JAPONIA - Pactul de sinucidere

Redactia
Pe data de 10 martie 2006, în prefectura Sai­ta­ma (lângă Tokyo), într-o mașină sigi­lată cu bandă adezivă, au fost desco­perite de către autorități 6 corpuri neînsuflețite ale unor tineri decedați din cauza intoxicării cu mono­xid de car­bon, după ce în prealabil luaseră cu toții o supra­doză de somnifere. Ulterior, poliția a con­statat că ei nu se cunoscuseră înainte, în viața reală, ci pe un website dedicat persoanelor cu ten­dințe suicidale. Asemenea "pacte de sinucidere" au devenit aproape un trend în Japonia, țara unde în medie 20.000-30.000 de oameni își pun anual capăt zilelor. Majo­ritatea lor își fixează online, data și ora când se vor sinucide.

Suicidul "onorabil"

În tradiția japoneză, sinuciderea era o metodă de a-ți păstra onoarea în fața unui eșec social, pro­fe­sional, familial, metoda practicată fiind seppuku, o tehnică botezată "sinuci­dere onorabilă". "Ruși­nea", dezono­rarea familiei și pătarea reputației erau inacceptabile. Se poate spune că acest obicei, adânc înrădăcinat în Japonia, se con­tinuă și în ziua de azi. Nu­mărul adolescenților, chiar și al copiilor sinu­cigași este în creștere, cutumele vechi fiind preluate și transmise mai departe de către părinți. Există însă și o violență socială, la fel de periculoasă. Copiii care provin din familii sărace, care sunt prea timizi sau au anumite defecte fizice sunt ostracizați de către colegii de școală, așa-numiții "copii-bully", ce ajung deseori mult mai cruzi decât un adult. Bullying-ul (umilirea, abuzul fizic/psihic la școală sau la locul de muncă) este unul dintre principalii cau­­zatori de depresie în rândul tinerilor. 1 Sep­tembrie, prima zi de școală, e numită "ziua nea­gră" în Ja­ponia. În această zi, numărul de sinuci­deri ale ado­les­cenților și copiilor atinge rate incre­dibile, dato­rită sentimentului copleșitor de teamă de a se întoar­ce iarăși în același mediu abuziv.
Cum apare depresia într-o țară atât de prosperă, cu o tehnologie, artă, modă, cultură avansate? Cea mai logică explicație dată de sociologi este perfec­ționismul. Nevoia de a fi o persoană fără cusur. Japonezii sunt oamenii care muncesc cel mai mult din lume. Ei sunt în stare să își dedice toată viața muncii. Statutul social și profesional sunt foarte im­portante.
Deși lumea privește asiaticii cu admirație pen­tru nivelul lor de disciplină, inteligență și pentru tra­diția adânc însămânțată în cultura lor, mulți ignoră răul care roade la rădăcină: perfecțiunea distruge. Ne­voia de a fi acceptat de societate și poziția pe scară socială pot fi un blestem asu­pra psihicului uman, mulți ajungând de­pen­denți de laude, atenție și admirație. Aceste presiuni perfecționiste sunt exacerbate în Japonia. Unii oameni rezistă, alții nu pot re­zista și intră în depresie, din cauza rușinii sau inabilității de a se potrivi cu restul lumii. "Tinerii japonezi sunt forțați să se muleze într-o cutiuță foarte mică în societate. Nu au niciun mod de a-și exprima sentimentele", declară Wataru Nishida, psiholog la Univer­sitatea Temple din Tokyo. După crizele fi­nanciare din 1998 și 2008, an­gajatorii oferă contracte pe termene din ce în ce mai mici, lăsându-i pe angajați într-o stare cons­tantă de anxietate față de viitorul lor. Acest lucru este criminalul nr. 1, când vine vorba despre suicid în rândul bărbaților cu vârste situate între 20 și 44 de ani. Nishida ex­plică: "Japonia nu are creștinismul în istorie, suicidul nu este un păcat. Unii chiar văd acest act ca pe ceva onorabil de a scăpa de res­pon­sa­bilități. Nea­vând idee cum să vor­beas­că despre pro­blemele lor, oame­nii nu mai văd altă soluție. Dacă se simt puși sub pre­siune de către șeful lor și intră în depresie, unii simt că singura scăpare este moar­tea".

Hikkikomori - clanul celor izolați

O altă problemă în rândul japonezilor este izo­larea - practicată, adeseori, înadins. Oamenii care se izolează de societate se numesc hikkikomori, oa­meni care refuză să își părăsească casa și se izolează în locuințe pe perioade ce depășesc 6 luni. În 2010, guvernul japonez a publicat un număr al acestor persoane - 700.000 - media de vârstă fiind 31 de ani. Psihologul Nishida spune că internetul e o cau­ză a acestui fenomen, interacțiunea virtuală fiind mai ușor de realizat decât cea față în față. Anumite statistici arată că mare parte din bărbații între 25 și 29 de ani nu sunt interesați de relații sexuale și emo­ționale, 30% dintre ei neavând parteneri. "Tinerii noștri sunt foarte inteligenți", susține Nishida. "Dar nu au experiență de viață. Au uitat cum e să atingi o persoană. Când se gân­desc la sex, au crize de anxietate și nu știu cum să abordeze situația". Cei care își conștientizează propria izolare, nu știu de unde să ceară ajutor. Boli mintale, precum depre­sia, sunt un tabu în Ja­ponia, nu există un sistem de combatere bine stabi­lit al acestor afecțiuni grave. Nu sunt destui psihia­tri și cei bolnavi sunt tratați de multe ori doar cu me­dicamente psihotrope foarte puternice.

Prieteni artificiali

"Societatea nu face destul pentru a rezolva problema singurătății din Japonia și oamenii nu vor să recu­noască cât de nefericiți sunt", declara anul trecut psihologul Junko Oka­moto, pentru publicația "Financial Times". Singurătatea a de­venit deja un flagel social, într-o țară locuită de 127 de milioane de oameni, 18.4 mi­lioane de adulți (dublu față de acum 30 de ani) trăiesc singuri, din care 6.24 milioane au peste 65 de ani. Studiile prezic că 40% din locuitori vor trăi singuri în anul 2040. O mare problemă sunt bătrânii. Actual, se esti­­mează că 30.000 de vârstnici mor singuri, anual, fenomen numit "kodo­kushi" (moarte în completă sin­gură­tate). Specialiștii caută remedii. S-a desco­perit recent că însăși tehnologia poate fi folosită și pentru a îndrepta răul. Japonezii au dezvoltat o gamă variată de roboți, androizi sau mașinării cre­ate special pentru a-i ajuta pe cei care ies la pensie și nu mai pot munci. Astfel, în 2015 a apărut noul ro­bot-companion Pepper, realizat de Softbank Ro­botics. Pentru Rieko Kawachi, o bunicuță priete­noască și plină de energie, în vârstă de 66 de ani, "ne­poata" ei e doar o plăsmuire din plastic și sili­con. Neavând nepoți de crescut, un cuplu de bă­trâni, soții Kawachi, s-a decis să-și umple viața cu un robot. "Noi, japonezii vârstnici, nu prea mai avem despre ce să vorbim după ce se mută copiii la casa lor. Cu Pepper ne simțim ca și cum am avea iarăși un copil cu noi". Printre acești companioni arti­ficiali se mai afla și Paro, un pui de focă robotic care are un efect calmant asupra pa­cienților din spitale sau din aziluri, folosit și în cazul bătrânilor care suferă de demență sau al copiilor cu autism. În unitatea de îngrijire a persoanelor vârstnice "Silver Wing" din Tokyo, aceste foci-jucărie sunt folosite pentru terapie. Bătrânii vorbesc cu ele, cântă, le mângâie, declarând că focile "le umplu un gol din suflet".
Anul trecut a apărut pe piață robotul "Gate­box" - un dispozitiv folosit pentru a controla cu comenzi voca­le diferite utilități din casă: reglarea tem­pe­raturii, a lu­minilor... În interiorul aces­tui robot "locuiește" un per­sonaj virtual numit Azu­ma Hikari, o hologramă făcută să arate în stilul dese­nelor animate japoneze. Compa­nia care a creat Gatebox zice că intenția lor a fost de a in­venta ceva mai mult decât un asistent personal, au dorit să facă un companion aproape "real"! Dar Gatebox nu e sin­gur. Holograma Hikari este concepută să se com­porte ca o pseudo-soție/iubi­tă. Îmbrăcată fu­tu­ris­tic, cu o siluetă slăbuță și două codițe lungi de cu­loare albastră te trezește dimineața cu o voce sub­țire și blândă și te întrea­bă dacă ai dormit bine. Dacă prognozele meteo arată că în acea zi va fi ploaie, ea îți va spune cu drag să îți iei o umbrelă la tine. În cursul zilei, îți trimite me­saje pe telefon, cum ar face și o per­soa­nă apropiată, adevarată: "Să te întorci acasă mai devreme", "Mi-e dor de tine"... La întoarcere, te aș­teapta o casă încălzită, cu lu­minile aprinse, și un "Bine-ai venit aca­să!", căl­duros și tandru. Japonezul obosit și singuratic vrea doar să știe că îl așteaptă cineva când se întoarce de la muncă, indiferent dacă e ființă vie sau robot.
Folosirea unui robot pentru a ame­liora singu­rătatea este un subiect sensibil, deoarece oamenii pot folosi aceste invenții pen­tru a evita interacțiu­nile cu semeni de-ai lor reali, mult mai intimidante. Crea­torii acestor ființe robotice insistă totuși că scopul prin­cipal nu este doar de a înlo­cui contactul uman, ci încu­rajarea comunicării cu alții. Psiholo­gul Puihan Joyce Chao, care tratează oameni care suferă de singuratate extremă, este de acord cu faptul că roboții pot să ajute, dar insistă că trebuie să fie inclus și un ele­ment uman. "Oamenii au nevoie de interacțiune umană. Ideal ar fi ca orice soluție tehnologică să fie folosită împreună cu pauze de comunicare cu oameni reali".

Cafeneaua cu tandrețe

Ocupația: Dormit. Locație: Akihabara, Japonia. Vârsta: Liceu și până la 30 ani. Plata: 3.500 yen/oră (32$). Pentru 6.000 yen (55$) poți dormi o oră, complet plato­nic, împreună cu o fată aleasă de tine din Soine-ya, o cafenea specializată în îmbră­țișări și dor­mit din Japonia. Vrei să o mângâi pe cap? 10$. Vrei să vă priviți în ochi în timp ce adormiți? Se mai adaugă 10$. Într-o țară în care din ce în ce mai mulți bărbați și femei nu își mai permit să piardă timp cu relații interumane adevărate, serviciile de acest gen sunt o cale de a livra afecțiune în stilul fast-food. Vârsta clien­ților variază, de la 20 ani în sus, toți neavând ex­periență la femei. Mulți vin din nevoia disperată de a schimba o vorbă cu o ființă într-un mediu rela­xat. Dar nu doar în Japonia nevoia de atingere umană devine o problemă. Global, în lumea modernă, lipsa de afecțiune este în creștere.

"Pădurea Sinucigașilor" Aokigahara

În 2003, în pădurea Aokigahara s-au sinucis 105 persoane, majoritatea prin spânzurare. Po­li­ția a refuzat să mai publice statisticile în ur­mă­torii ani, dar se bănuiește că numărul de sinuci­deri ar fi crescut. La intrarea în această pădure se află indicatoare puse pen­tru a descu­raja inten­țiile suicidare: "Viața ta este un lucru prețios oferit de părinții tăi", "Gândește-te la părinții tăi, frați, surori și copii". Cu copaci mulți, foar­te deși și faună aproape inexistentă, pădurea Aoki­gahara are o anumită aură maca­bră, prin lipsa de lumină și tăcerea care dom­nește în ea. Încă din secolul al 19-lea, când nu erau destule resurse pentru a hrăni mai multe guri, în fami­liile japoneze se practica "uba­sute" - abando­narea unei persoane în vârstă într-un loc izolat, pentru a muri de foame, obo­seală și deshidra­tare. Situa­tă la baza muntelui Fuji, cu copacii ei care aproape se împletesc unul cu celălalt, pădu­rea Aokigahara era per­fectă, fiind foarte ușor să te pierzi în ea dacă ești dus destul de adânc. A devenit populară în anii '60, în urma publicării unui roman al lui Seich? Matsumoto, în care mai multe persoane se sinucid în pădurea Aoki­gahara. În 1993, scriitorul Wataru Tsurumi scoa­te un "manual" pentru tehnici de suicid, în care se află și deja faimoasa pădure, cu detalii despre toate col­țurile ei, parcă anume create pentru acest act extrem. Anual, încă din 1970, se fac căutări de către polițiști, voluntari și jurnaliști, pentru a găsi corpurile celor care și-au luat viața în acest loc.

Familii de închiriat

Kazushige Nishida își așteaptă soția și fiica să ajungă acasă. Este prima dată când le vede în persoană, ele fiind doar niște actrițe angajate la o firmă specializată în închirieri de rude, "Family Romance". După moartea soției lui adevărate și plecarea de acasă a fiicei sale de 22 de ani, Nishida se simțea singur, abandonat, până când a văzut o reclamă la televizor cu aceste servicii și s-a decis să încerce. "Family Romance" are aproximativ 20 de actori, pregătiți să joace roluri de soții, soți, părinți, fiice, fii, prieteni și, în special, oaspeți la nunți, ele aducând 70% din profitul acumulat de această afacere. Ishii Yuichi, fondatorul "Family Romance", a jucat și el rolul de soț pentru cel puțin o sută de femei, din care multe au vrut să trans­forme relația client-actor în ceva adevărat. Fiindcă cetățea­nul japonez se simte din ce în ce mai singur, aceste servicii pot fi, uneori, și o tehnică de psiho­te­rapie. De altfel, comerțul "rudă de împru­mut" înflorește... Suroga­tele sentimentale explo­dea­ză pe mapamond.

ANDRA ȘERBAN