Sărbătoarea culorilor

Valentin Iacob
- Sfârșit de an prin expozițiile Capitalei -

Pictura românească este tot mai spec­taculoasă, mai aproape de marele public. Pictorii noștri sunt puși din ce în ce mai bine în valoare, în expoziții și muzee noi, tot mai multe și mai valoroase. Zi­lele acestea, Bistrița, un oraș nu prea mare din nordul țării, dar cu o forță de ira­diere culturală uriașă, a sosit în Capitală, la Bi­blioteca Națională de Artă, cu o expozițe de 1000 de tablouri. Este o magmă colo­sală și foarte fru­moasă de forme și de culori, și cu care provincia vrea să cu­cerească Bucu­reștiul. Dar nici Ca­pitala nu se lasă! Întregind această Săr­bătoare a culorilor, Muzeul de Artă Recentă din București își ara­tă și el puterea și farmecul.

Muzeul de Artă Recentă
La colindat cu tricolorul
"Tricolorul redevine unul dintre noi"


Pe 13 decembrie 2018, la presti­gio­sul Muzeu de Artă Recentă din Bucu­­rești de pe bulevardul Pri­măverii nr. 15, s-a deschis o amplă și surprin­zătoare expoziție de pictură. Numită, inspirat, "Tri­color", ea încheie cu măreția fină a artei anul Cen­te­narului. Este o poveste a steagului nostru și a cu­lorilor lui, scrisă prin timp și prin istorie. Nu­me mari, de ieri și de azi, ale picturii noastre vă aș­teaptă cu tablourile lor, pornite la colindat cu tri­colorul: Gh. Tattarescu, Carol Popp de Szathmary, Victor Brauner, Horia Bernea, Florin Mitroi, Paul Neagu, Christian Pa­raschiv sau Marcel Bunea. În sălile ultramoderne și elegante ale acestui muzeu de nivel european, ex­poziția "Tricolorului" te emoțio­nează și artistic, și sufletește, prin măiestria punerii ei în scenă și prin talentul artiștilor. Roșul, galbenul și albastrul plutesc peste tot, stârnind nostalgii patriotice. A fost odată ca niciodată... La loc de frunte se află istoria. Mai întâi, vezi "Drapelul de luptă al unei legiuni a lui Avram Iancu" și "Steagul So­cietății Ola­ri­lor din Hațeg, de la 1868". Du­pă care, imaginile se "în­cing". In­trăm în vremea noas­tră. "Soldatul român din Pri­mul Război Mon­dial" al tânărului Tara von Neu­dorf are o putere apar­te de su­ges­tie și evocare. La fel este și "Ste­ma României", a Anei Bănică, făcută curajos cu un macramé în­corporat. După cum tricolorul cel mare al lui Marcel Bunea conso­nează prin esențe cu celebrii "Pra­puri" ai lui Horia Bernea (stea­guri liturgice). Iar nu de­par­te, o "Compoziție" a regre­tatului Florin Mitroi, de dinainte de 1989, pare să ne înfățișeze o fe­meie cu chip chinuit. În fapt, ea e chiar România umilită și cruci­ficată, înfățișată între două stea­guri tri­colore, înfipte în zăpada mur­dară. Stranie premoniție a ar­tistului? Ce altceva poate fi? Ori­cum, veți rămâne uimiți de câte lucruri tulburătoare se pot înjgheba pe o pânză, din trei culori dragi nouă. Criticul de artă Erwin Kessler, curatorul acestei curajoase și strălucitoare expoziții, a spus povestea facerii ei: "Tricolor în­seamnă pa­radă și defilare, onor cu mâ­na la chipiu, înseamnă pro­pagandă, dar și crez asu­mat, înseam­nă inde­pen­dență, geopolitici și granițe, revoluție și uni­formă, dar și o asociere de culori primare, extrem de funcțională. După niște coduri care trec de criteriile estetice. Toate acestea fac ca Tricolorul să se travestească într-un «eu» nelă­murit. Or, ex­poziția noastră tocmai asta își propune: să carto­grafieze și să indexeze, incomplet dar coerent, cât mai multe ipostaze ale Tricolorului în artă; de la final de secol 19 și până în prezent. Este o inves­ti­gație ludică, dar și serioasă. Recuperând «în vite­ză» și în forță tricolorul, încă din timpurile fondării României, expoziția mizează pe faptul că în artă, Tricolorul se eliberează de propriile lui convenții și redevine el însuși: roșu, galben și albastru. La Mu­zeul de Artă Recentă, tricolorul nu e «arborat», ci abordat și prezentat. Pe scurt, tricolorul redevine unul dintre noi".

Marcel Bunea
"Eu cred cu mare convingere în ADN-ul României"


Expoziția de la Muzeul de Artă Recentă se des­chide, ca printr-o arcadă, cu tricolorul monumental al lui Marcel Bunea. Un pictor de elită al României, care a imaginat un tri­co­lor metafizic și as­cetic, în­chis în esența pură a culorilor sale.

- Cum ți-a venit ideea asta? - l-am în­tre­bat pe artist, ime­diat după vernisaj.

- Lucrarea este des­­tul de mare, for­ma­tă din trei pa­nouri, și se numește "Vertical. Ro". Am început-o în 2014 și am lucrat la ea doi ani. A fost expusă la Muzeul Cotroceni și la Teatrul Na­țio­nal. De ce am făcut-o? Pentru că pe mine mă interesează această relație extrem de interesantă între albastru, galben, roșu, culorile steagului nostru națio­nal. Ele sunt și culorile primare. Din ele se formează toate ce­lelalte.

- În afară de jocul culorilor, tu ai pictat trico­lorul țării. Ești îndrăgostit de România?

- Categoric, eu cred cu mare convingere în ADN-ul României, cred că este o țară care are un po­­tențial de excepție. Din păcate, este foarte, foarte prost condusă. Dacă nu chiar de o su­tă de ani, de 70 de ani tot a fost foarte prost condusă.

- Ai un strămoș care a făcut și el is­toria Ro­mâniei, la 1918. Pa­trio­tismul tău stă și sub umbra lui?

- Unul dintre bunicii mei dinspre ta­tă era din Sadu, o comună din Munții Ci­binului, în care s-au născut Ino­chentie Micu Klein și Samuel Micu. Bunicul a fost preot ortodox. S-a născut în 1877 și eu nu l-am cu­noscut, pentru că a murit cu 20 de ani înainte să mă nasc. Se numea Di­mi­trie Bunea și a fost unul dintre eroii Unirii. El a organizat garda națională din Sadu, a plecat la Alba Iulia cu 300 de oameni și a deschis și o ban­că. Asta, pentru că a înțeles clar că doar trei lucruri pot salva nația noas­tră: școala, cultura și finanțele. Drept care, regele Ferdinand l-a decorat în grad de ca­va­ler. Apropo de bunicul, pot să-ți povestesc urmă­toa­rele: într-o noapte, la ate­lier, mi-am amintit de el. Era în 2016. Și am pic­tat un tablou pe care l-am numit "Preotului Dimi­trie Bunea", ex­pus la ultima mea expoziție mai importantă, de la Târgu Jiu. Dar marea mea mirare a fost când, de la numele lucrării mele, am primit o grămadă de informații noi despre bunicul meu. Uite că pictura, până la urmă, poate fi și folositoare.

- Tricolorul tău nu este, așadar, o simplă temă artistică...

- Nu e o întâmplare că albastrul, galbenul și ro­șul apar în pictura mea. Eu tot ce fac, fac cu suflet și cred cu mare convingere. Căci lenea de a gândi este totuna cu lenea de a simți. Și eu mă adresez în pri­mul rând minții. Nu mă interesează nimic în afa­ră de esența picturii. Pentru mine, ea e importantă.
(Expoziția "Tricolor" va fi deschisă până în martie 2019. Grăbiți-vă să o vedeți.)

Biblioteca Națională de Artă
Avalanșă strălucitoare de culori
- Marea expoziție națională de pictură venită de la Bistrița-Năsăud -


Prin peștera lui Aladin

Oare ce face ca un oraș de provincie, nu prea mare, să devină o metropolă culturală de prim rang a României?, mă întrebam, pe când mă plimbam înfrigurat prin sala cea mare a Bibliotecii Naționale a României și nu mă mai săturam să privesc colecția de artă contemporană de la Bistrița. În ritm năvalnic și alert, tablourile te înconjurau de pe pereți ca niște stalactite de imagini dintr-o peșteră a lui Aladin. De la marii maeștri de azi din toată România și până la uce­nicii lor - nimeni nu lipsea din această spec­ta­culoasă panoramă a picturii românești contem­po­rane. Între culori, sculpturile gigantice ale lui Mir­cea Roman, sporeau misterul expoziției. Este o co­lecție care s-a constituit la Bistrița. Poate și pentru că acolo există un secret al locului. O frumusețe mi­rifică, care atrage pictorii, dar și poeții și muzicienii, care se întorc mereu, fascinați. Una dintre cele mai frumoase zone ale țării, cu care începe nordul ro­mânesc. O zonă de elită geografică, care a făcut să se nască acolo pictori de eli­tă, cons­tituiți într-o adevă­rată Școa­lă de la Bistrița. Și alături de ei, scriitori bistri­țeni, pe mă­sură. Despre se­cretul locului și artei de la Bis­trița l-am întrebat și pe pictorul bistrițean de an­ver­gură națională Marcel Lup­șe. "La Bistrița este o at­mos­fe­ră extraor­dinară. Pictorii ca­re s-au strâns în jurul ga­leriei de artă din Bistrița, dar și al centrului de cultură ma­na­ge­riat de Gavril Țăr­mu­re, s-au legat așa de pu­ternic, încât, an de an, de 20 de ani, taberele de artă orga­nizate la Bistrița, la Colibița și la Tihuța au strâns artiști din toată țara. Este o emulație ce face bine zonei. Și-apoi legăturile care nu s-au rupt niciodată cu Bucureștiul și cu marile cen­tre culturale din țară țin vie activitatea la Bis­trița. Asta se întâmplă la noi: co­laborările cu uni­versitățile de artă, cu Conser­vatorul de Ar­tă de la Cluj și de la Bucu­rești, cu fi­lar­­monicile și editu­rile - toate sunt foarte frec­vente la Bis­tri­ța. Dar eu cred că secretul Bis­triței este omul care sfințește lo­cul. Dacă exis­tă un om de­dicat cu totul com­plicatelor tre­buri ale artei, așa cum o face Gavril Țărmu­re, de ani și ani, atunci lucru­ri­le evo­luea­ză, Bistrița și oa­menii ei se fac cu­noscuți. Căci azi nu mai există delimitarea strictă între cen­tru și provincie. Lucru­rile se schim­bă. Rezul­ta­tul se vede în aceas­tă mare expo­ziție, fă­cu­tă după toți acești 20 de ani, cu vâr­furi ale artei românești".

GAVRIL ȚĂRMURE
"Să cucerim Capitala prin cultură!"


Am vrut să stau de vorbă și cu Gavril Țărmure, unul dintre oa­me­nii care sfințesc locul la Bistri­ța, poa­te cel mai important. Așa că l-am asaltat cu întrebări.

- Cum a început fenomenul de la Bistrița și cum a început dra­gostea dvs. pentru artă și litera­tură, d-le Țăr­mure? Cum ați ajuns unul din­tre marii me­cena din România? Unul modest și fără emfază...

- Vedeți dvs., eu am avut ocazia să lucrez în administrația culturală a județului Bistrița-Năsăud, aproape imediat după Re­voluție și până acum. În 1992, am găsit deja acolo o echipă de profesioniști de valoare, condusă de Mir­cea Oliv. Din ea mai făceau parte Vasile To­lan și Marcel Lupșe. Și cum pe muzică nu aveau un om (con­si­derau ei), de nivelul lor, m-au co­op­tat. Căci eu sunt absol­vent de Conservator. Sunt mu­zi­cian. De artele vi­zuale m-am apropiat din studenție, pentru că la Iași, unde am studiat artele, erau la un loc: Conser­va­torul de muzică și arte plastice. Aco­lo m-am apro­­piat prima oară de plasticieni. De la Dan Per­jovschi și până la Florica Prevenda. Ne-am îm­pri­etenit din vorbă în vor­bă. Și după Conservator, am fost re­partizat în învăță­mânt și am avut prilejul să con­vie­țuiesc cu un grup de oameni străluciți, la Dej, un oraș mic. Aici l-am cu­noscut pe marele poet Ion Mureșan sau pe pictorul Marcel Lupșe. Prin artă, am trăit mai ușor în acei ani gri. Atunci mă duceam la un cenaclu literar al tinerilor scriitori din Transil­vania, care se numea "Saeculum". Era la Beclean, nu departe de Bistrița, și veneau oameni cu totul spe­ciali. Atunci i-am cu­noscut pe Ioan Groșan, pe Virgil Mazilescu sau pe Ion Bogdan Lefter. Dar răsfățatul nostru era poetul Ion Mureșan. I-am citit "Cartea de iarnă", și în­tr-o după amiază i-am în­vățat pe de rost toate poe­mele. Iar după Revoluție, ajungând la Inspec­toratul pentru cultură al județului Bistrița-Năsăud, unde trebuia să mă ocup și de muzică, și de lite­ratură, și de arte vizuale, mi-am dorit ca toate eve­nimentele noas­tre să fie sub semnul super­la­tivului. Așa cum fu­se­sem obișnuit în anii de di­nainte de '90.

- Dvs. ați organizat ta­berele de pictură de la Coli­bița?

- Cu Colibița, cu lacul ei magic de lângă Bis­trița, a început totul. Tocmai pentru că-i un spațiu tulburător de frumos. Acolo am invitat, acum aproape 20 de ani, într-o toamnă târzie, 30 de artiști. După aceea, de prin anii 2003-2004, am orga­ni­zat în fiece an câte o tabără de pictură la Tescani, în Mol­­dova, dar și cinci-șase serii la mare, la Eforie Nord. Așa că avem lucrări! Iar ideea a­ces­tei colecții am avut-o aproape de la în­ceput. Cu același gând și vis: să în­fiin­țez un muzeu de artă contemporană la Bistrița. Cu o colecție ce s-a cons­tituit din lucrări ale artiștilor din întreaga Românie și din alte țări. Peste 200 de autori și 1500 de pic­turi.

- De sărbători v-ați hotărât să vă aduceți o parte din tezaur la București. Ați mai pregătit și alte evenimente în București?

- Sunt patru evenimente. Pe toate împreună le-am numit "Să cucerim Capitala prin cultură!". Numele acesta poate părea ostentativ, dar cum săr­bătorim Centenarul României, noi trebuie să avem maturitatea să ne gândim dezvoltarea culturală din orice direcție: și de la centru, și de la margine. Așa­dar, la București este mai întâi această expoziție amplă, deschisă până în 20 ianuarie. Dar au fost și alte evenimente, un concert la Ateneul Român, cu Noua Orchestră Transilvană, pe care am înființat-o eu, la Bistrița, în 1999, alături de care au cântat ti­neri soliști bistrițeni, nume care sunt de referință azi, în Europa. Așa este tenorul Ștefan Pop, laureat al marelui premiu "Operalia" (n.n. inițiat și patro­nat de celebrul tenor spa­niol Placido Domingo, la în­ceputul anilor 1990, Concursul "Operalia" es­te una dintre cele mai im­por­tan­te competiții a vo­ci­lor de operă) și alții ca el, care au obținut, toți, per­for­­man­țe splendide în Europa și în lume. Într-un alt eve­niment, cultura țără­neas­că a venit la București printr-o expoziție de zadii. (Za­die se spune pe la noi la ca­­trință.) Și avem o co­lec­ție imensă de zadii, cam 2500. Cu această ocazie, s-a ținut și un concert de colinde, cu grupuri ță­ră­nești din Șieuț, Poiana Ilvei, Sângeorz Băi și de pe Valea Țibleșului.

Colindul lui Ion Mureșan

- Sunteți greu de prins într-o singură ecuație culturală, d-le Țărmure. În afară de Festivalul de poezie de acolo, patronați și o celebră editură, Char­mides, de ale cărei destine se ocupă doi scri­itori bistrițeni, Dan Coman și Marin Mălaicu-Hon­drari, binecunoscuți "Formulei AS".

- Sunt fericit că editura "Charmides" este azi, poate, printre cele mai bune edituri de poezie din România. Pentru mine, reperul de mare poet con­temporan este Ion Mureșan. Cu o bucurie sfioasă, i-am editat cartea "Alcool" și i le-am reeditat pe toate celelalte ale sale.
Ca printr-o minune, de parcă ne-ar fi auzit, a in­trat în sala cea mare a expoziției, printre culori, și poetul Ion Mureșan. S-a uitat un pic în jur și a zis: "Ex­poziția aceasta se desfășoară sub semnul bine­lui. E plin de îngeri pe aici. Așa că am să vă spun un colind compus de mine:
Lumea se leagănă-n leagănul cerului,/ în fașă ne leagă năpraznicul gerului./ Gândul cel rău, va­ier și plângeri/ nu-ncap în aer de-atâția îngeri./ În iesle ne-am pus/ culcuș toate cărțile,/ căci steaua de sus/ rescrie hărțile./ Scrisă ni-i viața,/ Pruncu-i promis,/ se-ntinde gheața/ pe masa de scris./ Gân­dul cel rău, vaier și plângeri/ nu-ncap în aer de-atâția îngeri.
Priviți! Aici, sunt atâția îngeri pe simeze, încât ni­ciun gând rău nu încape, nici un va­ier. Să ne bucu­răm. Sărbători fe­ri­cite!" - a în­che­iat poetul. Asta vă urez și eu dvs., stimați cititori. Zile lu­minate, în­conjurați de pace și îngeri!