Artiști români pe scenele lumii - LUCIA STĂNESCU

Otilia Teposu
"Dacă mi s-ar fi dat voie să trec granița de vest între 25 și 30 de ani, aș fi urcat și mai sus pe orbita consacrării internaționale”

- Cântăreață de operă -

- Fiică de preot, născută într-un sat din Munții Apuseni, a cunoscut un destin de excepție, cucerind marile scene de operă ale lumii, cu vocea ei. Stabilită în Italia, pe țărmul Mediteranei, a revenit în țară, pentru a-și lansa un volum de memorii, prilej de spectacole și gale omagiale organizate la București și la Cluj -

Râsul de clopoțel

- Destinul dvs. parcă e desprins din povești. O fetiță dintr-un sat de moți de la poalele Apusenilor ajunge cântăreață de operă pe marile scene ale lumii. Cum se poate așa ceva?

- Nimic din anii copilăriei petrecuți în casa părin­ților mei din Someșul Rece n-avea să anunțe destinul care a urmat. M-am născut ca al șaptelea copil și ultimul, în familia preotului Ioan Stănescu, ce se trăgea dintr-un neam ce dăduse deja trei generații de preoți. Am supraviețuit doar patru copii din cei șapte, trei frați și eu, singura fată, mult așteptată în familie. Atâta de dorită, încât tata i-a promis moașei o pereche de cizme noi și o năframă de Maramureș, dacă va avea o fată. Și s-a ținut de cuvânt. A fost mare bucurie în casă când m-am născut. Era într-un mijloc de iunie din anul 1926. Sigur că, fiind cea mai mică, aveam o poziție specială în familie, dar în nici o clipă din anii copilăriei n-am bănuit ce-mi va rezerva viitorul. Poate și pentru faptul că, deși tata era preot, am fost crescuți la fel ca ceilalți copii din sat, fără să fim cocoloșiți sau alintați. De altfel, anii petrecuți în casa părinților mei au fost numărați. La vârsta de patru ani, din cauză că mama s-a îmbolnăvit, am ajuns tocmai la București, la sora mamei. Mătușa Leontina a fost a doua mea mamă. De fapt, eu am avut două perechi de părinți, cei ce mi-au dat viață și cei care m-au crescut. Am rămas mulți ani la București, în casa mătușii și a un­chiului Ștefan Navrea, care era Director Ge­neral al Casei de Depuneri. Am stat la ei pe toa­tă durata școlii și apoi a Conservatorului.

- Cum v-ați descoperit vocea aceea deosebită care avea să vă facă celebră în toată lumea?

- Am avut o colegă de școală, Lenuș, bună prietenă, care stătea aproape de noi, pe strada Aus­trului, la numărul 3, într-o vilă cochetă. Lenuș nu prea se descurca la matematică și la franceză și ne făceam temele împreună, când la noi, când la ea acasă. Părinții ei erau marele bariton Jean Athanasiu și soția sa, soprana Enrichetta Rodrigo, personalități ce făceau parte dintre Membrii Fon­datori ai Operei din București. Dar aceste nume, în acel moment, nu mi-au spus prea multe. Asta, pentru că în cele două familii ale mele, una în So­meșul Rece, iar cealaltă la București, noțiu­nea de "operă” era, să zicem, ca o limbă străină. Ei bi­ne, fa­milia Athanasiu invita des colegi și prie­teni la cină, în sufrageria foarte mare și elegantă de la par­ter. Cu timpul, și ai mei au început să facă parte din­tre musafiri, în acele ocazii fiind admise și noi, fe­tele, eu și Lenuș. De câte ori mergeam acolo, bari­to­nul Jean Athanasiu părea fascinat de felul în care râ­deam. Sus­ținea mereu că am un râs de clopoțel, pe ca­re-l nu­mea "clin­chet de calitate”. "Ia mai râzi, Lucico, ia mai râzi!”, îmi spunea, "Ia mai râzi!”. Și eu râ­deam, dar nu întotdeauna aveam chef și nu întotdeauna puteam să râd chiar așa, la comandă. Într-o seară, fiind bine dispus, a zis că vrea să mă învețe să cânt romanța "Am iubit doi ochi albaștri”. Aveam cam zece, doi­spre­zece ani, pe atunci. Frază de frază, vers de vers, cân­ta dânsul și apoi eu. Nu am greșit nici un cuvânt și nici o notă. Și atunci, cu acea voce puternică, învăluită de șăgalnicul vin de Cotnari, ce-i plăcea tare mult, i-a zis mătușii: "Leontino, copila asta are în voce ceva ce îmi spune mult. Nu uita ce-ți zic acum!”. M-am mi­nunat de ceea ce a spus, dar nu înțelegeam prea multe atunci. Abia astăzi, îmi dau seama că trebuie să-i mulțumesc lui Dumnezeu, pentru că m-a plasat exact acolo unde trebuia să fiu, ca să-mi pot împlini destinul. De fapt, atunci, prin jocul acela, Jean Athanasiu n-a făcut altceva decât să testeze calitățile vocii mele, pe care am moștenit-o de la dragul meu tată, care cânta mi­nunat în biserică. Din acel moment, la sfatul ba­ri­tonului, am început să merg la spectacole de operă, îm­preună cu Lenuș, pentru care acestea nu erau o noutate: "Rigo­letto”, "Hänsel și Gretel”, baletul "Coppélia”. Eram înnebunită după "Aria Păpușii”. Mai târziu, când am schimbat locuința și școala, profesoara de muzică, care era și mezzosoprană la operă, a chemat-o pe mama Leontina și i-a spus că ar fi mare păcat dacă nu ar avea grijă de formarea mea muzicală. A sfătuit-o să mă înscrie la Conservatorul particular Oancea, de la Podul Izvor, pentru teorie și solfegiu, ca exercițiu, și numai după ce voi împlini 16 ani, să iau ore cu tenorul Mihăi­lescu-Toscani, ca să mă pregătească pentru admiterea la Academia Regală de muzică.

"Diploma, dragu' tatii!”

- O nouă stea începea să răsară pe cerul mu­zi­cii...

- Da, dar numai după ce tata și-a dat aprobarea. El a avut toată viața această obsesie a studiilor pe care tre­bu­ie să le facă pruncii lui. "Diploma, dragu' tatii, di­plo­ma, că nu se poate trăi astăzi fără ea!”. Cât de des am auzit aceste vorbe, Doamne! A fost preot, dar mun­cea cot la cot cu oamenii din sat, ca să-și poată întreține copiii la școli înalte. Avea mâini de om trudit, cu bătă­turi, lucra la pădure, dacă trebuia, cu albinele, în gră­di­na de zarzavat, oriunde era nevoie. Mama, mână de fier, o șcheiancă get-beget din Brașov, alegea școlile, or­ganiza șederea noastră acolo, iar tata se ocupa de aprovizionare și de plata studiilor.

- A avut vreo reținere față de dorința de a urma Conservatorul?

- Reținere?A fost opoziție totală, nu re­ținere! După ba­calaureat, a avut loc o discuție foarte serioa­să între el și mătușa Leontina. Fusese o armo­nie neștirbită între ei, până când ea a zis că ar fi bine ca eu să urmez Conser­va­torul. Tata nu admitea ca într-o tradițională și veche familie de preoți să apară o cântăreață. De­geaba i-a vorbit mătușa despre Jean Atha­nasiu și de profesoara Aura Davideanu, care îi hărăziseră dânsei un fel de misiune în legătură cu vocea mea. Abia la insistențele mamei, care avea diplo­mația în sânge, s-a rezolvat, oare­cum, problema. Ca să împace lucrurile, mi-a cerut să dau admitere și la Drept, și la Conser­vator. Fratele meu mai mare, Aurel, era avocat la Cluj, bine cotat, și tata mi-a spus că ar fi liniștit dacă aș face Dreptul, pentru că aș rămâne în barou, cu Aurel. Trei ani de zile am alergat de la o facultate la alta, pentru că am intrat la amândouă. Dar apoi am fost siliți, prin lege, să optăm doar pentru una dintre ele. M-am gândit că tata va zice să aleg Dreptul, dar a fost o mare surpriză hotărârea lui. În cele din urmă înțelepciunea dânsului s-a dovedit reală și prețioasă, ca întotdeauna. Nu trăiam vremuri prea bune, sovietizarea era simțită peste tot. "Draga tatii, mi-a zis el, artiștii și sportivii o duc bine sub ruși. Avocatura nu va mai fi ni­ciodată ce a fost”. Se gândea, desigur, și la faptul că fratele meu, Aurel, avocatul, fusese între timp întemnițat și dus la Canal, pentru că a sprijinit Partidul Țărănist. "Fă-ți tu meseria pe care ai îndrăgit-o și pe care ai ales-o cu inima!”. Așa am și făcut. Am urmat Conser­va­torul și, în paralel, am cântat în Corul Radio­difuziunii, ceea ce m-a ajutat să am și un sa­lariu, tare necesar, căci familia unchiului meu s-a retras în Șcheii Brașovului, după ce el s-a pen­sionat. Apoi, într-o seară, după spectacol, a intrat în cabina mea Constantin Bugeanu, di­rec­torul Operei Române din Cluj, care mi-a pro­pus angajarea ca soprană, alături de alți tineri soliști: Octav Enigărescu, David Ohanesian, Tra­ian Popescu, Ioan Hvorov, Livia Lizeanu, Alexandru Racolța și Ion Piso. A fost un lucru formidabil pentru noi, nemaiîntâlnit altundeva, ca atâția tineri să fie aduși toți odată, pentru întinerirea și întărirea unei scene lirice. Așa am început, în 8 august 1949, munca la Ope­ra din Cluj, mai întâi cu roluri secundare, apoi cu unele tot mai complexe, potrivite cu vocea mea. Tinerii de azi, cum termină Conserva­torul, vor roluri mari. Siste­mul de pe vremuri era mai sănătos. Timp de doi ani, ab­solvenții cântau numai roluri mici, ca să li se for­meze vocea, să o protejeze, să nu o obosească, ca să se obișnuiască cu scândura aceea care se numește scenă și pe care nu totdeauna o simți sigură sub picioare. Între 25 și 30 de ani, trecerea treptată de la un rol la altul mi-a dăruit o senzație de fericire, de mândrie chiar, ce mă în­fioară și azi. De la 30 de ani încolo, au venit și ro­lurile grele: "Madama Butterfly”, "Tosca”, "Aida”, "Lohengrin” și "Manon Lescaut”. Apoi au urmat di­rectoratul Operei din Cluj, concertele din străinătate și otrava dulce a gloriei pe scenele lumii.

- Anii dvs. de școală s-au petrecut într-un Bucu­rești care mai purta strălucirea lui interbelică. Amin­tirile din vremea aceea au un farmec deosebit...

- Bucureștiul de atunci era mult mai fermecător decât cel de azi. Eram fascinată de noutățile pe care le vedeam în Capitala acelor ani. Totul era interesant pentru mine. Îi urmăream de la geam pe oltenii care, în anumite zile, aprovizionau casa, aducând marfa proas­pătă cu cobilița: pește, zarzavaturi, fructe. Seara, veneau cei cu iaurturi, purtate în mici recipiente de ceramică, apoi, cu căruța, sosea gheața, în calupuri mari. Era o cu totul altă lume față de aceea în care am crescut până la patru ani. Cât de departe de mine erau diminețile în care, la Someșul Rece, luam masa afară, sau în "cohe”, faimoasa bucătărie moțească, ce avea și cuptor înăuntru: pâine cu unt, lapte proaspăt și câte o bucată de fagure plin de miere din stupina tatii. Pe de altă parte, mătușa Leontina își luase în serios rolul de educator și mă ducea cu ea peste tot, ca să cunosc orașul. De fiecare Sfinte Sărbători de Paști, cam până ce-am avut 10 ani, la "Galeriile La Fayette” mi se reîn­noiau tradiționalul costum de marinar și pantofii de lac cu baretă, ce se închidea doar cu croșeta primită "în do­tare”. Eu am mai prins încă tramvaiele cu cai și multe din cele ce au făcut poezia Micului Paris. Tihna, decența, rigoarea, eleganța, acestea erau atributele vieții de atunci. Mi-amintesc de plimbările duminicale cu trăsura la șosea, când dragul meu unchi Ștefan era disperat și indispus chiar, fiind obligat să-și ridice mereu eleganta pălărie Borsalino în fața celor aflați în celelalte trăsuri.

- Timpul mai avea răbdare cu bucureștenii, pe-atunci...

- Da, și cu oamenii, și cu lucrurile. Țin minte și ma­gazinul de porțelanuri "Rosenthal”, aproape de B-dul Elisabeta, cel cu cinematografele. Vis-a-vis era "De­meter”, care furniza tot ce ținea de croitorie, cusut și broderie. Mi-amintesc de aglomerația de pe Calea Victoriei, de magazinul "Drago­mir Niculescu”, cu gus­tări și mezelărie, de cofetăria Nestor, cu fursecuri, pră­ji­tu­rele în zeci de feluri, alune și feliuțe sub­țiri de por­tocală învelite în ciocolată, ecle­re și formidabile sava­rine. Acolo beam cacao caldă cu friș­că, mai ales iarna, și tot de atunci țin minte și mirosul de cafea ce stăruia în jurul pră­vălioarelor armenești. Pachețelul în care primeai cafeaua măcinată era călduț multă vreme după ce ieșeai afară. Și în Piața Am­­zei, mai târziu, când mergeam la cursu­rile de la Conser­vator, ne îmbăta parfumul de cafea mă­cinată, căci și acolo se găsea un negustor armean foarte căutat.

- Să pornim acum pe orbita succe­sului dvs. internațional. Ce momente au o strălucire aparte în amintirile dvs.?

- Am cântat în țară și în străinătate, în toate marile teatre lirice din Europa. La Teatrul Balșoi din Moscova, după un prim spectacol, la cererea publicului, s-a supli­men­tat numărul de spectacole. Am avut spectacole în Orientul Extrem, în China și Japonia, dar și în Egipt, unde am inter­pretat "Aida”, oarecum la ea acasă, pe malul Nilului. În 1974, împlinindu-se 50 de ani de la dispariția compozitorului Giacomo Puccini, în orașul său natal, Lucca, a fost programată "Tosca” și am fost invitată să interpretez rolul Floriei Tosca, alături de tenorul Veriano Luchetti, baritonul Sesto Bruscantini și orchestra George Enescu din București, dirijată de Maestrul Iosif Conta. La Livorno, am cântat alături de tenorul Flaviano Labo și baritonul Walter Alberti în "Cavalleria Rusticana”. La Roma, am cântat "Aida”, la Teatrul Terme di Caracalla, și am fost rechemată, peste doi ani, pentru încă o stagiune. La Torre del Lago, unde am cântat de mai multe ori, mi s-a oferit și titlul de "Eroină pucciniană”. Am cântat alături de alți mari interpreți, cum ar fi Virginia Zeani (care a avut șansa de a pleca din țară în tinerețe), Vladislav Piavko, Flaviano Labo, Elena Cernei, Ludovic Spiess, Zenaida Pally, Eva Laslo. Am fost chemată să cânt pe scene din întreaga lume, acolo unde s-au produs și alți mari artiști ai veacului douăzeci: Magda Olivero, En­rico Caruso, Anita Cer­quetti, Leyla Gencer, Teresa Stratas, Montserrat Caballe, Renata Tebaldi, Gabriella Tucci, Renata Scotto, Raina Ka­baivanska, Katia Riccia­relli. Dacă mi s-ar fi dat voie să trec granița de vest între 25 și 30 de ani, și să pot cânta mai des pe scenele pe care eram așteptată, aș fi urcat și mai sus pe orbita consacrării internaționale. Dar oriunde am cântat, orice piesă am in­ter­pretat, oricât de complexe au fost rolurile pe care le-am avut, m-am străduit să slu­jesc scena punând în joc tot ceea ce mi-a dăruit Dum­ne­zeu - voce, talent, emoție, exi­gență, obsesia pentru per­fecțiune și pentru armonie.

- În cele din urmă ați ră­mas în Italia. De ce?

- În apropiere de Livor­no, la Quercianella, am locuit împreună cu soțul meu, un medic italian. La încheierea carierei, cu sprijinul autorităților locale, am pus bazele catedrei de canto la Conservatorul "Pietro Mascagni” din Livorno. Am fost astfel prima româncă profesoară de canto într-un conservator italian. Țara mea adop­tivă, Italia, îmi oferă, în plus, clima ei blândă, mai po­trivită pentru sănătatea mea, și liniștea în care amintirile pot să învingă anii.

Încercări și nostalgii

- A fost loc și pentru iubire într-o viață atât de împlinită profesional?

- Oh, da. Sigur că este loc.Viața unui artist e foarte solicitantă, dar este loc întotdeauna și pentru viață personală, pentru iubire, care, se știe, dă aripi. A fost loc și într-a mea, atâta loc, încât am și greșit de câteva ori. Am avut însă un anu­mit soi de su­ferințe care, pro­ba­bil, mi-au fost hărăzite și pe care a trebuit să le trăiesc, ca să înțeleg multe lu­cruri despre mine, să mă cunosc mai bine. De două ori am fost, din pă­cate, și eu un fel de Santuzza, eroina tră­­dată din "Ca­valle­ria rustica­na”. N-aș spune că m-am ridicat din pro­pria ce­nu­șă, precum Pasărea Phoenix. Aș spune doar că am avut pu­terea să închid o car­te și o bucată de vre­me să nu mai des­chid alta. Am în­vățat să pun punct, să închei elegant o anumită etapă a vieții mele. Și în viața mea afectivă au fost "furtuni”, apărute ca din senin. Dem­ni­ta­tea a fost cea care m-a ajutat în du­rerea, uimirea și, mai ales, în orgoliul atât de rănit, să mă re­găsesc. Întotdea­una orgoliul rănit pro­voacă un fel de revitalizare, te obligă să te reevaluezi și să găsești soluții ca să păstrezi ceea ce rămâne după o astfel de "furtună”. Sunt o ființă sensibilă, bolnavă de "roman­ti­cism”, dar când a fost să con­duc Opera din Cluj, de exem­plu, dacă nu aveam rădăcini din Șcheii Brașovului și din Țara Mo­ților, adică rigoare, dâr­zenie și curaj, nu m-aș fi descurcat, pen­tru că erau vremuri ex­trem de delicate, în care tre­buia să fii bun stra­teg, dar și diplomat, pentru a câștiga anu­mite libertăți, cum a fost deschiderea unei portițe în cortina de fier și ieșirea peste graniță cu primele spec­tacole de operă.

- Cum este momentul în care un artist își ia adio de la scenă? Cât este el de singur atunci?

- Depinde numai de el cât este de singur. Ca să nu fie tra­umatică despărțirea de sce­nă, căci scena, scândura aceas­­ta, este mai capri­cioa­să decât un drog, am dat lec­ții de canto, mai întâi aca­să, la Quercianella, apoi la Conservatorul "Pietro Mas­cagni” din Livorno. În câ­teva momente foarte dificile din viața mea particulară, scena a fost pentru mine familia în care m-am refugiat, simțind că mi-ar putea oferi protecția psiholo­gică de care aveam nevoie. Am căutat să o răsplătesc, dând în meserie tot ce aveam mai valoros și puternic. Cu puțin înainte de pensionare, mi-am găsit un alt scop în viață, acela de a ajuta la în­ceput de carieră tineri, români mai ales, cu voci deosebite. Prin succe­sele pe ca­re le-au avut, devenind soliști pe sce­nele lumii, legătura mea cu scena nu este întreruptă, ea continuă. A fost, este și va fi întotdeauna o ancoră, ce mă va salva de tristețea despărțirii de operă.

- Cum arată zilele dumneavoastră în Italia?

- Locuiesc pe o colină împădurită cu pini, care coboară până în mare. De-acolo, de sus, se vede albastrul apei, care mă predispune câteodată la me­lan­colie și visare. Zilele mele au acum un sce­nariu mult simplificat, datorită ani­lor. Îl mai chem din când în când pe doc­torul Torre, care stă în vecini, e doc­tor de mo­dă veche, cu tășcuță, îi spun că mi se pare că-mi cam tremură o mâ­nă, dar mă ceartă și-mi spune că el are o "bim­ba, o fanciulla” de 112 ani, pe ca­re o tra­tează, și care nu se plânge atâ­ta ca mi­ne. Așa că nu-mi rămâne decât să mă­nânc ceva bun, să mă odihnesc, să as­cult muzică, înregistrări din con­cer­­tele de demult, să mă duc la con­certe la Livorno, atunci când sunt invi­tată. Mă ajută Diana, absolventă și ea de con­ser­vator, să-mi organizez timpul frumos, corespondența prin internet cu alți soliști, prieteni, aspiranți la burse. Me­di­terana sărată, ozonul de la pă­du­rile de pin, iodul și sarea din aer cre­ează un climat binefăcător pentru sănă­tatea mea și pentru sufletul meu.

- Sunteți plecată din țară de foarte mulți ani și totuși, acum, când ați ajuns la Cluj și la București, în spec­tacolele de gală organizate în cinstea dum­nea­voastră, publicul v-a aplaudat minute în șir...

- Ardelenii sunt întotdeauna mai rigizi în mani­fes­tări, parcă nu-și manifestă deplin bucuria. Cu atât mai mult m-a uimit primirea atât de caldă pe care mi-au făcut-o clujenii acum, la lansarea cărții mele de amin­tiri "A fost o viață sau un vis?”, apărută la Edi­tura Eikon din Cluj. Trebuie să recunosc că nu mă aș­tep­tam la asta. Nu era obiceiul la Cluj să se ridice lu­mea în pi­cioare. Da, aplauze sacadate, da, aplauze re­petate și ritmate, dar niciodată săli în picioare. Oa­menii erau mai sobri, pe vremuri. Or, în seara aceea, păreau niște va­luri vii, care fremătau. Atunci mi-am zis în sinea mea că "s-au meritat” toți anii de sacrificii și de efor­turi, care au fost de-a lungul vremii.


Fotografii din arhiva artistei

(Mulțumesc domnișoarei Diana-Viorela Turtoi, pentru sprijinul acordat în realizarea acestui interviu.)