În loc să fie o sărbătoare a unităţii şi o expunere a energiilor creatoare ale ţării, Centenarul s-a vădit a fi, mai degrabă, un moment de cumpănă, o nostalgică rememorare a eroilor care i-au făcut posibilă existenţa, figuri cu adevărat mari în raport cu politicienii care o conduc astăzi. Cum s-a ajuns la această situaţie? În 1918, la sfârşitul cumplitului carnagiu care a fost Primul Război Mondial, România a avut "norocul" să scape din strânsoarea imperiilor ce o înconjurau, a avut şi voinţa de a-şi reuni fiii din provinciile dominate până atunci de puteri străine sub o singură coroană naţională. Sacrificiile şi dificultăţile au fost uriaşe, dar România interbelică, democratică şi liberă, o pornise pe calea cea bună, a aşezării statalităţii naţionale unitare şi a afirmării unei identităţi culturale proprii. "Norocul" din 1918 nu a durat însă prea mult, contextul european post-Versailles, plin de frustrările şi aspiraţiile revanşarde ale învinşilor, dar şi de vocaţia imperialistă a comunismului "internaţionalist" instalat în Rusia sovietică, punându-i României la îndoială unitatea teritorială şi chiar existenţa statală. În preajma celui de-al doilea Război Mondial, România a fost sfârtecată de pretenţiile superputerilor momentului, după ce extremismele politice au fragilizat-o interior. Ocupaţia sovietică, consecventă înfrângerii din război, a instaurat comunismul, un regim total străin spiritului poporului român şi aspiraţiilor culturale ale naţiunii de curând constituite. Eroii-fondatori au fost închişi şi martirizaţi, elitele culturale au fost lichidate, iar cetăţeanul de rând a fost transformat în cetăţean-asistat, incapabil să gândească pe cont propriu sau să aibă iniţiativă. Cele patru decenii de comunism au reprezentat o stază a naţiei, "marile realizări" (care, probabil, s-ar fi produs oricum, mai armonios şi mai firesc, într-o naţiune liberă) presupunând costuri umane şi materiale uriaşe. Momentul 1989 a reprezentat, din această perspectivă, închiderea unei paranteze de "băltire", în evoluţia naţiunii românilor şi renaşterea speranţei că "proiectul" din 1918 va fi reluat.
România post-comunistă avea sarcina istorică a reluării, aproape de la 0, a procesului de sudare culturală şi economică a naţiunii, de reintegrare a provinciilor pierdute după al doilea Război Mondial (Basarabia şi Bucovina) şi de democratizare a societăţii îngheţate ierarhic de aşa-zisul egalitarism comunist. Prăbuşirea URSS-ului şi bunăvoinţa Occidentului (vinovat de cedarea, la Yalta, a estului Europei sub dominaţia "imperiului roşu") făceau posibilă atingerea acestor obiective, oricât de dificil şi costisitor ar fi fost demersul. În 1990, entuziasmul românilor basarabeni din artificiala Republică Moldova, dar şi defensiva Rusiei postsovietice au făcut să apară un moment propice pentru reîncorporarea în ţara-mamă a teritoriului dintre Prut şi Nistru, răpit de două ori (1812, 1940) de "marele prieten" de la Răsărit. Ar fi trebuit, pentru asta, ca noii guvernanţi de la Bucureşti să se ridice la înălţimea înaintaşilor lor din 1918, să aibă curajul şi spiritul de sacrificiu al acestora. "Norocul" care a favorizat România Mare a fost însă pierdut. "Moştenitorii comunismului" erau, în 1990, mai preocupaţi de asigurarea puterii de curând dobândite şi de realizarea unei "tranziţii" favorabile propriei lor bunăstări. Neaplicarea "punctului 8" al Proclamaţiei de la Timişoara a societăţii civile şi lipsa oricărui alt tip de lustraţie au făcut ca structurile funcţionale ale administraţiei statului să fie confiscate de foştii reprezentanţi (din partid şi poliţia politică) ai "ciumei roşii", care numai la binele ţării nu s-au gândit. România a fost împărţită într-o serie de "feude", pe care "baronii" noii puteri şi le-au dorit cât mai izolate între ele, pentru a le stăpâni mai bine. Primirea României în NATO şi UE, organizaţii ce garantează graniţele, chiar ciuntite, cum au ieşit de ultimul Război Mondial, ale ţării, s-a datorat mai puţin democraţiei româneşti, vrută de conducătorii "socialişti" de după Ceauşescu drept una "originală", şi mai mult poziţiei geostrategice a ţării şi potenţialului ei uman, cel mai mare din estul european, după cel al Poloniei. Dacă Rusia nu ar fi fost, în acel moment, în criză, probabil că "succesorii" nu ar fi consimţit la această "integrare". Pentru politicienii proveniţi din fostul PCR, ideal ar fi fost ca România să fie absolut independentă, ca nimeni să nu se amestece în "treburile ei interne", adică - altfel spus - în treburile lor.
Admiterea în NATO şi UE a presupus alinierea la regulile şi normele acestora şi adaptarea structurilor statului român la principiul echilibrului între puteri, specific democraţiilor consolidate. Pentru casta politică de la Bucureşti, independenţa Justiţiei era însă primejdioasă pentru că, aplicată corect, aceasta ar fi amendat marile afaceri care au distrus economia ţării şi "corupţia înaltă" care le-a făcut posibile. Ura politicienilor români împotriva Parchetului General, a DNA, DIICOT, ANI şi a celorlalte organizaţii ale "puterii judecătoreşti" provine din acest atribut pe care, sub comunişti, Justiţia nu-l mai avea. Corupţia înalţilor demnitari şi, în consecinţă, a subordonaţilor lor, a exclus dezvoltarea unei infrastructuri capabile să reunifice economic şi cultural ţara, să şteargă diferenţele economice între "provinciile istorice" şi să favorizeze sisteme de sănătate şi învăţământ performante. Atâta timp cât România nu are un cadastru naţional (care să clarifice regimul proprietăţii) şi o reţea de autostrăzi şi căi ferate (care să permită circulaţia rapidă a mărfurilor şi ideilor pe tot teritoriul), evoluţia ei spre fixarea idealului identitar din 1918 este primejduită. Vrând să supună Justiţia pentru asigurarea propriei lor impunităţi (şi păstrarea "roadelor" câştigate prin corupţie), liderii penali ai partidelor aflate la guvernare au ales să ignore legislaţia europeană şi principiile democratice ale UE, purtând - chiar şi în anul Centenarului - o luptă acerbă cu statul de drept. În locul unor monumente care să celebreze evenimentele de acum o sută de ani, ei vor să ofere "cadou" poporului român, prin forţarea echilibrului instituţional al statului, o "lege a amnistiei şi graţierii" care, albindu-i, le dă posibilitatea să o ia de la capăt... Trist dar adevărat: motivul aniversării celor o sută de ani de la Marea Unire a fost grav alterat.