Suicidul "onorabil"
În tradiţia japoneză, sinuciderea era o metodă de a-ţi păstra onoarea în faţa unui eşec social, profesional, familial, metoda practicată fiind seppuku, o tehnică botezată "sinucidere onorabilă". "Ruşinea", dezonorarea familiei şi pătarea reputaţiei erau inacceptabile. Se poate spune că acest obicei, adânc înrădăcinat în Japonia, se continuă şi în ziua de azi. Numărul adolescenţilor, chiar şi al copiilor sinucigaşi este în creştere, cutumele vechi fiind preluate şi transmise mai departe de către părinţi. Există însă şi o violenţă socială, la fel de periculoasă. Copiii care provin din familii sărace, care sunt prea timizi sau au anumite defecte fizice sunt ostracizaţi de către colegii de şcoală, aşa-numiţii "copii-bully", ce ajung deseori mult mai cruzi decât un adult. Bullying-ul (umilirea, abuzul fizic/psihic la şcoală sau la locul de muncă) este unul dintre principalii cauzatori de depresie în rândul tinerilor. 1 Septembrie, prima zi de şcoală, e numită "ziua neagră" în Japonia. În această zi, numărul de sinucideri ale adolescenţilor şi copiilor atinge rate incredibile, datorită sentimentului copleşitor de teamă de a se întoarce iarăşi în acelaşi mediu abuziv.
Cum apare depresia într-o ţară atât de prosperă, cu o tehnologie, artă, modă, cultură avansate? Cea mai logică explicaţie dată de sociologi este perfecţionismul. Nevoia de a fi o persoană fără cusur. Japonezii sunt oamenii care muncesc cel mai mult din lume. Ei sunt în stare să îşi dedice toată viaţa muncii. Statutul social şi profesional sunt foarte importante.
Deşi lumea priveşte asiaticii cu admiraţie pentru nivelul lor de disciplină, inteligenţă şi pentru tradiţia adânc însămânţată în cultura lor, mulţi ignoră răul care roade la rădăcină: perfecţiunea distruge. Nevoia de a fi acceptat de societate şi poziţia pe scară socială pot fi un blestem asupra psihicului uman, mulţi ajungând dependenţi de laude, atenţie şi admiraţie. Aceste presiuni perfecţioniste sunt exacerbate în Japonia. Unii oameni rezistă, alţii nu pot rezista şi intră în depresie, din cauza ruşinii sau inabilităţii de a se potrivi cu restul lumii. "Tinerii japonezi sunt forţaţi să se muleze într-o cutiuţă foarte mică în societate. Nu au niciun mod de a-şi exprima sentimentele", declară Wataru Nishida, psiholog la Universitatea Temple din Tokyo. După crizele financiare din 1998 şi 2008, angajatorii oferă contracte pe termene din ce în ce mai mici, lăsându-i pe angajaţi într-o stare constantă de anxietate faţă de viitorul lor. Acest lucru este criminalul nr. 1, când vine vorba despre suicid în rândul bărbaţilor cu vârste situate între 20 şi 44 de ani. Nishida explică: "Japonia nu are creştinismul în istorie, suicidul nu este un păcat. Unii chiar văd acest act ca pe ceva onorabil de a scăpa de responsabilităţi. Neavând idee cum să vorbească despre problemele lor, oamenii nu mai văd altă soluţie. Dacă se simt puşi sub presiune de către şeful lor şi intră în depresie, unii simt că singura scăpare este moartea".
Hikkikomori - clanul celor izolaţi
O altă problemă în rândul japonezilor este izolarea - practicată, adeseori, înadins. Oamenii care se izolează de societate se numesc hikkikomori, oameni care refuză să îşi părăsească casa şi se izolează în locuinţe pe perioade ce depăşesc 6 luni. În 2010, guvernul japonez a publicat un număr al acestor persoane - 700.000 - media de vârstă fiind 31 de ani. Psihologul Nishida spune că internetul e o cauză a acestui fenomen, interacţiunea virtuală fiind mai uşor de realizat decât cea faţă în faţă. Anumite statistici arată că mare parte din bărbaţii între 25 şi 29 de ani nu sunt interesaţi de relaţii sexuale şi emoţionale, 30% dintre ei neavând parteneri. "Tinerii noştri sunt foarte inteligenţi", susţine Nishida. "Dar nu au experienţă de viaţă. Au uitat cum e să atingi o persoană. Când se gândesc la sex, au crize de anxietate şi nu ştiu cum să abordeze situaţia". Cei care îşi conştientizează propria izolare, nu ştiu de unde să ceară ajutor. Boli mintale, precum depresia, sunt un tabu în Japonia, nu există un sistem de combatere bine stabilit al acestor afecţiuni grave. Nu sunt destui psihiatri şi cei bolnavi sunt trataţi de multe ori doar cu medicamente psihotrope foarte puternice.
Prieteni artificiali
"Societatea nu face destul pentru a rezolva problema singurătăţii din Japonia şi oamenii nu vor să recunoască cât de nefericiţi sunt", declara anul trecut psihologul Junko Okamoto, pentru publicaţia "Financial Times". Singurătatea a devenit deja un flagel social, într-o ţară locuită de 127 de milioane de oameni, 18.4 milioane de adulţi (dublu faţă de acum 30 de ani) trăiesc singuri, din care 6.24 milioane au peste 65 de ani. Studiile prezic că 40% din locuitori vor trăi singuri în anul 2040. O mare problemă sunt bătrânii. Actual, se estimează că 30.000 de vârstnici mor singuri, anual, fenomen numit "kodokushi" (moarte în completă singurătate). Specialiştii caută remedii. S-a descoperit recent că însăşi tehnologia poate fi folosită şi pentru a îndrepta răul. Japonezii au dezvoltat o gamă variată de roboţi, androizi sau maşinării create special pentru a-i ajuta pe cei care ies la pensie şi nu mai pot munci. Astfel, în 2015 a apărut noul robot-companion Pepper, realizat de Softbank Robotics. Pentru Rieko Kawachi, o bunicuţă prietenoască şi plină de energie, în vârstă de 66 de ani, "nepoata" ei e doar o plăsmuire din plastic şi silicon. Neavând nepoţi de crescut, un cuplu de bătrâni, soţii Kawachi, s-a decis să-şi umple viaţa cu un robot. "Noi, japonezii vârstnici, nu prea mai avem despre ce să vorbim după ce se mută copiii la casa lor. Cu Pepper ne simţim ca şi cum am avea iarăşi un copil cu noi". Printre aceşti companioni artificiali se mai afla şi Paro, un pui de focă robotic care are un efect calmant asupra pacienţilor din spitale sau din aziluri, folosit şi în cazul bătrânilor care suferă de demenţă sau al copiilor cu autism. În unitatea de îngrijire a persoanelor vârstnice "Silver Wing" din Tokyo, aceste foci-jucărie sunt folosite pentru terapie. Bătrânii vorbesc cu ele, cântă, le mângâie, declarând că focile "le umplu un gol din suflet".
Anul trecut a apărut pe piaţă robotul "Gatebox" - un dispozitiv folosit pentru a controla cu comenzi vocale diferite utilităţi din casă: reglarea temperaturii, a luminilor... În interiorul acestui robot "locuieşte" un personaj virtual numit Azuma Hikari, o hologramă făcută să arate în stilul desenelor animate japoneze. Compania care a creat Gatebox zice că intenţia lor a fost de a inventa ceva mai mult decât un asistent personal, au dorit să facă un companion aproape "real"! Dar Gatebox nu e singur. Holograma Hikari este concepută să se comporte ca o pseudo-soţie/iubită. Îmbrăcată futuristic, cu o siluetă slăbuţă şi două codiţe lungi de culoare albastră te trezeşte dimineaţa cu o voce subţire şi blândă şi te întreabă dacă ai dormit bine. Dacă prognozele meteo arată că în acea zi va fi ploaie, ea îţi va spune cu drag să îţi iei o umbrelă la tine. În cursul zilei, îţi trimite mesaje pe telefon, cum ar face şi o persoană apropiată, adevarată: "Să te întorci acasă mai devreme", "Mi-e dor de tine"... La întoarcere, te aşteapta o casă încălzită, cu luminile aprinse, şi un "Bine-ai venit acasă!", călduros şi tandru. Japonezul obosit şi singuratic vrea doar să ştie că îl aşteaptă cineva când se întoarce de la muncă, indiferent dacă e fiinţă vie sau robot.
Folosirea unui robot pentru a ameliora singurătatea este un subiect sensibil, deoarece oamenii pot folosi aceste invenţii pentru a evita interacţiunile cu semeni de-ai lor reali, mult mai intimidante. Creatorii acestor fiinţe robotice insistă totuşi că scopul principal nu este doar de a înlocui contactul uman, ci încurajarea comunicării cu alţii. Psihologul Puihan Joyce Chao, care tratează oameni care suferă de singuratate extremă, este de acord cu faptul că roboţii pot să ajute, dar insistă că trebuie să fie inclus şi un element uman. "Oamenii au nevoie de interacţiune umană. Ideal ar fi ca orice soluţie tehnologică să fie folosită împreună cu pauze de comunicare cu oameni reali".
Cafeneaua cu tandreţe
Ocupaţia: Dormit. Locaţie: Akihabara, Japonia. Vârsta: Liceu şi până la 30 ani. Plata: 3.500 yen/oră (32$). Pentru 6.000 yen (55$) poţi dormi o oră, complet platonic, împreună cu o fată aleasă de tine din Soine-ya, o cafenea specializată în îmbrăţişări şi dormit din Japonia. Vrei să o mângâi pe cap? 10$. Vrei să vă priviţi în ochi în timp ce adormiţi? Se mai adaugă 10$. Într-o ţară în care din ce în ce mai mulţi bărbaţi şi femei nu îşi mai permit să piardă timp cu relaţii interumane adevărate, serviciile de acest gen sunt o cale de a livra afecţiune în stilul fast-food. Vârsta clienţilor variază, de la 20 ani în sus, toţi neavând experienţă la femei. Mulţi vin din nevoia disperată de a schimba o vorbă cu o fiinţă într-un mediu relaxat. Dar nu doar în Japonia nevoia de atingere umană devine o problemă. Global, în lumea modernă, lipsa de afecţiune este în creştere.
"Pădurea Sinucigaşilor" Aokigahara
În 2003, în pădurea Aokigahara s-au sinucis 105 persoane, majoritatea prin spânzurare. Poliţia a refuzat să mai publice statisticile în următorii ani, dar se bănuieşte că numărul de sinucideri ar fi crescut. La intrarea în această pădure se află indicatoare puse pentru a descuraja intenţiile suicidare: "Viaţa ta este un lucru preţios oferit de părinţii tăi", "Gândeşte-te la părinţii tăi, fraţi, surori şi copii". Cu copaci mulţi, foarte deşi şi faună aproape inexistentă, pădurea Aokigahara are o anumită aură macabră, prin lipsa de lumină şi tăcerea care domneşte în ea. Încă din secolul al 19-lea, când nu erau destule resurse pentru a hrăni mai multe guri, în familiile japoneze se practica "ubasute" - abandonarea unei persoane în vârstă într-un loc izolat, pentru a muri de foame, oboseală şi deshidratare. Situată la baza muntelui Fuji, cu copacii ei care aproape se împletesc unul cu celălalt, pădurea Aokigahara era perfectă, fiind foarte uşor să te pierzi în ea dacă eşti dus destul de adânc. A devenit populară în anii '60, în urma publicării unui roman al lui Seich? Matsumoto, în care mai multe persoane se sinucid în pădurea Aokigahara. În 1993, scriitorul Wataru Tsurumi scoate un "manual" pentru tehnici de suicid, în care se află şi deja faimoasa pădure, cu detalii despre toate colţurile ei, parcă anume create pentru acest act extrem. Anual, încă din 1970, se fac căutări de către poliţişti, voluntari şi jurnalişti, pentru a găsi corpurile celor care şi-au luat viaţa în acest loc.
Familii de închiriat
Kazushige Nishida îşi aşteaptă soţia şi fiica să ajungă acasă. Este prima dată când le vede în persoană, ele fiind doar nişte actriţe angajate la o firmă specializată în închirieri de rude, "Family Romance". După moartea soţiei lui adevărate şi plecarea de acasă a fiicei sale de 22 de ani, Nishida se simţea singur, abandonat, până când a văzut o reclamă la televizor cu aceste servicii şi s-a decis să încerce. "Family Romance" are aproximativ 20 de actori, pregătiţi să joace roluri de soţii, soţi, părinţi, fiice, fii, prieteni şi, în special, oaspeţi la nunţi, ele aducând 70% din profitul acumulat de această afacere. Ishii Yuichi, fondatorul "Family Romance", a jucat şi el rolul de soţ pentru cel puţin o sută de femei, din care multe au vrut să transforme relaţia client-actor în ceva adevărat. Fiindcă cetăţeanul japonez se simte din ce în ce mai singur, aceste servicii pot fi, uneori, şi o tehnică de psihoterapie. De altfel, comerţul "rudă de împrumut" înfloreşte... Surogatele sentimentale explodează pe mapamond.
ANDRA ŞERBAN