Pictura românească este tot mai spectaculoasă, mai aproape de marele public. Pictorii noştri sunt puşi din ce în ce mai bine în valoare, în expoziţii şi muzee noi, tot mai multe şi mai valoroase. Zilele acestea, Bistriţa, un oraş nu prea mare din nordul ţării, dar cu o forţă de iradiere culturală uriaşă, a sosit în Capitală, la Biblioteca Naţională de Artă, cu o expoziţe de 1000 de tablouri. Este o magmă colosală şi foarte frumoasă de forme şi de culori, şi cu care provincia vrea să cucerească Bucureştiul. Dar nici Capitala nu se lasă! Întregind această Sărbătoare a culorilor, Muzeul de Artă Recentă din Bucureşti îşi arată şi el puterea şi farmecul.
Muzeul de Artă Recentă
La colindat cu tricolorul
"Tricolorul redevine unul dintre noi"
Pe 13 decembrie 2018, la prestigiosul Muzeu de Artă Recentă din Bucureşti de pe bulevardul Primăverii nr. 15, s-a deschis o amplă şi surprinzătoare expoziţie de pictură. Numită, inspirat, "Tricolor", ea încheie cu măreţia fină a artei anul Centenarului. Este o poveste a steagului nostru şi a culorilor lui, scrisă prin timp şi prin istorie. Nume mari, de ieri şi de azi, ale picturii noastre vă aşteaptă cu tablourile lor, pornite la colindat cu tricolorul: Gh. Tattarescu, Carol Popp de Szathmary, Victor Brauner, Horia Bernea, Florin Mitroi, Paul Neagu, Christian Paraschiv sau Marcel Bunea. În sălile ultramoderne şi elegante ale acestui muzeu de nivel european, expoziţia "Tricolorului" te emoţionează şi artistic, şi sufleteşte, prin măiestria punerii ei în scenă şi prin talentul artiştilor. Roşul, galbenul şi albastrul plutesc peste tot, stârnind nostalgii patriotice. A fost odată ca niciodată... La loc de frunte se află istoria. Mai întâi, vezi "Drapelul de luptă al unei legiuni a lui Avram Iancu" şi "Steagul Societăţii Olarilor din Haţeg, de la 1868".După care, imaginile se "încing". Intrăm în vremea noastră. "Soldatul român din Primul Război Mondial" al tânărului Tara von Neudorf are o putere aparte de sugestie şi evocare. La fel este şi "Stema României", a Anei Bănică, făcută curajos cu un macramé încorporat. După cum tricolorul cel mare al lui Marcel Bunea consonează prin esenţe cu celebrii "Prapuri" ai lui Horia Bernea (steaguri liturgice). Iar nu departe, o "Compoziţie" a regretatului Florin Mitroi, de dinainte de 1989, pare să ne înfăţişeze o femeie cu chip chinuit. În fapt, ea e chiar România umilită şi crucificată, înfăţişată între două steaguri tricolore, înfipte în zăpada murdară. Stranie premoniţie a artistului? Ce altceva poate fi? Oricum, veţi rămâne uimiţi de câte lucruri tulburătoare se pot înjgheba pe o pânză, din trei culori dragi nouă. Criticul de artă Erwin Kessler, curatorul acestei curajoase şi strălucitoare expoziţii, a spus povestea facerii ei: "Tricolor înseamnă paradă şi defilare, onor cu mâna la chipiu, înseamnă propagandă, dar şi crez asumat, înseamnă independenţă, geopolitici şi graniţe, revoluţie şi uniformă, dar şi o asociere de culori primare, extrem de funcţională. După nişte coduri care trec de criteriile estetice. Toate acestea fac ca Tricolorul să se travestească într-un «eu» nelămurit. Or, expoziţia noastră tocmai asta îşi propune: să cartografieze şi să indexeze, incomplet dar coerent, cât mai multe ipostaze ale Tricolorului în artă; de la final de secol 19 şi până în prezent. Este o investigaţie ludică, dar şi serioasă. Recuperând «în viteză» şi în forţă tricolorul, încă din timpurile fondării României, expoziţia mizează pe faptul că în artă, Tricolorul se eliberează de propriile lui convenţii şi redevine el însuşi: roşu, galben şi albastru. La Muzeul de Artă Recentă, tricolorul nu e «arborat», ci abordat şi prezentat. Pe scurt, tricolorul redevine unul dintre noi".
Marcel Bunea
"Eu cred cu mare convingere în ADN-ul României"
Expoziţia de la Muzeul de Artă Recentă se deschide, ca printr-o arcadă, cu tricolorul monumental al lui Marcel Bunea. Un pictor de elită al României, care a imaginat un tricolor metafizic şi ascetic, închis în esenţa pură a culorilor sale.
- Cum ţi-a venit ideea asta? - l-am întrebat pe artist, imediat după vernisaj.
- Lucrarea este destul de mare, formată din trei panouri, şi se numeşte "Vertical. Ro". Am început-o în 2014 şi am lucrat la ea doi ani. A fost expusă la Muzeul Cotroceni şi la Teatrul Naţional. De ce am făcut-o? Pentru că pe mine mă interesează această relaţie extrem de interesantă între albastru, galben, roşu, culorile steagului nostru naţional. Ele sunt şi culorile primare. Din ele se formează toate celelalte.
- În afară de jocul culorilor, tu ai pictat tricolorul ţării. Eşti îndrăgostit de România?
- Categoric, eu cred cu mare convingere în ADN-ul României, cred că este o ţară care are un potenţial de excepţie. Din păcate, este foarte, foarte prost condusă. Dacă nu chiar de o sută de ani, de 70 de ani tot a fost foarte prost condusă.
- Ai un strămoş care a făcut şi el istoria României, la 1918. Patriotismul tău stă şi sub umbra lui?
- Unul dintre bunicii mei dinspre tată era din Sadu, o comună din Munţii Cibinului, în care s-au născut Inochentie Micu Klein şi Samuel Micu. Bunicul a fost preot ortodox. S-a născut în 1877 şi eu nu l-am cunoscut, pentru că a murit cu 20 de ani înainte să mă nasc. Se numea Dimitrie Bunea şi a fost unul dintre eroii Unirii. El a organizat garda naţională din Sadu, a plecat la Alba Iulia cu 300 de oameni şi a deschis şi o bancă. Asta, pentru că a înţeles clar că doar trei lucruri pot salva naţia noastră: şcoala, cultura şi finanţele. Drept care, regele Ferdinand l-a decorat în grad de cavaler. Apropo de bunicul, pot să-ţi povestesc următoarele: într-o noapte, la atelier, mi-am amintit de el. Era în 2016. Şi am pictat un tablou pe care l-am numit "Preotului Dimitrie Bunea", expus la ultima mea expoziţie mai importantă, de la Târgu Jiu. Dar marea mea mirare a fost când, de la numele lucrării mele, am primit o grămadă de informaţii noi despre bunicul meu. Uite că pictura, până la urmă, poate fi şi folositoare.
- Tricolorul tău nu este, aşadar, o simplă temă artistică...
(Expoziţia "Tricolor" va fi deschisă până în martie 2019. Grăbiţi-vă să o vedeţi.)
Biblioteca Naţională de Artă
Avalanşă strălucitoare de culori
- Marea expoziţie naţională de pictură venită de la Bistriţa-Năsăud -
Prin peştera lui Aladin
Oare ce face ca un oraş de provincie, nu prea mare, să devină o metropolă culturală de prim rang a României?, mă întrebam, pe când mă plimbam înfrigurat prin sala cea mare a Bibliotecii Naţionale a României şi nu mă mai săturam să privesc colecţia de artă contemporană de la Bistriţa. În ritm năvalnic şi alert, tablourile te înconjurau de pe pereţi ca nişte stalactite de imagini dintr-o peşteră a lui Aladin. De la marii maeştri de azi din toată România şi până la ucenicii lor - nimeni nu lipsea din această spectaculoasă panoramă a picturii româneşti contemporane. Între culori, sculpturile gigantice ale lui Mircea Roman, sporeau misterul expoziţiei. Este o colecţie care s-a constituit la Bistriţa. Poate şi pentru că acolo există un secret al locului. O frumuseţe mirifică, care atrage pictorii, dar şi poeţii şi muzicienii, care se întorc mereu, fascinaţi. Una dintre cele mai frumoase zone ale ţării, cu care începe nordul românesc. O zonă de elită geografică, care a făcut să se nască acolo pictori de elită, constituiţi într-o adevărată Şcoală de la Bistriţa. Şi alături de ei, scriitori bistriţeni, pe măsură. Despre secretul locului şi artei de la Bistriţa l-am întrebat şi pe pictorul bistriţean de anvergură naţională Marcel Lupşe. "La Bistriţa este o atmosferă extraordinară. Pictorii care s-au strâns în jurul galeriei de artă din Bistriţa, dar şi al centrului de cultură manageriat de Gavril Ţărmure, s-au legat aşa de puternic, încât, an de an, de 20 de ani, taberele de artă organizate la Bistriţa, la Colibiţa şi la Tihuţa au strâns artişti din toată ţara. Este o emulaţie ce face bine zonei. Şi-apoi legăturile care nu s-au rupt niciodată cu Bucureştiul şi cu marile centre culturale din ţară ţin vie activitatea la Bistriţa. Asta se întâmplă la noi: colaborările cu universităţile de artă, cu Conservatorul de Artă de la Cluj şi de la Bucureşti, cu filarmonicile şi editurile - toate sunt foarte frecvente la Bistriţa. Dar eu cred că secretul Bistriţei este omul care sfinţeşte locul. Dacă există un om dedicat cu totul complicatelor treburi ale artei, aşa cum o face Gavril Ţărmure, de ani şi ani, atunci lucrurile evoluează, Bistriţa şi oamenii ei se fac cunoscuţi. Căci azi nu mai există delimitarea strictă între centru şi provincie. Lucrurile se schimbă. Rezultatul se vede în această mare expoziţie, făcută după toţi aceşti 20 de ani, cu vârfuri ale artei româneşti".
GAVRIL ŢĂRMURE
"Să cucerim Capitala prin cultură!"
Am vrut să stau de vorbă şi cu Gavril Ţărmure, unul dintre oamenii care sfinţesc locul la Bistriţa, poate cel mai important. Aşa că l-am asaltat cu întrebări.
- Cum a început fenomenul de la Bistriţa şi cum a început dragostea dvs. pentru artă şi literatură, d-le Ţărmure? Cum aţi ajuns unul dintre marii mecena din România? Unul modest şi fără emfază...
- Vedeţi dvs., eu am avut ocazia să lucrez în administraţia culturală a judeţului Bistriţa-Năsăud, aproape imediat după Revoluţie şi până acum. În 1992, am găsit deja acolo o echipă de profesionişti de valoare, condusă de Mircea Oliv. Din ea mai făceau parte Vasile Tolan şi Marcel Lupşe. Şi cum pe muzică nu aveau un om (considerau ei), de nivelul lor, m-au cooptat. Căci eu sunt absolvent de Conservator. Sunt muzician. De artele vizuale m-am apropiat din studenţie, pentru că la Iaşi, unde am studiat artele, erau la un loc: Conservatorul de muzică şi arte plastice. Acolo m-am apropiat prima oară de plasticieni. De la Dan Perjovschi şi până la Florica Prevenda. Ne-am împrietenit din vorbă în vorbă. Şi după Conservator, am fost repartizat în învăţământ şi am avut prilejul să convieţuiesc cu un grup de oameni străluciţi, la Dej, un oraş mic. Aici l-am cunoscut pe marele poet Ion Mureşan sau pe pictorul Marcel Lupşe. Prin artă, am trăit mai uşor în acei ani gri. Atunci mă duceam la un cenaclu literar al tinerilor scriitori din Transilvania, care se numea "Saeculum". Era la Beclean, nu departe de Bistriţa, şi veneau oameni cu totul speciali. Atunci i-am cunoscut pe Ioan Groşan, pe Virgil Mazilescu sau pe Ion Bogdan Lefter. Dar răsfăţatul nostru era poetul Ion Mureşan. I-am citit "Cartea de iarnă", şi într-o după amiază i-am învăţat pe de rost toate poemele. Iar după Revoluţie, ajungând la Inspectoratul pentru cultură al judeţului Bistriţa-Năsăud, unde trebuia să mă ocup şi de muzică, şi de literatură, şi de arte vizuale, mi-am dorit ca toate evenimentele noastre să fie sub semnul superlativului. Aşa cum fusesem obişnuit în anii de dinainte de '90.
- Dvs. aţi organizat taberele de pictură de la Colibiţa?
- Cu Colibiţa, cu lacul ei magic de lângă Bistriţa, a început totul. Tocmai pentru că-i un spaţiu tulburător de frumos. Acolo am invitat, acum aproape 20 de ani, într-o toamnă târzie, 30 de artişti. După aceea, de prin anii 2003-2004, am organizat în fiece an câte o tabără de pictură la Tescani, în Moldova, dar şi cinci-şase serii la mare, la Eforie Nord. Aşa că avem lucrări! Iar ideea acestei colecţii am avut-o aproape de la început. Cu acelaşi gând şi vis: să înfiinţez un muzeu de artă contemporană la Bistriţa. Cu o colecţie ce s-a constituit din lucrări ale artiştilor din întreaga Românie şi din alte ţări. Peste 200 de autori şi 1500 de picturi.
- De sărbători v-aţi hotărât să vă aduceţi o parte din tezaur la Bucureşti. Aţi mai pregătit şi alte evenimente în Bucureşti?
- Sunt patru evenimente. Pe toate împreună le-am numit "Să cucerim Capitala prin cultură!". Numele acesta poate părea ostentativ, dar cum sărbătorim Centenarul României, noi trebuie să avem maturitatea să ne gândim dezvoltarea culturală din orice direcţie: şi de la centru, şi de la margine. Aşadar, la Bucureşti este mai întâi această expoziţie amplă, deschisă până în 20 ianuarie. Dar au fost şi alte evenimente, un concert la Ateneul Român, cu Noua Orchestră Transilvană, pe care am înfiinţat-o eu, la Bistriţa, în 1999, alături de care au cântat tineri solişti bistriţeni, nume care sunt de referinţă azi, în Europa. Aşa este tenorul Ştefan Pop, laureat al marelui premiu "Operalia" (n.n. iniţiat şi patronat de celebrul tenor spaniol Placido Domingo, la începutul anilor 1990, Concursul "Operalia" este una dintre cele mai importante competiţii a vocilor de operă) şi alţii ca el, care au obţinut, toţi, performanţe splendide în Europa şi în lume. Într-un alt eveniment, cultura ţărănească a venit la Bucureşti printr-o expoziţie de zadii. (Zadie se spune pe la noi la catrinţă.) Şi avem o colecţie imensă de zadii, cam 2500. Cu această ocazie, s-a ţinut şi un concert de colinde, cu grupuri ţărăneşti din Şieuţ, Poiana Ilvei, Sângeorz Băi şi de pe Valea Ţibleşului.
Colindul lui Ion Mureşan
- Sunteţi greu de prins într-o singură ecuaţie culturală, d-le Ţărmure. În afară de Festivalul de poezie de acolo, patronaţi şi o celebră editură, Charmides, de ale cărei destine se ocupă doi scriitori bistriţeni, Dan Coman şi Marin Mălaicu-Hondrari, binecunoscuţi "Formulei AS".
- Sunt fericit că editura "Charmides" este azi, poate, printre cele mai bune edituri de poezie din România. Pentru mine, reperul de mare poet contemporan este Ion Mureşan. Cu o bucurie sfioasă, i-am editat cartea "Alcool" şi i le-am reeditat pe toate celelalte ale sale.
Ca printr-o minune, de parcă ne-ar fi auzit, a intrat în sala cea mare a expoziţiei, printre culori, şi poetul Ion Mureşan. S-a uitat un pic în jur şi a zis: "Expoziţia aceasta se desfăşoară sub semnul binelui. E plin de îngeri pe aici. Aşa că am să vă spun un colind compus de mine:
Lumea se leagănă-n leagănul cerului,/ în faşă ne leagă năpraznicul gerului./ Gândul cel rău, vaier şi plângeri/ nu-ncap în aer de-atâţia îngeri./ În iesle ne-am pus/ culcuş toate cărţile,/ căci steaua de sus/ rescrie hărţile./ Scrisă ni-i viaţa,/ Pruncu-i promis,/ se-ntinde gheaţa/ pe masa de scris./ Gândul cel rău, vaier şi plângeri/ nu-ncap în aer de-atâţia îngeri.
Priviţi! Aici, sunt atâţia îngeri pe simeze, încât niciun gând rău nu încape, nici un vaier. Să ne bucurăm. Sărbători fericite!" - a încheiat poetul. Asta vă urez şi eu dvs., stimaţi cititori. Zile luminate, înconjuraţi de pace şi îngeri!