Trei generaţii din neamul Micleuşenilor au ajuns să trăiască în România. Primul a venit Mitoş, să studieze artele la Cluj. Apoi şi părinţii săi au trecut Prutul, când la putere în Basarabia s-au căţărat comuniştii lui Voronin. Rămasă singură în satul care le poartă numele, bunica lui Mitoş a vrut şi ea în Ţara Mamă, unde şi-a petrecut tinereţea, până să vină sovieticii şi "să facă graniţă”. La Micleuşeni, nu mai au de ce să meargă. Au vândut şi casa, şi grădina cu nuci. Basarabia a rămas numai în amintirile lor. Micleuşenii se pun la drum, dar îşi iau cu ei toate imaginile vieţii. Nu uită nimic, nici bucuriile, nici suferinţa.
Din Crimeea la Cluj
Mitoş s-a născut la Bakhcysaray, un oraş pitoresc din Crimeea, aproape de Sevastopol. Când a împlinit 4 ani, părinţii s-au mutat la Chişinău. Pe el l-au dus la Mâca, la bunica din Micleuşeni. Acolo găseşti cele mai frumoase privelişti din Basarabia. O frumuseţe care ascunde multe tragedii. Pădurile de stejar se întind pe spinările prelungi ale colinelor. Sub coroanele arborilor au fost duşi şi împuşcaţi de comunişti mulţi primari care au condus satele înainte de război, când Basarabia era provincie românească. În adâncul Codrului s-au refugiat ţăranii înstăriţi, ca să nu fie deportaţi în Siberia. Muritorii de foame jupuiau cu toporul coaja arborilor şi o măcinau, ca apoi să o amestece cu un pumn de mălai şi să fiarbă o mămăligă pentru copii. Bunica lui Mitoş a cunoscut anii aceia apocaliptici. Seara, când se aduna de pe coclauri, Mitoş o ruga pe Mâca să-i povestească întâmplări din vremea războiului. Toate grozăviile acelea i-au rămas în minte. Basarabenii îşi transmit de la o generaţie la alta nu numai genele, ci şi poveştile nesfârşite, cu străbunei şi bunei şi părinţi prinşi în destinul neodihnit al acestei lumi. Când a crescut de mers la şcoală, Mitoş a plecat, şi el, la Chişinău. Era de acum elev sovietic. A învăţat limba rusă, s-a împrietenit cu ruşi, făcea parte dintr-o generaţie care deschisese ochii în plină eră sovietică. Totul pe atunci părea veşnic şi indiscutabil. Sistemul politic se suprapusese aproape perfect peste viaţa lui şi nu lăsa spaţii albe, unde să îşi facă loc întrebările. Lua lucrurile aşa cum le găsea. Român sau moldovean, provincie românească sau republică sovietică, grafie latină sau chirilică, erau dileme periculoase. Numai câţiva curajoşi le mai dezbăteau seara, în casă. Unii le povesteau şi copiilor, cu porunca să îşi ţină gura la şcoală. Aşa s-au transmis adevărurile istorice în multe familii din Moldova de peste Prut: în şoaptă şi cu grija de a nu vorbi mai departe, în stradă, ca şi cum ar fi avut de păzit o taină de foc. Dar lumea aceea plină de interdicţii a crăpat şi s-a sfărâmat pe neaşteptate. La începutul anilor '90, deja s-au pus în mişcare trenurile cu elevi şi studenţi basarabeni bursieri ai statului român. Mitoş visa însă la America.
"Aveam 18 ani. Prinsesem un fir, o filieră, erau unii care se ocupau cu asta, organizau turnee aşa-zis pentru sportivi. Am dat banii, mi-au făcut legitimaţie de sportiv, aşteptam să plec. Mă duceam în necunoscut, mă gândeam că trebuie să reuşesc. Într-o zi însă toată reţeaua aia a fost prinsă, băgată la închisoare. Am rămas cu banii daţi. Nu regret. Am avut atunci, să spun, ghinion, dar de multe ori ghinionul se transformă în ceva bun. Dacă nu am ajuns în America, am venit în România şi am rămas aici şi mă simt foarte bine. Am trecut Prutul într-un autocar şi am ajuns seara, târziu, în Cluj. Ne-au primit cu o masă mare, întinsă în aer liber”.
Mitoş a absolvit Artele Plastice la Cluj, apoi s-a mutat în Bucureşti. E scriitor, pictor şi realizator de programe de divertisment pentru televiziune. (Căutaţi pe net "Planeta Moldova”. Îl puteţi descoperi jucând diverse roluri, cele mai multe satirice.)
Mâca
Vreo câteva luni, am tot încercat să ajungem la Băneşti, un sat din apropierea Bucegilor, să o cunosc şi eu pe Mâca. Un timp a fost internată în spital. Alteori au intervenit tot soiul de situaţii, ba nu putea Mitoş, ba aveam eu altceva de făcut. Ne-am pornit, în sfârşit, într-o dimineaţă de mai. Un nor uriaş şi negru acoperise Bucegii şi ameninţa să se lase spre poalele munţilor, lovind cu grindină peste sate şi livezi în floare.Din DN1 am intrat pe o străduţă în dreapta, şi la capătul unui traseu labirintic, printre grădini, vile şi case munteneşti, am ajuns la Mâca. O femeie corpolentă, cu ochi pătrunzători şi cu buzele strânse, pline de cute, semn al vorbelor măsurate. Am în faţa mea un supravieţuitor şi un martor al Basarabiei de dinainte de război, dar şi al Moldovei sovietice.
"Cel mai frumos a fost în tinereţe. Petreceam unii pe la alţii. Atunci noi eram cu românii. Jandarmii români făceau ordine. Băteau pe oricine făcea rău. Ce bătaie! Îi purtau legaţi prin sat şi îi puneau să strige «cine face ca mine, ca mine să păţească!». Era disciplină. Oamenii gospodari o duceau bine. Când o venit colhozul, s-o stricat totul”.
Mâca tace. Aşteaptă să-i mai pun o întrebare sau poate a redescoperit acum o imagine din acele vremuri şi face eforturi să o fixeze. Mă priveşte ca şi cum nu aş putea înţelege mărturisirile ei. Da, pot urmări filmul acelor întâmplări, dar nu pot trăi groaza care tulburase sufletele şi îi alungase pe oameni prin păduri ca să îşi salveze viaţa.
"Or venit maşini multe în sat. Maşini negre, pline cu oameni înarmaţi. O venit primarele şi ne-o spus să fugim că ne ridică şi ne duc în Siberia. O fugit şi el în pădure, pe alţi primari i-or prins şi i-or împuşcat. Din Micleuşeni am fugit la Sadova, unde trăisem eu înainte să mă mărit. Am stat ascunşi acolo o vreme, apoi bărbatul meu, Simion, s-o dus la raion şi o dat peste o şefă bună, care i-o făcut documente că nu suntem kulaci, ţărani bogaţi, ci suntem săraci, şi aşa, cu documentele, după ceva timp, ne-am întors în Micleuşeni. Atunci am rămas fără cal, fără căruţă, fără pământ. Pe toate le-o luat colhozul.Nu plouase doi ani şi nu se făcuse recoltă. Sovieticii intrau în case şi luau tot ce găseau de mâncare. Măturau podurile. Atunci o venit o foamete grozavă. Pentru săraci or făcut o cantină în sat, mâncau acolo, dar ceilalţi trăiau cum puteau, mulţi or murit de foame”.
Foametea bântuia prin satele Basarabiei. Se luase la întrecere cu gloanţele, cine seceră mai multe vieţi. Pumnul de făină trebuia ascuns bine, să nu-l fure tot soiul de terchea-berchea, cărora noii stăpâni ai satelor le legau de gât câte o cârpă roşie şi îi trimiteau să dea buzna prin casele sătenilor şi să adune toată hrana, în numele puterii sovietice. Mâca şi bărbatul ei, Simion, dosiseră într-o gaură, în perete, nişte mălai. Îl păzeau cu frică şi se rugau lui Dumnezeu să nu se uite vreun răufăcător mai atent în locul acela. Veneau ăia, căutau şi plecau cu mâna goală. Simion urca în pădure şi jupuia coaja teilor. După ce o usca bine, o măcina şi amesteca rumeguşul cu mălaiul abia nins în ceaun. Fierbeau noaptea, târziu, o mămăligă searbădă, şi o mâncau în tăcere. Bine măcar că erau în viaţă, şi ei, şi copiii lor. La mii de kilometri depărtare, consăteni de-ai lor îşi dădeau duhul prin închisori sau prin sălbăticia Siberiei. Micleuşenii au scăpat de iadul deportărilor.Cu documentele de oameni săraci obţinute de la Raion s-au întors în satul lor şi colhozul i-a pus la treabă. Era nevoie de braţe de muncă pe plantaţiile de tutun, iar Micleuşenii la asta se pricepeau cel mai bine, să muncească. Noua lume, încetul cu încetul, închidea vechile răni. Din Siberia, în sat, după ani de absenţă, se mai întorcea câte unul ros de suferinţe. Seara, lângă plita pe care fierbea laptele văcuţei, supravieţuitorii îi pomeneau pe cei duşi. Uneori îndrăzneau să îşi mai amintească şi de vremurile trecute. Multe se schimbaseră în jurul lor. Bine că se terminase războiul, că trecuse şi foametea. Viaţa nu era cu mult mai uşoară, dar măcar nu mai era înconjurată de atâta moarte ca înainte.
Amintiri cu tălpile goale
Tatăl lui Mitoş recunoaşte că vecini aşa buni ca în comuna Băneşti nu a avut nici în satul său din Basarabia.I se mai întâmplă, uneori, ca vreun localnic care trece pe drum, de la cârciumă, să-i arunce vorbe proaste pe seama obârşiei sale, dar bărbatul acesta trecut şi el prin multe nu îi rămâne dator. "Nu sunt printre cei cărora le bagi degetul în gură şi nu muşcă”. Lumea îi spune "Doctorul”, fiindcă e chiar doctor, a lucrat în clinici şi spitale din Chişinău, dar apoi, din cauza salariului de mizerie, s-a apucat de comerţ, a avut şi o fabrică de textile. De câţiva ani, locuieşte în satul acesta vecin cu Câmpina şi nu mai are de gând să plece nicăieri. A umblat prin toate republicile sovietice, dar acum îi place să stea acasă şi să sape zarzavaturile. Şi să-şi povestească, cui ar vrea să-l asculte, amintirile din Basarabia.
De mic copil Constantin a muncit la colhoz. Îl trezeau ai lui la 4 dimineaţa, să meargă pe deal, la tutun. Nu îndrăznea să crâcnească. Tatăl său fusese caporal în armata română, la Curtea de Argeş. Era extrem de milităros în familie.Copilul îi ştia de frică şi înfrunta fără să se plângă răcoarea şi umezeala dimineţilor şi ierburile aspre, pe care călca cu tălpile goale. "Nu aveam cizme, de unde, trebuia bani pentru cizme!” Colhozul nu dădea cizme pe gratis. Nici Stalin nu i-a trimis copilului Constantin din Micleuşeni o pereche de cizme. Poate nu ştia, fiindcă altfel propaganda le împuia minţile cu imaginea lui tătuca cel darnic.Chiar dacă nu primise nici măcar o bomboană din partea stăpânului acela mustăcios, prezent în tablouri, copilandrul de atunci a găsit câteva lacrimi ca să-l plângă când a aflat că a murit. "Îmi aduc aminte exact. Veneam spre casă, cu nişte araci pe umăr. M-am întâlnit cu unul din sat care a strigat la mine: «Bă, tu ştii, bă, că o murit Stalin?». M-am oprit şi lacrimile au început să îmi curgă pe obraz. Să ştiţi, ce aţi văzut la televizor când a murit preşedintele nord coreean nu era prefăcătorie. O spun eu, care l-am plâns pe Stalin, fără să mă oblige cineva. Păi dacă toată ziua nu auzeam decât asta, că Stalin ne dă, că Stalin ne face, că Stalin ne ajută, mă obişnuisem cu el, îmi intrase în minte”.
Când au venit maşinile acelea negre să-i ridice părinţii, copilul a fugit şi s-a ascuns în grădina mare, dincolo de nuci. Creşteau acolo nişte buruieni înalte, cu frunze mari ca nişte umbrele. Copilul s-a lipit de pământ şi nu mai îndrăznea nici să respire. Un bărbat înarmat cu o puşcă cu baionetă a intrat în curte, a cotrobăit prin casa deja părăsită, apoi, în loc să revină în uliţă, a împins într-o parte poarta grădinii şi a călcat apăsat cu cizmele grele pe troscotul moale. Era noapte, greierii cântau în ierburi, broscoii orăcăiau în iazul din apropiere. Bărbatul înarmat îl căuta pe copil. Îi spuseseră nişte consăteni haini că se ascunde prin preajmă. Înţepa valurile de iarbă cu baioneta şi striga în ruseşte: "Ţâncule, unde eşti ţâncule, unde eşti căţeluşule?”. Copilul îl asculta şi ar fi vrut să se prefacă pe loc într-un şoricel sau un greiere, să poată intra în pământ şi să aştepte acolo până ar fi trecut pericolul. "Căţeluşule, unde te-ai băgat?”, striga în noapte trimisul urgiei roşii. Copilul se micşorase sub frunzele mari, întunecate, şi îşi ţinea răsuflarea de teamă să nu-l audă. Paşii grei foşneau prin iarbă când mai departe, când mai aproape. Mama nu era acolo, nici tata, se ascunseseră şi ei pe unde apucaseră. În noaptea aceea erau o familie risipită, vânată de inşi înarmaţi. Copilul a avut noroc. Rusnacul s-a plictisit căutând şi s-a întors la maşina neagră. Atunci a auzit Constantin primele cuvinte în limba rusă. A fost prima lui lecţie de limba rusă.
Uşa de tablă
În spitalul unde lucra Constantin Micleuşean ca medic, pe la sfârşitul anilor '80, la capătul holului de la etajul 2 era o uşă de tablă care nu se deschidea în fiecare zi. Mai nimeni nu se întreba ce rost are aşa, închisă.Ştiau că dincolo nu e nici salon de bolnavi, nici cabinet medical. Ce secrete ascundea? Fire curioasă, medicul Micleuşean a aflat ce anume se întâmplă acolo. Tinerii ruşi care hotărau să se stabilească în Chişinău, venind de pe tot cuprinsul URSS-ului, băteau la o astfel de uşă prezentă în fiecare instituţie. Un om al sistemului le asculta dorinţele şi se străduia să le împlinească. Vor tinerii apartament cu patru camere în Botanica? Nici o grijă, se rezolvă. Vor ca apartamentul să aibă vedere spre parc? Găsim apartament cu vedere spre parc. Uşa se deschidea spre o viaţă confortabilă, dar numai pentru ruşii sosiţi în capitala Moldovei. Medicul s-a apucat la o petrecere să vorbească despre rolul acelei uşi în viaţa Chişinăului. L-au ascultat toţi, dar unul a transmis mai departe. După câteva zile, a fost chemat în biroul directorului spitalului. Un bărbat străin i-a făcut semn directorului să se care. Era un ofiţer KGB. "Mi-a spus că eu am contact, ca medic, cu pături largi ale populaţiei, cunosc diverse categorii sociale şi aş putea să ajut organele de securitate, să le informez, dacă vreunul începe să aibă un comportament neconform. Mi-a propus să colaborez cu ei. Am refuzat. Am semnat numai un proces verbal, prin care recunoşteam discuţia avută la sindrofie, despre uşa de tablă. Dar, oricum, situaţia mea era compromisă. KGB-ul pusese deja ochii pe mine, iar în spital, toată lumea mă suspecta că semnasem angajamentul de turnător. Nu mai puteam spera la o promovare, mai ales că oricum nu eram membru de partid”.
După incidentul cu ofiţerul KGB, conducerea spitalului i-a făcut viaţa grea, au vrut să-l dea afară din serviciu. În cele din urmă, a renunţat să mai practice medicina. S-a apucat de afaceri. Revenirea la putere a comuniştilor lui Voronin l-a dezgustat aşa de tare, încât s-a hotărât să se stabilească în România, unde trăia deja fiul său, Mitoş. Pentru ei, România era o mare pată albă. Cu fiecare vizită, pata albă s-a colorat tot mai mult. Au învăţat drumurile, au trecut chiar şi pe la Curtea de Argeş, unde tatăl, Simion Micleuşean, fusese caporal în armata română, în anii dintre cele două războaie mondiale. Pământul românesc din dreapta Prutului îi atrăgea ireversibil. Au cumpărat o casă în vecinătatea Câmpinei. Mitoş locuieşte în Bucureşti, dar cum prinde timp liber, cum vine cu fetiţa lui în grădina bunicilor. Nu-i o grădină mare, ca în satul Mâcăi, dar aici au vecini de treabă şi, mai ales, resimt aerul înviorător al munţilor.
Micleuşenii au lăsat în Basarabia numele unui sat. Dar au luat cu ei toate amintirile. Nu le povestesc oricui. De altfel, localnicii nu se dau în vânt după istorii basarabene. Îl văd pe doctor trebăluind prin grădină, îl salută pe stradă, dar nu sunt curioşi să afle ce a trăit în lumea lui de dincolo de Prut. Le sunt de-ajuns ştirile despre Republica Moldova auzite când şi când la televizor.