- Cântăreaţă de operă -
- Fiică de preot, născută într-un sat din Munţii Apuseni, a cunoscut un destin de excepţie, cucerind marile scene de operă ale lumii, cu vocea ei. Stabilită în Italia, pe ţărmul Mediteranei, a revenit în ţară, pentru a-şi lansa un volum de memorii, prilej de spectacole şi gale omagiale organizate la Bucureşti şi la Cluj -
Râsul de clopoţel
- Destinul dvs. parcă e desprins din poveşti. O fetiţă dintr-un sat de moţi de la poalele Apusenilor ajunge cântăreaţă de operă pe marile scene ale lumii. Cum se poate aşa ceva?
- Nimic din anii copilăriei petrecuţi în casa părinţilor mei din Someşul Rece n-avea să anunţe destinul care a urmat. M-am născut ca al şaptelea copil şi ultimul, în familia preotului Ioan Stănescu, ce se trăgea dintr-un neam ce dăduse deja trei generaţii de preoţi. Am supravieţuit doar patru copii din cei şapte, trei fraţi şi eu, singura fată, mult aşteptată în familie. Atâta de dorită, încât tata i-a promis moaşei o pereche de cizme noi şi o năframă de Maramureş, dacă va avea o fată. Şi s-a ţinut de cuvânt. A fost mare bucurie în casă când m-am născut. Era într-un mijloc de iunie din anul 1926. Sigur că, fiind cea mai mică, aveam o poziţie specială în familie, dar în nici o clipă din anii copilăriei n-am bănuit ce-mi va rezerva viitorul. Poate şi pentru faptul că, deşi tata era preot, am fost crescuţi la fel ca ceilalţi copii din sat, fără să fim cocoloşiţi sau alintaţi. De altfel, anii petrecuţi în casa părinţilor mei au fost număraţi. La vârsta de patru ani, din cauză că mama s-a îmbolnăvit, am ajuns tocmai la Bucureşti, la sora mamei. Mătuşa Leontina a fost a doua mea mamă. De fapt, eu am avut două perechi de părinţi, cei ce mi-au dat viaţă şi cei care m-au crescut. Am rămas mulţi ani la Bucureşti, în casa mătuşii şi a unchiului Ştefan Navrea, care era Director General al Casei de Depuneri. Am stat la ei pe toată durata şcolii şi apoi a Conservatorului.
- Cum v-aţi descoperit vocea aceea deosebită care avea să vă facă celebră în toată lumea?
- Am avut o colegă de şcoală, Lenuş, bună prietenă, care stătea aproape de noi, pe strada Austrului, la numărul 3, într-o vilă cochetă. Lenuş nu prea se descurca la matematică şi la franceză şi ne făceam temele împreună, când la noi, când la ea acasă. Părinţii ei erau marele bariton Jean Athanasiu şi soţia sa, soprana Enrichetta Rodrigo, personalităţi ce făceau parte dintre Membrii Fondatori ai Operei din Bucureşti. Dar aceste nume, în acel moment, nu mi-au spus prea multe. Asta, pentru că în cele două familii ale mele, una în Someşul Rece, iar cealaltă la Bucureşti, noţiunea de "operă” era, să zicem, ca o limbă străină. Ei bine, familia Athanasiu invita des colegi şi prieteni la cină, în sufrageria foarte mare şi elegantă de la parter. Cu timpul, şi ai mei au început să facă parte dintre musafiri, în acele ocazii fiind admise şi noi, fetele, eu şi Lenuş.De câte ori mergeam acolo, baritonul Jean Athanasiu părea fascinat de felul în care râdeam. Susţinea mereu că am un râs de clopoţel, pe care-l numea "clinchet de calitate”. "Ia mai râzi, Lucico, ia mai râzi!”, îmi spunea, "Ia mai râzi!”. Şi eu râdeam, dar nu întotdeauna aveam chef şi nu întotdeauna puteam să râd chiar aşa, la comandă. Într-o seară, fiind bine dispus, a zis că vrea să mă înveţe să cânt romanţa "Am iubit doi ochi albaştri”. Aveam cam zece, doisprezece ani, pe atunci. Frază de frază, vers de vers, cânta dânsul şi apoi eu. Nu am greşit nici un cuvânt şi nici o notă. Şi atunci, cu acea voce puternică, învăluită de şăgalnicul vin de Cotnari, ce-i plăcea tare mult, i-a zis mătuşii: "Leontino, copila asta are în voce ceva ce îmi spune mult. Nu uita ce-ţi zic acum!”. M-am minunat de ceea ce a spus, dar nu înţelegeam prea multe atunci. Abia astăzi, îmi dau seama că trebuie să-i mulţumesc lui Dumnezeu, pentru că m-a plasat exact acolo unde trebuia să fiu, ca să-mi pot împlini destinul. De fapt, atunci, prin jocul acela, Jean Athanasiu n-a făcut altceva decât să testeze calităţile vocii mele, pe care am moştenit-o de la dragul meu tată, care cânta minunat în biserică. Din acel moment, la sfatul baritonului, am început să merg la spectacole de operă, împreună cu Lenuş, pentru care acestea nu erau o noutate: "Rigoletto”, "Hänsel şi Gretel”, baletul "Coppélia”. Eram înnebunită după "Aria Păpuşii”. Mai târziu, când am schimbat locuinţa şi şcoala, profesoara de muzică, care era şi mezzosoprană la operă, a chemat-o pe mama Leontina şi i-a spus că ar fi mare păcat dacă nu ar avea grijă de formarea mea muzicală. A sfătuit-o să mă înscrie la Conservatorul particular Oancea, de la Podul Izvor, pentru teorie şi solfegiu, ca exerciţiu, şi numai după ce voi împlini 16 ani, să iau ore cu tenorul Mihăilescu-Toscani, ca să mă pregătească pentru admiterea la Academia Regală de muzică.
"Diploma, dragu' tatii!”
- O nouă stea începea să răsară pe cerul muzicii...
- Da, dar numai după ce tata şi-a dat aprobarea. El a avut toată viaţa această obsesie a studiilor pe care trebuie să le facă pruncii lui. "Diploma, dragu' tatii, diploma, că nu se poate trăi astăzi fără ea!”. Cât de des am auzit aceste vorbe, Doamne! A fost preot, dar muncea cot la cot cu oamenii din sat, ca să-şi poată întreţine copiii la şcoli înalte. Avea mâini de om trudit, cu bătături, lucra la pădure, dacă trebuia, cu albinele, în grădina de zarzavat, oriunde era nevoie. Mama, mână de fier, o şcheiancă get-beget din Braşov, alegea şcolile, organiza şederea noastră acolo, iar tata se ocupa de aprovizionare şi de plata studiilor.
- A avut vreo reţinere faţă de dorinţa de a urma Conservatorul?
- Reţinere?A fost opoziţie totală, nu reţinere! După bacalaureat, a avut loc o discuţie foarte serioasă între el şi mătuşa Leontina. Fusese o armonie neştirbită între ei, până când ea a zis că ar fi bine ca eu să urmez Conservatorul. Tata nu admitea ca într-o tradiţională şi veche familie de preoţi să apară o cântăreaţă. Degeaba i-a vorbit mătuşa despre Jean Athanasiu şi de profesoara Aura Davideanu, care îi hărăziseră dânsei un fel de misiune în legătură cu vocea mea.Abia la insistenţele mamei, care avea diplomaţia în sânge, s-a rezolvat, oarecum, problema. Ca să împace lucrurile, mi-a cerut să dau admitere şi la Drept, şi la Conservator. Fratele meu mai mare, Aurel, era avocat la Cluj, bine cotat, şi tata mi-a spus că ar fi liniştit dacă aş face Dreptul, pentru că aş rămâne în barou, cu Aurel. Trei ani de zile am alergat de la o facultate la alta, pentru că am intrat la amândouă. Dar apoi am fost siliţi, prin lege, să optăm doar pentru una dintre ele. M-am gândit că tata va zice să aleg Dreptul, dar a fost o mare surpriză hotărârea lui. În cele din urmă înţelepciunea dânsului s-a dovedit reală şi preţioasă, ca întotdeauna. Nu trăiam vremuri prea bune, sovietizarea era simţită peste tot. "Draga tatii, mi-a zis el, artiştii şi sportivii o duc bine sub ruşi. Avocatura nu va mai fi niciodată ce a fost”. Se gândea, desigur, şi la faptul că fratele meu, Aurel, avocatul, fusese între timp întemniţat şi dus la Canal, pentru că a sprijinit Partidul Ţărănist. "Fă-ţi tu meseria pe care ai îndrăgit-o şi pe care ai ales-o cu inima!”. Aşa am şi făcut. Am urmat Conservatorul şi, în paralel, am cântat în Corul Radiodifuziunii, ceea ce m-a ajutat să am şi un salariu, tare necesar, căci familia unchiului meu s-a retras în Şcheii Braşovului, după ce el s-a pensionat.Apoi, într-o seară, după spectacol, a intrat în cabina mea Constantin Bugeanu, directorul Operei Române din Cluj, care mi-a propus angajarea ca soprană, alături de alţi tineri solişti: Octav Enigărescu, David Ohanesian, Traian Popescu, Ioan Hvorov, Livia Lizeanu, Alexandru Racolţa şi Ion Piso. A fost un lucru formidabil pentru noi, nemaiîntâlnit altundeva, ca atâţia tineri să fie aduşi toţi odată, pentru întinerirea şi întărirea unei scene lirice. Aşa am început, în 8 august 1949, munca la Opera din Cluj, mai întâi cu roluri secundare, apoi cu unele tot mai complexe, potrivite cu vocea mea. Tinerii de azi, cum termină Conservatorul, vor roluri mari. Sistemul de pe vremuri era mai sănătos. Timp de doi ani, absolvenţii cântau numai roluri mici, ca să li se formeze vocea, să o protejeze, să nu o obosească, ca să se obişnuiască cu scândura aceea care se numeşte scenă şi pe care nu totdeauna o simţi sigură sub picioare. Între 25 şi 30 de ani, trecerea treptată de la un rol la altul mi-a dăruit o senzaţie de fericire, de mândrie chiar, ce mă înfioară şi azi. De la 30 de ani încolo, au venit şi rolurile grele: "Madama Butterfly”, "Tosca”, "Aida”, "Lohengrin” şi "Manon Lescaut”. Apoi au urmat directoratul Operei din Cluj, concertele din străinătate şi otrava dulce a gloriei pe scenele lumii.
- Anii dvs. de şcoală s-au petrecut într-un Bucureşti care mai purta strălucirea lui interbelică. Amintirile din vremea aceea au un farmec deosebit...
- Bucureştiul de atunci era mult mai fermecător decât cel de azi. Eram fascinată de noutăţile pe care le vedeam în Capitala acelor ani. Totul era interesant pentru mine. Îi urmăream de la geam pe oltenii care, în anumite zile, aprovizionau casa, aducând marfa proaspătă cu cobiliţa: peşte, zarzavaturi, fructe. Seara, veneau cei cu iaurturi, purtate în mici recipiente de ceramică, apoi, cu căruţa, sosea gheaţa, în calupuri mari. Era o cu totul altă lume faţă de aceea în care am crescut până la patru ani. Cât de departe de mine erau dimineţile în care, la Someşul Rece, luam masa afară, sau în "cohe”, faimoasa bucătărie moţească, ce avea şi cuptor înăuntru: pâine cu unt, lapte proaspăt şi câte o bucată de fagure plin de miere din stupina tatii. Pe de altă parte, mătuşa Leontina îşi luase în serios rolul de educator şi mă ducea cu ea peste tot, ca să cunosc oraşul. De fiecare Sfinte Sărbători de Paşti, cam până ce-am avut 10 ani, la "Galeriile La Fayette” mi se reînnoiau tradiţionalul costum de marinar şi pantofii de lac cu baretă, ce se închidea doar cu croşeta primită "în dotare”. Eu am mai prins încă tramvaiele cu cai şi multe din cele ce au făcut poezia Micului Paris. Tihna, decenţa, rigoarea, eleganţa, acestea erau atributele vieţii de atunci. Mi-amintesc de plimbările duminicale cu trăsura la şosea, când dragul meu unchi Ştefan era disperat şi indispus chiar, fiind obligat să-şi ridice mereu eleganta pălărie Borsalino în faţa celor aflaţi în celelalte trăsuri.
- Timpul mai avea răbdare cu bucureştenii, pe-atunci...
- Da, şi cu oamenii, şi cu lucrurile. Ţin minte şi magazinul de porţelanuri "Rosenthal”, aproape de B-dul Elisabeta, cel cu cinematografele. Vis-a-vis era "Demeter”, care furniza tot ce ţinea de croitorie, cusut şi broderie.Mi-amintesc de aglomeraţia de pe Calea Victoriei, de magazinul "Dragomir Niculescu”, cu gustări şi mezelărie, de cofetăria Nestor, cu fursecuri, prăjiturele în zeci de feluri, alune şi feliuţe subţiri de portocală învelite în ciocolată, eclere şi formidabile savarine. Acolo beam cacao caldă cu frişcă, mai ales iarna, şi tot de atunci ţin minte şi mirosul de cafea ce stăruia în jurul prăvălioarelor armeneşti. Pacheţelul în care primeai cafeaua măcinată era călduţ multă vreme după ce ieşeai afară. Şi în Piaţa Amzei, mai târziu, când mergeam la cursurile de la Conservator, ne îmbăta parfumul de cafea măcinată, căci şi acolo se găsea un negustor armean foarte căutat.
- Să pornim acum pe orbita succesului dvs. internaţional. Ce momente au o strălucire aparte în amintirile dvs.?
- Am cântat în ţară şi în străinătate, în toate marile teatre lirice din Europa. La Teatrul Balşoi din Moscova, după un prim spectacol, la cererea publicului, s-a suplimentat numărul de spectacole. Am avut spectacole în Orientul Extrem, în China şi Japonia, dar şi în Egipt, unde am interpretat "Aida”, oarecum la ea acasă, pe malul Nilului. În 1974, împlinindu-se 50 de ani de la dispariţia compozitorului Giacomo Puccini, în oraşul său natal, Lucca, a fost programată "Tosca” şi am fost invitată să interpretez rolul Floriei Tosca, alături de tenorul Veriano Luchetti, baritonul Sesto Bruscantini şi orchestra George Enescu din Bucureşti, dirijată de Maestrul Iosif Conta.La Livorno, am cântat alături de tenorul Flaviano Labo şi baritonul Walter Alberti în "Cavalleria Rusticana”. La Roma, am cântat "Aida”, la Teatrul Terme di Caracalla, şi am fost rechemată, peste doi ani, pentru încă o stagiune. La Torre del Lago, unde am cântat de mai multe ori, mi s-a oferit şi titlul de "Eroină pucciniană”. Am cântat alături de alţi mari interpreţi, cum ar fi Virginia Zeani (care a avut şansa de a pleca din ţară în tinereţe), Vladislav Piavko, Flaviano Labo, Elena Cernei, Ludovic Spiess, Zenaida Pally, Eva Laslo. Am fost chemată să cânt pe scene din întreaga lume, acolo unde s-au produs şi alţi mari artişti ai veacului douăzeci: Magda Olivero, Enrico Caruso, Anita Cerquetti, Leyla Gencer, Teresa Stratas, Montserrat Caballe, Renata Tebaldi, Gabriella Tucci, Renata Scotto, Raina Kabaivanska, Katia Ricciarelli. Dacă mi s-ar fi dat voie să trec graniţa de vest între 25 şi 30 de ani, şi să pot cânta mai des pe scenele pe care eram aşteptată, aş fi urcat şi mai sus pe orbita consacrării internaţionale. Dar oriunde am cântat, orice piesă am interpretat, oricât de complexe au fost rolurile pe care le-am avut, m-am străduit să slujesc scena punând în joc tot ceea ce mi-a dăruit Dumnezeu - voce, talent, emoţie, exigenţă, obsesia pentru perfecţiune şi pentru armonie.
- În cele din urmă aţi rămas în Italia. De ce?
- În apropiere de Livorno, la Quercianella, am locuit împreună cu soţul meu, un medic italian. La încheierea carierei, cu sprijinul autorităţilor locale, am pus bazele catedrei de canto la Conservatorul "Pietro Mascagni” din Livorno. Am fost astfel prima româncă profesoară de canto într-un conservator italian. Ţara mea adoptivă, Italia, îmi oferă, în plus, clima ei blândă, mai potrivită pentru sănătatea mea, şi liniştea în care amintirile pot să învingă anii.
Încercări şi nostalgii
- A fost loc şi pentru iubire într-o viaţă atât de împlinită profesional?
- Oh, da. Sigur că este loc.Viaţa unui artist e foarte solicitantă, dar este loc întotdeauna şi pentru viaţă personală, pentru iubire, care, se ştie, dă aripi. A fost loc şi într-a mea, atâta loc, încât am şi greşit de câteva ori. Am avut însă un anumit soi de suferinţe care, probabil, mi-au fost hărăzite şi pe care a trebuit să le trăiesc, ca să înţeleg multe lucruri despre mine, să mă cunosc mai bine. De două ori am fost, din păcate, şi eu un fel de Santuzza, eroina trădată din "Cavalleria rusticana”. N-aş spune că m-am ridicat din propria cenuşă, precum Pasărea Phoenix. Aş spune doar că am avut puterea să închid o carte şi o bucată de vreme să nu mai deschid alta. Am învăţat să pun punct, să închei elegant o anumită etapă a vieţii mele. Şi în viaţa mea afectivă au fost "furtuni”, apărute ca din senin. Demnitatea a fost cea care m-a ajutat în durerea, uimirea şi, mai ales, în orgoliul atât de rănit, să mă regăsesc. Întotdeauna orgoliul rănit provoacă un fel de revitalizare, te obligă să te reevaluezi şi să găseşti soluţii ca să păstrezi ceea ce rămâne după o astfel de "furtună”. Sunt o fiinţă sensibilă, bolnavă de "romanticism”, dar când a fost să conduc Opera din Cluj, de exemplu, dacă nu aveam rădăcini din Şcheii Braşovului şi din Ţara Moţilor, adică rigoare, dârzenie şi curaj, nu m-aş fi descurcat, pentru că erau vremuri extrem de delicate, în care trebuia să fii bun strateg, dar şi diplomat, pentru a câştiga anumite libertăţi, cum a fost deschiderea unei portiţe în cortina de fier şi ieşirea peste graniţă cu primele spectacole de operă.
- Cum este momentul în care un artist îşi ia adio de la scenă? Cât este el de singur atunci?
- Depinde numai de el cât este de singur. Ca să nu fie traumatică despărţirea de scenă, căci scena, scândura aceasta, este mai capricioasă decât un drog, am dat lecţii de canto, mai întâi acasă, la Quercianella, apoi la Conservatorul "Pietro Mascagni” din Livorno. În câteva momente foarte dificile din viaţa mea particulară, scena a fost pentru mine familia în care m-am refugiat, simţind că mi-ar putea oferi protecţia psihologică de care aveam nevoie. Am căutat să o răsplătesc, dând în meserie tot ce aveam mai valoros şi puternic. Cu puţin înainte de pensionare, mi-am găsit un alt scop în viaţă, acela de a ajuta la început de carieră tineri, români mai ales, cu voci deosebite. Prin succesele pe care le-au avut, devenind solişti pe scenele lumii, legătura mea cu scena nu este întreruptă, ea continuă. A fost, este şi va fi întotdeauna o ancoră, ce mă va salva de tristeţea despărţirii de operă.
- Cum arată zilele dumneavoastră în Italia?
- Locuiesc pe o colină împădurită cu pini, care coboară până în mare. De-acolo, de sus, se vede albastrul apei, care mă predispune câteodată la melancolie şi visare. Zilele mele au acum un scenariu mult simplificat, datorită anilor.Îl mai chem din când în când pe doctorul Torre, care stă în vecini, e doctor de modă veche, cu tăşcuţă, îi spun că mi se pare că-mi cam tremură o mână, dar mă ceartă şi-mi spune că el are o "bimba, o fanciulla” de 112 ani, pe care o tratează, şi care nu se plânge atâta ca mine. Aşa că nu-mi rămâne decât să mănânc ceva bun, să mă odihnesc, să ascult muzică, înregistrări din concertele de demult, să mă duc la concerte la Livorno, atunci când sunt invitată. Mă ajută Diana, absolventă şi ea de conservator, să-mi organizez timpul frumos, corespondenţa prin internet cu alţi solişti, prieteni, aspiranţi la burse. Mediterana sărată, ozonul de la pădurile de pin, iodul şi sarea din aer creează un climat binefăcător pentru sănătatea mea şi pentru sufletul meu.
- Sunteţi plecată din ţară de foarte mulţi ani şi totuşi, acum, când aţi ajuns la Cluj şi la Bucureşti, în spectacolele de gală organizate în cinstea dumneavoastră, publicul v-a aplaudat minute în şir...
- Ardelenii sunt întotdeauna mai rigizi în manifestări, parcă nu-şi manifestă deplin bucuria. Cu atât mai mult m-a uimit primirea atât de caldă pe care mi-au făcut-o clujenii acum, la lansarea cărţii mele de amintiri "A fost o viaţă sau un vis?”, apărută la Editura Eikon din Cluj. Trebuie să recunosc că nu mă aşteptam la asta. Nu era obiceiul la Cluj să se ridice lumea în picioare. Da, aplauze sacadate, da, aplauze repetate şi ritmate, dar niciodată săli în picioare. Oamenii erau mai sobri, pe vremuri. Or, în seara aceea, păreau nişte valuri vii, care fremătau. Atunci mi-am zis în sinea mea că "s-au meritat” toţi anii de sacrificii şi de eforturi, care au fost de-a lungul vremii.
Fotografii din arhiva artistei
(Mulţumesc domnişoarei Diana-Viorela Turtoi, pentru sprijinul acordat în realizarea acestui interviu.)