- În centrul Budapestei se află Curţile Gojdu, un ansamblu de clădiri ridicate de Fundaţia Emanuil Gojdu, un mare patriot român, care şi-a lăsat toată averea românilor ortodocşi din Ardeal. În inima acestor curţi, care au fost confiscate ilegal de statul maghiar, se află o mică mânăstire de maici - "Aşezământul monahal Sfântul Ioan Botezătorul", păstorit de părintele protosinghel David Pop. Slujbele mânăstirii se fac în biserica parohiei, aflată şi ea în incinta Curţilor Gojdu, aşa că la ele sunt nelipsiţi compatrioţii noştri care trăiesc în capitala Ungariei -
"Nimic nu se întâmplă fără purtarea de grijă a lui Dumnezeu. Dumnezeu îşi revarsă dragostea asupra oamenilor necondiţionat. Nu trebuie să fii neapărat sfânt sau creştin ortodox, ca Dumnezeu să îţi poarte de grijă. Ştiţi cum se spune: Duhul Sfânt bate unde vrea El, nu are restricţii, nu are oprelişti. Altfel, ar fi toate moarte. E adevărat că atunci când intri în biserică, lucrurile se schimbă din perspectiva ta, adică în biserică eşti educat şi învăţat cum să conlucrezi cu harul lui Dumnezeu, dar asta nu înseamnă că Dumnezeu nu îşi revarsă harul şi peste ceilalţi." Înalt, atletic, cu părul negru şi ochi albaştri, bărbat tânăr şi frumos, ar fi putut avea o familie şi o carieră în armată. A renunţat însă la toate pentru că, undeva, pe parcursul destinului, Hristos l-a îmbrăţişat, iar îmbrăţişarea Lui i-a schimbat drumul prin viaţă pentru totdeauna.
Pruncul care trebuia să moară şi un înger în chip de bunică
Trebuia să moară. S-a născut prematur, cu doar 1,8 kilograme şi pierdea greutate continuu. Toţi doctorii au spus că nu are nicio şansă. Niciuna! Micuţul avea soarta pecetluită. Trebuia să moară, pentru că aşa spunea ştiinţa, dar bunica, o femeie cu credinţă mare şi viaţă grea, căreia îi trăise un singur copil din şapte, a crezut că soarta oamenilor e în mâinile lui Dumnezeu, nu într-ale medicilor. Aşa că l-a luat la ea acasă şi l-a vegheat cu dragoste şi rugă. Era singurul ei nepot. Nu putea să îl piardă. Nu avea cum.
"Pentru bunica a fost o muncă extraordinară. A fost şi mâna lui Dumnezeu, pentru că viaţa omului este în mâna lui Dumnezeu. Am crescut cu acest înger lângă mine tot timpul. Nu vă puteţi imagina ce însemna prezenţa ei lângă mine, aveam deja 4-5 ani, când am scăpat de anemie şi de pericolul morţii, nu vă puteţi imagina ce însemna să tuşesc sau să răcesc - bunica stătea lângă mine nopţi în şir. Nici măcar nu dormea. Atunci am priceput, prin exemplul ei, că Dumnezeu e bun, că îmi poartă de grijă necondiţionat şi e alături de mine în tot ce îmi doresc bun, subliniez bun, pentru că oamenii, crescând, se şi viclenesc. Aşa e dragostea adevărată. Nu poţi să o condiţionezi de ceva. Singura afirmaţie a iubirii este - te iubesc oricum ai fi, orice ar fi. Iar eu am învăţat asta în copilărie de la bunica. Glumesc câteodată şi spun: dacă m-aş fi născut în locul Prinţului Charles, de exemplu, nu ştiu dacă aş fi fost răsfăţat cum m-a răsfăţat pe mine bunica. Ea şi tata au avut o influenţă extraordinară asupra mea. Tata a fost ofiţer, comandant de unitate şi, deşi era ateu şi comunist, a fost un om cu totul deosebit. A fost un comunist din acela sărac, care toată viaţa lui s-a certat cu şefii ca să îşi protejeze subordonaţii. Asta e foarte rar într-un sistem ierarhic cum este armata. Pentru mine, de exemplu, una dintre cele mai frumoase experienţe din viaţa mea a fost în anul III, la Academia Militară, când am ales, din motive personale, să fiu aproape de familie, să îmi fac stagiul în unitatea în care tata fusese comandant. Am stat două săptămâni şi m-am trezit că, din prima zi când s-a aflat al cui fiu sunt, toată lumea, de la comandantul unităţii, cu şeful de stat major, şi până la croitoreasă şi şoferul de la maşina cadrelor, a venit să mă vadă. Toţi se înghesuiau să îmi spună ce om de treabă a fost tata, cum i-a ajutat în momente grele, cum i-a protejat. A fost pentru mine o lecţie extraordinară, o lecţie duhovnicească despre ce înseamnă să fii un om bun, chiar dacă eşti ateu. Pentru mine, toată educaţia pe care mi-a dat-o taică-meu a venit ca o mănuşă, când am descoperit biserica, şi mai ales când am descoperit sfinţii părinţi şi scrierile lor".
"Ce-am simţit printre monahii de la Nicula e imposibil de pus în cuvinte"
- Şi cum aţi ajuns din ofiţer, călugăr?
- E foarte greu de explicat. Dacă mi-ar fi spus cineva, cu câteva luni înainte de a merge la mânăstire, că eu o să ajung vreodată călugăr, i-aş fi spus, cum spunem noi ardelenii: "Du-te şi coată-te!?, adică ai probleme psihice. Nu poţi să răspunzi la o astfel de întrebare. Noi, călugării, îi spunem "chemare". Părintele Nicolae Steinhardt are o cuvântare superbă legată de acest fapt cu trimitere la apostolul Matei, care fusese vameş. Dacă citiţi în Evanghelie, veţi vedea că vine Hristos la el, iar Matei e la masă, încasa impozite pentru Imperiul Roman, o chestie foarte serioasă, foarte bine pusă la punct, cu hârtii, documente oficiale, cu bani care erau în evidenţă. Şi vine Hristos şi îi zice: "Vino după Mine?. Doar atât, iar Matei lasă toate şi se duce. Pur şi simplu nu poţi să Îi spui "nu" lui Dumnezeu! Teoretic poţi, pentru că El nu te obligă. Practic însă, El e irezistibil, nu poţi să Îi întorci spatele. Şi de ce ai face-o, până la urmă? V-am spus la început, Dumnezeu mi-a fost alături o viaţă întreagă, de ce i-aş fi întors spatele? Eu cred că El vorbeşte pe limba fiecăruia; sunt oameni de ştiinţă cărora prin ştiinţă le vorbeşte, sunt oameni care iubesc literatura şi prin literatură le vorbeşte, sunt oameni care iubesc sportul, de exemplu, şi prin sport le vorbeşte. Sunt alţii care iubesc armata şi prin armată le vorbeşte. Ştie să vorbească fiecăruia pe limba lui, pe limba pe care omul o ascultă. Cu mine s-a întâmplat aşa - am terminat Academia Militară şi mi-am luat repartiţie la Dej, la un batalion extraordinar, pe vremea aceea era numărul 1 în armata română. Mi-am ales-o special, am vrut să fac carieră militară, să am familie, copii şi aşa mai departe. Dar la Dej nu mi-au plăcut bisericile, pentru că eu veneam de la biserica rusă din Bucureşti, biserica studenţilor, unde se cânta bizantin. Am aflat însă că mânăstirea Nicula e foarte aproape, şi am început să merg duminica acolo la biserică, pentru că mi-au plăcut slujbele. Ce am simţit atunci, printre monahi, e imposibil să pun în cuvinte. Vă pot spune însă că, după un an şi jumătate de mers la slujbele lor, m-am decis să demisionez din armată şi să merg la mânăstire.
"Pentru românii ardeleni, fermenţii Marii Uniri au fost sădiţi aici, la Budapesta"
- De la Nicula, mânăstire aflată departe de lume, pe culmea unui deal, lângă pădure, aţi ajuns monah în Budapesta, o capitală plină de turişti. Cum de aţi acceptat să veniţi aici şi cum vă găsiţi liniştea?
- Pe Porfirie Bairaktaris, un părinte grec, proaspăt canonizat, care era ieromonah athonit, dar a slujit mare parte din viaţă în Piaţa Omonia, cea mai aglomerată şi mai gălăgioasă piaţă a Atenei, l-a întrebat cineva: "Unde pot să mă mântuiesc, părinte??. Iar sfântul i-a răspuns: "Oriunde!? "Chiar şi în Atena??, a insistat credinciosul. "Chiar şi în Omonia!?, i-a răspuns sfântul! Aşa că pot să îmi aflu mântuirea şi liniştea chiar şi în Budapesta. Însă eu nu am venit aici pentru că aşa m-am gândit, ci din ascultare, dar dintr-o ascultare bine înţeleasă. Ascultare nu înseamnă, aşa cum se gândesc mulţi, un fel de sclavie. Eu înţeleg importanţa existenţei noastre aici, pentru că mânăstirea noastră nu are numai o misiune duhovnicească - deşi aceasta e pe primul loc -, ci şi o misiune naţională, românească. Mitropolitul nostru de la Cluj, de vrednică pomenire, Înaltul Bartolomeu Anania, spunea că mânăstirea e ca o cetate - te apără. Faptul că ai pe cineva care face slujbe zilnic contează foarte mult. De aceea Patriarhia Română a considerat că aici e nevoie de o mânăstire. Locul în care suntem e un loc istoric pentru naţiunea română, iar importanţa lui e foarte mare. Din păcate, românii nu prea ştiu ce a însemnat Fundaţia Gojdu şi Emanuil Gojdu pentru cultura românească, pentru şcoala noastră şi pentru realizarea unităţii naţionale. Pentru românii ardeleni, fermenţii Marii Uniri au fost sădiţi aici, la Budapesta. Prin Fundaţia Gojdu au trecut cinci prim-miniştri ai viitoarei Românii Mari, toţi bursieri ai fundaţiei la Budapesta. Pe aici au trecut părintele Dumitru Stăniloae, primul patriarh al României, Miron Cristea, Victor Babeş, Octavian Goga, Ioan Lupaş, Traian Vuia, Constantin Daicoviciu, Aron Cotruş şi alţii. Reforma din perioada interbelică a învăţământului românesc şi crearea sau întărirea extraordinară a facultăţilor româneşti s-au bazat pe bursele Fundaţiei Gojdu în cea mai mare parte. Iar faptul că încă e vie clădirea prin care au trecut atâţia oameni mari şi se slujeşte în ea aşa cum a lăsat Gojdu prin testament este, cred eu, foarte important.
- Şi vă simţiţi împlinit, părinte, ca monah, aici, în Budapesta?
- Aş vrea să evit acest cuvânt, pentru că poate fi un cuvânt-capcană. Dacă te simţi împlinit, poate să însemne că eşti plafonat, că ai ajuns la capăt. Iar eu nu mă simt plafonat, pentru că am o lucrare aici. Şi cred că asta e foarte important, astăzi, când toată lumea se plânge de faptul că se plictiseşte şi când foarte mulţi suferă de tot felul de depresii. Sunt şi multe cazuri când e vorba de boală, acolo e treaba psihologului să trateze depresia, dar, dincolo de aceste situaţii, există, cred eu, o lipsă de scop din pricina căreia cădem astăzi în depresie. Eu cred că omul trebuie să aibă un scop în viaţă, şi ar fi nemaipomenit ca scopul acela să fie unul bun, pentru că în felul acesta se luptă pentru ceva mai înalt decât el. Eu, unul, înţeleg că misiunea pe care Biserica Ortodoxă Română din Ungaria o face este una foarte importantă, chiar dacă această comunitate a noastră nu este numeroasă. Dacă ne uităm în istoria credinţei, niciodată nu a fost vorba despre numere, totdeauna a fost vorba despre credinţă şi intensitatea ei. Asta înseamnă "rămăşiţa lui Israel?, care era o minoritate. Noi în biserică ne rugăm pentru poporul român de pretutindeni. Întotdeauna biserica a făcut o distincţie între popor şi stat. Este foarte periculos să faci o sinonimie între cei doi termeni, pentru că statul poate fi furat, capturat, cum a fost în perioada comunistă, poporul însă, nu, pentru că naţiunea îi reprezintă pe toţi românii, oriunde sunt risipiţi, prin toată lumea. Ca să nu mai zic că avem o mare parte din neamul românesc în ceruri, aceia tot popor român sunt. Chiar dacă au plecat dintre noi acum câteva veacuri, sunt la fel de importanţi ca şi noi.
- Părinte David, există vreo diferenţă între felul în care Îl privesc oamenii pe Dumnezeu în România şi felul în care Îl privesc oamenii de aici, din Ungaria?
- Da, evident. Nu că Dumnezeu ar fi diferit aici faţă de cum este în România, dar viziunea este diferită. O altă viziune asupra lui Dumnezeu îţi schimbă cu totul viziunea asupra lumii, iar asta se vede. Istoria îşi spune cuvântul, dogmele, de asemenea. E mare diferenţă între învăţătura ortodoxă şi cea romano-catolică, ca să nu mai zic de diferenţele dintre credinţa ortodoxă şi credinţa reformată. Plus că mai există şi diferenţe culturale şi native între popoare. E un întreg sistem de ecuaţii foarte complicat şi foarte greu de rezolvat.
"Cu cât merg mai mult spre Occident, respir spiritual mai greu, ca printr-o mască de gaze"
- Şi dacă ar fi să spuneţi cum arată Dumnezeu văzut dinspre noi şi cum arată văzut dinspre ei?
- E greu să fac ce îmi cereţi. Aş îndrăzni să spun că Dumnezeul nostru e mai cald, mai apropiat de oameni. În primul rând, noi credem că Îl cunoaştem direct pe Dumnezeul nostru - asta ar fi o diferenţă importantă între învăţătura creştin-ortodoxă şi cea romano-catolică, între creştinismul răsăritean şi cel apusean. E o mare diferenţă, iar asta schimbă, în timp, felul în care încerci să te apropii de Hristos. Poate că poporul nu ştie în amănunt ce e ortodoxia, dar o simte, o trăieşte. Noi avem simţul tainei. Şi asta se întâmplă pentru că Îl gustăm direct pe Dumnezeu, avem un contact direct cu El, iar această experienţă e o mare taină. Când nu crezi în experienţa directă a lui Dumnezeu, încerci să îl cunoşti pe cale raţională, iar căldura credinţei se stinge. De aceea eu simt că, cu cât merg mai mult spre Occident, respir spiritual mai greu, ca printr-o mască de gaze. Sigur, masca de gaze îţi salvează viaţa în anumite situaţii, dar prin ea nu poţi respira îndeajuns încât să-ţi hrăneşti necesarul de oxigen al organismului. Deci, poţi să respiri şi nu mori, dar nu e ca şi cum ai respira cu adevărat, nu e ca şi cum ai trăi deplin. Eu, unul, simt că în Occident e "oxigen?, dar nu destul pentru viaţa interioară. Asta nu înseamnă că la noi în ţară nu există ispite, lupte, patimi şi păcate, dar România e totuşi altceva, iar eu simt asta.
- Părinte, la final aş dori să vă întreb: dacă vi s-ar da voie să mergeţi oriunde vreţi dumneavoastră, adică dacă v-ar spune episcopul - "Eşti liber!?, unde aţi alege să trăiţi?
- Păi să ştiţi că sunt liber oricum. Ascult de episcop pentru că vreau şi înţeleg importanţa misiunii mele aici.
- Dar dacă ar fi să vă duceţi altundeva, unde v-aţi duce?
- La Budapesta! (râde) Sigur, locul în care trăieşti contează, evident, contează, pentru că locul te poate strica, dar nu el este cel mai important, ci lucrarea pe care o faci. Aşa cum m-am simţit în Sfântul Munte nu m-am simţit nicăieri, pentru că acolo e o linişte desăvârşită, pentru că trăieşti într-o republică monahală, unde marea majoritate a oamenilor sunt oameni duhovniceşti, care se roagă foarte mult zilnic. Acolo înţelegi cum ar putea arăta lumea dacă toţi oamenii s-ar ruga. Aşa că nu locul e pentru mine pe primul loc, ci felul în care trăieşti. Nu aş vrea să ajung undeva, ci să fiu altfel. De exemplu, asemenea călugărilor pe care i-am întâlnit în Sfântul Munte. Ei sunt pentru mine vârful de desăvârşire la care aş vrea să ajung şi eu. Dar asta nu înseamnă neapărat să mă duc în Sfântul Munte pentru asta. Ca să înţelegeţi mai bine, să nuanţez, nu am văzut niciodată oameni mai liberi cum i-am văzut pe monahii athoniţi. Şi cum singurul mod în care poţi avea o legătură cu Dumnezeu este doar prin iubire, iar iubirea nu poate exista decât în libertate, atunci înseamnă că trebuie să ajungi întâi să fii liber, ca să poţi să iubeşti. Iubire forţată nu există, iubire cu cartelă de intrare şi de ieşire din fabrica de iubire nu există. Aşa ar trebui să fie monahul ideal şi mi-aş dori să fiu un astfel de om, dar mai am de lucrat.
(Fotografiile autorului)