- Cum nu avem o strategie clara in privinta relatiilor cu Republica Moldova, nu stim care este punctul de vedere oficial asupra unei solutii politice optime la Chisinau. De altfel, variantele posibile din punct de vedere teoretic sunt doua: fie unul din partidele numite democratice dezerteaza si se aliaza cu comunistii lui Voronin, fie cele patru partide - Liberal, Democrat-Liberal, Democrat si Alianta Moldova Noastra - se unesc pentru a forma o majoritate parlamentara care sa sustina un nou guvern. Practic, se pare ca ne indreptam spre aceasta din urma solutie, care este logica din punct de vedere politic: daca s-ar alia cu PCRM, oricare din aceste patru partide ar intra intr-o alianta asimetrica, in care ar fi un partener neinsemnat, usor de dominat de catre comunisti, iar la urmatoarele alegeri ar disparea de pe scena politica, asa cum este pe cale sa dispara acum PPCD, partidul lui Iurie Rosca, in care ne pusesem atatea sperante in anii 1990.
Putem anticipa ca o alianta a partidelor "democratice" ar avea o relatie mult mai civilizata cu Romania decat un guvern dominat de comunistii lui Vladimir Voronin, dar la poduri de flori nu este cazul sa ne asteptam. Un rol crucial in configurarea noilor relatii de putere il are fostul comunist Marian Lupu, liderul proaspat creatului PD. Fara el nu se poate face nici o alianta si numai el poate atrage, nu numai cei opt dezertori din PCRM, necesari pentru alegerea unui nou presedinte, ci poate chiar mai multi parlamentari comunisti oportunisti, dornici sa participe la putere. Tot el este singurul care ar putea negocia cu Voronin o retragere pasnica a acestuia, eventual in schimbul imunitatii personale. Or, Marian Lupu a fost mai degraba ambiguu cu privire la relatiile cu Bucurestiul, promitand strict eliminarea vizelor pentru romani, care incalca tratatul dintre Chisinau si UE. Ca fost comunist - pana dupa revoltele din aprilie - Marian Lupu este probabil ostil unei apropieri rapide de Bucuresti. El doreste o apropiere de UE, dar nu se va distanta prea mult de Moscova. De altfel, ceva ne spune ca in spatele iesirii sale din PCRM si a ascensiunii sale politice rapide ca lider al unui nou partid se afla mana Kremlinului. Este o parere personala, sustinuta de constatarea faptului ca Moscova a fost intotdeauna cu un pas inaintea politicienilor de la Chisinau. Strategii sai politici au inteles probabil ca Vladimir Voronin a devenit un produs expirat si s-a grabit sa-l inlocuiasca cu un personaj mai tanar si mai putin lemnos, care sa taie ascensiunea prea rapida a unor forte pro-romanesti si sa tina sub control orice coalitie s-ar forma.
Probabil ca Moldova post-comunista in care Marian Lupu va juca un rol central se va apropia mai mult de Europa, dar o va face mai degraba ca agent sub acoperire al Rusiei, nu ca sora a Romaniei.
2. Monica Macovei raspunde, din partea Parlamentului Europei, de relatia cu Basarabia. Este o veste buna?
- De ce nu ar fi? In primul rand, trebuie sa fim multumiti de simplul fapt ca un europarlamentar roman va conduce Comisia UE - R. Moldova, si nu un reprezentant al altui stat european, mai usor de manipulat de catre Chisinau sau Rusia. Am constatat chiar cu prilejul evenimentelor din aprilie ca europenii si americanii nu au fost dispusi sa condamne conducerea comunista in termeni categorici. Intotdeauna in mintea lor au existat indoieli cu privire la intentiile Romaniei la adresa Basarabiei, chiar daca nu s-au putut lega de nici un indiciu cu privire la amestecul Romaniei in treburile interne ale Moldovei de peste Prut. Mai mult, seful misiunii OSCE de la Chisinau se transformase intr-un fel de ambasador al puterii comuniste, grabindu-se sa recunoasca alegerile din aprilie ca libere si corecte, in ciuda neregulilor evidente. Din aceasta perspectiva, faptul ca un reprezentant al Romaniei va conduce Comisia UE-Romania este in sine un lucru bun, iar faptul ca acest reprezentant nu este membru al PSD, adica al partidului domnului Iliescu, este chiar excelent din motive evidente.
In al doilea rand trebuie sa ne bucuram ca aceasta importanta Comisie a PE va fi prezidata de un personaj integru si intransigent, specializat in problematica drepturilor omului si a drepturilor civice, cum este Monica Macovei. Putem anticipa ca fostul ministru de justitie al Romaniei, care a facut un stagiu de consilier in problemele combaterii coruptiei si in Macedonia, nu va face nici o concesie guvernului de la Chisinau, indiferent care va fi acela, in privinta respectarii standardelor europene referitoare la democratie si la drepturile omului. Tot ce a facut in Romania - fie ca este vorba de infiintarea DNA si de numirea lui Daniel Morar la conducerea ei, de numirea Laurei Kovesi ca Procuror General, de reforma justitiei sau de refuzul de a aviza hotararile ilegale ale guvernului Tariceanu (va amintiti de declaratia publica "in Romania se fura prin hotarare de guvern"?) - o recomanda ca negociator dificil pentru puterea de la Chisinau, in cazul in care reprezentantii acesteia vor incerca sa se eschiveze de la indeplinirea cerintelor europene. Politicienii de peste Prut, care-si doresc insa sprijinul Europei pentru a diminua coruptia si a transforma Republica Moldova intr-o tara cu adevarat democratica si prospera, vor avea in ea un aliat, un sprijinitor si, mai ales, un consilier. Sa nu ne entuziasmam insa prea mult deocamdata: nici in Romania combaterea coruptiei nu merge prea usor si politicienii se incadreaza cu greu in standardele de integritate impuse de Monica Macovei. In Moldova de peste Prut, cu complicatele sale ecuatii politice si legaturi vazute si nevazute cu Rusia, lucrurile vor merge mult mai greu. Un lucru este insa sigur: nu ne vom plictisi deloc.