Atât opţiunea pentru avioane uzate, cât şi suma afacerii au generat controverse la momentul respectiv. Dar contextul internaţional delicat şi obligaţiile pe care ni le-am asumat ca membri ai alianţei NATO au fost contraargumente suficient de solide ca să aplaneze discuţiile. Tocmai aceste avioane urmau să fie, de Ziua Naţională şi de celebrarea Centenarului Marii Uniri, vedetele paradei militare organizate la Bucureşti. Când colo, ce să vezi? Anunţate cu tam-tam, avioane de vânătoare F-16 nici măcar nu au mai decolat de pe pista de la Borcea. Motivul: condiţiile meteo. Dacă până acum ne "surprindeau" anotimpurile, acum ne "surprinde" şi Centenarul! De nins, nu mai ninsese de o săptămână, deci era timp berechet să fie curăţată pista şi să se întocmească din timp toate protocoalele necesare pentru siguranţa aparatelor şi a zborurilor. Cu toate astea, pista prezenta riscuri la ora decolării, iar aparatele de 600 de milioane de euro au rămas la sol. În condiţiile astea, nu ne rămâne decât să ne rugăm ca, dacă - Doamne, fereşte! - ne atacă vreodată cineva, să o facă vara, pe vreme bună, şi, eventual, să ne şi avertizeze cu câteva luni înainte...
Se tot vorbeşte, de mai bine de un an, despre slaba pregătire a Cabinetului Dăncilă şi despre gafele pe care le face pe bandă rulantă. Au fost mai întâi mici stângăcii de protocol, dar foarte repede s-a ajuns la gafe cu serioase implicaţii, în zone în care chiar nu e de glumă, cum e cazul Armatei. Dar într-o ţară în care nici un ministru nu şi-a dat demisia după vreo prostie, în care corupţii îşi dau singuri indulgenţe, iar criminalii sunt lăsaţi liberi pe străzi, cine să se mai streseze când greşeşte? Cu toată simbolistica ei legată de Ziua Naţională şi de Centenar, povestea cu avioanele F-16 este doar un exemplu din zecile care ni se dezvăluie sub ochi, săptămână de săptămână, ale incapacităţii guvernanţilor de a avea grijă de ţara asta. Marea dizidentă a partidului aflat la putere, primăriţa Gabriela Firea, nu e nici ea mai brează. A aruncat 100 de milioane de euro pe nişte autobuze turceşti în care şoferii nu încap în scaune şi care s-au stricat din chiar primele zile de rulare!
Dacă n-am avea bani, ne-am mulţumi, poate, cu ce amar avem. Dar să rămânem cu avioanele la sol şi cu autobuzele nou-nouţe în drum, când am dat sute şi sute de milioane de euro, asta e strigător la cer. Iar sutele astea de milioane de euro sunt doar ceea ce ni se spune că s-a cheltuit. Pe lângă banii ăştia, sunt cei despre care nici măcar nu ştim pe ce se duc...