- În Asul Verde din august, fratele mai mic al "Formulei AS", ai dat un interviu despre stilul tău de viaţă, care s-a bucurat de o audienţă-record. Îţi propun ca şi dialogul nostru de astăzi să pornească de la aceleaşi subiect: forma maximă. Care ţi-e reţeta de oprit timpul în loc?
- Cred că reţeta cea mai bună de oprit timpul în loc este să nu cauţi o reţetă de oprit timpul în loc! (râde) Eu cred că timpul n-a trecut degeaba peste mine şi cred c-am ştiut să-mi trăiesc deplin fiecare etapă a vieţii, cu toate provocările şi greutăţile pe care le-am avut - c-au existat şi din astea! Nu mi-am propus niciodată să fac ceva ca să rămân tânără şi frumoasă! Pentru simplul fapt că eu consider că nu doar femeile, ci oamenii, în general, câştigă mult trăindu-şi viaţa frumos şi lăsând timpul să-şi aştearnă tuşele pe chipurile şi pe trupurile lor. E important să ne bucurăm de fiecare etapă de viaţă, căci fiecare are valoarea ei, dacă ne asumăm s-o parcurgem cu toată credinţa şi cu tot aplombul, dacă ne asumăm să-i pătrundem lecţia. Deci, eu nu mi-am bătut capul nici cu intervenţiile chirurgicale, nici cu tratamentele-minune. E adevărat că am, totuşi, o genă bună şi că Dumnezeu m-a iubit mult de mi-a dat-o! Pe de altă parte, fac şi mişcare, dar nu din narcisism şi nici din dorinţa de a arăta nu ştiu cum, ci pentru că simt nevoia de mişcare! Orele în care fac diverse exerciţii sunt oaza mea de linişte, atunci îmi descarc toate tensiunile. N-am o cadenţă exactă, dar, de obicei, îmi programez patru şedinţe de sport pe săptămână, un timp inventat, căci am nevoie de el! Aşa că, de cam patru ori pe săptămână, mă trezesc la 5 dimineaţa, îmi fac mişcarea şi după aceea intru în viaţă!
- Crezi că şi munca întreţine "binele" unui om? Dragul pentru profesie? Tu joci enorm, eşti extrem de prezentă artistic...
- Cu siguranţă! Eu nu mi-am propus să opresc timpul în loc cu operaţii sau tratamente, în schimb, mi-am propus să fac în viaţă tot ce-am simţit că trebuie făcut - şi pentru mine, şi pentru ceilalţi. Şi, oricât de pompos ar suna, am simţit dintotdeauna că trebuie să dăruiesc ceva din preaplinul făpturii mele, or, prin natura meseriei de actriţă, exact asta fac. Când mă urc pe scenă, dau ceea ce simt că am mai bun şi oamenii receptează asta, fluxul de energie care se împleteşte între noi face bine şi la psihic, şi la suflet, şi - se vede treaba! - şi la riduri! (râde) Şi mai e ceva: foarte multă lume mă opreşte pe stradă şi-mi spune, uimită, "Dar sunteţi atât de normală!". Da, sunt normală, fiindcă nu mi-am creat o imagine artificială de persoană publică. Aşa cum sunt când mă duc în parc cu câinele aşa sunt şi când merg la teatru. Nici din punctul de vedere al aspectului exterior n-am vrut să "vând" un fals: când trebuie să mă machiez, mă machiez, în rest, în majoritatea timpului, sunt adepta unui aspect îngrijit, dar cât se poate de natural - un blush şi puţin rimel îmi sunt de-ajuns. Nu sunt sclava imaginii mele, nu umblu cu un kilogram de gene în poşetă sau cu unghii maro, nu simt nevoia să fiu altfel decât sunt în realitate şi nu simt nevoia să par altceva decât sunt. Cultiv naturaleţea în mod... natural! Şi apoi, fireşte, mai e şi faptul că munca mea îmi place la nebunie. Cred că lucrul cel mai important în viaţă e să-ţi alegi sau să te aleagă o profesie pe care s-o faci cu plăcere. Altfel, viaţa devine chin! Sunt convinsă că dac-ar fi trebuit să stau 8 ore pe zi la un birou, acum deja aş fi fost o bătrână decrepită şi trupeşte, dar şi în suflet şi la minte. Mi-am dorit foarte mult să am o profesie în care nicio zi să nu semene cu cealaltă şi Dumnezeu mi-a dat această şansă, pentru că meseria asta a mea îmi dă o libertate fantastică. Eu nu mă plictisesc niciodată, am permanent mintea ocupată cu tot felul de gânduri. Profesia de actor îmi menţine mobilitatea mentală, dar şi pe aceea fizică. Mă menţine în alertă, la curent cu mersul lucrurilor, nu-mi permite să mă înăcresc şi să decad. Şi, apropo de gânduri, deşi nu sunt o visătoare, în sensul propriu al cuvântului, mie îmi place să creez poveşti: văd un om şi încep să-mi imaginez povestea lui de viaţă, încep să-i creez o lume. E un exerciţiu care dă o mare bogăţie interioară!
"Să joci pentru copii e o experienţă unică"
- Aşa se explică inventivitatea ta artistică?
- Da, clar, dar ea se mai explică şi prin dorinţa mea uriaşă de independenţă. Pe care mi-am păstrat-o integral până în urmă cu doi ani, când m-am angajat la Teatrul "Ion Creangă" - un teatru care îmi permite însă o mare libertate! Să joci pentru copii e o experienţă unică, pe care orice actor trebuie s-o trăiască măcar o dată, fiindcă ea n-are nicio legătură cu actul de a juca pentru adulţi. Copiii sunt mult mai neiertători decât adulţii, tocmai prin inocenţa şi prin onestitatea lor.
- Dar ce te-a determinat să faci şi pasul spre angajare?
- În mine s-a născut, nu ştiu de ce, o curiozitate nouă: cum mi-ar fi? Şi uite că mi-e foarte bine! Culmea! (râde) La drept vorbind, experienţa asta e destul de simplă, fiindcă, în rest, eu joc serile, la Teatrul Elisabeta, deci nu încurc pe nimeni, cu nimic.
- Pe de-o parte, din motive sentimentale: mi-e dor de public. Mă simt datoare faţă de el. Deşi nu mi-am dorit să fiu iubită de nimeni, am ajuns să fiu iubită de un public foarte numeros. Probabil pentru că mereu i-am tratat pe oameni cu sinceritate şi cu normalitate, am dobândit o apreciere artistică şi o afecţiune la care nici n-aş fi visat şi pentru care sunt extrem de recunoscătoare. Pe de altă parte, explicaţia ritmului alert din profesie o reprezintă fanatismul meu de a fi la datorie când sunt chemată. Teatrul Elisabeta e un teatru privat, pe care l-am format noi, adică Patrick Paraschiv şi Mihaela Drăgan, cei doi oameni care-l păstoresc, Şerban Puiu, regizor, autorul celor mai multe spectacole care se joacă acolo, dar nu singurul...
- Şerban fiind şi partenerul tău de viaţă...
- Întâmplător, da, de 20 de ani! (râde) Revenind la ce spuneam, când în lumea asta bezmetică se naşte ceva curat şi sănătos, i te dedici acelui ceva trup şi suflet. Aşadar, când s-a decis continuarea proiectului de stagiune estivală, care a fost iniţiat anul trecut, am zis "OK" fără să clipesc, deşi, în fiecare an, vara, eu îmi programez o lună de zile de vacanţă în Grecia, unde merg să respir mai adânc şi să-mi refac stocul de energie. Prin urmare, am căutat o formulă prin care să împac, cumva, lucrurile, şi asta a fost formula pe care am găsit-o: în fiecare joi revin în România, vinerea joc, iar sâmbăta o pornesc înapoi, spre Grecia. Total: cam 2000 de km conduşi la fiecare sfârşit de săptămână! (râde) Da' zău că merită, când văd cât de mult se bucură oamenii şi la spectacolele noastre estivale!
"Am luat-o, cu toţii, razna"
- Alexandra, oare există suficientă calitate în teatrul de astăzi din România?
- Întotdeauna, teatrul, ca şi filmul de-altfel, reflectă lumea în care trăim, iar, după părerea mea, lumea în care trăim noi acum este într-o degringoladă majoră şi cred că trebuie să experimentăm cu toţii un şoc mondial ca să ne revenim şi să ne repoziţionăm. Căci azi ne-am pierdut reperele, nu mai avem valori reale... Pe scurt, am luat-o razna. Iar teatrul şi filmul reflectă tocmai această stare. Eu nu mă simt ca aparţinând acestei lumi. Pentru mine, teatrul e teatrul acela, poţi să-i spui de modă veche, fiindcă nu văd nimic peiorativ în exprimarea asta. Nu mă refer la teatrul desuet, ci la acel teatru de calitate, cu texte pline de miez, cu mesaj, cu actori, cu oameni frumoşi, la propriu, pe scenă, cu scenografie adevărată, cu pereţi, cu uşi... cu o lume, cu un univers! Uită-te ce fel de teatru se făcea la noi în perioada comunistă! Departe de mine de a aprecia acea epocă, dar, pe vremea aia s-a făcut teatru adevărat, s-a făcut un teatru excepţional! Creatorii de teatru - dramaturgi, regizori, actori etc. - aveau o şcoală mult mai serioasă şi mai riguroasă, aveau o cultură şi, în general, un background cultural mai mult decât solid. Creatorii de teatru de azi nu zic că au neapărat mai puţină şcoală, dar au un alt tip de şcoală. Iar democraţia asta prost înţeleasă, în care avem impresia că ne e permis să facem orice, că avem dreptul să spunem orice şi oricum, că dacă-mi vine să mă dezbrac pe stradă, pot să mă dezbrac pe stradă, că "e dreptul meu" nu face bine, nici culturii, nici societăţii. Democraţia înseamnă respectarea legilor, inclusiv a legilor bunului simţ, nu înseamnă anarhie. Să urci pe scenă, ca actor, şi să începi să înjuri, să-ţi bagi şi să-ţi scoţi, să-ţi scuipi flegma, că "aşa e autentic", că "aşa e în viaţă", mie nu mi se pare deloc în regulă. Aşa cum nu mi se pare deloc în regulă nici ca publicul să nu se simtă deranjat, în niciun fel, de astfel de manifestări. Am văzut multe astfel de spectacole şi, pentru mine, ăsta nu e teatru, asta nu e artă, asta nu e cultură. Spectacolele de genul ăsta pe mine nu doar că mă indispun, dar mă determină să-mi fie jenă că m-am făcut actriţă. Aşadar, cred că avem mare nevoie ca noi, lumea întreagă, să ne scuturăm zdravăn şi să ne recuperăm reperele adevărate, fiindcă, repet, nu e sănătos ce se întâmplă acum în societate, nu e sănătos ce se întâmplă cu sufletele noastre, nu e sănătos cum ne privim şi reacţionăm unii faţă de ceilalţi, nu e sănătos cum comunicăm, pentru că, în spatele acestei aparente comunicări instantanee şi neîngrădite prin intermediul reţelelor de socializare, noi, de fapt, nu mai ştim să comunicăm real, suntem îngrozitor de însinguraţi şi, când din întâmplare, ajungem cumva să ne privim ochi în ochi, ne speriem...
"Abia la 40 de ani începe viaţa"
- Alexandra, peste un an ai să sari în decada de vârstă care începe cu cifra 4. Vezi momentul ăsta ca pe un impas?
- Nu, n-am absolut nicio temere în legătură cu schimbarea de prefix, fiindcă de pe la 18 ani am renunţat să mai ţin contabilitatea timpului şi niciodată n-am făcut mare caz de vârsta mea. A nu se înţelege că mă cred tot jună şi tentantă! Pur şi simplu, deşi am trecut prin multe în viaţă, eu tot cam prin epoca aia mă simt. În esenţă, cred că mie nu mi-a căzut în mână şi deci n-am citit prospectul cu "drama/pragul de la 40 de ani", despre care tot aud vorbindu-se. Mi-e bine cu mine însămi, aşa cum "mă prezint", ca om, şi pe dinafară, şi pe dinăuntru. Îmi doresc doar ca timpul să treacă peste mine frumos, din toate punctele de vedere, îmi doresc să am destulă înţelepciune, ca să-mi conduc bărcuţa vieţii în aşa fel, încât atunci când vârsta chiar mi se va citi pe trup, atunci când felul în care mă percep la interior se va afla într-o opoziţie vizibilă cu imaginea mea din oglindă, să nu fiu traumatizată. În rest, am senzaţia că pentru mine abia de-acum, din pragul celor 40 de ani, încep lumea şi viaţa. Mă simt ca o adolescentă la momentul debutului şi al descoperirilor! Nu mă simt deloc ca un om purtând în spate o trenă de experienţe. Chiar şi profesional, odată cu fiecare proiect nou, mă descopăr la fel de proaspătă ca la început: cu aceleaşi temeri, cu aceleaşi nedumeriri, cu aceleaşi emoţii... Cred că trăsăturile astea sunt o moştenire de la cele două bunici ale mele - una are 91 de ani, iar cealaltă are 92 de ani, dar ambele sunt mai prezente la minte şi mai active chiar şi decât mine, uneori. Închipuieşte-ţi că una dintre bunici îmi ţine agenda: îmi dă telefoane şi-mi spune "Vezi că ai întâlnire cu X la ora Y. Să nu întârzii!" sau "Vezi să nu uiţi că trebuie să te duci la...". Iar cealaltă bunică, aceea care locuieşte în Viena, a suferit un AVC, care i-a făcut "cadou" o pareză totală pe partea dreaptă, însă ea, cu o ambiţie extraordinară, a reuşit, în doar doi ani, să se recupereze astfel că azi merge foarte bine, scrie, mănâncă singură... Practic, şi-a reluat existenţa normală! Or, episodul ăsta, pentru mine, reprezintă o lecţie de viaţă nepreţuită.
- Crezi că la starea asta de bine şi de echilibru interior contribuie şi relaţia ta solidă cu Şerban?
- Între noi doi e un asemenea firesc, o asemenea naturaleţe, încât ar fi imposibil ca acest confort să nu ne infuzeze şi psihicul, şi sufletele. Pe de altă parte, tot datorită acestui firesc pe care-l resimţim în relaţia dintre noi, ni se pare ciudat că au trecut deja 20 de ani de când suntem împreună. Chiar ziceam că poate nu mai ştim noi să calculăm! (râde) Şi, în al treilea rând, starea noastră de bine se reflectă şi în profesie: Şerban face nişte spectacole de foarte bună calitate, formează noi actori - în facultate, unde e conferenţiar de peste 20 de ani - cu o bucurie şi cu o pasiune nealterate, iar eu joc frenetic. Trăim, pur şi simplu, şi ne e bine. Ceea ce ne dă acest confort, ceea ce ne ţine împreună e compatibilitatea, e o formă de înţelegere a lucrurilor comună, e faptul că noi vorbim împreună despre câte-n lună şi-n stele, conversaţiile putând să se işte din nimic şi să se ducă spre orice, e faptul că noi doi râdem mult împreună... Ştii, e foarte important să ai ce să vorbeşti cu omul de lângă tine şi să poţi să râzi cu el, iar noi doi râdem încontinuu! Plus că ne-am descoperit o igienă a relaţiei: acasă nu vorbim niciodată despre profesie! Adică eu repet cu Şerban şi am multe să-l întreb despre rol şi despre piesă, dar îl toc mărunţel numai la teatru, în schimb, când ajungem acasă, temele acestea devin tabu.
- Dacă ar fi să-ţi pictezi "peisajul interior", ce stil ai alege?
- Fauvismul! Peisajul meu interior e spumos, e foarte colorat, cu nuanţe dintre cele mai neaşteptate, în fundal are şi focuri de artificii şi, neapărat, e şi parfumat - are un parfum intens şi oriental, baza o reprezintă santalul, moscul şi o doză mare de paciuli, la care se adaugă o combinaţie de mirodenii, cu scorţişoară, cuişoare... Se cunoaşte că sunt o Fecioară cu ascendent în Leu, pentru că sunt foarte olfactivă!
Foto: MARIUS BĂRĂGAN, AGERPRES, MEDIAFAX, TEATRUL ELISABETA, TVR