Crama Avincis
Aşezat pe vârful dealului, conacul, de un alb strălucitor, în soarele blând al primăverii, pare că pluteşte pe valurile verzi ale podgoriilor ce îl înconjoară. Alei de piatră, grădini suspendate, cu iederă şi trandafiri, tufe de lavandă... Şi, cât vezi cu ochii, viţă-de-vie, perfect aliniată, amestecând în aerul auriu al primăverii un miros... verde-amărui. Liniştea pare nesfârşită, la fel ca şi cerul albastru, în care privirea poate să se piardă de tot. Toscana italiană? Sudul Franţei, Provence? Nu! Mă aflu la podgoriile din Drăgăşani, mai exact la Crama Avincis a familiei Stoica. În faţa mea se întinde Conacul Dobruşa, înconjurat de peste 40 de hectare de vie şi de pădure. Puţin mai departe se află crama, o clădire cu arhitectură nouă, dar perfect integrată în peisaj - doar piatră gălbuie şi lemn. În podgoriile Drăgăşaniului, la doar câţiva kilometri de Râmnicu Vâlcea, sunt câteva zeci de astfel de crame producătoare de vinuri de excepţie, care au pătruns pe pieţele internaţionale. Un loc de frunte între ele ocupă celebrele şi multi-premiatele vinuri Avincis, a căror poveste ne-am propus să v-o relatăm.
Povestea unui pahar cu vin
Totul a început aici, în această cramă, de la două dintre fotografiile aflate în sala pentru degustări. Două fotografii sepia, făcute în urmă cu aproape o sută de ani: într-una dintre ele este Mărioara Râmniceanu, o femeie subţire, dreaptă şi elegantă, cu o pălăriuţă aşezată pe cap pe o parte, după moda vremii, şi cu mâinile ascunse într-un manşon de blană. În cealaltă fotografie, mai dezinvolt, chipeş şi la costum, cu o privire mai degrabă visătoare, este Iancu Râmniceanu. Fotografiile sunt făcute pe la 1927, când cei doi soţi au cumpărat aceste podgorii, transformându-le în loc de promenadă şi întâlnire pentru protipendada vremii din Drăgăşani. Când domnii şi doamnele urbei vâlcene, îmbrăcaţi după ultima modă, nu se plimbau agale pe străduţele cochete ale aşezării sau nu mergeau la celebrul restaurant "GrandiFlora", pe care scriitorul Gib Mihăescu îl descrie molipsitor, luau trăsura şi veneau la domeniul soţilor Râmniceanu. Peisajul era de vis, iar vinul rece şi aromat însoţea mereu conversaţiile despre istorie, filosofie sau artă. Uneori erau seri în care se recitau poezii, alteori, prin ferestrele deschise ale conacului, acordurile de muzică clasică îmblânzeau ierburile bătute de vânt. Dar într-o "joie neagră" au venit comuniştii la putere şi totul a dispărut. Podgoriile au fost naţionalizate, Conacul Dobruşa a devenit sediu de CAP, şi saloanele lui, depozite. În 1996, când Cristiana Irinel Stoica, strănepoata soţilor Râmniceanu, a recuperat vechea proprietate a familiei, locul era devastat. Conacul şi podgoria erau în ruină, înghiţite de bălării. Viţa-de-vie, sălbăticită. Abia după 15 ani de muncă şi stăruinţă, faţa locului avea să se schimbe şi vechiul rost al podgoriei, repornit. Botezate cu numele AVINCIS, vinurile de pe dealul Dobruşa aveau să ajungă din nou în paharele împătimiţilor de savoarea lor.
Conacul cu amintiri
Timp de şapte ani, un oenolog francez a lucrat la podgoriile Avincis, pentru a crea noile soiuri de vin. Vinurile albe, din viţă aşezată spre răsărit, unde soarele e mai blând, şi vinurile roşii, din viţă aşezată către apus, unde soarele dogoreşte până târziu. S-a pus accentul pe vinurile locale, care se găsesc doar la Drăgăşani: Negru de Drăgăşani şi Crâmpoşia. Pe lângă ele, Pinot noir sau gris, merlot, sauvignon şi muscat. S-au cumpărat tancuri moderne din inox, pentru păstrare la rece, şi butoaie de stejar franţuzeşti, pentru învechire. Am încercat, şi eu, câteva dintre aceste vinuri, în eleganta sală pentru degustări a cramei Avincis. O sală decorată cu tablourile pline de soare şi optimism ale pictorului Emil Ciocoiu, potrivite, din loc în loc, cu poezii scrise de mână şi înrămate, sau cu fotografii de epocă ale Drăgăşaniului de altădată. Pe o măsuţă erau câteva brânzeturi franţuzeşti, struguri, nuci şi bucăţele de ţelină apio, o gustare menită să accentueze savoarea vinului. Ferestrele înalte de câţiva metri dau către o terasă de piatră şi lemn. În depărtare se vede Conacul Dobruşa, înconjurat de podgorii, scăldat în soare. Gustul vinurilor este divin. Unele dintre ele îmi aduc în minte mirosuri de pajişti sălbatice, din anii copilăriei, altele mă duc cu gândul la fructe: coacăze, afine, pere, miros de mere coapte sau de gutui... toate într-un pahar cu vin. Senzaţii subiective, desigur, altcineva o să depene în minte altă poveste în faţa aceluiaşi pahar cu vin. Şi-atunci ce rămâne "sigur" din toată această magie de gusturi şi de parfumuri? I-am pus această întrebare moştenitoarei podgoriilor Dobruşa, cea care prin sprijinul neclintit al familiei, a reuşit să reinventeze acest loc, doamna Cristiana Irinel Stoica.
Dealul reînviat
"Sper să rămână rostul vinului aşa cum a fost dintotdeauna: un mesager al culturii şi al tradiţiilor, un ingredient de bază al prieteniilor şi un martor al moştenirii ce merge din generaţie în generaţie, aşa cum a fost în familia mea. Ăsta a fost de la început scopul proiectului nostru pentru care a fost nevoie de mult efort şi multă muncă: dorinţa de a arăta că tradiţiile pot fi reînviate şi că poate să existe o continuitate, chiar şi într-un loc distrus timp de câteva decenii. Am înviat acel deal, i-am dat viaţă, şi asta a fost o mare bucurie. Şi social a fost important să atragem oamenii locului, să-i determinăm să se preocupe în continuare de podgorii, să se reîntoarcă la această activitate tradiţională, viticultura. Sunt preocupări pe care nu ar trebui să le pierdem şi am vrut ca, între oamenii locului, asta să redevină ceva viu. Eu nu am copilărit aici, pentru că în anii aceia totul era confiscat, dar am copilărit în poveştile bunicilor mei despre acel loc şi am vrut ca ele să redevină realitate. Acum, dealul Dobruşa din podgoriile Drăgăşanilor a redevenit un loc unde se ascultă muzică bună - au cântat aici grupul Sonoro sau violonistul Alexandru Tomescu, un loc unde poezia, pictura şi arhitectura se întâlnesc în mod firesc. Aşadar, atmosfera interbelică s-a păstrat, sau mai bine-zis, a revenit. Cumva, de asta am făcut acolo şi câteva locuri de cazare, pentru ca oamenii să poată rămâne un timp şi să înţeleagă magia vinului şi în felul acesta, onorându-l cu frumuseţea poeziei şi a muzicii. În fiecare an, în a două zi de Rusalii, avem Ziua Porţilor Deschise, şi oricine este primit cu drag să descopere vinurile noastre, crama şi povestea podgoriilor Drăgăşaniului. Mai ales că în acea zi de sărbătoare creştină vin şi căluşarii din sate să joace şi să descânte, după cum sunt tradiţiile locului".
Crama Bauer
Aflată la doar câţiva paşi de Crama Avincis, Crama Bauer este "copilul teribil" al podgoriilor Drăgăşani şi al vinului românesc. Băusem câteva dintre vinurile acestei crame şi singurul cuvânt care îmi vine în minte ca să le descriu este jazzy. Adică, aşa cum o melodie foarte cunoscută este reinterpretată de un cântăreţ de jazz, încât o recunoşti, dar totuşi nu mai este acelaşi cântec, cam aşa se întâmplă cu vinurile Cramei Bauer: ceea ce bei este merlot, sauvignon sau crâmpoşie, dar... altfel, într-o interpretare personală, încât lucrurile sunt şi nu sunt ceea ce par, sunt ceva vechi, dar totuşi nou, ceva cunoscut dar totuşi neaşteptat, încât nu le poţi confunda cu altceva.
Aventura vinurilor Bauer a început cu un telefon, în 2003: "Oliver, eşti destul de nebun încât să vii în România şi să încercăm să facem aici ceva?". Vocea era a proprietarului Cramelor Ştirbey, Jakob Kripp, iar Oliver era în Germania, la podgoria familiei, un tânăr crescut, de mic copil, între aracii de vie, devenit apoi creator de vinuri, după studii de nouă ani, la trei şcoli diferite şi în şase crame. Considerându-se destul de nebun, Oliver a zis "Da". Acum îşi aminteşte cu nostalgie de acei ani: "La vremea aceea, România mă fascina, dar mă şi îngrozea. Mi se părea un miracol să vin aici, să descopăr aceste podgorii şi să mi se dea libertate totală să creez! Era ca şi cum cineva îţi dă o foaie albă şi un creion şi îţi spune - «Desenează ce îţi place!». Aşa ceva în Germania era de negândit! Pe de altă parte, mă îngrozea nivelul scăzut de înţelegere al vinului, la nivelul consumatorilor: chiar şi în restaurantele de fiţe din Bucureşti, îţi aduceau vinul cu o Coca-cola, ca să le amesteci, ceea ce mie mi se părea un sacrilegiu. La fel ideea şpriţului. Vinul lungit cu apă! Am mers, de probă, la un târg de vinuri, şi în trei zile, cred că am avut zece vizitatori. Astăzi, situaţia în România s-a schimbat, târgurile cu vin sunt invadate de amatori, dar şi de cunoscători, dar în anii aceia, cam aşa arătau lucrurile".
Bătălie pe Crâmpoşie
Primul mare succes al lui Oliver a fost când Crama Ştirbey a ieşit pe piaţă cu Crâmpoşie: "Când am propus să facem crâmpoşie, nimeni nu a crezut în acest soi, crâmpoşia fiind percepută ca un vin nerafinat, fad, aproape ţărănesc, foarte asemănător cu Friulanul italienilor. Când l-am scos pe piaţă, poate şi din patriotism, românii au năvălit, pur şi simplu, să cumpere un soi românesc autentic, vinificat corect. A fost ca o bombă atomică: bum! Şi vânzările au sărit ireal, toată lumea vroia vinul nostru românesc".
Între timp, Oliver Bauer a creat 26 de vinuri pentru Crama Ştirbey, o colecţie ce aşează crama printre cele mai prestigioase din România. Şi poate că lucrurile s-ar fi încheiat aşa, iar el s-ar fi întors în Germania, dacă nu ar fi fost la mijloc şi... o poveste de dragoste.
Era la începutul anilor 2000, târgul de vinuri din Bucureşti începuse de două zile, dar fără vizitatori. Nu venise aproape nimeni să vadă despre ce era vorba acolo. Raluca Bauer, soţia de astăzi a lui Oliver, îşi aminteşte acea primă întâlnire cu el: "Eu organizasem evenimentul. Făcusem tot ce se putea face ca mediatizare, însă asta era, românii încă nu erau deprinşi cu astfel de evenimente. Şi Oliver venea la mine nervos şi intrigat şi mă tot întreba: «Fata, da' evenimentul când începe? Fata, când vin oamenii?». Evenimentul începuse de două zile, însă era un eşec total, nu venise nimeni. Aşa că m-am dus eu la standul lui de prezentare şi am degustat o tămâioasă. M-am îndrăgostit pe loc. De vin, hahaha! Apoi şi de el".
Raluca era din Buzău şi trăia de zece ani în Bucureşti. Îi plăcea oraşul şi confortul Capitalei. Când Oliver a invitat-o la Drăgăşani, să vadă dealurile unde se face vinul care-i plăcuse aşa de mult, a stat un pic pe gânduri. Ce să caute în vârful unui deal, la care duce un drum prost şi neluminat, plin de gropi?
"Revelaţia a fost în prima dimineaţă în care m-am trezit acolo: Oltul se vedea minunat în depărtare, peisajul era de vis şi oamenii lucrau cu bucurie şi pasiune în vie. Mi s-a părut o altă lume, mai simplă şi mai frumoasă, şi parcă nişte văluri mi s-au ridicat de pe ochi. Mi-am dat seama că aş putea trăi acolo şi aş putea să fiu mai fericită decât în centrul Capitalei", mărturiseşte Raluca Bauer. Cei doi s-au căsătorit şi au cumpărat câteva hectare de podgorie. Pe dealul gol, unde la început beau un pahar cu vin stând în iarbă şi privind cerul şi stelele, astăzi este ridicată Crama Bauer. O cramă micuţă, dar cu mult dichis.
Un vin care vă place, un tirbuşon şi un pahar de calitate
Crama Bauer este, de fapt, chiar casa soţilor Bauer; sala pentru degustări este sufrageria primitoare a familiei, curtea e un pic sălbăticită şi proprietatea nu are gard. Libertatea şi dezinvoltura din vinurile Bauer este chiar imaginea acestei familii, îi reprezintă. Poate datorită acestui fapt vin aici foarte mulţi tineri cu rucsacul în spate sau cu câte o rablă de maşină, doar ca să îi cunoască: sunt atraşi de nonconformismul unor creatori de vinuri. Şi pe terasa nesofisticată a cramei, care dă însă către un peisaj superb, cu podgorii mărginite de râul Olt, Oliver le explică la un pahar cu vin bun: "Ideea nu este să cumperi o sticlă scumpă cu vin şi să stai trei ore în faţa ei, înainte de a o desface, că a costat mult. Vinul nu trebuie deschis de un domn cu mănuşi albe, care eventual are şi o «scrumieră» agăţată de gât, că e somelier. Vinul trebuie, pur şi simplu, tratat cu respect şi trebuie legat de ocazia cu care îl bei. De-asta e greu de spus care e cel mai bun. Cel mai bun vin, în ce context? Dacă afară sunt 45 de grade şi eu stau la ventilaţie, îţi pică bine un roze sau un vin alb la gheaţă, dacă se poate, vinuri uşoare, seci, cu aciditate bună. Când e frig şi stai la şemineu cu nişte prieteni, zici - hai să bem un vin roşu, matur! Fiecare vin are ocazia lui. Arta adevărată este nu să ai cel mai scump vin, ci să îl alegi pe cel mai potrivit pentru situaţia în care îl bei. Un vin scump poate să fie o dezamăgire completă, dacă nu e băut în contextul potrivit. Ca să fii fericit, ai nevoie de foarte puţin: un vin care îţi place, un tirbuşon şi un pahar de calitate".
La crama Bauer se discută mai puţin despre culoarea vinului sau gustul lui de pere sau afine. Vinul este despre valori în care crezi, despre viaţă şi fericire, şi atunci despre asta se discută. Când un client bogat se dă jos în curtea cramei dintr-o maşină scumpă, dar doamna îşi scoate pantofii Gucci ca să stea desculţă în iarbă, cu un pahar cu vin în mână, privind Oltul, şi strigă "E minunat!", înseamnă că vinul i-a adus pe oameni la ceea ce contează, dincolo de milioanele din cont: bucuria. Crama Bauer este în cele din urmă un stil de viaţă - aproape de natură şi departe de agitaţia marilor oraşe. Secretul mi l-a explicat Oliver: "Important este să îţi placă ce faci. O treime dormim, una muncim şi una trăim, şi pentru că peste somn nu poţi să sari, măcar să îţi placă ce faci, ca să te bucuri mai mult de viaţă. Toţi aleargă după bani, în Bucureşti e nebunie, faci eforturi uriaşe, pe când aici eşti mult mai relaxat, înţelegi că nu îţi trebuie atât de multe şi te poţi bucura şi de viaţă, ea încetează să mai fie o goană nebună. Stres, agresivitate, degeaba, că nu se rezolvă nimic mai repede, doar îţi tai din calitatea vieţii şi, eventual, ai un pic mai mulţi bani. Asta aş vrea să înţeleagă oamenii care ajung aici, că viaţa merită trăită şi altfel: fac asta nu din datorie sau pentru că trebuie, ci că mie îmi place foarte mult să trăiesc mai frumos şi mai bine. Astăzi, mulţi nici nu îşi mai pun problema banilor, ci a mai multor bani şi a carierei. Noi, când eram tineri, ne puneam problema existenţei. Chiar şi ideea de carieră e destul de ciudată astăzi. Adică, dacă stai acasă şi ai doi copii, asta nu e carieră? Familia poate să îţi aducă mai multe satisfacţii decât un job, aşa că nu înţeleg... e mai bine să lucrezi la bănci? Important e ca la un pahar cu vin, povestind, să schimbăm un pic valorile şi reperele. Vinul te învaţă că satisfacţia vieţii nu ţine doar de bani. Eu, dacă stau cu prietenii la un pahar cu vin, sau sunt în cramă, printre butoaiele mele, simt că asta contează şi sunt fericit. Mulţi vor să plece de aici în Germania. Eu am plecat de acolo aici. Ce să fac acolo? Acolo ei sunt cu 20-30 de ani înaintea mea, dar fac ce trebuie, nu ce vor. Eu prefer să fiu aici şi să fac ce vreau. Cu bani nu poţi cumpăra chiar orice. Eu, dacă vreau să fac acum un grătar, merg în curte şi îl fac, nu o să mă oprească nimeni, nu am program fix. Genul ăsta de libertate nu o poţi cumpăra cu bani. Banii în sine nu îţi aduc bucurie".
Familia Bauer şi-a ridicat crama din fonduri proprii: nu au luat bani europeni, nu au făcut credite la bănci, au crescut încet, pe măsura puterii lor. Acum au şapte hectare de vie şi fac cam 40 de mii de sticle de vin pe an. Şi nu vor să se extindă, pentru că vor să producă doar atât cât sunt în stare să facă ei, cu mâinile lor. Nu îi interesează vânzările masive, prezenţa în supermarketuri sau distribuţia en gros. Nu vor altă publicitate decât recomandările oamenilor. Vând atât cât se poate în restaurante alese de ei cu grijă şi în anumite magazine de specialitate. Atât.
"Tot ce ne dorim este să facem vinuri autentice. Nu vrem să copiem nimic. Chiar dacă fac o copie bună, rămâne o copie. Oricât de bine aş imita un Rembrandt, rămâne o copie. Nu înseamnă că vinul meu este cel mai bun, ci că mă reprezintă. Crâmpoşia, Negru de Drăgăşani, Sauvignonass, Cabernet - vrem să fie vinuri româneşti, sau chiar olteneşti", spune Oliver Bauer şi pornim spre pivniţă, acolo unde vrea să îmi arate spumantul lor, Johanna, făcut în cinstea bunicii lui, care a trăit 104 ani.