Un tumul de dimensiuni impresionante. Echipa de arheologi români, britanici şi americani, condusă de profesorul Horia Ciugudean, urmează să analizeze cu izotopi de stronţiu vestigiile aflate, pentru a determina cu precizie vechimea descoperirii. Din date preliminare, se pare că monumentul funerar ar fi mai vechi de 5000 de ani. Aceasta este ştirea. Povestea, însă, este a oamenilor care încă mai trăiesc aici din cele mai vechi timpuri, pe plaiurile fermecate ale unor munţi ciudaţi. Iar pentru poveştile lor nu este nevoie de izotopi de stronţiu. E nevoie doar să laşi în urmă vuietul lumii, să găseşti drumurile ascunse şi să urci încet, anevoios, spre linişte.
Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte
Fluturi. O vale cu fluturi. Fluturi albi, fluturi lumină, fluturi uitare. Asta se întâmplă odată ce părăseşti asfaltul din Poiana Aiudului şi începi să urci, de-a lungul Pârâului Inzel, pe un drum îngust, de piatră. Te cureţi, te umpli de alb, de lumină, de fluturi, şi uiţi. Ai trecut de Valea Plângerii şi ai păşit pe un alt tărâm. Aici, în satul Valea Inzelului, din comuna Râmeţ, judeţul Alba, sau, mai bine, fără hărţi şi indicatoare, doar după cum îţi şopteşte inima, în locul de unde începe Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte.
A fost odată ca niciodată o grădină fermecată, în care Dumnezeu a aşezat păsări şi animale şi oameni. Iar Dumnezeu i-a spus timpului să se prefacă în apă, şi apă s-a făcut atunci timpul, şi a început să se furişeze la vale, îndestulând grădina şi mângâind-o. Şi fluturi şi îngeri a lăsat Dumnezeu de-a lungul văii, pentru ca cei care urcă în grădina lui fermecată, spre izvoarele timpului, să se umple de blândeţe şi de lumină, până ce vor ajunge sus. Iar oamenilor de aici li s-a spus mocani, şi în grija lor a rămas grădina, până în zilele noastre. Vrednici în faţa lui Dumnezeu s-au arătat mocanii! Au îmblânzit muntele şi l-au făcut prieten, pentru ca muntele să adăpostească animalele lor. Au îmblânzit şi pădurea şi au făcut-o prietenă, pentru ca pădurea să le dăruiască lemnele, cele cu care se clădesc sălaşele şi se alungă frigul. Au îmblânzit şi apa şi au făcut-o prietenă, pentru ca apa să învârtă cercurile magice care s-au numit mori.Au îmblânzit şi pământul şi l-au făcut prieten, pentru ca pământul să rodească şi să se acopere cu porumb, secară, cânepă şi grâu. Iar din porumb, pietrele de moară au făcut mălaiul, iar din secara semănată, mocanii au făcut furaje, iar din cânepă, veşminte. Iar grâul era secerat cu mâna de femei şi legat în snopi de bărbaţi, iar spre seară, soseau ceteraşii, iar grădina fermecată se umplea de viori şi bucurie, iar bucuria şi cântecul urcau spre cer, să-i fie laudă lui Dumnezeu pentru toate cele pe care le-a lăsat. Iar spicul grâului devenea făină, iar făina, pâine. Grâu de munte, mai aspru, mai trainic, mai lung decât cel de câmpie. Aproape jumătate din grădina de aproape 80 de kilometri pătraţi a Râmeţului era semănată cu grâu. Pentru că din toate cele lăsate de Dumnezeu mocanilor, el, grâul, era cel mai de preţ. Din paiele tari ce răzbeau de sub zăpadă, primăvara devreme, mocanii au ridicat pavază împotriva ploii şi a zăpezii. Sute, mii de case cu acoperiş de paie au fost înălţate vreme de veacuri în Munţii Trascău din Apuseni. Însă nicăieri nu au rămas mai multe ca aici, în grădina fermecată a Râmeţului. Cu tot cu şure şi hambare, numărul lor trece şi astăzi de 300. Miracole din lemn, lut şi paie, ce ţâşnesc spre cer, ca o mărturie a unui timp vechi, care s-a încăpăţânat să nu mai treacă. Spaţii magice, aflate la hotarul dintre o istorie veche de 5000 de ani şi un basm viu, încă trăit. Ţara noastră de altădată, acum.
Viaţa sub cer, somnul sub paie
"Acum?! Acum baiul mare e cu cadastrul", îmi spune Vasile Raica, primarul comunei Râmeţ. "Prioritatea numărul 1! Moşii şi strămoşii noştri nu semnau acte, făceau înţelegeri şi-şi strângeau mâna! Şi acum, când vrem să facem proiecte pentru drumuri, ne blocăm în birocraţie, că nu există acte de proprietate pentru teren! Mama ei de birocraţie! Că o vrut să-şi facă un uncheş de-al meu PFA şi îl lua Gaia dacă nu eram cu el! Că şi mie mi-o luat două ore până să-i completez hârtiile alea! Şi doar sunt obişnuit cu ele, că-s primar!" Fără cadastru pe teren, satele astea din munte rămân mai departe fără drumuri practicabile, deşi sunt destule aflate în proiect. Unul care să lege lumea de sus cu cea de jos, 22 de kilometri între Râmeţ şi Aiud, şi altele care să lege satele de primărie. Un chin de o realitate buimăcitoare. "Ş-apoi, doi la mână, locuri de muncă! Măcar 20 să fie în comună, şi garantez că tineretul ar rămâne! Aşa, n-au nici o perspectivă... Şi ce să facă, să rămână doar la pământ şi la animale?! Se duc! Iar cu ei, se duce şi minunăţia asta de loc..." Doar 10 şcolari mai sunt azi în toată comuna. La recensământul din 2011, populaţia Râmeţului era de 574 de locuitori. În scădere drastică faţă de recensământul din 1992, când erau 972. Între timp, din 2011 şi până acum, sunt şi mai puţini... "Trei meşteri tineri mai avem, care să ştie să ridice un acoperiş de paie, dar grâul s-o dus, nu-l mai cultivă nimeni... Şi doar acoperişul de paie era temeiul casei, mândria ei!"
La începuturi, casele mocanilor aveau o singură încăpere, care putea adăposti chiar şi zece oameni. Pentru că viaţa se întâmpla mereu afară, de dimineaţa devreme până seara târziu. Casa era doar adăpostul împotriva nopţii şi a frigului de iarnă. Viaţa sub cer, somnul sub paie. O cămăruţă era de ajuns. Cu vremea, au mai adăugat o prispă, o tindă sau o altă cameră. Ce n-au schimbat însă, a fost acoperişul, zborul lui înalt spre cer. Regula de aur era ca el, acoperişul, să ocupe două treimi din suprafaţa casei. Sub paie era mai cald, iar pe panta abruptă, aproape verticală, nici ploaia, nici zăpada nu puteau rămâne. La o înălţime de 6 metri, grosimea snopilor avea chiar şi un metru. Treizeci de bărbaţi destoinici se prindeau să ridice un astfel de acoperiş. Cu cât treaba era făcută mai bine, cu atât paiele rezistau mai mult. Cele mai trainice dintre ele aveau o viaţă de 60 de ani, până să ajungă să fie înlocuite. Şi nu puţine sunt poveştile în care mocanii jură pe Sfânta Cruce că au avut nevoie de drujbă ca să le înlocuiască pe cele vechi. Pentru că, în marea lor înţelepciune, oamenii au mai aflat un ajutor, atunci când şi-au ridicat sălaşul. Fumul. Printr-un labirint de canale, numit băbură, fumul de la sobă ajungea în podul casei fără nici un fel de scânteie. Aici, în spaţiul uriaş de sub acoperiş, unde erau ţinute cerealele, carnea şi brânza, fumul era curăţat de jar şi ajungea să se lipească, asemenea unei pâcle, peste paie şi să le întărească ca un strat de ciment. Din duh ameninţător al focului, fumul devenea pavăză împotriva lui. Gudronul dinăuntru proteja paiele împotriva focului, afuma carnea, păstra căldură. Erau vremuri când nimeni şi nimic nu ameninţa viaţa acestor locuri. Averea era pământul, iar pământul era nesfârşit. Un duh al uitării şi al înstrăinării a urcat din Valea Plângerii până aici, sus, în grădina fermecată a Munţilor Trascău. Drumurile sunt neasfaltate şi rele, viaţa se întâmplă acolo jos, la oraş, sau, şi mai departe, în alte ţări ale lumii. S-a renunţat şi la cânepă, s-a renunţat şi la grâu. Fără grâu, minunile acestea cu acoperiş de paie au fost acoperite încet de uitare. Iar uitarea e totuna cu apa şi zăpada care au scobit încet în paie, cu lichenii crescuţi de-a valma, cu lianele uriaşe care s-au aninat de culmea casei, până jos, la pământ, de buruieni şi zmeurişuri care au înghiţit, încet, o viaţă, un sens, o poveste. Timpul acesta ca o apă roade, încet, temelia unei lumi. Iar oamenii care au rămas au devenit un fel de pustnici. Ultimele suflete ale unui basm care se încăpăţânează să mai fie.
Pita ca zăpada
"Pe noi ne deszăpezeşte bunul Dumnezeu primăvara, când topeşte zăpada!", spune Lenuţa Epure, iar ochii ei zâmbesc senin, ca de un lucru de la sine înţeles. Sunt două drumuri de acces spre satul Valea Inzelului. Unul mai rău decât altul. Iarna, însă, nici unul dintre ele nu este curăţat de utilaje. Iar oamenii aceştia, din ce în ce mai puţini şi din ce în ce mai bătrâni, rămâni singuri, cu adevărat singuri, la mila lui Dumnezeu şi a naturii, aşa cum au trăit o viaţă. "Aaaaai, da' ce mă bucură zăpada! Cum să-mi fie urât de ea?! Abia aştept să vie! Să fie totu' curat, ca de sărbătoare, şi numa' paşii să mi-i aud cum scârţîie! Ai, ai, ai!" Când vorbeşti cu Lenuţa Epure, simţi că undeva, în spatele a ceea ce vezi şi înţelegi tu, omul de la oraş, mai există un adevăr mai mare, ascuns privirii. Este adevărul pe care îl cauţi, adevărul acela care preschimbă realitatea în basm, fără să mintă în vreun fel, adevărul care leagă tainic cinci mii şi mai bine de ani de existenţă neîntreruptă pe acest pământ. "Apăi, ce să cat eu la oraş? Numa' spuneţi-mi: ce să cat?! Le-am spus copiilor: pe mine să nu mă mai aduceţi! Decât să cobor eu la voi, la hărmălaia voastră, mai bine urcaţi voi la mine, la linişte. Că asta-i casa voastră şi va rămâne cât e viaţa pe pământ! Ce?! Blocu' se poate numi casă?! Aia-i cutie de dormit, nu casă! Păi, când mă duc de la ei, parcă sunt aşa, bolândă... Nimic nu înţeleg din ce-i acolo şi-mi plesneşte capu', vălelei! Apăi, când mă întorc acasă, numa' mă opresc o clipă aicea, sus, şi trag o gură de aer d-ăsta d-al nostru! Aaaaai, cum îmi vine viaţa la loc! Deodată nu mai am nimic! Nu mă mai supără nici capu', mă curăţ, mă vindec! Doar de tristeţe mă vindec mai greu. De şase ani, tot sângură îs. S-o dus bărbatul meu, Dumnezeu să-l hodine şi să-l dezmierde acolo sus, că tare bun şi vrednic a fost!"
Case vii, case cu pustnici
Casa lui Şofron şi a Valeriei Şes are mai bine de două sute de ani. O căsuţă de lemn, scundă, umbroasă, aşezată pe o piatră de moară, chiar lângă pârâu. O casă cu miros de poveste, cu bucurii şi trudă şi griji cuibărite în lemnul de stejar, ca un fum trecut prin babură. Uneori, e de ajuns să mângâi cu palma bârnele unui perete, ca să simţi înăuntru, până în adâncul sufletului, şoaptele unor vieţi. Şofron tace, mă priveşte cum îmi aşez mâna pe casa lui bătrână: "Ie, apoi că acolo-s toţi moşii şi strămoşii mei... Numa' lemnu' şi pământu' ăsta le-ar mai şti urma. Apăi, că vezi tu, fecior, stânca aia? Acolo, Colţul Butanului, ie... Apăi, că vezi cuşma de paie de pe casa lu' tata tătâne-meu? Încă se mai trăieşte acolo, no. Casa-i vie, ca asta, îi om acolo şi acu', trăieşte în rugăciune, pustnic. Apăi, să ştii că pustnici or fost şi moşii noştri, în felu' lor. Oameni curaţi, drepţi, cu rugăciunea înainte... Şi om mai fi şi noi o ţâr de pustnici, eu ştiu? Nu ştiu..." Şofron tace, Valeria îmi arată că piciorul ei e beteag. "Nu prea mai pot mere...". Are 81 de ani Şofron şi 62 de ani de căsătorie cu Valeria. "Toate am ştiut a le repara, bătrâneţea nu mai putem", zice. Apoi, la fel ca Lenuţa, senin, ca adierea blândă care mângâie acum grădina casei, Şofron mă priveşte în ochi şi îmi spune că viaţa lui e aici, iar mâna lui atinge casa şi face cerc peste fâneţe şi stânci: "aici m-am născut, aici m-am făcut om, de aici să mă duc în cea lume!" Oamenii ăştia au început să semene cu şurile şi casele lor de paie. Vechi, mândri, miraculoşi, acoperiţi încet de iederă şi uitare, într-un zbor încremenit spre cer. Toate casele cu paie, acum pustii, de pe Valea Inzelului, sunt încă vii: duhuri bune ale pământului, rugăciuni mute ce se înalţă spre cer.
Din stâncă în stâncă, dragostea
"Uuuuuuăăăăi, Sabinăăăăă! Un'eeee eeeşti, Sabinăăăăă?" Din stâncă în stâncă, din Colţul Butanului până în Colţul Bulzului, apoi, mai departe, până în Colţul Pleşii, munţii purtau uuitul lui Ion, după soţia lui, Sabina. Bursucăile, Hăli din Vânt şi Hăli din Stânci, lăsau dragostea să treacă prin văzduh şi ţancuri, până la Sabina. "Uuuuuuuăăăăăi, Ioane, îs la hotareeee, une eşti cu oileeeee, uuuuăi!?" Şi muntele, şi văile, şi apele, şi duhurile se umpleau de strigătul lor şi le duceau mai departe, până în inima lumii, până când totul se prefăcea în dragoste, dragostea dintre Ion şi femeia lui, Sabina. 83 de ani are acum Ion, 77, Sabina. S-au iubit o viaţă, au plecat unul spre altul, peste râpe, poieni şi stânci, ca să se găsească, să alunge împreună lupii, să îmblânzească duhurile, să ducă dragostea mai departe. Îi fotografiez şi ei îmi zâmbesc stânjeniţi. "Numa' ia-ţi, mă, Ioane, pălăria, când îţi spun! Cum s-apari la poză fără pălărie?! Ascultă-mă şi tu odată! Iaca, eu îmi pun basmaua, să nu se vadă păru' ăsta alb!" Ion ascultă, îşi aduce pălăria, o pune pe cap, Sabina îşi leagă basmaua: "eee, bată-vă norocu' să vă bată cu pozele voastre!", şi râde. Râdem şi noi. Moara lor încă se roteşte, şura e trainică şi va mai ţine. "Mai întâi ridici coarnele acoperişului, apoi pui leţuri de-a lungi, abia dup-aia vii cu boţii de paie, de jos în sus, pe urmă tulpini lungi cu frunzărie, alţi boţi de paie pe deasupra, şi aşa. Apăi, cirezi de paie intră aici!". Şi Ion bate cu palma în şura lui făloasă. "E mai frig iarna, la animal, sub ţâglă. Tot sub paie e mai bine!", Ion şi Sabina şi-au ridicat viaţa singuri. Morari, ciobani, agricultori, au şi ei acum mai bine de 60 de ani de căsnicie. Dar îşi amintesc ziua în care s-au luat de parcă a fost ieri. "Tot plaiul s-a umplut de oameni. Nu se mai oprea cetera din cântat, şi noi din jucat. Trei zile şi trei nopţi am jucat, că aşa-i obiceiul la noi, la mocani!". După joc, a venit viaţa, iar viaţa e fost muncă, dar munca a fost dragoste. Dragostea dintre ei, dragostea dintre om şi pământ, dintre pământ şi animale. Şi-au clădit lumea, şi-au făcut copiii. "Şi la doi în noapte plecai în munte s-aduci fânul. Iar copilul îl prindeai de car, cu chinga, să nu-l zdruncine boii din somn, până a ajunge! No, de acu, de la bătrâneţe, s-or lungit drumurile, s-or scurtat paşii...", zice Ion. În toată viaţa lor, Sabina şi Ion n-au ajuns mai departe de Alba Iulia. "Nu ne-o trebuit nouă oraş. Ce să facem acolo? Să stăm şi să ne mirăm?! Când ajungem la copii, nici nu putem dormi. Prea multă hărmălaie în jur, prea multă lume! Numa' într-o dungă să te dai, să treci!", zice Sabina.
Rugăciune sub un acoperiş de paie
Într-o zi, Sabina şi Ion s-au trezit cu un om mai ciudat la uşă. După căutătură şi-au dat seama că nu-i mocan, dar nici orăşean. "Copil bun, lung şi slab, sfios, blând, cu ochi adânci. «Doamne ajută», zice. «Doamne ajută», îi zic. "Apăi, n-oţi avea nişte mălai şi pentru mine?", zice. "Apăi cum nu, mă, copile?", zic. I-am zis copil, că avea, aşa, la fo 50 de ani. Îi dau mălaiul, "Doamne ajută", zice! "Doamne ajută", zic! Apăi, parcă m-o luminat Dumnezeu: "Tu n-oi fi pustnicul nost, din casa cu paie?". "Apăi, că io sunt", zice. No, pustnicul nostru era, Părintele Vasile! Stă numa' sângur, în post şi rugăciune. Nu primeşte să-i strici liniştea. Pe mine m-o primit, mi-o arătat legumăriile din grădina lui. Rar cine mai are pe aici aşa legume! No, de vezi, el e ultimul din Valea Inzelului, ce stă sub acoperiş de paie!" Ion tace, se aude doar roata morii, cum macină apa, în linişte. Un uliu peste Colţul Bulzului, un câine lătrând. Linişte cât simţi cu inima. "Apăi, că biserica îi tare departe de noi. Şi-om vorbit cu Ion al meu şi ne-m zâs că, atunci când ne-m duce, pe noi să ne puie acia, în grădinuţa noast'. Că n-om fi nici primii, nici ultimii care să rămână în pământul lor. O trecut o viaţă, da' tare frumoasă o fost!".
Ei, Ion şi Sabina Florea, şi celelalte câteva familii din Valea Inzelului, comuna Râmeţ, sunt ultimii din cei cărora le-a fost dat să trăiască povestea minunată a unei grădini fermecate. Ei şi călugărul lor ascuns sub paie şi stâncă au rămas adevăraţii pustnici ai unei Românii de basm, veche de 5000 de ani şi mai bine. Am tot urcat spre Părintele Vasile, până când i-am auzit rugăciunea, şoptită dintr-o casă cu paie. Era la ora înserării, când peste munţi se săvârşea liniştea. Am lăsat-o să fie, m-am rugat cu el, fără să mă vadă, şi m-am întors.