Verdele Lotrului
- Când intră cineva într-o expoziţie în care se află şi o pictură a dvs., merge ţintă la ea, atras de jarul aprins al culorilor. De unde această incandescenţă din opera dvs., dnă Tomaselli? Vine ea din copilăria petrecută în raiul Lotrului, la Brezoi, sau din sângele italian care vă curge prin vene?
- Din copilăria mea la Brezoi am moştenit verdele. Asta întâlneşti acolo, pe Valea Lotrului: mult verde, pajiştile, dealurile, munţii acoperiţi de păduri, fiecare cu verdele ei. Şi Lotrul pare verde, înconjurat de atâtea păduri. Ei bine, verdele locului m-a influenţat aşa tare, încât, în primii ani de facultate, tot ce lucram avea neapărat şi foarte mult verde. Dar după ce am terminat Facultatea de artă monumentală am fost repartizată la Galaţi şi am început, împreună cu soţul meu, pictorul Eugen Holban, să ne ocupăm de covoarele din zona Covurluiului, vechiul ţinut al Galaţiului. Sunt extraordinar de frumoase! Nişte bijuterii de lână, colorate superb. Schimbarea din tablourile mele, dinspre verde spre culori puternice şi luminoase, a început în anii de la Galaţi, după ce am descoperit aceste covoare. Pur şi simplu "ardeau" în locurile unde erau aşternute, pe paturi sau pe podele. Imaginaţia coloristică a ţăranilor noştri îşi are, cred, sorginte divină. Iar dacă eşti pictor "se ia", pur şi simplu, se lipeşte de tine.
- V-aş ruga să ne întoarcem în Valea Lotrului, locul magic în care aţi copilărit. Aţi încercat să-i spuneţi povestea în picturi?
- Eu am foarte multe lucrări, mai ales din seria "Mitologii subiective", cum am numit-o, inspirate din amintirile din copilărie. De pildă, una din ele se numeşte "Circ", pentru că la Brezoi veneau caravane cu circul. În alte tablouri ale mele, apar case specifice Brezoiului. Au o anume atmosferă de bucurie copilărească, dublată de dramatism, care m-au marcat şi când eram copil. La 14 ani, mama mea a murit, aşa că sfârşitul copilăriei mele nu a fost tocmai fast.
Italienii din Brezoi
- Tomaselli, numele dvs. arată o rădăcină italiană. Cine era italian în familie?
- Brezoi a fost mult timp un centru muncitoresc cosmopolit, cu unguri, evrei şi saşi veniţi din toate colţurile ţării, dar şi cu foarte mulţi italieni. Din ei mă trag şi eu, prin tata. Au venit aici din 1850, când s-a construit calea ferată de pe Valea Oltului. Bunicul meu din partea tatei, Francesco Tomaselli, era antreprenor la construcţia tunelurilor de pe Valea Oltului. Dar şi tatăl bunicii mele a fost tot constructor în Brezoi. Venise în 1850, din zona de nord a Italiei, din Predazzo, unde o epidemie de ciumă şi o secetă îi loviseră pe localnici. Şi atunci ei au plecat în toată lumea. Au fost vremuri triste pentru ei. Italienii au plecat din vestul Imperiului Austriac, în estul său: în Transilvania. Era aceeaşi ţară pentru ei. Şi Ardealul le-a plăcut extraordinar de mult, aşa că mulţi au rămas acolo. În schimb, bunicul meu, care s-a căsătorit tot cu o italiancă, din familia Purin, au rămas aici, pe loc. Iar cei care s-au întors în Italia au povestit ce bine e în Regatul României. România era foarte bogată şi regele Carol I construia mult. Strămoşii mei au venit în România şi s-au stabilit în ţinutul ăsta dintre Olt şi Lotru, şi pentru că semăna perfect cu zona Predazzo, de unde veneau. Totul le amintea de ce lăsaseră acasă. În plus, în Brezoiul cosmopolit, toate aceste neamuri pestriţe se înţelegeau foarte bine. Când eram copil, eu aveam prietene de toate naţiile. Fabrica de cherestea avea acţionari majoritari italieni. Şi la fabrică veneau meşteri din toată ţara, până şi cehi erau în Brezoi. Alţi italieni erau ţapinari şi veneau pe Valea Lotrului cu plutele. Şi cum erau mulţi în ţară, mama şi câteva rude ale ei s-au căsătorit în România, tot cu italieni. Iar bunicii, recunoscători faţă de regele Carol I, care le-a dat de lucru şi au mâncat o pâine bună, şi-au botezat toţi copiii cu numele regilor României. Tata se numea Ferdinand, o soră, Maria, o alta Carolina, şi un frate, Mihai...
"Eu sunt 100% româncă"
- Dar dvs. cât la sută sunteţi italiancă, d-nă Tomaselli?
- Eu sunt 50% italiancă, 25% nemţoaică şi 100% româncă. Sunt 100% româncă pentru că ori de câte ori am călătorit în Europa, şi mai ales în Italia, unde îmi place enorm, abia aştept să mă întorc la mine acasă, în România. Aici mă simt cel mai bine, pentru că eu aici m-am născut. Rădăcinile mele aici au prins. Iar în semn de recunoştinţă, cum Brezoiul musteşte de artă populară, vreau să fac acolo un muzeu etnografic. Deja am strâns o mulţime de obiecte, va fi o minune, un punct de atracţie pentru cei care vin în Brezoi.
- Cum regăsiţi locul copilăriei după atâţia ani?
- Mai întâi vreau să-ţi spun cum, cu banii cu care în Bucureşti mi-aş fi cumpărat o garsonieră, în Brezoi mi-am cumpărat o casă frumoasă şi mare, cu trei dormitoare, pe care am amenajat-o după gustul meu. E foarte frumos la Brezoi, iar din curtea mea şi din toate camerele, se vede Vârful Ţurţudanul. Ţurţudanul este o stâncă care domină şi Brezoiul, şi copilăria mea. Este ca un Sfinx care protejează locul. Iar eu pentru că-l văd în fiecare zi, am început să-l pictez. Vârful acesta e plin de legende din zona Brezoiului şi eu îl pictez proiectând pe el ca pe un ecran, amintirile şi poveştile copilăriei mele. Ca atunci când făceam drumul de acasă spre şcoală şi mereu vedeam Vârful Ţurţudanului deasupra mea, ca o pasăre uriaşă, de piatră. Şi privindu-l, îmi dădeam drumul imaginaţiei. Mi se părea că ia forma unui chip de bătrân ori a unui călăreţ; dacă îl priveam din altă parte, vedeam o pereche de îndrăgostiţi. Iubesc aşa mult Ţurţudanul acesta al meu, încât în fiecare dimineaţă, de cum mă trezesc, încep să-l caut cu privirea. De parcă aştept mereu să-mi spună ceva stânca aia ascuţită şi înaltă, să-mi dea vreun sfat ori vreun îndemn.
Profesorul de istorie
- Dar talentul de unde credeţi că vi s-a tras? Cine a avut în familie drag de desen şi culori?
- Cum aţi ajuns pictoriţă? Când aţi ştiut că aveţi talent?
- Când eram în clasele a cincea, a şasea şi a şaptea, am avut un excelent profesor de desen, care era şi profesor de istorie şi-mi era şi diriginte. Avea un extraordinar talent de povestitor şi era un foarte bun pedagog. Să ai un om providenţial când te formezi este mare noroc. El mi-a descoperit talentul, iar mai târziu, la liceul din Râmnicu Vâlcea, iarăşi, am avut o profesoară care m-a remarcat şi m-a invitat la cursurile ei, pe care le făcea la Casa de cultură. Căci tata nu mi-a dat voie să iau drumul picturii. Mama tocmai murise şi tata nu mi-a mai dat voie să plec, nici la Liceul de artă din Bucureşti, nici la Facultatea de arte plastice. Voia să fac arhitectură, ca să urmez tradiţia de constructor a familiei. Noroc că mi-a pus o vorbă bună la el sora mea, care a văzut că am talent şi sunt pasionată. Şi tata mi-a zis aşa: "Bine, anul ăsta dai la Arte plastice, dar dacă nu reuşeşti, promiţi că faci o facultate serioasă, medicină, arhitectură sau limba română?".
Florile cu aripi
- Şi aţi intrat la Arte din prima încercare?
- Da, de frică! Eu am ajuns la "Artă decorativă şi monumentală" şi mi-am găsit drumul la îndemnurile profesorului meu, Costin Ioanid. El ne-a îndemnat să ne ducem să studiem arta marilor maeştri şi să facem copii după ei ca să-i înţelegem. Fiecare şi-a găsit în arta veche ceea ce i se părea potrivit. Costin Ioanid a fost un profesor excepţional.
- Era mai puternic învăţământul de atunci decât cel de azi?
- Pe atunci era o foarte mare rigurozitate şi disciplină. Nu ştiu dacă azi este mai bine sau mai rău ca înainte, dar faptul că atunci, la ora opt se închidea poarta facultăţii, şi dacă întârziai nu mai puteai intra - ne făcea să fim extrem de punctuali, dar şi să lucrăm foarte serios în toate cele patru ore de atelier. Şi cred că această disciplină pe care mi-au imprimat-o atmosfera din facultate şi profesorul Costin Ioanid - am păstrat-o toată viaţa. Dacă nu am în fiecare zi, măcar o linie trasă, atunci acea zi parcă a trecut degeaba. Oricum, se spune că geniile sunt explozive. Eu nu m-am considerat niciodată un geniu, dar lucrez cu plăcere în fiecare zi. Aşa am fost educată şi din familie. Am avut o educaţie spartană. Mama era nemţoaică, şi dacă nu veneam la ora fixă la care am promis, era vai şi amar!
- Mai ţineţi minte cum arătau primele tablouri pe care le-aţi pictat?
- Mai întâi am pictat nişte flori fantastice, care aveau mai degrabă aripi decât petale. Mai târziu, au intrat în tablourile mele pisicile şi câinii. Dar şi fabulele, pentru că mie îmi plac animalele şi toate evenimentele pe care le-am trăit mi-au sugerat fabule cu animale. La un moment dat, inventam dezlănţuită animale, printr-un soi de dicteu înfrigurat. A fost perioada mea fantastă, mai ales înainte de 1990, când tot ce pictai şi scriai trebuia să fie mai voalat. Însă, locuind eu acum în provincie, la Râmnicu Vâlcea şi la Brezoi, unde lumea te apreciază mai bine dacă faci o pictură realistă, am vrut să arăt că pot desena şi altceva decât flori zburătoare şi fabule cu pisici şi căţei. Am pictat case din Brezoi, biserici şi măslini din Corfu. Măslinii stimulează imaginaţia; creează fantasme, poţi să vezi orice în ei; forme umane sau animale. Sunt şi de aici, şi de dincolo.
"Largul meu este credinţa în Dumnezeu"
- Aţi rostit cuvântul "provincie". Faptul că trăiţi, iarna, în Vâlcea, şi vara în Brezoi, nu vă strâmtorează creaţia? Cum vă obţineţi "largul" de care are nevoie un artist?
- Largul meu este credinţa în Dumnezeu. Dumnezeu şi credinţa m-au ajutat să depăşesc mereu "strâmtorile" vieţii. Când eram în Bucureşti, în "largul" oraşului mare, unde m-am dus cu mare bucurie, după anii petrecuţi la Galaţi, aveam impresia, la un moment dat, că merg pe o sârmă deasupra unei prăpastii. Dacă n-aş fi avut acest sprijin, să merg la biserică să mă rog mereu şi să fiu convinsă că Dumnezeu ştie ce se întâmplă cu mine, n-aş fi rezistat. Spaţiul care ţi se deschide în faţă atunci când te rogi e imens. La fel ca şi liniştea sufletească. Ce mai contează dacă trăieşti la Bucureşti sau Brezoi? Largul lumii e în sufletul tău.
- Cum arată viaţa dvs. de azi? Au mai rămas italieni în Brezoi?
- Italienii mei din Brezoi au cam plecat. Mai sunt foarte puţini. Iar mulţi dintre cei tineri nu se mai consideră italieni, deşi unii dintre ei sunt înscrişi în "Asociaţia Italienilor din România", unde sunt şi eu. Am avut bucuria de a fi susţinută de această asociaţie. Prin ei am făcut nişte expoziţii cu vestimentaţii, pictură pe vestimentaţie, cu pălării pictate. Dar şi o expoziţie cu arhitecturi pictate pe haine. Italienii mei mi-au sponsorizat şi un album cu toată opera mea. În Brezoi, nu au mai rămas decât două-trei familii de italieni. Încerc eu să-i adun, să-i fac să-şi amintească că au tradiţii. La noi, sentimentul de familie este încă foarte puternic şi clanul, bine consolidat.
- Aţi făcut din Brezoi un orăşel al culturii şi artelor. Cum de aţi reuşit?
- Mai întâi, am făcut acolo, o tabără de pictură. Am discutat cu primarul să facem o colecţie de artă contemporană şi nişte tabere. Locul e atât de frumos, că toţi prietenii care vin la mine se simt ca în Rai. Cu fonduri de la primărie, am organizat o tabără de creaţie la o pensiune frumoasă din zonă, care se ţine în fiece an. Şi în Brezoi se mai ţine şi un prestigios "Festival internaţional de blues". Ideea a fost a băiatului meu, Alex, susţinut cu entuziasm de acelaşi primar. Vin cântăreţi valoroşi. Brezoiul are un magnetism aparte, a atras şi muzica şi pictura. Provincia de care m-aţi întrebat a devenit centrul lumii.
"Eu zic că am întinerit"
- D-nă Tomaselli, cu atâtea activităţi şi cu atâta mişcare în jur, aveţi răgaz să vă gândiţi, vreodată, că vă apropiaţi de 80 de ani, că, în ciuda energiei dvs. superbe, timpul îşi vede de drum?
- Nu mă încearcă niciun fel de spaimă că timpul trece. Ştiu că va rămâne ceva de pe urma mea. Am pictat foarte mult. Iar faptul că nisipul se scurge în clepsidră nu mă interesează. Am o stare de bine şi de împlinire pentru care nu există ameninţări. Mă bucur din toate puterile de viaţă. Uneori mi se pare că n-a fost niciodată mai frumoasă ca acum. Nici nu pronunţ cuvântul bătrâneţe; ci vârstă. Am avut o perioadă mai grea, dar acum mi-a trecut. Sunt în totală armonie cu cei din jur. Dacă cineva mă mai supără încerc să trec cu vederea, să nu întorc cu aceeaşi monedă, pentru că sunt, după zodie, scorpion, şi scorpionul e răzbunător. Am învăţat să ţin răul la marginea lumii. Sunt în armonie cu cei din jur şi cu Dumnezeu. Merg la biserică în fiecare duminică şi mă încarc cu energie bună. Acest fel de-a trăi, aceste gânduri curate împiedică bătrâneţea şi urâţenia să mă cuprindă sub mantaua lor de plumb. Drept care, zic eu, am întinerit. Şi să ştii că eu nu mă gândesc la moarte decât ca la o altă experienţă. De venit, trebuie să vină odată, dar de ce să mă întristez de pe-acum? Unii dintre cei mai buni prieteni ai mei deja sunt în lumea de dincolo, iar gândul că mă voi întâlni acolo cu ei îmi şopteşte că nu poate fi ceva rău. Şi nu mă gândesc nici la trupul care va intra cândva, în pământ. Va fi frumos şi acolo, căci voi fi lângă sora mea mult iubită. Acum, însă, mă gândesc că a venit din nou primăvara, că îmi voi muta pe pridvor şevaletul, lăsând bucuria să caute cele mai frumoase culori.