O mulţime de căsuţe comerciale au fost instalate în apropiere de Piaţa Charles de Gaulle, pe malul lacului Herăstrău. Trecuţi prin filtrul competent al unei comisii a Primăriei Generale, ţărani, meşteşugari, gospodari şi cofetari de ţară au primit spaţiul necesar expunerii şi vânzării propriilor produse. Dacă mergi de la un capăt la altul, ai nevoie de circa o oră, ca să poţi vedea, la iuţeală, ce vinde fiecare. Ca să guşti, să întrebi de preţuri, să admiri straiele din diverse zone, să afli cine sunt fiii satului, veniţi la întâlnirea cu bucureştenii, ţi-ar lua câteva ceasuri bune. De aceea, mă rezum la câteva observaţii ale unui... artist al ţuicii, ţăranul de tip european, din satul Cuca Măcăii, pe care-l cheamă Emil Florescu. Proprietar al unor livezi de pruni, cultivaţi după obiceiul strămoşesc, oferta sa a rămas neschimbată, atât în România, cât şi în multe ţări din Uniunea Europeană, mai ales în Franţa şi Italia, unde-i ajung licorile minunate. A găsit sticlari care i-au confecţionat sticle de toate tipurile, de la ţoiuri, până la tiugi şi tâlvuri, urmând diverse tradiţii folclorice. De la Florescu iei o ţuică sau o palincă, dar nu numai atât. Iei şi istorii scrise pe etichete, poveşti din bătrâni şi legende de spus la gura focului, sub cazan. A învăţat de la bătrâni, a moştenit de la părinţi, a luat tot ce era mai frumos din satul său cu nume celebru, în care abia mai trăiesc câteva familii de gospodari. Munceşte mult, replantează "pruni primitivi", îngrijeşte, stropeşte cu zeamă de urzici sau bordeleză, face tot ce poate pentru viaţa celor câteva mii de pruni, meri, peri şi cireşi pe care îi îngrijeşte cu drag. Şi dragul drag aduce, deoarece ţuica este admirată nu doar în ţară, ci şi de americani şi germani, care o declară băutură zeiască, în cazul în care o bei măsurat, exact 30 de mililitri pe zi. Vindecări miraculoase ale unor boli de inimă, de stomac şi biliare sunt, de asemeni, de preţuit, dat fiind că ţuica are de 8 ori mai multă enzimă Karolli viridis, enzimă care reduce depunerile de colesterol pe artere. Dar cu tot succesul său personal, Florescu crede că viaţa la ţară a fost abandonată de clasa politică. Meşteşugurile şi tainele fabricării alimentelor au fost neglijate, crearea de noi locuri de muncă, abandonată. Tinerii au plecat. Bătrânii se duc. Casele adevărate dispar, chiar dacă, în unele zone, se ridică vile luxoase. Cu alte cuvinte, satul moare, pentru că nu i se mai dă voie să respire, prin legi drastice, neinspirate. Sunt stropite pădurile din jurul livezilor. Mor păsările care mâncau omizile şi insectele dăunătoare, prunii şi merii sunt atacaţi şi lăsaţi fără frunze şi fără fructe. Se strică echilibrul naturii, al vieţii la sat. Mai ales în sud, oamenii au plecat, şi-au lăsat gospodăriile, bisericile, mormintele părinţilor. Pe cine interesează această tragedie? Ştiu politicienii că străinii cumpără ii "româneşti" fabricate în China? Că în târgul permanent din Horezu găseşti vase de lut din Turcia sau Bulgaria? Există un minister al culturii? Nu cred. O fi, doar pe site-uri de internet, că, în realitate, nu păstrează nimeni reguli de autenticitate şi originalitate românească. Era ceva frumos la Muzeul Ţăranului, unde exigenţele tradiţionale erau respectate, dar târgul de acolo a dispărut. O greşeală fantastică! La fel se întâmplă la Muzeul Satului, unde târgul e mai bine organizat, având specialişti autentici, dar frecvenţa manifestărilor este rară. Nu lăsaţi frumosul satelor să moară, stimaţi politicieni, că noi, ţăranii, murim o dată cu el - strigă disperat pomicultorul Emil Florescu din Cuca Măcăii.
Târguri de primăvară
În zilele de Paşti, au avut loc, potrivit tradiţiei, târgurile ţărăneşti din Capitală.
O mulţime de căsuţe comerciale au fost instalate în apropiere de Piaţa Charles de Gaulle, pe malul lacului Herăstrău. Trecuţi prin filtrul competent al unei comisii a Primăriei Generale, ţărani, meşteşugari, gospodari şi cofetari de ţară au primit spaţiul necesar expunerii şi vânzării propriilor produse. Dacă mergi de la un capăt la altul, ai nevoie de circa o oră, ca să poţi vedea, la iuţeală, ce vinde fiecare. Ca să guşti, să întrebi de preţuri, să admiri straiele din diverse zone, să afli cine sunt fiii satului, veniţi la întâlnirea cu bucureştenii, ţi-ar lua câteva ceasuri bune. De aceea, mă rezum la câteva observaţii ale unui... artist al ţuicii, ţăranul de tip european, din satul Cuca Măcăii, pe care-l cheamă Emil Florescu. Proprietar al unor livezi de pruni, cultivaţi după obiceiul strămoşesc, oferta sa a rămas neschimbată, atât în România, cât şi în multe ţări din Uniunea Europeană, mai ales în Franţa şi Italia, unde-i ajung licorile minunate. A găsit sticlari care i-au confecţionat sticle de toate tipurile, de la ţoiuri, până la tiugi şi tâlvuri, urmând diverse tradiţii folclorice. De la Florescu iei o ţuică sau o palincă, dar nu numai atât. Iei şi istorii scrise pe etichete, poveşti din bătrâni şi legende de spus la gura focului, sub cazan. A învăţat de la bătrâni, a moştenit de la părinţi, a luat tot ce era mai frumos din satul său cu nume celebru, în care abia mai trăiesc câteva familii de gospodari. Munceşte mult, replantează "pruni primitivi", îngrijeşte, stropeşte cu zeamă de urzici sau bordeleză, face tot ce poate pentru viaţa celor câteva mii de pruni, meri, peri şi cireşi pe care îi îngrijeşte cu drag. Şi dragul drag aduce, deoarece ţuica este admirată nu doar în ţară, ci şi de americani şi germani, care o declară băutură zeiască, în cazul în care o bei măsurat, exact 30 de mililitri pe zi. Vindecări miraculoase ale unor boli de inimă, de stomac şi biliare sunt, de asemeni, de preţuit, dat fiind că ţuica are de 8 ori mai multă enzimă Karolli viridis, enzimă care reduce depunerile de colesterol pe artere. Dar cu tot succesul său personal, Florescu crede că viaţa la ţară a fost abandonată de clasa politică. Meşteşugurile şi tainele fabricării alimentelor au fost neglijate, crearea de noi locuri de muncă, abandonată. Tinerii au plecat. Bătrânii se duc. Casele adevărate dispar, chiar dacă, în unele zone, se ridică vile luxoase. Cu alte cuvinte, satul moare, pentru că nu i se mai dă voie să respire, prin legi drastice, neinspirate. Sunt stropite pădurile din jurul livezilor. Mor păsările care mâncau omizile şi insectele dăunătoare, prunii şi merii sunt atacaţi şi lăsaţi fără frunze şi fără fructe. Se strică echilibrul naturii, al vieţii la sat. Mai ales în sud, oamenii au plecat, şi-au lăsat gospodăriile, bisericile, mormintele părinţilor. Pe cine interesează această tragedie? Ştiu politicienii că străinii cumpără ii "româneşti" fabricate în China? Că în târgul permanent din Horezu găseşti vase de lut din Turcia sau Bulgaria? Există un minister al culturii? Nu cred. O fi, doar pe site-uri de internet, că, în realitate, nu păstrează nimeni reguli de autenticitate şi originalitate românească. Era ceva frumos la Muzeul Ţăranului, unde exigenţele tradiţionale erau respectate, dar târgul de acolo a dispărut. O greşeală fantastică! La fel se întâmplă la Muzeul Satului, unde târgul e mai bine organizat, având specialişti autentici, dar frecvenţa manifestărilor este rară. Nu lăsaţi frumosul satelor să moară, stimaţi politicieni, că noi, ţăranii, murim o dată cu el - strigă disperat pomicultorul Emil Florescu din Cuca Măcăii.
O mulţime de căsuţe comerciale au fost instalate în apropiere de Piaţa Charles de Gaulle, pe malul lacului Herăstrău. Trecuţi prin filtrul competent al unei comisii a Primăriei Generale, ţărani, meşteşugari, gospodari şi cofetari de ţară au primit spaţiul necesar expunerii şi vânzării propriilor produse. Dacă mergi de la un capăt la altul, ai nevoie de circa o oră, ca să poţi vedea, la iuţeală, ce vinde fiecare. Ca să guşti, să întrebi de preţuri, să admiri straiele din diverse zone, să afli cine sunt fiii satului, veniţi la întâlnirea cu bucureştenii, ţi-ar lua câteva ceasuri bune. De aceea, mă rezum la câteva observaţii ale unui... artist al ţuicii, ţăranul de tip european, din satul Cuca Măcăii, pe care-l cheamă Emil Florescu. Proprietar al unor livezi de pruni, cultivaţi după obiceiul strămoşesc, oferta sa a rămas neschimbată, atât în România, cât şi în multe ţări din Uniunea Europeană, mai ales în Franţa şi Italia, unde-i ajung licorile minunate. A găsit sticlari care i-au confecţionat sticle de toate tipurile, de la ţoiuri, până la tiugi şi tâlvuri, urmând diverse tradiţii folclorice. De la Florescu iei o ţuică sau o palincă, dar nu numai atât. Iei şi istorii scrise pe etichete, poveşti din bătrâni şi legende de spus la gura focului, sub cazan. A învăţat de la bătrâni, a moştenit de la părinţi, a luat tot ce era mai frumos din satul său cu nume celebru, în care abia mai trăiesc câteva familii de gospodari. Munceşte mult, replantează "pruni primitivi", îngrijeşte, stropeşte cu zeamă de urzici sau bordeleză, face tot ce poate pentru viaţa celor câteva mii de pruni, meri, peri şi cireşi pe care îi îngrijeşte cu drag. Şi dragul drag aduce, deoarece ţuica este admirată nu doar în ţară, ci şi de americani şi germani, care o declară băutură zeiască, în cazul în care o bei măsurat, exact 30 de mililitri pe zi. Vindecări miraculoase ale unor boli de inimă, de stomac şi biliare sunt, de asemeni, de preţuit, dat fiind că ţuica are de 8 ori mai multă enzimă Karolli viridis, enzimă care reduce depunerile de colesterol pe artere. Dar cu tot succesul său personal, Florescu crede că viaţa la ţară a fost abandonată de clasa politică. Meşteşugurile şi tainele fabricării alimentelor au fost neglijate, crearea de noi locuri de muncă, abandonată. Tinerii au plecat. Bătrânii se duc. Casele adevărate dispar, chiar dacă, în unele zone, se ridică vile luxoase. Cu alte cuvinte, satul moare, pentru că nu i se mai dă voie să respire, prin legi drastice, neinspirate. Sunt stropite pădurile din jurul livezilor. Mor păsările care mâncau omizile şi insectele dăunătoare, prunii şi merii sunt atacaţi şi lăsaţi fără frunze şi fără fructe. Se strică echilibrul naturii, al vieţii la sat. Mai ales în sud, oamenii au plecat, şi-au lăsat gospodăriile, bisericile, mormintele părinţilor. Pe cine interesează această tragedie? Ştiu politicienii că străinii cumpără ii "româneşti" fabricate în China? Că în târgul permanent din Horezu găseşti vase de lut din Turcia sau Bulgaria? Există un minister al culturii? Nu cred. O fi, doar pe site-uri de internet, că, în realitate, nu păstrează nimeni reguli de autenticitate şi originalitate românească. Era ceva frumos la Muzeul Ţăranului, unde exigenţele tradiţionale erau respectate, dar târgul de acolo a dispărut. O greşeală fantastică! La fel se întâmplă la Muzeul Satului, unde târgul e mai bine organizat, având specialişti autentici, dar frecvenţa manifestărilor este rară. Nu lăsaţi frumosul satelor să moară, stimaţi politicieni, că noi, ţăranii, murim o dată cu el - strigă disperat pomicultorul Emil Florescu din Cuca Măcăii.
Alte articole din acest numar
- TIA ŞERBĂNESCU - "PSD şi ALDE au mai obţinut o victorie împotriva Justiţiei şi a oamenilor cinstiţi"
- Negruţa, dragostea mea!
- Au nevoie de ajutor