce a cântat alături de Phoenix, de Florian din Transilvania şi de Pro Musica, Krauser a emigrat în Germania, la mijlocul anilor '80, acolo unde şi-a continuat cariera muzicală şi unde este profesor.
Vacanţele de vară şi le petrece în România, unde cântă în diferite formule. Am avut plăcerea să îl ascult cu trupa sa proprie, apoi într-un trio excepţional, alături de Ilie Stepan şi de Horea Crişovan, şi în concert, cu Florian din Transilvania. De această dată, la "Dracula Bass Festival”, el va propune un proiect solo. Dacă Dixie Krauser a revenit în ţară de nenumărate ori, altfel stau lucrurile cu Decebal Bădilă, care a concertat foarte rar aici după plecarea sa în Germania în anii '90. Născut în 1968 la Constanţa, el a început să cânte la pian, însă apoi a ales calea contrabasului, asemenea regretatului său frate, Ovidiu. După ce a urmat cursurile Conservatorului bucureştean, a schimbat sunetele acustice pe basul electric şi s-a mutat la Köln. Prestaţiile sale remarcabile se pot face auzite pe discuri de jazz, rock sau de muzică simfonică. Revenirea lui Decebal Bădilă pe o scenă din România este unul dintre evenimentele anului, iar pentru iubitorii de jazz înseamnă tot atât de mult pe cât pentru rockeri întoarcerea lui Kempes.