Cunoscută, fiindcă sute de ani, poienarii au străbătut ţara în lung şi în lat, ba deseori au trecut şi fruntariile ţării, spre pusta maghiară şi spre stepa rusească, pentru a-şi paşte turmele de oi sau ca să negustorească. Enigmatică, fiindcă stă mândră pe versanţii Cindrelului, deasupra altor sate ale Mărginimii, şi puţini urcă până acolo, iar dacă ajung, îi întâmpină porţi şi ziduri înalte. Aşa îşi păstrează poienarii şi tainele lor şi ale satului lor: închise între zidurile vorbei scurte sau ale tăcerii. Câte o poartă se deschide, totuşi, uneori. O poartă deschisă e şi monografia intitulată simplu "Poiana Sibiului", scrisă de învăţătorul Constantin Şerb, trecut la cele veşnice în 1999. Cartea a rămas, a circulat, purtând între coperte câteva dezvăluiri despre această faimoasă aşezare sibiană.
Oierii
Îi regăsim în vechi documente de la Arhivele Naţionale, închiriind munţi în nordul Olteniei. În jurul anului 1700, câţiva oieri şi-au adus turmele deasupra Novaciului, pe culmile prelungi şi bogate în păşuni, plătind ierbăritul cu bani peşin, unt şi caşcaval, boierului gorjean Dositei Brăiloiu. Mai târziu, îi descoperim pe poienari în scriptele vămii Câineni, achitând taxe înainte de a merge la iernat, în Muntenia. Apoi, în actele vămilor de la Dunăre, pe unde îşi treceau turmele în Imperiul Otoman, în Dobrogea, sau în nord-estul Bulgariei. Băieţii erau de mici chemaţi la turme. Plecau în Bălţile Dunării şi se mai întorceau acasă după mulţi ani, când erau obligaţi să fie prezenţi pentru recrutare, numită asântare, în graiul local. În cartea învăţătorului Constantin Şerb este evocat momentul când un astfel de tânăr întors de la târla din Dobrogea era atât de schimbat, încât mama lui nu l-a mai recunoscut: "Se deschide poarta, iar o mamă întreabă necunoscutul drumeţ:
- Care eşti? Nu-i fi tu, Ioane?
- Eu, mumă, Mitiu, am venit la asântare."
Viaţa departe de casă, în pustietatea munţilor şi a câmpurilor nesfârşite, nu era lipsită de primejdii. Nu puţini ciobani, unii chiar în floarea vârstei, au murit loviţi de trăznet, luaţi de ape, împuşcaţi sau din cauza unui accident rutier. Durerea celor vii era îmblânzită prin puterea poeziilor populare: "Te rog, maică, înc-odată/ Cu toţi fraţii laolaltă/ Să spuneţi oilor mele/ Să-şi pună ciucuri de jele". Sat mare de oieri, Poiana Sibiului are o versiune proprie a Mioriţei, dar e atât de diferită de balada culeasă de Alecu Russo în Soveja! În primul rând, cei care îi pun gând rău ciobanului sunt tot poienari, "...toţi verişori/din nouă surori". Oaia năzdrăvană îi dezvăluie ciobanului planul celorlalţi, iar decizia lui e de o simplitate uluitoare: "Luă bâta la spinare/ Şi fluierul la subţioară/ Şi-apucă pe drum la vale". Asta au făcut mulţi poienari, atunci când condiţiile de viaţă nu le-au mai fost favorabile: au apucat pe drum la vale. Mulţi dintre ei nu şi-au tăiat însă rădăcinile. Toată agoniseala de o viaţă au cheltuit-o pentru a ridica în sat case mari şi trainice. Mulţi i-au invidiat, fără să-i înţeleagă. De ce o casă atât de mare, dacă sunt tot pe drumuri şi nu prea apucă să o locuiască? Explicaţia e simplă: casa era dovada că nu au umblat degeaba departe de sat. Spiritul concurenţial, mai viu decât în alte părţi, i-a îndemnat să arate proba, iar o casă ridicată din munca lângă turme sau din negoţ era convingătoare pentru toată comunitatea. Pe un astfel de proprietar, nimeni nu-l mai putea suspecta că a umblat terchea-berchea prin lume.
Meseriaşii şi negustorii
Cojocari, croitori, cizmari, fierari, dulgheri, tâmplari, curelari, opincari, pictori de icoane pe sticlă... Mai toate meseriile necesare unui sat de oieri erau practicate odinioară la Poiana Sibiului. Numărul meseriaşilor a tot crescut. Interesant este că relaţiile dintre oieri şi meseriaşi nu au fost chiar armonioase, deşi aveau nevoie unii de alţii şi aparţineau aceloraşi neamuri. Cele două caste profesionale se dispreţuiau reciproc. Oierii erau mândri, fiindcă trăiau din plin duritatea vieţii în mijlocul naturii şi al străinilor, în timp ce meseriaşii nu riscau nimic, lucrând sub acoperişul atelierului lor. Pe de altă parte, meseriaşii câştigau banii mai uşor, fără primejdii, şi cunoşteau mai bine viaţa orăşenească, fiindcă mergeau des să se aprovizioneze cu materii prime sau chiar să cunoască atelierele mari din Sibiu. Un oier se opunea ca fiica lui să se mărite cu un meseriaş. Segregarea a mers atât de departe, încât, în 1929, au fost înfiinţate două pavilioane pentru joc: "Oierii îşi fac pavilion lângă cârciuma lui Şufană, iar meseriaşii joacă la comunala lui Vlad. La început, nu erau lăsaţi la joc oierii la meseriaşi şi invers, dar mai târziu, fetele mergeau acolo unde erau feciori mai mulţi". Produsele atelierelor erau vândute pe piaţa locală, cu ocazia marelui târg din luna septembrie, dar şi în oraşele din Transilvania şi Muntenia. Meşteşugarii se transformau uşor în negustori şi erau des întâlniţi în Slatina, Craiova sau Târgu Jiu, unde aveau magazine proprii. Chiar şi unii oieri au renunţat să mai poarte grija turmei şi s-au apucat de comerţ. Într-un tabel sunt nominalizaţi nu mai puţin de 98 de comercianţi şi întreprinzători din Poiana Sibiului. De pildă, un Dumitru Simion era proprietar de autobuze în Târgu Jiu. Tot proprietar de autobuze era şi Ioan Şufană, dar în Turda. Oieri, meşteşugari sau comercianţi, poienarii au ţinut pasul cu vremurile, întemeind chiar în satul lor veritabile instituţii moderne: Uniunea Oierilor, cu membri din toată ţara, Reuniunea meseriaşilor şi negustorilor, Banca Mielul, Banca Mărgineana, Banca Păstorul.
Opţiunile profesionale ale tinerilor erau limitate, decise de cele mai multe ori de părinţi şi de tradiţie. Unii, însă, au rupt cercul strămoşesc şi au încercat să-şi croiască un destin propriu. Bunăoară, Constantin Georgescu (1843-1886), fiu de oier şi de jude al Poienii Sibiului, a fugit de la stână la vârsta de 16 ani şi a pornit pe jos până la Bucureşti, unde l-a cunoscut pe pictorul Gheorghe Tăttărăscu. Acesta l-a angajat ca ucenic. Constantin a învăţat să picteze, dar nu a reuşit să se perfecţioneze în străinătate, aşa cum făceau mulţi pictori tineri în vremea aceea. A pictat biserici, portrete ale unor personalităţi sibiene, un autoportret şi o copie după Rembrand. A murit de boală, în Poiana Sibiului, la vârsta de 43 de ani. Preotul Nicolae Măniguţiu (1853-1924) a fost absolvent al liceului german din Sibiu şi al seminarului teologic. Din cauza unor articole care denunţau corupţia din rândul liderilor preoţimii, a fost suspendat provizoriu din activitate, apoi destituit din funcţia de preot. A fost un împătimit susţinător al unirii românilor ardeleni cu Ţara. Eugeniu Dobrotă (1893-1973), teolog şi medic ginecolog, dar şi scriitor fantast, a renunţat la cariera universitară şi a trăit toată viaţa în Poiana Sibiului, unde s-a căsătorit cu o slujnică, având împreună trei copii. Ioana Postelnicu (1910-2004) pseudonim al Eugeniei Banu, a frecventat cenaclul Sburătorul, condus de Eugen Lovinescu, şi a publicat o serie de romane, cele mai cunoscute fiind Plecarea Vlaşinilor şi Întoarcerea Vlaşinilor, inspirate de trecutul poienarilor. Nicolae Suciu (1933-2008), profesor de muzică, dar şi compozitor şi neobosit culegător de folclor, a condus numeroase coruri, în Sibiu şi în alte aşezări din Mărginime.
Cu timpul, numeroşi poienari nu s-au mai întors în satul lor clădit în Munţii Cindrelului. S-au stabilit în mai toată ţara, unde şi-au construit alte case şi au deschis afaceri, multe prospere. Sunt gospodării în sat care stau pustii cu anii. Multe dintre obiceiurile străvechi au cam dispărut, sub tăvălugul modernităţii, dar poate tinerii nu au uitat o vorbă din bătrâni: "Dacă întâlneşti un om deştept, atinge-l, că poate înveţi ceva, dar dacă întâlneşti un prost, dă-i pace".
Foto: MUZEUL ŢĂRANULUI ROMÂN, Colecţia "Ivire din privire" (1)