Dacian Cioloş a fost ultimul care s-a mai zbătut pe la Bruxelles şi prin întâlnirile din cancelariile occidentale, pentru ca România să intre de-a binelea în comunitatea europeană. Situaţia se cunoaşte: ţara noastră îndeplineşte de mai multă vreme criteriile tehnice de aderare la spaţiul Schengen, adică are şi capacitatea, şi tehnica necesară securizării frontierelor cu ţările vecine non-UE la standardele impuse de Bruxelles. Dar, la fel ca şi în cazul Bulgariei, aderarea României la Schengen este blocată de câteva ţări mai căpoase din Uniune, în frunte cu Olanda, pe motiv că sistemul de justiţie nu e suficient de solid. Ţara noastră făcuse paşi serioşi în direcţia ridicării monitorizării Mecanismului de Cooperare şi Verificare (celebrul MCV de care se vorbea non-stop până acum 2 ani), dar revenirea la putere a PSD şi atacul concertat asupra Justiţiei, de dragul "rezolvării" problemelor cu legea ale liderului Liviu Dragnea, ne-au dat în spate cu ani-lumină.
Nimeni nu mai vorbeşte azi de aderarea la Schengen. PSD nu are nici un interes să mai dea apă la moară guvernelor şi ambasadelor occidentale. Sunt alte teme aruncate, la fentă, pe scena publică, tocmai ca să ne ţină ocupaţi de la problemele serioase ale României. Iar în timp ce noi rumegăm inepţiile care ni se aruncă dinspre propaganda puterii, zeci şi zeci de mii de cetăţeni români sau de străini care ne tranzitează ţara sunt umiliţi zilnic în vămile de la graniţa cu Ungaria, poarta de intrare în lumea civilizată. Am trăit pe pielea noastră şi am văzut cu ochii noştri această dură realitate, cu prilejul tradiţionalei deplasări în străinătate a revistei "Formula AS", pe urme vechi, româneşti, în acest început de toamnă. Coadă de o oră şi jumătate în miez de zi - şi nu în vârf de concedii - pentru maşinile mici, cozi de kilometri întregi pentru TIR-urile de marfă, care exportă produsele româneşti în Vest! O imagine cu adevărat dramatică: să vezi cum ce produce mai bun economia României stă blocat cu zilele în vamă, în loc să ajungă la vreme în Europa. La cât de grav arată situaţia la Vama Nădlac, te şi miri că mai sunt mari firme internaţionale sau mari antreprenori care se încăpăţânează să mai investească în România!
Iar umilinţa românilor nu se termină aici: peste tot prin zona Schengen, ca un făcut, maşinile româneşti sunt luate la puricat, de parcă am fi marii hoţi ai Europei. Dacă întrebi de ce eşti oprit numai tu, de fiecare dată, dintr-un lung şir de maşini cu numere de Austria, Germania sau Olanda, ţi se răspunde elegant că e o simplă operaţiune de rutină. Suntem în afara spaţiului Schengen şi asta le dă multora, în Vest, argumente pentru a ne trata ca pe cetăţeni europeni de mâna a doua. Cât timp nu rezolvăm problema cu Schengen-ul, avem slabe şanse ca situaţia să se schimbe... O umilinţă pe care, cu toate păcatele noastre, n-o merităm.