Dacian Cioloș a fost ultimul care s-a mai zbătut pe la Bruxelles și prin întâlnirile din cancelariile occidentale, pentru ca România să intre de-a binelea în comunitatea europeană. Situația se cunoaște: țara noastră îndeplinește de mai multă vreme criteriile tehnice de aderare la spațiul Schengen, adică are și capacitatea, și tehnica necesară securizării frontierelor cu țările vecine non-UE la standardele impuse de Bruxelles. Dar, la fel ca și în cazul Bulgariei, aderarea României la Schengen este blocată de câteva țări mai căpoase din Uniune, în frunte cu Olanda, pe motiv că sistemul de justiție nu e suficient de solid. Țara noastră făcuse pași serioși în direcția ridicării monitorizării Mecanismului de Cooperare și Verificare (celebrul MCV de care se vorbea non-stop până acum 2 ani), dar revenirea la putere a PSD și atacul concertat asupra Justiției, de dragul "rezolvării" problemelor cu legea ale liderului Liviu Dragnea, ne-au dat în spate cu ani-lumină.
Nimeni nu mai vorbește azi de aderarea la Schengen. PSD nu are nici un interes să mai dea apă la moară guvernelor și ambasadelor occidentale. Sunt alte teme aruncate, la fentă, pe scena publică, tocmai ca să ne țină ocupați de la problemele serioase ale României. Iar în timp ce noi rumegăm inepțiile care ni se aruncă dinspre propaganda puterii, zeci și zeci de mii de cetățeni români sau de străini care ne tranzitează țara sunt umiliți zilnic în vămile de la granița cu Ungaria, poarta de intrare în lumea civilizată. Am trăit pe pielea noastră și am văzut cu ochii noștri această dură realitate, cu prilejul tradiționalei deplasări în străinătate a revistei "Formula AS", pe urme vechi, românești, în acest început de toamnă. Coadă de o oră și jumătate în miez de zi - și nu în vârf de concedii - pentru mașinile mici, cozi de kilometri întregi pentru TIR-urile de marfă, care exportă produsele românești în Vest! O imagine cu adevărat dramatică: să vezi cum ce produce mai bun economia României stă blocat cu zilele în vamă, în loc să ajungă la vreme în Europa. La cât de grav arată situația la Vama Nădlac, te și miri că mai sunt mari firme internaționale sau mari antreprenori care se încăpățânează să mai investească în România!
Iar umilința românilor nu se termină aici: peste tot prin zona Schengen, ca un făcut, mașinile românești sunt luate la puricat, de parcă am fi marii hoți ai Europei. Dacă întrebi de ce ești oprit numai tu, de fiecare dată, dintr-un lung șir de mașini cu numere de Austria, Germania sau Olanda, ți se răspunde elegant că e o simplă operațiune de rutină. Suntem în afara spațiului Schengen și asta le dă multora, în Vest, argumente pentru a ne trata ca pe cetățeni europeni de mâna a doua. Cât timp nu rezolvăm problema cu Schengen-ul, avem slabe șanse ca situația să se schimbe... O umilință pe care, cu toate păcatele noastre, n-o merităm.