Un simbol nepieritor
În fiecare an, pe 24 iunie, odată cu Sânzienele şi cu Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul, este celebrată de români cămaşa tradiţională românească. Pentru a arăta cât de mult o preţuiesc, oameni din peste 50 de ţări din lumea întreagă îmbracă ia în această zi de sărbătoare. Tot ca un semn de preţuire şi mândrie, iile sunt purtate şi de enoriaşii celor două biserici de aici, din Vancouver (Canada), şi nu numai la sărbătorile creştine, la hramuri, la petreceri, ci chiar şi la slujba de duminică. Sunt ii ţesute din fire de dor, prin meşteşugul acului condus de cusătoare cu măiestrie.
O frumuseţe şi-o bucurie pe care noi, cei plecaţi la mii de kilometri de România o simţim, în fiecare zi petrecută în ţara care ne-a adoptat.
Costumul popular a intrat în istorie prin nobleţea lui, aşa cum a fost el creat şi lucrat de ţăranca româncă. A alege modelul potrivit, a înşira cu gust culorile una lângă alta este o artă, şi în privinţa asta, pe drept pot spune că bunica mea era maestră. Pe vremea aceea nu se făceau studii ca să poţi să îmbini atât de frumos culorile, dar bunica le îmbina uitându-se şi inspirându-se din natură, din florile câmpului. Desena modelul pe hârtie cu pătraţele, apoi le cosea pe ie, la lampă. Cu războiul de ţesut şi acul, cu răbdare şi iubire de frumos, bunicile noastre ştiau să împodobească straiele populare, prin care modestul meşteşug al cusutului este ridicat la rang de artă. Tot la rang de artă am admirat o expoziţie de costume populare, în urmă cu trei ani, când am vizitat, cu totul întâmplător, sau poate cu voia Domnului, biserica din piatră din cadrul Mânăstirii Nămăieşti, jud. Argeş. O expoziţie ce-i aparţine Maicii Stareţe Ana Lucia Nedelea, persoana care a avut iniţiativa de a-şi dona Mânăstirii întreaga colecţie de costume populare, vechi de sute de ani, cele mai multe reprezentând portul tradiţional din Muscel şi Dâmboviţa. La loc de cinste sunt expuse, în muzeul Maicii Stareţe, şi două costume populare cusute de Paraschiva Topârceanu, mama poetului George Topârceanu.
Este bine cunoscut faptul că şi Regina Maria a promovat şi a purtat straie tradiţionale româneşti. Regina a şi dăruit numeroase ii în diferitele vizite pe care le-a făcut în America şi în statele europene. În felul acesta, ele au devenit foarte cunoscute, au devenit modă, şi existau inclusiv magazine de costume populare româneşti în multe ţări ale lumii. Purtată cu ocazia unei plimbări sau la un eveniment special, ia românească se transformă, încet, dar sigur, în piesa centrală a multor ţinute.
Pe de altă parte, ia românească a atras şi atenţia artiştilor, fiind imortalizată de pictorul francez Henri Matisse în mai multe tablouri, unul dintre ele - "La blouse roumaine" (1940) - fiind expus la Muzeul Naţional de Artă Modernă din Paris.
Pentru noi, românii, ia tradiţională este şi trebuie să rămână un simbol naţional, un element care să ne evidenţieze istoria, prezentul, trăinicia şi continuitatea, dar şi o caracteristică a viitorului nostru cultural. Să o purtăm cu mândrie şi cât mai des, deoarece portul românesc este plin de graţie şi de varietate. Felul în care ia românească a dăinuit în timp este o adevărată dovadă de statornicie a poporului care a creat-o şi pe care îl înfrumuseţează, făcându-l unic între popoarele lumii!
DORINA CORNELIA ALDEA - Canada
Distinsă şi stimată Doamnă Sânziana Pop,
Primiţi vă rog un buchet de gânduri frumoase şi sentimente alese de la un cititor fidel al minunatei reviste "Formula AS". Să fiţi binecuvântată de Domnul, să vă dăruiască mulţi ani frumoşi şi buni, cu sănătate şi împliniri!