În România anului de grație 2019, cifrele atestă un fapt uimitor. Sute de mii de români întorc ceasornicul timpului înapoi și se mută de la orașe în sate. E o mișcare inversă decât cea cu care ne-au obișnuit societățile occidentale, care s-au urbanizat prin industrializare. Împreună cu antropologul Ciprian Voicilă, cercetător la Muzeul Țăranului Român, am încercat să aflăm ce îi mână pe români în afara orașelor și de ce îi atrag satele.
"Înainte de toate, e vorba de întoarcerea la natură"
- Domnule Ciprian Voicilă, de ce credeți că pleacă românii înapoi la țară, după ce în perioada comunistă industrializarea a pustiit satele?
- Trebuie să spun dintru început, că în afara cifrelor menționate de dumneavoastră, nu avem încă un studiu sociologic care să ne lămurească în privința motivațiilor. Nu i-a întrebat nimeni, la modul serios, pe cei care se mută înapoi la țară de ce o fac. Știm însă că ei sunt, în marea lor majoritate, oameni în vârstă de 50-60 de ani, oameni pentru care satul e mai potrivit, întrucât are un cadru propice pentru o viață firească, așa cum o înțelegi după o anumită vârstă. Dacă e să facem fiecare dintre noi o excursie în adolescența noastră și în prima tinerețe, o să ne amintim că la vârsta aceea, tentația este să ajungi într-un oraș mare, pentru că acolo ai universități și intelectuali marcanți și o piață a muncii mult mai extinsă și mai diversificată decât la sat. Pentru acea perioadă de viață, marile orașele sunt mai atrăgătoare. Dar trec anii și, odată cu ei, nevoile noastre se schimbă. Te căsătorești, apar copiii, îți pui deja problema nevoilor celor apropiați și ajungi să te întrebi dacă orașul îți oferă o viață sănătoasă. În esență, dincolo de toate, e vorba de natură. Orașul nu o are, satul o oferă din plin. Gândiți-vă că la oraș natura supraviețuiește în parcuri și în anumite cartiere. Unele sunt pline numai de betoane. Etologii spun că această realitate pustiită generează un efect advers adânc în om. Lipsa naturii determină pierderea unor sentimente profunde, precum sensibilitatea față de frumos, respectul pentru tot ceea ce te depășește, venerația chiar. Gândiți-vă ce înseamnă să urci un munte sau să privești o pădure bătrână, e sentimentul acela care te izbește, pur și simplu, că e o frumusețe perfectă, care nu a ieșit din mâna omului. Nu e un artefact uman. E un sentiment foarte important al sacrului sau sublimului, cum vrem să îl numim, pe care omul îl regăsește când se reîntoarce la sat. Plecând de aici, putem discuta ce înseamnă să revii la natură, într-un cadru în care au trăit până acum străbunii noștri, un cadru care îți oferă șansa să redevii om, adică să îți redescoperi acele trăsături și deprinderi pe care le regăsești în toată cultura umanității, trăsături pe care orașul le alterează.
"Față de suprapopularea orașului, satul îți oferă spațiu vital"
- Am putea face un catalog al problemelor orășeanului pe care satul le poate rezolva?
- Sunt multe, dar eu aș începe cu suprapopularea. Ea este o constantă a orașelor mari și, mai cu seamă, ale celor românești, sufocate de trafic. Supraaglomerarea îți supralicitează capacitatea naturală de a crea și a întreține relații umane. De aceea, în mediile suprapopulate crește automat, în mod natural, agresivitatea, pentru că omul are nevoie de un spațiu vital. Este suficient să te urci la o oră de vârf în București într-un troleibuz supraaglomerat ca să înțelegi acest lucru. Toată lumea este cu nervii întinși la maximum. Așa se face că în marile orașe, paradoxal, gradul infracționalității este mai mare decât la sat. Dacă ești nevoit să interacționezi cu un număr prea mare de oameni, apare în tine o reacție inversă. De aceea, orășenii simt nevoia să se izoleze, au sentimentul că nu pot rămâne niciodată singuri cu ei înșiși, se rezumă la un număr restrâns de persoane cu care interacționează și față de care își manifestă afecțiunea, de regulă membri ai familiei. De aceea ajungi ca, la o anumită vârstă, să fugi la sat, care îți oferă spațiu vital și un număr firesc de contacte umane.
"Competiția îndârjită este un alt motiv pentru care românii fug la sat"
- Contacte care nici nu presupun, ca la oraș, o competiție sângeroasă...
- Da, în marile aglomerări umane există un stres permanent cauzat de competiția cu ceilalți și cu tine însuți, iar acesta este al doilea motiv pentru care românii fug la sat. În oraș, încă de la grădiniță, ei sunt educați să fie întotdeauna primii! Suntem în concurență cu semenii noștri, pe care trebuie să îi depășim. Konrad Lorenz, profesor de psihologie comparată, își pune întrebarea ce produce un rău mai mare umanității - concurența cu ceilalți sau bomba atomică? El spune că, în cele din urmă, concurența determină în oameni o stare de agitație permanentă, generată de frică - frica de a-ți pierde serviciul, casa pe care o iei în rate, frica de a nu mai primi un răspuns pozitiv din partea semenilor. Așa că orășeanul ajunge să trăiască o viață extrem de agitată, din frică. Și ceea ce este și mai rău, nu are nicio pauză în acest stil de viață. De aceea încearcă să scape la sat, fie și pentru un sfârșit de săptămână. Să își ridice acolo un refugiu. Rezist cinci zile pe săptămână, dar două zile mă retrag și îmi reîncarc bateriile, ca să mă întorc în arenă și să mă confrunt cu semenii mei. Sau, ajunge la o vârstă în care își spune - destul! Mă mut la sat pentru ca restul vieții, câtă mai am, să pot trăi în liniște, recuperând ceea ce nu am putut trăi până acum - tihna.
- Dar nu există și la sat concurență? Nu își doresc țăranii să fie fruntea satului, și nu coada lui?
- Există, dar este o concurență foarte diferită. O concurență a mândriei de a fi mai harnic, mai muncitor decât ceilalți, mai gospodar, o concurență care avea la bază câteva valori obiective împărtășite de toți. Nu era o competiție pentru resurse, generată de frică. Iar asta genera o ierarhie reală, nu închipuită. Toată lumea îl vedea pe fruntașul satului că își lucra singur pământul.
"Plăcerea orașului e înlocuită de bucurie"
- Orice orășean plecat la sat visează să lucreze o bucățică de glie, să mănânce din roadele gospodăriei lui.
- Da, și aici ajung la ultimul motiv al plecării la sat. La oraș ești obișnuit să ai totul la dispoziție, să nu îți amâni nicio dorință. Dacă nu ai bani pentru ce vrei să îți cumperi, atunci faci un credit. Facem tot ce putem ca să ne transformăm viața într-o plăcere permanentă. Însă există un sentiment profund, care vine numai în urma efortului, a muncii, a așteptării, iar acest sentiment e mai ușor de găsit la sat. E vorba de bucurie, foarte diferită de plăcere. De pildă, bucuria că îți crești roșiile în grădina din spatele casei, chiar dacă muncești mult pentru asta și ești silit să aștepți să crească. Nu le iei de la piață în câteva minute. E un ritm la sat în care intri oricum, vrând nevrând. Primăvara ari și semeni, vara ai grijă de ceea ce ai semănat, iar abia la toamnă culegi. La sat înveți că viața nu este o plăcere continuă, ci are în ea și efort, iar efortul, răbdarea, rodesc și asta îți aduce bucurie. Și mai este ceva. Dacă te înveți să aștepți, să mănânci din ceea ce cultivi cu mâna ta, ai un sentiment de libertate. Iar oamenii caută libertatea de la sat. La oraș ai confort, dar ești mereu condiționat de bani și de ceilalți. Ai nevoie de bani ca să cumperi mâncarea oferită de ceilalți. Ai nevoie să faci un credit pentru că locuințele sunt foarte scumpe și trăiești mereu terorizat de rate, pe care țăranii nu le au, pentru că la sat casele sunt ieftine. Satul nu îți oferă confort, dar îți redă independența pe care o pierzi într-un sistem închis, care îți oferă de toate, dar îți ia libertatea.
- Fenomenul acesta de întoarcere la "matcă", în sat, spune ceva despre firea românilor?
- Cei care părăsesc orașul pentru a trăi la sat, în cadrul naturii, demonstrează chiar prin această alegere că satul, în mentalul nostru colectiv, continuă să fie o referință importantă, în ciuda transformărilor violente produse de comunism (colectivizarea și industrializarea forțată) și în pofida pronosticurilor sumbre lansate de cei care l-au declarat, fără să aducă probe majore, mort și îngropat. Satul rămâne o caracteristică importantă și din alt punct de vedere. Dacă vă amintiți, Blaga afirmă că spațiul în care te-ai născut își pune amprenta asupra vieții tale, inclusiv asupra inconștientului tău. Dacă el are dreptate - și eu cred că are - românii vor purta cu ei, în orice colț al lumii s-ar duce, ceva din matricea noastră stilistică. Cei care abandonează orașul de dragul satului, simt, probabil, o atracție irezistibilă, care se trezește în partea tainică a personalității lor: în inconștient.
- Fenomenul social al migrației spre mediul rural poate fi și o dovadă de patriotism?
- Trăim niște vremuri stranii, în care fie te ferești să declari în public că, da, domnule, îți iubești țara și că îți este dragă istoria acestui neam urgisit sau, dacă o faci, o spui cu jumătate de gură. Nu e nimic rușinos în a te simți legat sufletește de străbunii tăi. Pentru orice om cult și civilizat, a fi patriot e firesc, așa cum firesc este să mergi în poziție verticală și nu în patru labe.