Verdele Lotrului
- Când intră cineva într-o expoziție în care se află și o pictură a dvs., merge țintă la ea, atras de jarul aprins al culorilor. De unde această incandescență din opera dvs., dnă Tomaselli? Vine ea din copilăria petrecută în raiul Lotrului, la Brezoi, sau din sângele italian care vă curge prin vene?
- Din copilăria mea la Brezoi am moștenit verdele. Asta întâlnești acolo, pe Valea Lotrului: mult verde, pajiștile, dealurile, munții acoperiți de păduri, fiecare cu verdele ei. Și Lotrul pare verde, înconjurat de atâtea păduri. Ei bine, verdele locului m-a influențat așa tare, încât, în primii ani de facultate, tot ce lucram avea neapărat și foarte mult verde. Dar după ce am terminat Facultatea de artă monumentală am fost repartizată la Galați și am început, împreună cu soțul meu, pictorul Eugen Holban, să ne ocupăm de covoarele din zona Covurluiului, vechiul ținut al Galațiului. Sunt extraordinar de frumoase! Niște bijuterii de lână, colorate superb. Schimbarea din tablourile mele, dinspre verde spre culori puternice și luminoase, a început în anii de la Galați, după ce am descoperit aceste covoare. Pur și simplu "ardeau" în locurile unde erau așternute, pe paturi sau pe podele. Imaginația coloristică a țăranilor noștri își are, cred, sorginte divină. Iar dacă ești pictor "se ia", pur și simplu, se lipește de tine.
- V-aș ruga să ne întoarcem în Valea Lotrului, locul magic în care ați copilărit. Ați încercat să-i spuneți povestea în picturi?
- Eu am foarte multe lucrări, mai ales din seria "Mitologii subiective", cum am numit-o, inspirate din amintirile din copilărie. De pildă, una din ele se numește "Circ", pentru că la Brezoi veneau caravane cu circul. În alte tablouri ale mele, apar case specifice Brezoiului. Au o anume atmosferă de bucurie copilărească, dublată de dramatism, care m-au marcat și când eram copil. La 14 ani, mama mea a murit, așa că sfârșitul copilăriei mele nu a fost tocmai fast.
Italienii din Brezoi
- Tomaselli, numele dvs. arată o rădăcină italiană. Cine era italian în familie?
- Brezoi a fost mult timp un centru muncitoresc cosmopolit, cu unguri, evrei și sași veniți din toate colțurile țării, dar și cu foarte mulți italieni. Din ei mă trag și eu, prin tata. Au venit aici din 1850, când s-a construit calea ferată de pe Valea Oltului. Bunicul meu din partea tatei, Francesco Tomaselli, era antreprenor la construcția tunelurilor de pe Valea Oltului. Dar și tatăl bunicii mele a fost tot constructor în Brezoi. Venise în 1850, din zona de nord a Italiei, din Predazzo, unde o epidemie de ciumă și o secetă îi loviseră pe localnici. Și atunci ei au plecat în toată lumea. Au fost vremuri triste pentru ei. Italienii au plecat din vestul Imperiului Austriac, în estul său: în Transilvania. Era aceeași țară pentru ei. Și Ardealul le-a plăcut extraordinar de mult, așa că mulți au rămas acolo. În schimb, bunicul meu, care s-a căsătorit tot cu o italiancă, din familia Purin, au rămas aici, pe loc. Iar cei care s-au întors în Italia au povestit ce bine e în Regatul României. România era foarte bogată și regele Carol I construia mult. Strămoșii mei au venit în România și s-au stabilit în ținutul ăsta dintre Olt și Lotru, și pentru că semăna perfect cu zona Predazzo, de unde veneau. Totul le amintea de ce lăsaseră acasă. În plus, în Brezoiul cosmopolit, toate aceste neamuri pestrițe se înțelegeau foarte bine. Când eram copil, eu aveam prietene de toate națiile. Fabrica de cherestea avea acționari majoritari italieni. Și la fabrică veneau meșteri din toată țara, până și cehi erau în Brezoi. Alți italieni erau țapinari și veneau pe Valea Lotrului cu plutele. Și cum erau mulți în țară, mama și câteva rude ale ei s-au căsătorit în România, tot cu italieni. Iar bunicii, recunoscători față de regele Carol I, care le-a dat de lucru și au mâncat o pâine bună, și-au botezat toți copiii cu numele regilor României. Tata se numea Ferdinand, o soră, Maria, o alta Carolina, și un frate, Mihai...
"Eu sunt 100% româncă"
- Dar dvs. cât la sută sunteți italiancă, d-nă Tomaselli?
- Eu sunt 50% italiancă, 25% nemțoaică și 100% româncă. Sunt 100% româncă pentru că ori de câte ori am călătorit în Europa, și mai ales în Italia, unde îmi place enorm, abia aștept să mă întorc la mine acasă, în România. Aici mă simt cel mai bine, pentru că eu aici m-am născut. Rădăcinile mele aici au prins. Iar în semn de recunoștință, cum Brezoiul mustește de artă populară, vreau să fac acolo un muzeu etnografic. Deja am strâns o mulțime de obiecte, va fi o minune, un punct de atracție pentru cei care vin în Brezoi.
- Cum regăsiți locul copilăriei după atâția ani?
- Mai întâi vreau să-ți spun cum, cu banii cu care în București mi-aș fi cumpărat o garsonieră, în Brezoi mi-am cumpărat o casă frumoasă și mare, cu trei dormitoare, pe care am amenajat-o după gustul meu. E foarte frumos la Brezoi, iar din curtea mea și din toate camerele, se vede Vârful Țurțudanul. Țurțudanul este o stâncă care domină și Brezoiul, și copilăria mea. Este ca un Sfinx care protejează locul. Iar eu pentru că-l văd în fiecare zi, am început să-l pictez. Vârful acesta e plin de legende din zona Brezoiului și eu îl pictez proiectând pe el ca pe un ecran, amintirile și poveștile copilăriei mele. Ca atunci când făceam drumul de acasă spre școală și mereu vedeam Vârful Țurțudanului deasupra mea, ca o pasăre uriașă, de piatră. Și privindu-l, îmi dădeam drumul imaginației. Mi se părea că ia forma unui chip de bătrân ori a unui călăreț; dacă îl priveam din altă parte, vedeam o pereche de îndrăgostiți. Iubesc așa mult Țurțudanul acesta al meu, încât în fiecare dimineață, de cum mă trezesc, încep să-l caut cu privirea. De parcă aștept mereu să-mi spună ceva stânca aia ascuțită și înaltă, să-mi dea vreun sfat ori vreun îndemn.
Profesorul de istorie
- Dar talentul de unde credeți că vi s-a tras? Cine a avut în familie drag de desen și culori?
- Talentul l-am moștenit de la tatăl și bunicii mei. Tata avea un extraordinar talent la desen. Era ca toți italienii, talentați pe toate planurile - muzică, pictură, sculptură, arhitectură, design. Bunicii mei au plecat din Italia când era sărăcie, dar acum, cei din Predazzo sunt bogați, au știut să-și folosească talentul. Au toți case, hoteluri...
- Cum ați ajuns pictoriță? Când ați știut că aveți talent?
- Când eram în clasele a cincea, a șasea și a șaptea, am avut un excelent profesor de desen, care era și profesor de istorie și-mi era și diriginte. Avea un extraordinar talent de povestitor și era un foarte bun pedagog. Să ai un om providențial când te formezi este mare noroc. El mi-a descoperit talentul, iar mai târziu, la liceul din Râmnicu Vâlcea, iarăși, am avut o profesoară care m-a remarcat și m-a invitat la cursurile ei, pe care le făcea la Casa de cultură. Căci tata nu mi-a dat voie să iau drumul picturii. Mama tocmai murise și tata nu mi-a mai dat voie să plec, nici la Liceul de artă din București, nici la Facultatea de arte plastice. Voia să fac arhitectură, ca să urmez tradiția de constructor a familiei. Noroc că mi-a pus o vorbă bună la el sora mea, care a văzut că am talent și sunt pasionată. Și tata mi-a zis așa: "Bine, anul ăsta dai la Arte plastice, dar dacă nu reușești, promiți că faci o facultate serioasă, medicină, arhitectură sau limba română?".
Florile cu aripi
- Și ați intrat la Arte din prima încercare?
- Da, de frică! Eu am ajuns la "Artă decorativă și monumentală" și mi-am găsit drumul la îndemnurile profesorului meu, Costin Ioanid. El ne-a îndemnat să ne ducem să studiem arta marilor maeștri și să facem copii după ei ca să-i înțelegem. Fiecare și-a găsit în arta veche ceea ce i se părea potrivit. Costin Ioanid a fost un profesor excepțional.
- Era mai puternic învățământul de atunci decât cel de azi?
- Pe atunci era o foarte mare rigurozitate și disciplină. Nu știu dacă azi este mai bine sau mai rău ca înainte, dar faptul că atunci, la ora opt se închidea poarta facultății, și dacă întârziai nu mai puteai intra - ne făcea să fim extrem de punctuali, dar și să lucrăm foarte serios în toate cele patru ore de atelier. Și cred că această disciplină pe care mi-au imprimat-o atmosfera din facultate și profesorul Costin Ioanid - am păstrat-o toată viața. Dacă nu am în fiecare zi, măcar o linie trasă, atunci acea zi parcă a trecut degeaba. Oricum, se spune că geniile sunt explozive. Eu nu m-am considerat niciodată un geniu, dar lucrez cu plăcere în fiecare zi. Așa am fost educată și din familie. Am avut o educație spartană. Mama era nemțoaică, și dacă nu veneam la ora fixă la care am promis, era vai și amar!
- Mai țineți minte cum arătau primele tablouri pe care le-ați pictat?
- Mai întâi am pictat niște flori fantastice, care aveau mai degrabă aripi decât petale. Mai târziu, au intrat în tablourile mele pisicile și câinii. Dar și fabulele, pentru că mie îmi plac animalele și toate evenimentele pe care le-am trăit mi-au sugerat fabule cu animale. La un moment dat, inventam dezlănțuită animale, printr-un soi de dicteu înfrigurat. A fost perioada mea fantastă, mai ales înainte de 1990, când tot ce pictai și scriai trebuia să fie mai voalat. Însă, locuind eu acum în provincie, la Râmnicu Vâlcea și la Brezoi, unde lumea te apreciază mai bine dacă faci o pictură realistă, am vrut să arăt că pot desena și altceva decât flori zburătoare și fabule cu pisici și căței. Am pictat case din Brezoi, biserici și măslini din Corfu. Măslinii stimulează imaginația; creează fantasme, poți să vezi orice în ei; forme umane sau animale. Sunt și de aici, și de dincolo.
"Largul meu este credința în Dumnezeu"
- Ați rostit cuvântul "provincie". Faptul că trăiți, iarna, în Vâlcea, și vara în Brezoi, nu vă strâmtorează creația? Cum vă obțineți "largul" de care are nevoie un artist?
- Largul meu este credința în Dumnezeu. Dumnezeu și credința m-au ajutat să depășesc mereu "strâmtorile" vieții. Când eram în București, în "largul" orașului mare, unde m-am dus cu mare bucurie, după anii petrecuți la Galați, aveam impresia, la un moment dat, că merg pe o sârmă deasupra unei prăpastii. Dacă n-aș fi avut acest sprijin, să merg la biserică să mă rog mereu și să fiu convinsă că Dumnezeu știe ce se întâmplă cu mine, n-aș fi rezistat. Spațiul care ți se deschide în față atunci când te rogi e imens. La fel ca și liniștea sufletească. Ce mai contează dacă trăiești la București sau Brezoi? Largul lumii e în sufletul tău.
- Cum arată viața dvs. de azi? Au mai rămas italieni în Brezoi?
- Italienii mei din Brezoi au cam plecat. Mai sunt foarte puțini. Iar mulți dintre cei tineri nu se mai consideră italieni, deși unii dintre ei sunt înscriși în "Asociația Italienilor din România", unde sunt și eu. Am avut bucuria de a fi susținută de această asociație. Prin ei am făcut niște expoziții cu vestimentații, pictură pe vestimentație, cu pălării pictate. Dar și o expoziție cu arhitecturi pictate pe haine. Italienii mei mi-au sponsorizat și un album cu toată opera mea. În Brezoi, nu au mai rămas decât două-trei familii de italieni. Încerc eu să-i adun, să-i fac să-și amintească că au tradiții. La noi, sentimentul de familie este încă foarte puternic și clanul, bine consolidat.
- Ați făcut din Brezoi un orășel al culturii și artelor. Cum de ați reușit?
- Mai întâi, am făcut acolo, o tabără de pictură. Am discutat cu primarul să facem o colecție de artă contemporană și niște tabere. Locul e atât de frumos, că toți prietenii care vin la mine se simt ca în Rai. Cu fonduri de la primărie, am organizat o tabără de creație la o pensiune frumoasă din zonă, care se ține în fiece an. Și în Brezoi se mai ține și un prestigios "Festival internațional de blues". Ideea a fost a băiatului meu, Alex, susținut cu entuziasm de același primar. Vin cântăreți valoroși. Brezoiul are un magnetism aparte, a atras și muzica și pictura. Provincia de care m-ați întrebat a devenit centrul lumii.
"Eu zic că am întinerit"
- D-nă Tomaselli, cu atâtea activități și cu atâta mișcare în jur, aveți răgaz să vă gândiți, vreodată, că vă apropiați de 80 de ani, că, în ciuda energiei dvs. superbe, timpul își vede de drum?
- Nu mă încearcă niciun fel de spaimă că timpul trece. Știu că va rămâne ceva de pe urma mea. Am pictat foarte mult. Iar faptul că nisipul se scurge în clepsidră nu mă interesează. Am o stare de bine și de împlinire pentru care nu există amenințări. Mă bucur din toate puterile de viață. Uneori mi se pare că n-a fost niciodată mai frumoasă ca acum. Nici nu pronunț cuvântul bătrânețe; ci vârstă. Am avut o perioadă mai grea, dar acum mi-a trecut. Sunt în totală armonie cu cei din jur. Dacă cineva mă mai supără încerc să trec cu vederea, să nu întorc cu aceeași monedă, pentru că sunt, după zodie, scorpion, și scorpionul e răzbunător. Am învățat să țin răul la marginea lumii. Sunt în armonie cu cei din jur și cu Dumnezeu. Merg la biserică în fiecare duminică și mă încarc cu energie bună. Acest fel de-a trăi, aceste gânduri curate împiedică bătrânețea și urâțenia să mă cuprindă sub mantaua lor de plumb. Drept care, zic eu, am întinerit. Și să știi că eu nu mă gândesc la moarte decât ca la o altă experiență. De venit, trebuie să vină odată, dar de ce să mă întristez de pe-acum? Unii dintre cei mai buni prieteni ai mei deja sunt în lumea de dincolo, iar gândul că mă voi întâlni acolo cu ei îmi șoptește că nu poate fi ceva rău. Și nu mă gândesc nici la trupul care va intra cândva, în pământ. Va fi frumos și acolo, căci voi fi lângă sora mea mult iubită. Acum, însă, mă gândesc că a venit din nou primăvara, că îmi voi muta pe pridvor șevaletul, lăsând bucuria să caute cele mai frumoase culori.