DAVID POP: "Mânăstirea noastră nu are numai misiune duhovnicească, ci și o misiune națională, românească"

Cristian Curte
- Interviu cu părintele DAVID POP, duhovnicul Mânăstirii Sfântul Ioan Botezătorul din Budapesta -

- În centrul Budapestei se află Curțile Gojdu, un ansamblu de clădiri ridicate de Fundația Emanuil Gojdu, un mare patriot român, care și-a lăsat toată averea românilor ortodocși din Ardeal. În inima acestor curți, care au fost confiscate ilegal de statul maghiar, se află o mică mânăstire de maici - "Așezământul mo­nahal Sfântul Ioan Botezătorul", păstorit de părintele protosinghel David Pop. Slujbele mânăstirii se fac în biserica parohiei, aflată și ea în incinta Curților Gojdu, așa că la ele sunt nelipsiți compatrioții noștri care trăiesc în capitala Ungariei -

"Nimic nu se întâmplă fără purtarea de grijă a lui Dumnezeu. Dumnezeu își revarsă dragostea asupra oamenilor necondiționat. Nu trebuie să fii neapărat sfânt sau creștin ortodox, ca Dumnezeu să îți poarte de grijă. Știți cum se spune: Duhul Sfânt bate unde vrea El, nu are restricții, nu are opreliști. Altfel, ar fi toate moarte. E adevărat că atunci când intri în biserică, lucrurile se schimbă din perspectiva ta, adică în biserică ești educat și învățat cum să conlucrezi cu harul lui Dumnezeu, dar asta nu înseamnă că Dum­nezeu nu își revarsă harul și peste ceilalți." Înalt, atletic, cu părul negru și ochi al­baș­tri, bărbat tâ­năr și frumos, ar fi putut avea o familie și o ca­rie­ră în ar­ma­tă. A renunțat însă la toate pentru că, undeva, pe par­cur­sul des­tinului, Hristos l-a îmbrățișat, iar îmbrăți­șarea Lui i-a schimbat drumul prin viață pentru totdeauna.

Pruncul care trebuia să moară și un înger în chip de bunică

Trebuia să moară. S-a născut prematur, cu doar 1,8 kilograme și pierdea greutate conti­nuu. Toți doc­torii au spus că nu are nicio șan­să. Niciuna! Micuțul avea soarta pecetluită. Tre­buia să moară, pen­tru că așa spunea știința, dar bu­nica, o femeie cu credință mare și viață grea, căreia îi trăise un singur copil din șapte, a crezut că soarta oame­nilor e în mâinile lui Dumnezeu, nu într-ale medicilor. Așa că l-a luat la ea acasă și l-a vegheat cu dragoste și rugă. Era singurul ei nepot. Nu putea să îl piardă. Nu avea cum.
"Pentru bunica a fost o muncă extraordinară. A fost și mâna lui Dumnezeu, pentru că viața omului este în mâna lui Dumnezeu. Am crescut cu acest înger lângă mine tot timpul. Nu vă puteți imagina ce însemna prezența ei lângă mine, aveam deja 4-5 ani, când am scăpat de anemie și de pericolul mor­ții, nu vă puteți imagina ce însemna să tușesc sau să răcesc - bunica stătea lângă mine nopți în șir. Nici măcar nu dormea. Atunci am priceput, prin exem­plul ei, că Dumnezeu e bun, că îmi poartă de grijă necondiționat și e alături de mine în tot ce îmi doresc bun, subliniez bun, pentru că oamenii, cres­când, se și viclenesc. Așa e dragostea adevărată. Nu poți să o condiționezi de ceva. Singura afirmație a iubirii este - te iubesc oricum ai fi, orice ar fi. Iar eu am învățat asta în copilărie de la bunica. Glu­mesc câteodată și spun: dacă m-aș fi născut în locul Prințului Charles, de exem­plu, nu știu dacă aș fi fost răsfățat cum m-a răsfățat pe mine bunica. Ea și tata au avut o influență extraordi­nară asupra mea. Tata a fost ofi­țer, comandant de unita­te și, deși era ateu și comu­nist, a fost un om cu totul deosebit. A fost un comu­nist din acela sărac, care toată via­ța lui s-a certat cu șe­fii ca să își pro­te­jeze subordonații. As­ta e foarte rar în­tr-un sistem ierarhic cum este armata. Pen­tru mine, de exemplu, una dintre cele mai frumoase experiențe din viața mea a fost în anul III, la Academia Mi­litară, când am ales, din motive perso­nale, să fiu aproape de familie, să îmi fac stagiul în unitatea în care tata fusese co­mandant. Am stat două săptămâni și m-am trezit că, din prima zi când s-a aflat al cui fiu sunt, toată lumea, de la co­man­dantul unită­ții, cu șeful de stat major, și până la croitoreasă și șoferul de la mașina cadrelor, a venit să mă vadă. Toți se înghesuiau să îmi spună ce om de treabă a fost tata, cum i-a ajutat în momente grele, cum i-a protejat. A fost pentru mine o lecție extra­ordinară, o lecție duhovnicească despre ce înseam­nă să fii un om bun, chiar dacă ești ateu. Pentru mine, toată educația pe care mi-a dat-o taică-meu a venit ca o mănușă, când am descoperit biserica, și mai ales când am descoperit sfinții pă­rinți și scrierile lor".

"Ce-am simțit printre monahii de la Nicula e imposibil de pus în cuvinte"

- Și cum ați ajuns din ofițer, călugăr?

- E foarte greu de explicat. Dacă mi-ar fi spus cineva, cu câteva luni înainte de a merge la mânăs­tire, că eu o să ajung vreodată călugăr, i-aș fi spus, cum spunem noi ardelenii: "Du-te și coată-te!?, adică ai probleme psihice. Nu poți să răspunzi la o astfel de întrebare. Noi, călugării, îi spunem "che­mare". Părintele Nicolae Steinhardt are o cuvântare superbă legată de acest fapt cu trimitere la apostolul Matei, care fusese vameș. Dacă citiți în Evanghelie, veți vedea că vine Hristos la el, iar Matei e la masă, încasa impozite pentru Imperiul Roman, o chestie foarte serioasă, foarte bine pusă la punct, cu hârtii, documente oficiale, cu bani care erau în evidență. Și vine Hristos și îi zice: "Vino după Mine?. Doar atât, iar Matei lasă toate și se duce. Pur și simplu nu poți să Îi spui "nu" lui Dumnezeu! Teoretic poți, pentru că El nu te obligă. Practic însă, El e irezis­tibil, nu poți să Îi întorci spatele. Și de ce ai face-o, până la urmă? V-am spus la început, Dumnezeu mi-a fost alături o viață întreagă, de ce i-aș fi întors spatele? Eu cred că El vorbește pe limba fiecăruia; sunt oameni de știință cărora prin știință le vorbește, sunt oameni care iubesc literatura și prin literatură le vorbește, sunt oameni care iubesc sportul, de exem­­plu, și prin sport le vorbește. Sunt alții care iubesc armata și prin armată le vorbește. Știe să vorbească fiecăruia pe limba lui, pe limba pe care omul o ascultă. Cu mine s-a întâmplat așa - am ter­minat Academia Militară și mi-am luat repartiție la Dej, la un batalion extraordinar, pe vremea aceea era numărul 1 în armata română. Mi-am ales-o spe­cial, am vrut să fac carieră militară, să am fami­lie, copii și așa mai departe. Dar la Dej nu mi-au plăcut bisericile, pentru că eu veneam de la biserica rusă din București, biserica studenților, unde se cân­ta bi­zantin. Am aflat însă că mânăstirea Nicula e foarte aproape, și am început să merg duminica aco­lo la biserică, pentru că mi-au plăcut slujbele. Ce am sim­țit atunci, printre monahi, e imposibil să pun în cuvinte. Vă pot spune însă că, după un an și ju­mă­tate de mers la slujbele lor, m-am decis să demi­sio­nez din armată și să merg la mânăstire.

"Pentru românii ardeleni, fermenții Marii Uniri au fost sădiți aici, la Budapesta"


- De la Nicula, mânăstire aflată departe de lume, pe culmea unui deal, lângă pădure, ați ajuns monah în Budapesta, o capitală plină de tu­riști. Cum de ați acceptat să veniți aici și cum vă găsiți liniștea?

- Pe Porfirie Bairaktaris, un părinte grec, proas­păt canonizat, care era ieromonah athonit, dar a slujit mare parte din viață în Piața Omonia, cea mai aglomerată și mai gălăgioasă piață a Atenei, l-a în­tre­bat cineva: "Unde pot să mă mântuiesc, părin­te??. Iar sfântul i-a răspuns: "Oriunde!? "Chiar și în Ate­na??, a insistat credinciosul. "Chiar și în Omonia!?, i-a răspuns sfântul! Așa că pot să îmi aflu mântuirea și liniștea chiar și în Budapesta. Însă eu nu am venit aici pentru că așa m-am gândit, ci din ascultare, dar dintr-o ascultare bine înțeleasă. Ascultare nu în­seam­nă, așa cum se gândesc mulți, un fel de sclavie. Eu înțeleg importanța existenței noastre aici, pentru că mânăstirea noastră nu are numai o misiune du­hovnicească - deși aceasta e pe primul loc -, ci și o misiune națională, românească. Mitropolitul nostru de la Cluj, de vrednică pomenire, Înaltul Bartolo­meu Anania, spunea că mânăstirea e ca o cetate - te apără. Faptul că ai pe cineva care face slujbe zil­nic contează foarte mult. De aceea Patriarhia Româ­nă a considerat că aici e nevoie de o mânăstire. Locul în care suntem e un loc istoric pentru națiu­nea română, iar importanța lui e foarte mare. Din păcate, românii nu prea știu ce a însemnat Fun­dația Gojdu și Emanuil Gojdu pentru cultura româneas­că, pentru școala noastră și pentru reali­zarea unității naționale. Pentru românii ardeleni, fermenții Marii Uniri au fost sădiți aici, la Buda­pesta. Prin Fundația Gojdu au trecut cinci prim-miniștri ai viitoarei Românii Mari, toți bursieri ai fundației la Buda­pesta. Pe aici au trecut părintele Dumitru Stăniloae, primul patriarh al României, Mi­ron Cristea, Victor Babeș, Octa­vian Goga, Ioan Lupaș, Traian Vuia, Constantin Daicoviciu, Aron Cotruș și alții. Reforma din perioada interbelică a învăță­mân­tului românesc și crearea sau în­tărirea extraordinară a facultăților românești s-au bazat pe bursele Fundației Gojdu în cea mai mare parte. Iar faptul că încă e vie clă­direa prin care au trecut atâția oa­meni mari și se slujește în ea așa cum a lăsat Gojdu prin testa­ment este, cred eu, foarte impor­tant.

- Și vă simțiți împlinit, pă­rin­te, ca monah, aici, în Buda­pes­ta?

- Aș vrea să evit acest cuvânt, pentru că poate fi un cuvânt-cap­cană. Dacă te simți împlinit, poa­te să însemne că ești plafonat, că ai ajuns la capăt. Iar eu nu mă simt plafonat, pentru că am o lucrare aici. Și cred că asta e foarte im­portant, as­tăzi, când toată lumea se plânge de faptul că se plictisește și când foarte mulți suferă de tot felul de depresii. Sunt și multe cazuri când e vorba de boală, acolo e treaba psihologului să trateze depre­sia, dar, dincolo de aceste situații, există, cred eu, o lipsă de scop din pricina căreia cădem astăzi în depresie. Eu cred că omul trebuie să aibă un scop în viață, și ar fi ne­maipomenit ca scopul ace­­la să fie unul bun, pentru că în fe­lul acesta se luptă pen­tru ceva mai înalt decât el. Eu, unul, în­țeleg că misiunea pe care Bise­rica Orto­doxă Ro­mâ­nă din Un­ga­ria o face este una foarte im­portantă, chiar dacă această co­mu­nita­te a noastră nu este nu­me­roa­să. Dacă ne uităm în isto­ria cre­din­ței, niciodată nu a fost vor­ba despre numere, tot­dea­una a fost vorba despre cre­dință și intensi­tatea ei. Asta înseamnă "rămă­șița lui Is­rael?, care era o minoritate. Noi în bi­se­rică ne rugăm pen­tru poporul ro­mân de pretu­tin­deni. Întot­dea­una bise­rica a făcut o dis­tinc­ție între popor și stat. Este foarte peri­culos să faci o sinonimie între cei doi ter­meni, pen­tru că sta­tul poate fi furat, capturat, cum a fost în perioada comunistă, poporul însă, nu, pen­tru că națiunea îi reprezintă pe toți românii, oriunde sunt risipiți, prin toată lumea. Ca să nu mai zic că avem o mare parte din neamul românesc în ceruri, aceia tot popor ro­mân sunt. Chiar dacă au plecat din­tre noi acum câteva veacuri, sunt la fel de importanți ca și noi.

- Părinte David, există vreo diferență între felul în care Îl privesc oamenii pe Dum­nezeu în România și felul în care Îl privesc oamenii de aici, din Ungaria?

- Da, evident. Nu că Dumnezeu ar fi diferit aici față de cum este în România, dar viziunea este dife­rită. O altă viziune asupra lui Dum­nezeu îți schimbă cu totul viziunea asupra lumii, iar asta se vede. Istoria își spune cuvân­tul, dogmele, de ase­me­nea. E mare diferență între învățătura ortodoxă și cea romano-cato­lică, ca să nu mai zic de dife­rențele dintre credința ortodoxă și credința refor­mată. Plus că mai există și diferențe culturale și native între popoare. E un întreg sistem de ecuații foarte complicat și foarte greu de rezolvat.

"Cu cât merg mai mult spre Occident, respir spiritual mai greu, ca printr-o mască de gaze"

- Și dacă ar fi să spuneți cum arată Dum­nezeu văzut dinspre noi și cum arată văzut din­spre ei?

- E greu să fac ce îmi cereți. Aș îndrăzni să spun că Dumnezeul nostru e mai cald, mai apropiat de oameni. În primul rând, noi cre­dem că Îl cu­noaștem direct pe Dumne­zeul nostru - asta ar fi o dife­rență importantă între învă­țătura creștin-orto­doxă și cea romano-catolică, între creș­tinismul răsă­ritean și cel apusean. E o mare diferență, iar asta schimbă, în timp, felul în care încerci să te apro­pii de Hristos. Poa­te că poporul nu știe în amă­nunt ce e ortodoxia, dar o simte, o trăiește. Noi avem simțul tainei. Și asta se întâm­plă pen­tru că Îl gustăm direct pe Dumnezeu, avem un contact direct cu El, iar această experiență e o mare taină. Când nu crezi în experiența directă a lui Dumnezeu, încerci să îl cunoști pe cale rațională, iar căldura credinței se stinge. De aceea eu simt că, cu cât merg mai mult spre Occident, respir spiritual mai greu, ca printr-o mască de gaze. Sigur, masca de gaze îți salvează viața în anumite situații, dar prin ea nu poți respira îndeajuns încât să-ți hrănești necesarul de oxigen al organismului. Deci, poți să respiri și nu mori, dar nu e ca și cum ai respira cu adevărat, nu e ca și cum ai trăi deplin. Eu, unul, simt că în Occi­dent e "oxigen?, dar nu destul pentru viața inte­ri­oa­ră. Asta nu înseamnă că la noi în țară nu există is­pite, lupte, patimi și păcate, dar Ro­mâ­­nia e totuși altceva, iar eu simt asta.

- Părinte, la final aș dori să vă în­treb: dacă vi s-ar da voie să mer­geți ori­unde vreți dumneavoastră, adică dacă v-ar spune episcopul - "Ești liber!?, unde ați alege să trăiți?

- Păi să știți că sunt liber oricum. As­cult de episcop pentru că vreau și înțeleg importanța misiunii mele aici.

- Dar dacă ar fi să vă duceți alt­undeva, unde v-ați duce?

- La Budapesta! (râde) Sigur, locul în care trăiești contează, evi­dent, con­tează, pentru că locul te poate strica, dar nu el este cel mai important, ci lucrarea pe care o faci. Așa cum m-am simțit în Sfântul Mun­te nu m-am simțit nicăieri, pen­tru că acolo e o liniște de­săvârșită, pentru că trăiești într-o repu­blică mo­nahală, unde marea majoritate a oa­menilor sunt oa­meni duhovni­cești, care se roagă foarte mult zil­nic. Aco­lo înțelegi cum ar putea arăta lumea dacă toți oamenii s-ar ruga. Așa că nu locul e pentru mine pe primul loc, ci felul în care tră­iești. Nu aș vrea să ajung unde­va, ci să fiu altfel. De exem­plu, ase­menea călugări­lor pe care i-am întâlnit în Sfân­­tul Munte. Ei sunt pen­tru mine vâr­ful de de­­săvârșire la care aș vrea să ajung și eu. Dar asta nu înseamnă neapă­rat să mă duc în Sfân­tul Mun­te pentru asta. Ca să în­țe­legeți mai bine, să nuan­țez, nu am văzut nicio­dată oameni mai li­beri cum i-am văzut pe mo­na­hii athoniți. Și cum sin­gu­rul mod în care poți avea o legătură cu Dumnezeu este doar prin iubire, iar iubirea nu poate exista decât în libertate, atunci înseamnă că tre­buie să ajungi întâi să fii liber, ca să poți să iubești. Iubire forțată nu există, iubire cu car­telă de intrare și de ieșire din fabrica de iubire nu există. Așa ar trebui să fie monahul ideal și mi-aș dori să fiu un astfel de om, dar mai am de lucrat.

(Fotografiile autorului)