De 40 de ani, în parohiile de pe Valea Mureşului (porţiunea sa care străbate judeţul Hunedoara), Postul cel Mare al Paştelui înseamnă bucuria repetatei săvârşiri a tainei Sfântului Maslu, lăsată moştenire de către părintele Ioan Sabău, cel supranumit Patriarhul hunedorenilor. Chiar dacă sunt deja zece ani de când părintele cel blând a plecat printre îngeri, tradiţia aceasta, pe care el a iniţiat-o, e dusă fără împotrivire mai departe de către alţi şi alţi preoţi, cărora li s-a încredinţat, în timp, păstorirea credincioşilor din această zonă.
Aceleaşi, adică altfel
Biserica e plină-ochi, iar cântăreţii au început deja să citească din cărţile cele sfinte. Pe o băncuţă lungă, plase multicolore, cu haine ale celor suferinzi, cu sticle de ulei şi pungi de făină în care arde, bine înfiptă, câte o lumânare, aşteaptă să fie binecuvântate şi unse cu mir, la sfârşitul slujbei. Pe masă, crucea şi Evanghelia cea mare, ferecată în argint şi îngălbenită de vreme. Lângă ele, teancuri întregi de acatiste, liste lungi cu numele celor vii şi morţi.
Preoţii vin unul câte unul, intră tăcuţi în altar, îşi iau veşmintele preoţeşti, de regulă negre, apoi ies şi se aşează, unul lângă altul, în faţa credincioşilor. Sunt cel puţin doisprezece, de fiecare dată. Doisprezece preoţi. Împart acatistele între ei şi le citesc, atent şi cu răbdare, fără de glas, căci Dumnezeu cel bun îi ştie, cu siguranţă, pe fiecare dintre cei pomeniţi, după numele său.
Ani la rând am participat şi eu la aceste masluri, până când Dumnezeu mi-a rânduit viaţa în alt colţ de ţară. Anul acesta, am revenit la câteva dintre ele, aflându-mi loc în balconul bisericii. Eşti doar tu, cu gândurile tale, acolo, cu ruga ta, poate cu lacrimile pe care nu le poţi ţine în frâu. Căci vorbesc Evangheliile din rânduiala maslului despre credinţă şi despre milostenie, despre iertare, smerenie şi nădejde. Despre dragoste, mai cu seamă, în multe dintre dumnezeieştile forme pământene în care aceasta prinde trup. E linişte deplină. De sus, oamenii chiar par a fi egali unul cu altul. Cei mai în vârstă, sprijiniţi în baston sau de braţul vreunui binevoitor, târşesc cu greu încălţări prea mari pentru paşii lor, din ce în ce mai mici. Cei tineri calcă cu aroganţa specifică vârstei spre lumea şi viaţa ce li se-ntinde la picioare. Unii îi privesc cu îngăduinţă. Bătrânii... Am văzut multe chipuri cunoscute, peste care anii s-au aşezat lăsând semne adânci. Le rostesc numele în gând, ca-ntr-un altfel de acatist, pe care n-am apucat încă să-l scriu.
Cântările se succed una după alta, la fel şi rugăciunile citite de preoţi. Apoi, desigur, Evangheliile, aceleaşi de fiecare dată. Aceleaşi pilde, aceleaşi cuvinte, doar înţelesurile sunt, pentru fiecare în parte, cumva altfel, după cum li-i sufletul şi gândul şi viaţa. Credincioşii îngenunchează. Oricât de plină-ar fi biserica, oricât de multă lume, loc de-ngenunchere întotdeauna se face. Doar cei neputincioşi rămân în picioare sau aşezaţi în strane, cu capul în palme. Cu paşi hotărâţi, preoţii îşi fac loc în mulţime şi-şi întind uşor hainele largi peste capetele celor plecaţi în rugăciune. Ca o părintească, dumnezeiască atingere pe creştetul fiilor risipitori ce ne ştim.
"Cu milă caută cu ochiul Tău, Bunule, spre rugăciunea noastră, a celor ce ne-am adunat astăzi în biserica Ta cea sfântă, ca să ungem cu untdelemnul cel dumnezeiesc pe neputincioşii robii Tăi".
Sunt şapte Evanghelii. Oamenii întind mâna, încercând să atingă veşmintele preotului, care îi priveşte cu îngăduinţă. "Fraţilor, datori suntem noi, cei tari, să purtăm slăbiciunile celor neputincioşi (...) Iar Dumnezeul răbdării şi al mângâierii să vă dea vouă a gândi la fel unii pentru alţii, după Iisus Hristos, pentru ca toţi laolaltă şi cu o singură gură să slăviţi pe Dumnezeu şi Tatăl Domnului nostru Iisus Hristos", recită cântăreţul din strană cuvintele Sfântului Apostol Pavel.
Maslurile vindecătoare
Pe părintele Laurian Tomotaş îl ştiu de când eram copil, şi-mi amintesc tristeţea ce-a cuprins oraşul Simeria când, la începutul anilor '80, a trecut printr-o grea încercare. Acum aflu că, de fapt, acela a fost, cumva, punctul de plecare al întregii poveşti pe care-o scriu. "S-a-ntâmplat că am făcut o apendicită perforată, cu complicaţii urâte. Am suportat trei operaţii într-o singură săptămână şi mai nimeni nu credea că am să mai scap. Părintele Sabău, Dumnezeu să-l odihnească!, ţinea foarte mult la mine şi s-a gândit ce poate să facă să mă ajute. I-a adunat pe preoţii din zonă şi au făcut o mulţime de masluri, rugându-se pentru însănătoşirea mea. Era în postul Paştilor. Dumnezeu a rânduit să trec de încercarea asta şi să mă fac bine. Dar, văzând câtă lume a venit la aceste slujbe, şi nu erau doar oameni care să ştie de situaţia mea, părintele Sabău s-a gândit că, dată fiind şi situaţia grea a bisericii din acea vreme, am putea încerca să facem ceva deosebit pentru biserică, să le ridicăm cumva oamenilor conştiinţa de creştini. Şi aşa au început aceste masluri", îşi aminteşte părintele Tomotaş.
A durat puţin până când oamenii au aflat ce se întâmplă. Apoi, au început să se organizeze şi să participe, pe rând, la cât mai multe dintre aceste masluri. Preoţii din zonă au decis ca slujbele să se desfăşoare în zile în care rânduiala bisericească din Postul Mare nu prevedea oficierea altor slujbe, adică în după-amiezele de marţi şi joi. Şi, gând la gând cu tot ceea ce trăiau enoriaşii lor, au făcut în aşa fel încât maslurile să se suprapună perfect cu orarul autobuzelor care legau Simeria - singurul oraş inclus în această tradiţie - de fiecare dintre satele dimprejur.
Şi mai era un aspect: interdicţia categorică de a se primi vreun ban la aceste masluri. La început, acatistele nu erau foarte multe, dar au ajuns, în scurt timp, la sute, poate chiar mii. Dar părintele Sabău a spus categoric: «Nu luăm nici un ban!». Voiam să arătăm că preoţii nu umblă doar după bani şi, în plus, ar fi fost o povară prea grea pentru oameni să dea bani la câte 12-14 masluri, plus drumul pe care-l făceau. Nu asta era intenţia noastră. Dacă ajuţi pe cineva, ajută-l până la capăt, nu te opri la mijlocul drumului, că poate îi e greu să ajungă şi până acolo!", povesteşte părintele.
Nimeni, niciodată, n-a reuşit - sau, poate, nici măcar n-a încercat - să întrerupă această tradiţie, nimeni n-a refuzat s-o ducă mai departe, nimeni nu s-a retras. Când a-nceput totul, părintele Tomotaş a fost cel mai tânăr dintre preoţii participanţi. Acum, după 50 de ani de preoţie, e cel mai în vârstă dintre ei. "Părintele Sabău a venit alături de noi la aceste masluri, chiar şi atunci când abia se mai putea ţine pe picioare de bolnav ce era şi ne-a lăsat cu limbă de moarte să ducem mai departe tradiţia aceasta, care e, de fapt, o mişcare religioasă, menită a-i îndepărta cât de puţin pe oameni de grijile zilnice.
Oamenii sunt nerăbdători de cum începe postul, abia aşteaptă să afle programul maslurilor. Tot mergând aşa, dintr-un sat în altul, la aceste slujbe, s-au format prietenii între oameni, vin unii la alţii, se întâlnesc, e o bucurie pentru toţi. Nu e o regulă la câte dintre ele să participi, dar e bine să-ţi faci timp măcar pentru câteva, căci trebuie şi puţin efort în aşteptarea Paştilor".
Portret de sfânt: părintele Ioan Sabău
Pe blândul părinte Ioan Sabău l-am cunoscut la începutul anilor 2000, când i-am cerut un interviu chiar pentru Formula AS. Avea 87 de ani şi era rău bolnav.
Ceea ce mi-a povestit părea o litanie din timpuri străvechi, un basm. Şi, totuşi, nu a fost poveste, ci viaţa părintelui Sabău, adunând în ea prea multă suferinţă, dar şi multă lumină, mult sprijin divin.
Născut în 1914, într-o familie săracă din satul Folt, din judeţul Hunedoara, a rămas orfan de tată la doar zece ani şi şi-a luat drept "aripi pentru zbor", cum îmi spunea, nădejdea în Dumnezeu. În ciuda greutăţilor, s-a ţinut de carte şi a făcut Facultatea de Teologie la Cernăuţi, cu bursă. După absolvire, întors în Ardeal, i-a cerut Mitropolitului Nicolae Bălan să-l repartizeze în cea mai văduvită parohie. Aşa a ajuns la Ceru Băcăinţi, un sătuc uitat pe un vârf de munte, unde nu mai fusese niciun preot, de 50 de ani. A fost mutat apoi la Renghet, în judeţul Hunedoara, şi în cele din urmă în Vinerea, judeţul Alba. Pentru că solicitase sprijin financiar românilor din SUA pentru construirea unei biserici în sat, a făcut zece ani de închisoare grea. În 1958, la sfinţirea bisericii, au participat 10.000 de credincioşi, iar slujba a fost oficiată de 120 de preoţi. Nimic nu le-a stat oamenilor în cale, având în frunte un astfel de preot vrednic, deşi puterea comunistă a vremii s-a străduit din răsputeri să saboteze evenimentul. Îndrăzneala de a ridica, în plin comunism, o biserică, l-a costat pe părintele Sabău alţi opt ani de închisoare.
Părintele ştia că smerenia şi modestia sunt legi pentru slujitorii lui Dumnezeu. De aceea, poate, considera că şi-a făcut doar datoria de preot ortodox, aşa cum o înţelesese el. "N-am făcut nimic deosebit. Am trăit o viaţă poate mai altfel decât a altora, dar m-a ajutat credinţa în Dumnezeu. Poate-or fi ceva învăţăminte de tras din asta...", îmi spunea, pe-atunci, părintele Sabău.
În februarie 2009, părintele a trecut la cele veşnice, înconjurat de zeci de preoţi şi călugări, plâns de mii de credincioşi şi de cerul ce-a lăsat să cadă, atunci, peste sat, o zăpadă cum de mult nu se mai întâmplase.
"Atât cât am avut ocazia să-l cunosc, mi-am dat seama că părintele Sabău era omul care alesese să trăiască în picioare, în loc să moară în genunchi. Nu auzisem de tradiţia acestor masluri înainte să mă fac preot. Când am «intrat în pită», cum se spune, şi mi s-au rânduit spre păstorire două dintre parohiile în care aceste masluri se desfăşurau, preoţii mai în vârstă mă tot puneau să rostesc cuvântul de învăţătură de la final. Părintele Sabău era, şi el, printre ei. Cred că şi de pe patul de moarte s-ar fi ridicat şi ar fi venit să slujească alături de noi. Cu ceva timp înainte să moară, tot la un maslu, a stat pe un scaun, lângă noi, şi-am avut, cumva, fizic senzaţia că se stingea ca o lumânare. Dar şi-a dus, cu demnitate, crucea până la capăt", povesteşte preotul Mircea Mihuleţ. "Mi-au rămas în minte întrebările pe care părintele Sabău le-a adresat mai cu seamă preoţilor, deşi nu doar lor: «Generaţia noastră şi-a înţeles menirea să apere valorile neamului şi ale istoriei. Voi înspre ce îndemnaţi tineretul şi poporul? Voi aveţi puncte cardinale? Voi ştiţi încotro mergeţi?». Şi tare mi-e teamă că, şi în cazul în care am avea vreun răspuns, acela ar fi în defavoarea noastră...".
Colăcelul dragostei
În biserică, slujba maslului s-a încheiat. Credincioşii trec, unul după altul, prin faţa tuturor preoţilor, pentru a primi, pe frunte şi pe palme, atingerea îmbălsămată a mirului, uleiul cel sfinţit în timpul slujbei. Apoi pleacă, zâmbitori şi împăcaţi, spre case. La poarta bisericii, cu toţii primesc "colăcelul dragostei", darul localnicilor pentru cei ce le-au trecut pragul. E rotund, proaspăt şi aromat, plămădit cu osteneală, dar şi cu multă bucurie. Bucuria de a ni se mai fi îngăduit încă un post al Paştilor, încă o Golgotă de urcat. Şi, mai ales, încă o Înviere.