Podgoriile soarelui - DRĂGĂȘANI

Catalin Manole
- Valea Oltului și Muntele Cozia sunt etalonul de frumusețe din nordul județului Vâlcea. Dar sudul are oferte la fel de "tari": podgoriile din Drăgășani, cu vinurile lor de viață lungă -

Crama Avincis

Așezat pe vârful dealului, conacul, de un alb stră­lucitor, în soarele blând al primăverii, pare că plutește pe valurile verzi ale podgoriilor ce îl încon­joară. Alei de piatră, grădini suspendate, cu iederă și trandafiri, tufe de lavandă... Și, cât vezi cu ochii, viță-de-vie, perfect aliniată, amestecând în aerul au­riu al primăverii un miros... verde-amărui. Liniștea pare nesfârșită, la fel ca și cerul albastru, în care privirea poate să se piardă de tot. Toscana italiană? Sudul Fran­ței, Provence? Nu! Mă aflu la podgoriile din Drăgă­șani, mai exact la Crama Avin­cis a fami­liei Stoica. În fața mea se întinde Conacul Do­brușa, înconjurat de peste 40 de hectare de vie și de pădu­re. Puțin mai departe se află cra­ma, o clădire cu arhitectură nouă, dar perfect integrată în peisaj - doar piatră gălbuie și lemn. În podgoriile Drăgășa­niului, la doar câțiva kilometri de Râmnicu Vâlcea, sunt câ­teva zeci de astfel de cra­me producătoare de vinuri de ex­­cep­ție, care au pă­truns pe pie­țele internaționale. Un loc de frunte între ele ocupă celebrele și multi-premiatele vinuri Avin­cis, a căror poveste ne-am pro­pus să v-o relatăm.

Povestea unui pahar cu vin

Totul a început aici, în aceas­tă cramă, de la două dintre foto­grafiile aflate în sala pentru de­gustări. Două fotografii sepia, făcute în urmă cu aproape o sută de ani: într-una dintre ele este Mărioara Râm­niceanu, o fe­meie subțire, dreaptă și elegan­tă, cu o pălăriuță așezată pe cap pe o parte, după moda vremii, și cu mâinile ascunse într-un man­șon de blană. În cealaltă fotografie, mai dezin­volt, chipeș și la costum, cu o privire mai de­grabă visă­toare, este Iancu Râmniceanu. Foto­gra­fiile sunt făcute pe la 1927, când cei doi soți au cum­părat aceste pod­gorii, trans­formân­du-le în loc de promenadă și în­tâl­nire pentru protipendada vremii din Drăgă­șani. Când domnii și doamnele urbei vâlcene, îmbrăcați după ultima modă, nu se plimbau agale pe strădu­țele cochete ale așezării sau nu mergeau la celebrul restaurant "GrandiFlora", pe care scriito­rul Gib Mi­hăescu îl descrie molipsitor, luau trăsura și veneau la do­meniul soților Râmniceanu. Peisajul era de vis, iar vi­nul rece și aromat însoțea mereu con­ver­sațiile despre istorie, filo­sofie sau artă. Uneori erau seri în care se recitau poezii, alteori, prin ferestrele des­chise ale cona­cului, acordurile de muzică clasică îm­blânzeau ierburile bătute de vânt. Dar într-o "joie neagră" au venit comuniștii la putere și totul a dispărut. Podgoriile au fost națio­nalizate, Conacul Dobrușa a devenit se­diu de CAP, și saloanele lui, depozite. În 1996, când Cris­tiana Irinel Stoica, stră­nepoata soților Râm­niceanu, a recuperat vechea pro­prietate a fami­liei, locul era devastat. Conacul și podgoria erau în ruină, înghi­țite de bălării. Vița-de-vie, sălbăticită. Abia după 15 ani de muncă și stăruință, fața locului avea să se schimbe și vechiul rost al podgoriei, repornit. Bote­zate cu numele AVINCIS, vinurile de pe dealul Do­brușa aveau să ajungă din nou în pa­harele împă­timiților de sa­voarea lor.

 Conacul cu amintiri

Timp de șapte ani, un oenolog francez a lucrat la podgoriile Avincis, pen­­tru a crea noile soiuri de vin. Vinurile albe, din viță așezată spre răsărit, unde soarele e mai blând, și vinurile roșii, din viță așezată către apus, unde soarele dogorește până târziu. S-a pus accentul pe vinurile locale, care se gă­sesc doar la Drăgășani: Negru de Drăgășani și Crâm­poșia. Pe lângă ele, Pinot noir sau gris, merlot, sauvignon și muscat. S-au cumpărat tancuri moderne din inox, pentru păstrare la rece, și bu­toaie de stejar franțuzești, pentru în­vechire. Am încercat, și eu, câteva dintre aceste vinuri, în eleganta sală pentru degustări a cramei Avincis. O sală decorată cu tablourile pline de soare și opti­mism ale pictorului Emil Ciocoiu, potrivite, din loc în loc, cu poezii scrise de mână și înrămate, sau cu fotografii de epocă ale Drăgășa­niu­lui de altădată. Pe o măsuță erau câteva brânzeturi franțuzești, stru­guri, nuci și bucățele de țelină apio, o gus­tare menită să accentueze savoa­rea vinului. Ferestrele înalte de câțiva metri dau către o terasă de piatră și lemn. În depărtare se vede Conacul Dobrușa, înconjurat de podgorii, scăl­dat în soare. Gustul vinurilor este di­vin. Unele dintre ele îmi aduc în minte mirosuri de pa­jiști sălbatice, din anii copilăriei, altele mă duc cu gândul la fructe: coacăze, afine, pere, miros de mere coapte sau de gutui... toate într-un pahar cu vin. Senzații su­biective, desigur, altcineva o să depene în minte altă poveste în fața aceluiași pahar cu vin. Și-atunci ce rămâne "sigur" din toată această magie de gusturi și de parfumuri? I-am pus această între­bare moște­nitoarei pod­go­riilor Dobrușa, cea care prin sprijinul neclintit al familiei, a reușit să rein­venteze acest loc, doamna Cristiana Irinel Stoica.

Dealul reînviat

"Sper să rămână rostul vinului așa cum a fost dintotdeauna: un me­sager al culturii și al tradi­țiilor, un ingre­dient de bază al prie­teniilor și un martor al moște­nirii ce mer­ge din generație în gene­rație, așa cum a fost în familia mea. Ăsta a fost de la în­ceput scopul pro­iectului nostru pen­tru care a fost ne­voie de mult efort și multă muncă: do­rința de a arăta că tradi­țiile pot fi re­înviate și că poa­te să existe o conti­nuitate, chiar și într-un loc distrus timp de câteva decenii. Am înviat acel deal, i-am dat viață, și asta a fost o mare bucurie. Și social a fost im­portant să atragem oamenii locului, să-i determinăm să se preocupe în continuare de podgorii, să se reîn­toarcă la această activitate tradițio­na­lă, viticultura. Sunt preo­cu­pări pe care nu ar trebui să le pierdem și am vrut ca, între oamenii locului, asta să rede­vină ceva viu. Eu nu am copilărit aici, pentru că în anii aceia totul era confiscat, dar am copilărit în po­veștile bunicilor mei despre acel loc și am vrut ca ele să redevină realitate. Acum, dealul Dobrușa din podgoriile Drăgășanilor a redevenit un loc unde se ascultă muzică bună - au cântat aici grupul Sonoro sau violonistul Alexandru Tomescu, un loc unde poezia, pictura și arhitectura se întâlnesc în mod firesc. Așadar, atmosfera interbelică s-a păs­trat, sau mai bine-zis, a revenit. Cumva, de asta am făcut acolo și câteva locuri de cazare, pentru ca oamenii să poată rămâne un timp și să înțeleagă magia vinului și în felul acesta, onorându-l cu frumusețea poeziei și a muzicii. În fiecare an, în a două zi de Rusalii, avem Ziua Porților Deschise, și oricine este primit cu drag să descopere vinurile noastre, crama și povestea podgoriilor Drăgă­șaniului. Mai ales că în acea zi de săr­bătoare creștină vin și călușarii din sate să joace și să descânte, după cum sunt tradițiile locului".
De ce să investești bani și ani de viață într-o afacere în România, acum, când tot românul visea­ză să plece în străinătate? Doamna Cristiana mi-a răspuns senină, cu zâmbetul pe buze: "Nu cred că există o poveste mai frumoasă decât cea pe care o poți scrie în propria ta țară. Nu vreau să pară că fac exces de patriotism, dar după ce am umblat în lumea în­treagă, pot să vă spun că frumusețea ade­vărată este aici, în România. Iar pentru mine, dea­lul Dobrușei este un Paradis, unde uit de toate gri­jile și neca­zurile".

Crama Bauer

Aflată la doar câțiva pași de Crama Avincis, Crama Bauer este "copilul teribil" al podgoriilor Dră­gășani și al vinului românesc. Băusem câteva dintre vinurile acestei crame și singurul cuvânt care îmi vine în minte ca să le descriu este jazzy. Adică, așa cum o melodie foarte cunoscută este reinter­pretată de un cântăreț de jazz, încât o recunoști, dar totuși nu mai este același cântec, cam așa se întâm­plă cu vinurile Cramei Bauer: ceea ce bei este mer­lot, sauvignon sau crâmpoșie, dar... altfel, într-o interpretare personală, încât lucrurile sunt și nu sunt ceea ce par, sunt ceva vechi, dar totuși nou, ceva cunoscut dar totuși neașteptat, încât nu le poți con­funda cu altceva.
Aventura vinurilor Bauer a început cu un tele­fon, în 2003: "Oliver, ești destul de nebun încât să vii în România și să încercăm să facem aici ceva?". Vocea era a proprietarului Cramelor Știrbey, Jakob Kripp, iar Oliver era în Germania, la podgoria familiei, un tânăr crescut, de mic copil, între aracii de vie, devenit apoi creator de vinuri, după studii de nouă ani, la trei școli diferite și în șase crame. Considerându-se destul de nebun, Oliver a zis "Da". Acum își amintește cu nostalgie de acei ani: "La vremea aceea, România mă fascina, dar mă și îngrozea. Mi se părea un miracol să vin aici, să des­copăr aceste podgorii și să mi se dea libertate tota­lă să creez! Era ca și cum cineva îți dă o foaie albă și un creion și îți spune - «Desenează ce îți place!». Așa ceva în Germania era de negândit! Pe de altă parte, mă îngrozea nivelul scăzut de înțele­gere al vinului, la nivelul consumatorilor: chiar și în res­tau­rantele de fițe din București, îți aduceau vinul cu o Coca-cola, ca să le amesteci, ceea ce mie mi se părea un sacrilegiu. La fel ideea șprițului. Vinul lungit cu apă! Am mers, de probă, la un târg de vinuri, și în trei zile, cred că am avut zece vizitatori. Astăzi, situația în România s-a schimbat, târgurile cu vin sunt invadate de amatori, dar și de cunos­cători, dar în anii aceia, cam așa arătau lu­crurile".

Bătălie pe Crâmpoșie

Primul mare succes al lui Oliver a fost când Crama Știrbey a ieșit pe piață cu Crâmpoșie: "Când am propus să facem crâmpoșie, nimeni nu a crezut în acest soi, crâmpoșia fiind percepută ca un vin nerafinat, fad, aproape țărănesc, foarte asemănător cu Friulanul italienilor. Când l-am scos pe piață, poate și din patriotism, românii au năvălit, pur și sim­plu, să cumpere un soi românesc autentic, vini­ficat co­rect. A fost ca o bombă atomică: bum! Și vânzările au sărit ireal, toată lumea vroia vinul nostru românesc".
Între timp, Oliver Bauer a creat 26 de vinuri pentru Crama Știrbey, o co­lecție ce așează cra­ma printre cele mai prestigioase din România. Și poate că lucrurile s-ar fi încheiat așa, iar el s-ar fi întors în Germania, dacă nu ar fi fost la mij­loc și... o poveste de dragoste.
Era la începutul anilor 2000, târgul de vinuri din București începuse de două zile, dar fără vizi­tatori. Nu veni­se aproape nimeni să vadă despre ce era vorba acolo. Raluca Bauer, soția de astăzi a lui Oliver, își amintește acea primă întâlnire cu el: "Eu orga­nizasem evenimentul. Făcusem tot ce se putea face ca mediatizare, însă asta era, românii încă nu erau deprinși cu astfel de evenimente. Și Oliver venea la mine nervos și intrigat și mă tot întreba: «Fata, da' evenimentul când începe? Fata, când vin oame­nii?». Evenimentul începuse de două zile, însă era un eșec total, nu venise nimeni. Așa că m-am dus eu la standul lui de prezentare și am degustat o tă­mâioasă. M-am îndrăgostit pe loc. De vin, hahaha! Apoi și de el".
Raluca era din Buzău și trăia de zece ani în Bu­curești. Îi plăcea orașul și con­for­tul Capitalei. Când Oliver a invitat-o la Drăgășani, să vadă dea­lurile unde se face vinul care-i plăcuse așa de mult, a stat un pic pe gânduri. Ce să caute în vârful unui deal, la care duce un drum prost și neluminat, plin de gropi?
"Revelația a fost în prima dimineață în care m-am trezit acolo: Oltul se vedea minunat în depăr­tare, peisajul era de vis și oamenii lucrau cu bucu­rie și pasiune în vie. Mi s-a părut o altă lume, mai sim­plă și mai frumoasă, și parcă niște văluri mi s-au ridicat de pe ochi. Mi-am dat seama că aș putea trăi acolo și aș putea să fiu mai fericită decât în centrul Capitalei", mărturisește Ra­luca Bauer. Cei doi s-au căsă­torit și au cumpărat câteva hectare de pod­gorie. Pe dealul gol, unde la început beau un pahar cu vin stând în iarbă și privind cerul și stelele, astăzi este ri­dicată Cra­ma Bauer. O cramă micuță, dar cu mult dichis.
 
Un vin care vă place, un tirbușon și un pahar de calitate

Crama Bauer este, de fapt, chiar casa soților Bauer; sala pen­tru degus­tări este sufrageria primi­toare a fami­liei, curtea e un pic sălbăticită și proprietatea nu are gard. Libertatea și dezinvoltura din vinurile Bauer este chiar imaginea acestei familii, îi reprezintă. Poate datorită acestui fapt vin aici foarte mulți tineri cu rucsacul în spate sau cu câte o rablă de mașină, doar ca să îi cunoască: sunt atrași de nonconfor­mis­mul unor creatori de vinuri. Și pe terasa nesofis­ti­cată a cramei, care dă însă către un peisaj superb, cu pod­gorii mărginite de râul Olt, Oliver le explică la un pahar cu vin bun: "Ideea nu este să cumperi o sticlă scumpă cu vin și să stai trei ore în fața ei, înainte de a o desface, că a costat mult. Vinul nu trebuie deschis de un domn cu mănuși albe, care eventual are și o «scrumieră» agățată de gât, că e somelier. Vinul trebuie, pur și simplu, tratat cu res­pect și trebuie legat de ocazia cu care îl bei. De-asta e greu de spus care e cel mai bun. Cel mai bun vin, în ce context? Dacă afară sunt 45 de grade și eu stau la ventilație, îți pică bine un roze sau un vin alb la ghea­ță, dacă se poate, vinuri ușoare, seci, cu acidi­tate bună. Când e frig și stai la șemineu cu niște prie­teni, zici - hai să bem un vin roșu, matur! Fie­care vin are ocazia lui. Arta adevărată este nu să ai cel mai scump vin, ci să îl alegi pe cel mai potri­vit pentru situația în care îl bei. Un vin scump poate să fie o dezamăgire completă, dacă nu e băut în contextul potrivit. Ca să fii fericit, ai nevoie de foar­te puțin: un vin care îți place, un tirbușon și un pahar de calitate".
La crama Bauer se discu­tă mai puțin despre culoarea vinului sau gustul lui de pere sau afine. Vinul este des­pre valori în care crezi, despre viață și fericire, și atunci despre asta se discută. Când un client bogat se dă jos în curtea cramei dintr-o mași­nă scumpă, dar doamna își scoate pantofii Gucci ca să stea desculță în iarbă, cu un pahar cu vin în mână, pri­vind Oltul, și strigă "E mi­nunat!", înseamnă că vi­nul i-a adus pe oameni la ceea ce contează, din­colo de mili­oanele din cont: bucuria. Cra­ma Bauer este în cele din urmă un stil de viață - aproa­pe de natură și departe de agitația marilor orașe. Secretul mi l-a explicat Oliver: "Important este să îți placă ce faci. O treime dormim, una muncim și una trăim, și pentru că peste somn nu poți să sari, măcar să îți placă ce faci, ca să te bucuri mai mult de viață. Toți aleargă după bani, în București e nebunie, faci eforturi uriașe, pe când aici ești mult mai relaxat, înțelegi că nu îți trebuie atât de multe și te poți bucura și de viață, ea încetează să mai fie o goană nebună. Stres, agresivitate, degeaba, că nu se rezol­vă nimic mai repede, doar îți tai din cali­ta­tea vieții și, eventual, ai un pic mai mulți bani. Asta aș vrea să înțeleagă oamenii care ajung aici, că viața meri­tă trăită și altfel: fac asta nu din datorie sau pentru că trebuie, ci că mie îmi place foarte mult să trăiesc mai frumos și mai bine. Astăzi, mulți nici nu își mai pun problema banilor, ci a mai multor bani și a ca­rierei. Noi, când eram tineri, ne puneam proble­ma existenței. Chiar și ideea de carieră e destul de ciu­dată astăzi. Adică, dacă stai acasă și ai doi copii, asta nu e carieră? Familia poate să îți aducă mai multe satisfacții decât un job, așa că nu în­țeleg... e mai bine să lucrezi la bănci? Im­portant e ca la un pahar cu vin, povestind, să schimbăm un pic valo­rile și reperele. Vinul te învață că satisfacția vieții nu ține doar de bani. Eu, dacă stau cu prietenii la un pahar cu vin, sau sunt în cramă, printre butoa­iele mele, simt că asta contează și sunt fericit. Mulți vor să plece de aici în Germania. Eu am plecat de acolo aici. Ce să fac acolo? Acolo ei sunt cu 20-30 de ani înaintea mea, dar fac ce trebuie, nu ce vor. Eu prefer să fiu aici și să fac ce vreau. Cu bani nu poți cumpăra chiar orice. Eu, dacă vreau să fac acum un grătar, merg în curte și îl fac, nu o să mă oprească nimeni, nu am pro­gram fix. Genul ăsta de libertate nu o poți cum­păra cu bani. Banii în sine nu îți aduc bucurie".
Familia Bauer și-a ridicat crama din fon­duri pro­prii: nu au luat bani europeni, nu au fă­cut credite la bănci, au crescut încet, pe măsura puterii lor. Acum au șapte hectare de vie și fac cam 40 de mii de sticle de vin pe an. Și nu vor să se extindă, pentru că vor să producă doar atât cât sunt în stare să facă ei, cu mâinile lor. Nu îi interesează vânzările masive, pre­zența în super­marketuri sau distribuția en gros. Nu vor altă publicitate decât recomandările oa­menilor. Vând atât cât se poate în res­tau­rante alese de ei cu grijă și în anumite magazine de specialitate. Atât.
"Tot ce ne dorim este să facem vinuri autentice. Nu vrem să copiem nimic. Chiar dacă fac o copie bună, rămâne o copie. Oricât de bine aș imita un Rem­brandt, rămâne o copie. Nu înseamnă că vinul meu este cel mai bun, ci că mă re­prezintă. Crâm­poșia, Negru de Drăgă­șani, Sauvignonass, Caber­net - vrem să fie vinuri românești, sau chiar olte­nești", spune Oliver Bauer și pornim spre pivniță, acolo unde vrea să îmi arate spumantul lor, Jo­han­na, făcut în cinstea bunicii lui, care a trăit 104 ani.