În România anului de graţie 2019, cifrele atestă un fapt uimitor. Sute de mii de români întorc ceasornicul timpului înapoi şi se mută de la oraşe în sate. E o mişcare inversă decât cea cu care ne-au obişnuit societăţile occidentale, care s-au urbanizat prin industrializare. Împreună cu antropologul Ciprian Voicilă, cercetător la Muzeul Ţăranului Român, am încercat să aflăm ce îi mână pe români în afara oraşelor şi de ce îi atrag satele.
"Înainte de toate, e vorba de întoarcerea la natură"
- Domnule Ciprian Voicilă, de ce credeţi că pleacă românii înapoi la ţară, după ce în perioada comunistă industrializarea a pustiit satele?
- Trebuie să spun dintru început, că în afara cifrelor menţionate de dumneavoastră, nu avem încă un studiu sociologic care să ne lămurească în privinţa motivaţiilor. Nu i-a întrebat nimeni, la modul serios, pe cei care se mută înapoi la ţară de ce o fac. Ştim însă că ei sunt, în marea lor majoritate, oameni în vârstă de 50-60 de ani, oameni pentru care satul e mai potrivit, întrucât are un cadru propice pentru o viaţă firească, aşa cum o înţelegi după o anumită vârstă. Dacă e să facem fiecare dintre noi o excursie în adolescenţa noastră şi în prima tinereţe, o să ne amintim că la vârsta aceea, tentaţia este să ajungi într-un oraş mare, pentru că acolo ai universităţi şi intelectuali marcanţi şi o piaţă a muncii mult mai extinsă şi mai diversificată decât la sat. Pentru acea perioadă de viaţă, marile oraşele sunt mai atrăgătoare. Dar trec anii şi, odată cu ei, nevoile noastre se schimbă. Te căsătoreşti, apar copiii, îţi pui deja problema nevoilor celor apropiaţi şi ajungi să te întrebi dacă oraşul îţi oferă o viaţă sănătoasă. În esenţă, dincolo de toate, e vorba de natură. Oraşul nu o are, satul o oferă din plin. Gândiţi-vă că la oraş natura supravieţuieşte în parcuri şi în anumite cartiere. Unele sunt pline numai de betoane. Etologii spun că această realitate pustiită generează un efect advers adânc în om. Lipsa naturii determină pierderea unor sentimente profunde, precum sensibilitatea faţă de frumos, respectul pentru tot ceea ce te depăşeşte, veneraţia chiar. Gândiţi-vă ce înseamnă să urci un munte sau să priveşti o pădure bătrână, e sentimentul acela care te izbeşte, pur şi simplu, că e o frumuseţe perfectă, care nu a ieşit din mâna omului. Nu e un artefact uman. E un sentiment foarte important al sacrului sau sublimului, cum vrem să îl numim, pe care omul îl regăseşte când se reîntoarce la sat. Plecând de aici, putem discuta ce înseamnă să revii la natură, într-un cadru în care au trăit până acum străbunii noştri, un cadru care îţi oferă şansa să redevii om, adică să îţi redescoperi acele trăsături şi deprinderi pe care le regăseşti în toată cultura umanităţii, trăsături pe care oraşul le alterează.
"Faţă de suprapopularea oraşului, satul îţi oferă spaţiu vital"
- Am putea face un catalog al problemelor orăşeanului pe care satul le poate rezolva?
- Sunt multe, dar eu aş începe cu suprapopularea. Ea este o constantă a oraşelor mari şi, mai cu seamă, ale celor româneşti, sufocate de trafic. Supraaglomerarea îţi supralicitează capacitatea naturală de a crea şi a întreţine relaţii umane. De aceea, în mediile suprapopulate creşte automat, în mod natural, agresivitatea, pentru că omul are nevoie de un spaţiu vital. Este suficient să te urci la o oră de vârf în Bucureşti într-un troleibuz supraaglomerat ca să înţelegi acest lucru. Toată lumea este cu nervii întinşi la maximum. Aşa se face că în marile oraşe, paradoxal, gradul infracţionalităţii este mai mare decât la sat. Dacă eşti nevoit să interacţionezi cu un număr prea mare de oameni, apare în tine o reacţie inversă. De aceea, orăşenii simt nevoia să se izoleze, au sentimentul că nu pot rămâne niciodată singuri cu ei înşişi, se rezumă la un număr restrâns de persoane cu care interacţionează şi faţă de care îşi manifestă afecţiunea, de regulă membri ai familiei. De aceea ajungi ca, la o anumită vârstă, să fugi la sat, care îţi oferă spaţiu vital şi un număr firesc de contacte umane.
"Competiţia îndârjită este un alt motiv pentru care românii fug la sat"
- Contacte care nici nu presupun, ca la oraş, o competiţie sângeroasă...
- Da, în marile aglomerări umane există un stres permanent cauzat de competiţia cu ceilalţi şi cu tine însuţi, iar acesta este al doilea motiv pentru care românii fug la sat. În oraş, încă de la grădiniţă, ei sunt educaţi să fie întotdeauna primii! Suntem în concurenţă cu semenii noştri, pe care trebuie să îi depăşim. Konrad Lorenz, profesor de psihologie comparată, îşi pune întrebarea ce produce un rău mai mare umanităţii - concurenţa cu ceilalţi sau bomba atomică? El spune că, în cele din urmă, concurenţa determină în oameni o stare de agitaţie permanentă, generată de frică - frica de a-ţi pierde serviciul, casa pe care o iei în rate, frica de a nu mai primi un răspuns pozitiv din partea semenilor. Aşa că orăşeanul ajunge să trăiască o viaţă extrem de agitată, din frică. Şi ceea ce este şi mai rău, nu are nicio pauză în acest stil de viaţă. De aceea încearcă să scape la sat, fie şi pentru un sfârşit de săptămână. Să îşi ridice acolo un refugiu. Rezist cinci zile pe săptămână, dar două zile mă retrag şi îmi reîncarc bateriile, ca să mă întorc în arenă şi să mă confrunt cu semenii mei. Sau, ajunge la o vârstă în care îşi spune - destul! Mă mut la sat pentru ca restul vieţii, câtă mai am, să pot trăi în linişte, recuperând ceea ce nu am putut trăi până acum - tihna.
- Dar nu există şi la sat concurenţă? Nu îşi doresc ţăranii să fie fruntea satului, şi nu coada lui?
- Există, dar este o concurenţă foarte diferită. O concurenţă a mândriei de a fi mai harnic, mai muncitor decât ceilalţi, mai gospodar, o concurenţă care avea la bază câteva valori obiective împărtăşite de toţi. Nu era o competiţie pentru resurse, generată de frică. Iar asta genera o ierarhie reală, nu închipuită. Toată lumea îl vedea pe fruntaşul satului că îşi lucra singur pământul.
"Plăcerea oraşului e înlocuită de bucurie"
- Orice orăşean plecat la sat visează să lucreze o bucăţică de glie, să mănânce din roadele gospodăriei lui.
- Da, şi aici ajung la ultimul motiv al plecării la sat. La oraş eşti obişnuit să ai totul la dispoziţie, să nu îţi amâni nicio dorinţă. Dacă nu ai bani pentru ce vrei să îţi cumperi, atunci faci un credit. Facem tot ce putem ca să ne transformăm viaţa într-o plăcere permanentă. Însă există un sentiment profund, care vine numai în urma efortului, a muncii, a aşteptării, iar acest sentiment e mai uşor de găsit la sat. E vorba de bucurie, foarte diferită de plăcere. De pildă, bucuria că îţi creşti roşiile în grădina din spatele casei, chiar dacă munceşti mult pentru asta şi eşti silit să aştepţi să crească. Nu le iei de la piaţă în câteva minute. E un ritm la sat în care intri oricum, vrând nevrând. Primăvara ari şi semeni, vara ai grijă de ceea ce ai semănat, iar abia la toamnă culegi. La sat înveţi că viaţa nu este o plăcere continuă, ci are în ea şi efort, iar efortul, răbdarea, rodesc şi asta îţi aduce bucurie. Şi mai este ceva. Dacă te înveţi să aştepţi, să mănânci din ceea ce cultivi cu mâna ta, ai un sentiment de libertate. Iar oamenii caută libertatea de la sat. La oraş ai confort, dar eşti mereu condiţionat de bani şi de ceilalţi. Ai nevoie de bani ca să cumperi mâncarea oferită de ceilalţi. Ai nevoie să faci un credit pentru că locuinţele sunt foarte scumpe şi trăieşti mereu terorizat de rate, pe care ţăranii nu le au, pentru că la sat casele sunt ieftine. Satul nu îţi oferă confort, dar îţi redă independenţa pe care o pierzi într-un sistem închis, care îţi oferă de toate, dar îţi ia libertatea.
- Fenomenul acesta de întoarcere la "matcă", în sat, spune ceva despre firea românilor?
- Cei care părăsesc oraşul pentru a trăi la sat, în cadrul naturii, demonstrează chiar prin această alegere că satul, în mentalul nostru colectiv, continuă să fie o referinţă importantă, în ciuda transformărilor violente produse de comunism (colectivizarea şi industrializarea forţată) şi în pofida pronosticurilor sumbre lansate de cei care l-au declarat, fără să aducă probe majore, mort şi îngropat. Satul rămâne o caracteristică importantă şi din alt punct de vedere. Dacă vă amintiţi, Blaga afirmă că spaţiul în care te-ai născut îşi pune amprenta asupra vieţii tale, inclusiv asupra inconştientului tău. Dacă el are dreptate - şi eu cred că are - românii vor purta cu ei, în orice colţ al lumii s-ar duce, ceva din matricea noastră stilistică. Cei care abandonează oraşul de dragul satului, simt, probabil, o atracţie irezistibilă, care se trezeşte în partea tainică a personalităţii lor: în inconştient.
- Fenomenul social al migraţiei spre mediul rural poate fi şi o dovadă de patriotism?
- Trăim nişte vremuri stranii, în care fie te fereşti să declari în public că, da, domnule, îţi iubeşti ţara şi că îţi este dragă istoria acestui neam urgisit sau, dacă o faci, o spui cu jumătate de gură. Nu e nimic ruşinos în a te simţi legat sufleteşte de străbunii tăi. Pentru orice om cult şi civilizat, a fi patriot e firesc, aşa cum firesc este să mergi în poziţie verticală şi nu în patru labe.