Centenarul, la un moment de cumpănă

Toma Roman
La o sută de ani de la nașterea sa, România modernă se prezintă ca un stat fragil, asaltat de dușmani interni și externi, fracturat cultural în "provincialisme" și ideologii opuse, polarizat social profund și depopulat în urma emi­grării masive a celor mai profesioniste și harnice resurse uma­­ne ale ei.

În loc să fie o sărbătoare a unității și o ex­pu­nere a ener­giilor creatoare ale țării, Centenarul s-a vă­dit a fi, mai degrabă, un moment de cumpănă, o nostal­gi­că reme­mo­rare a eroilor care i-au făcut posibilă exis­tența, figuri cu adevărat mari în raport cu politicienii care o conduc astăzi. Cum s-a ajuns la această situație? În 1918, la sfârșitul cum­plitului carnagiu care a fost Primul Război Mondial, Ro­mâ­nia a avut "no­rocul" să scape din strân­soa­rea imperiilor ce o în­con­jurau, a avut și voința de a-și reuni fiii din provinciile dominate până atunci de puteri străine sub o singură coroană națională. Sacrificiile și dificultățile au fost uriașe, dar România interbelică, de­mocratică și liberă, o pornise pe ca­lea cea bună, a așezării statalității naționale unitare și a afir­mă­rii unei identități culturale proprii. "Norocul" din 1918 nu a durat însă prea mult, contextul european post-Ver­sailles, plin de frus­trările și aspirațiile revanșarde ale în­vin­șilor, dar și de vocația imperialistă a comunismului "interna­țio­nalist" instalat în Rusia sovietică, punându-i României la în­do­ială unitatea teritorială și chiar existența statală. În preaj­ma celui de-al doilea Război Mondial, România a fost sfâr­tecată de pretențiile superputerilor momentului, după ce extremismele politice au fragilizat-o interior. Ocupația so­vie­tică, consec­ven­tă înfrângerii din război, a instaurat co­munismul, un re­gim total străin spiritului poporului ro­mân și aspirațiilor culturale ale națiunii de curând consti­tuite. Eroii-fondatori au fost închiși și martirizați, elitele culturale au fost lichidate, iar cetățeanul de rând a fost transformat în cetățean-asistat, incapabil să gândească pe cont propriu sau să aibă inițiativă. Cele patru decenii de co­munism au repre­zentat o stază a nației, "marile reali­zări" (care, probabil, s-ar fi produs ori­cum, mai armonios și mai firesc, într-o națiu­ne liberă) pre­su­punând costuri umane și materiale uriașe. Mo­mentul 1989 a reprezentat, din această perspectivă, închi­de­rea unei pa­ranteze de "băl­tire", în evoluția națiunii ro­mâ­nilor și re­nașterea spe­ranței că "proiectul" din 1918 va fi reluat.
România post-comunistă avea sarcina istorică a re­luă­rii, aproape de la 0, a procesului de sudare culturală și eco­nomică a națiunii, de reintegrare a provinciilor pier­dute după al doilea Război Mondial (Basarabia și Bu­co­vina) și de de­mocratizare a societății înghețate ierarhic de așa-zisul egalitarism comunist. Prăbușirea URSS-ului și bunăvoința Occidentului (vinovat de cedarea, la Yalta, a estului Europei sub dominația "imperiului roșu") fă­ceau posibilă atingerea acestor obiective, oricât de dificil și costisitor ar fi fost demersul. În 1990, entuziasmul ro­mâ­nilor basarabeni din artificiala Republică Moldova, dar și defensiva Rusiei post­sovietice au făcut să apară un moment propice pentru reîncorporarea în țara-mamă a teritoriului dintre Prut și Nistru, răpit de două ori (1812, 1940) de "marele prieten" de la Răsărit. Ar fi trebuit, pen­tru asta, ca noii guvernanți de la București să se ridice la înălțimea înaintașilor lor din 1918, să aibă curajul și spi­ritul de sacrificiu al acestora. "Norocul" care a favo­ri­zat Ro­mânia Mare a fost însă pierdut. "Moștenitorii co­munismului" erau, în 1990, mai preocupați de asigurarea puterii de curând dobândite și de realizarea unei "tran­ziții" favorabile propriei lor bunăstări. Neaplicarea "punc­tului 8" al Proclamației de la Timișoara a societății civile și lipsa oricărui alt tip de lustrație au făcut ca struc­tu­rile funcționale ale administrației statului să fie con­fiscate de foștii reprezentanți (din partid și poliția poli­tică) ai "ciumei roșii", care numai la binele țării nu s-au gândit. România a fost împărțită într-o serie de "feude", pe care "baronii" noii puteri și le-au dorit cât mai izolate între ele, pentru a le stăpâni mai bine. Primirea României în NATO și UE, organizații ce garantează granițele, chiar ciuntite, cum au ieșit de ultimul Război Mondial, ale țării, s-a datorat mai puțin democrației românești, vrută de conducătorii "socia­liști" de după Ceaușescu drept una "originală", și mai mult poziției geostrategice a țării și po­tențialului ei uman, cel mai mare din estul european, după cel al Poloniei. Dacă Rusia nu ar fi fost, în acel mo­ment, în criză, probabil că "succe­sorii" nu ar fi consimțit la această "integrare". Pentru politi­cienii proveniți din fostul PCR, ideal ar fi fost ca România să fie absolut independentă, ca nimeni să nu se amestece în "treburile ei interne", adică - altfel spus - în treburile lor.
Admiterea în NATO și UE a presupus alinierea la re­gu­lile și normele acestora și adaptarea structurilor statului român la principiul echilibrului între puteri, specific de­mo­crațiilor consolidate. Pentru casta politică de la Bucu­rești, independența Justiției era însă primejdioasă pentru că, aplicată corect, aceasta ar fi amendat marile afaceri care au distrus economia țării și "corupția înaltă" care le-a făcut posibile. Ura politicienilor români împotriva Par­chetului General, a DNA, DIICOT, ANI și a celorlalte orga­nizații ale "puterii judecătorești" provine din acest atri­but pe care, sub comuniști, Justiția nu-l mai avea. Co­rupția înalților demnitari și, în consecință, a subordo­na­ților lor, a exclus dezvoltarea unei infrastructuri capabile să reunifice economic și cultural țara, să șteargă diferen­țele economice între "provinciile istorice" și să favori­ze­ze sisteme de sănătate și învățământ performante. Atâta timp cât România nu are un cadastru național (care să cla­rifice regimul proprietății) și o rețea de autostrăzi și căi ferate (care să permită circulația rapidă a mărfurilor și ideilor pe tot teritoriul), evoluția ei spre fixarea idea­lului identitar din 1918 este primejduită. Vrând să su­pună Justiția pentru asigurarea propriei lor impunități (și păstrarea "roadelor" câștigate prin corupție), liderii penali ai partidelor aflate la guvernare au ales să ignore legislația europeană și principiile democratice ale UE, purtând - chiar și în anul Centenarului - o luptă acerbă cu statul de drept. În locul unor monumente care să celebreze evenimentele de acum o sută de ani, ei vor să ofere "cadou" poporului român, prin forțarea echilibrului instituțional al statului, o "lege a amnistiei și grațierii" care, albindu-i, le dă posibilitatea să o ia de la capăt... Trist dar adevărat: motivul aniversării celor o sută de ani de la Marea Unire a fost grav alterat.