"Achime, când cresc copiii, îi fac pochi, ca tine!", i-a spus cumnatului său, preot la Sibiu, mama gemenilor Băcilă, pe când aceştia erau de-o şchioapă. Frumoasa Anica nu ştia cât de curând avea să plece, lăsându-şi pruncii în mâna lui Dumnezeu, ea însoţindu-le paşii ca înger de lumină. De crescut, i-au crescut tatăl şi bunicii paterni, iar unchiul i-a vegheat mereu din umbră, influenţându-le, pe neştiute, devenirea.
Doar faptele bune
"A fost dorinţa mamei să ajungem preoţi. Bunicii ne duceau la biserică duminică de duminică, cântam în strană, sub supravegherea discretă, de la distanţă, a unchiului preot. Fără să ne dăm seama, am prins drag de biserică. Apoi, am mers tot pe calea asta şi n-am făcut rău. Am împlinit şi voia mamei, şi voia bunicilor, şi acum încercăm să împlinim şi voia lui Dumnezeu. Asta e mai greu un pic, pentru că toţi suntem oameni şi trăim vremurile pe care le trăim, printre oameni aşa cum sunt", spune părintele Marius.
Părintele Marius e reţinut la vorbă. Îmi spune că nu e nimic spectaculos în viaţa unui preot de ţară, dintr-o parohie mai degrabă săracă. "Nu-s obişnuit să mă plâng. Ce rost are? Dacă te aude cineva, poate-i pare bine şi-i faci un păcat omului...", îmi spune, zâmbind amar. E preot aici, la Richiş, de 25 de ani, după ce alţi aproape trei slujise într-o parohie din judeţul Satu-Mare. Oarecum ciudat, biserica ortodoxă de aici nu e nicăieri menţionată documentar. Există doar, în documente săseşti, o simplă informaţie, conform căreia românii se rugau şi ei, undeva. "Probabil, se rugau în casa vreunui gospodar, îmi spune părintele, căci românii nu se bucurau, la acea vreme, de prea multe drepturi. Erau acceptaţi doar aşa, mai pe la margine. Din păcate, se pare că le-a cam plăcut acest statut, căci şi azi, în loc să ne strângem unul lângă altul, să fim mai uniţi, tot cam pe margini o luăm...".
Bisericuţa în care părintele Marius slujeşte acum a fost construită între anii 1925-1928, din fonduri proprii ale parohiei şi cu bani adunaţi din sate, prin strădania comitetului parohial de la acea vreme, fără nici un fel de contribuţie din partea autorităţilor, deşi Richiş era, pe-atunci, centru de comună. Lipsa banilor a făcut ca biserica să fie ridicată fără fundaţie, aspect ce avea să influenţeze ulterior întreaga construcţie. De când a venit aici, părintele Marius a încercat, pe cât i-a stat în puteri, să aducă îmbunătăţiri clădirii, pentru ca starea de degradare în care se afla să nu fie fatală lăcaşului de cult. Astfel, cu ajutorul unor români plecaţi în Germania, în vremea când lucrurile mergeau mult mai bine ca acum, s-a reuşit subzidirea, schimbarea acoperişului şi zugrăvirea interioară şi exterioară, iar ceva mai recent, datorită unor bani primiţi de la Ministerul Culturii şi Cultelor, a fost schimbată pardoseala, putredă de mai mult timp. "E foarte greu, căci sunt credincioşi puţini şi nu sunt oameni bogaţi. Am mai puţin de 400 de credincioşi majori, iar din taxele pe care aceştia le plătesc la biserică abia de reuşesc să-mi adun salariul lunar. Ştiu că poate multora nu le vine să creadă, dar, de cele mai multe ori, în ziua de salariu primesc doar fluturaşul. Am fost nevoit, încă de la început, să mai fac şi altceva, că altfel nu ne-am fi descurcat. Bani mulţi am văzut de două ori în viaţă: când şi-au numărat fiicele mele banii de la nuntă. Când o vrea Dumnezeu să fie, or fi, dacă nu, nu. În definitiv, ce ducem cu noi? Banii? Nu, ci faptele bune. Banii rămân aici, buni să se certe alţii pe ei...", spune părintele Marius.
Mama, îngerul din cer
Pe chipurile celor doi fraţi, timpul pare să-şi fi pus amprenta într-un mod ciudat. O fotografie din tinereţe le păstrează imaginea identică, imposibil de diferenţiat în vreun fel. Acum, însă, la 47 de ani împliniţi, doar lumina din ochi le-a rămas neschimbată, una singură pentru amândoi. "Ca doi ochi într-o lumină,/ Ca doi brazi dintr-o tulpină", vorba cântecului. O lumină tristă chiar şi-n zâmbet, rămasă, cu siguranţă, aşa, după plecarea mamei la ceruri. Aveau doar 9 ani. Când amintesc de ea, cuvintele celor doi fraţi se opresc brusc, ca pe marginea unui mormânt deschis încă. Prezenţa mamei le însoţeşte paşii şi acum, în chip tainic, aşa cum a făcut-o în viaţă fiind. "La toate evenimentele fericite din viaţa noastră, cununii, botezuri, am simţit-o pe mama acolo. Sigur, nu fizic, dar mereu e o adiere, o boare, acolo, lângă mine", spune părintele Marius. Părintele Laurenţiu îşi aminteşte că a primit binecuvântarea ca preot în Germania, în 25 octombrie. "Ţin minte cu exactitate ziua de 25 octombrie, pentru că e ziua în care fusese înmormântată şi mama noastră. Asta a fost purtarea de grijă a lui Dumnezeu!".
Îl întreb cum de a ales să plece în Germania. Slujise până atunci, ca preot, în trei parohii din judeţul Cluj. "Cu siguranţă, a fost voia lui Dumnezeu! M-am dus la muncă, pentru că aveam patru copii, doi băieţi şi două fete, şi nu era uşor deloc să ne descurcăm. Şi acum muncesc, deoarece preoţii din diaspora, în marea lor majoritate, nu sunt retribuiţi. La început am lucrat în curierat, dar era destul de greu să împac îndatoririle preoţeşti cu programul de acolo. Acum, domeniul în care lucrez îmi permite libertatea de a răspunde prompt oricărei solicitări duhovniceşti", povesteşte părintele Laurenţiu.
Cu toate că anul acesta, Parohia Ortodoxă Română din Offenburg a împlinit 25 de ani de la înfiinţare, în 2013, când părintele Laurenţiu ajunsese acolo, comunitatea nu era foarte închegată. Încă de la început, părintele Laurenţiu a slujit într-o biserică catolică, "Sf.Iosif". În primii doi ani, slujbele se ţineau într-o încăpere de la subsol, unde era loc pentru maxim 70 de persoane, poate 80, ceva mai înghesuiţi. "Era o situaţie hazlie, la un moment dat: familia noastră, având şapte membri, riscam să fim în biserică mai mulţi decât ceilalţi credincioşi, care nu erau, de regulă, mai mult de zece persoane", spune zâmbind părintele Laurenţiu. "Parohia Ortodoxă Română din Offenburg a funcţionat cu sincope, în funcţie de situaţie şi de voia lui Dumnezeu, căci fără voia lui Dumnezeu nu se întâmplă nimic. ÎPS Serafim Joantă se gândise chiar c-ar trebui s-o închidă".
Odată cu statornicirea la Offenburg a părintelui Laurenţiu şi a familiei sale, prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu, parohia a-nceput să crească, iar spaţiul de slujire a devenit neîncăpător. Atunci, Dumnezeu i l-a scos în cale părintelui Laurenţiu pe preotul Alois Balint, parohul bisericii catolice ce-i găzduia şi pe ortodocşi. "Părintele Balint e un frate catolic drag sufletului nostru şi comunităţii noastre. El ne-a ajutat, ne-a pus la dispoziţie, gratuit, biserica unde suntem şi azi, într-un cartier al oraşului Offenburg. O bună lucrare împreună, cu bun-simţ şi cu prietenie, întotdeauna a fost de folos. Părintele Balint e un adept al icoanelor, îi plac, el e şi artist, cântă la orgă, la pian. E un om care ştie să aprecieze lucrurile cu bun-gust. Catolicii au slujbă doar vinerea, 45 minute. În rest, biserica e la dispoziţia noastră, fără nicio îngrădire a cultului ortodox. Acum, în fiecare duminică, vin la slujbă între 100-150 de persoane".
Părintele Marius îmi povestise despre iconostasul mobil din biserica din Germania a fratelui său. "Când ni s-a oferit spre slujire biserica, aveam două cruci şi două icoane mari, moştenite de la preoţii ortodocşi dinaintea mea. Şi ne-am gândit să facem cumva să ne simţim, chiar şi într-o biserică catolică, cât mai aproape de ortodoxie, fără a depăşi limitele bunului-simţ şi ale respectului pentru cei care ne primiseră în casa lor. Am luat nişte suporţi de umeraşe, pe roţi, pe care aşezam icoanele în timpul slujbei, improvizând astfel un iconostas. După o vreme, am gândit să mai înfrumuseţăm cumva biserica, dar nu ştiam cum. M-am sfătuit cu părintele Alois Balint, care mi-a spus să fac un iconostas transparent, flexibil, care să poată fi mutat uşor. Aşa mi-a venit ideea. Acum, avem un iconostas adevărat, din două bucăţi, pe roţi, iar unde ar trebui să fie uşile împărăteşti e o arcadă pe care o prindem uşor în şuruburi. Biserica e ea însăşi foarte ortodoxă, foarte frumoasă, pentru că e simplă, duce spre o biserică de mânăstire", spune părintele Laurenţiu.
Părintele Laurenţiu vorbeşte aproape fără să respire. Nu repede, ci atât de însufleţit, încât îţi vine a crede că e acolo, la Offenburg, de-o viaţă, că oamenii aceia sunt membrii propriei sale familii.
"Estimativ, comunitatea românească din acea zonă e destul de mare, pentru că parohia Offenburg ţine de la Baden-Baden până spre Freiburg şi de la graniţa cu Franţa până spre Schwenningen, adică sunt aproape 100 km pătraţi. Am primit deja cereri de la 98 de familii care vor să adere la comunitatea ortodoxă, noi fiind înregistraţi ca ONG. Dar vin credincioşi din multe părţi, căci am mulţi fii duhovniceşti în Germania. Sunt câteva familii care vin de la aproximativ 120 km. În zona Offenburg şi Aachen sunt peste 3.000 de români, dar aceştia nu-s numai ortodocşi, ci şi de alte religii. Uneori se întâmplă, poate o dată pe lună, ca timpul liber să şi-l dedice bisericii. Anul acesta, de Paşti, biserica a fost arhiplină, au fost peste 550 de persoane".
Interesant mi se pare că întreaga activitate a Parohiei Ortodoxe Române din Offenburg se desfăşoară fără niciun fel de taxe. Singurele sume de bani sunt cele care vin sub formă de donaţii, benevol, fără nicio condiţionare din partea preotului.
"Am considerat că, întâi de toate, parohia trebuie să crească, să se dezvolte, să vadă credincioşii că funcţionează, abia apoi să stabilim nişte taxe. Deocamdată, totul e benevol. De ce? Pentru ca să nu-i împovărăm şi noi pe românii de acolo. Că şi aşa se duc să muncească ca robii, să le fie un pic mai bine familiilor lor, iar dacă şi biserica vine să pună biruri, sigur că e mult mai greu pentru ei, iar biserica nu şi-ar mai afla rolul de mamă protectoare, aşa cum este sau cum ar trebui să fie. N-am un etalon să vă spun cu câtă bucurie vin, ştiind că nu sunt obligaţi să plătească! Mulţumesc lui Dumnezeu că mi-a dat acest gând!
Să ştiţi că pe românii de afară îi apasă mai multe griji ca pe cei de aici: ei au asigurată ziua de mâine dacă muncesc şi sunt serioşi, altfel pot fi oricând înlocuiţi cu alţii. Omul Europei e bun şi de folos până e util şi produce, dacă nu, e veriga slabă. Atunci, îi înţeleg că aleg să vină mai rar la biserică. Dar mai e un aspect îmbucurător: în posturi, avem Sf. Maslu cu preoţi din Baden-Baden şi din Franţa, maslu pe care-l facem duminica, după Sf. Liturghie. Programul începe la ora 9, cu Utrenia, apoi Sf. Liturghie, iar maslul începe imediat după, pe la ora 13 şi se gată la ora 15. Credeţi-mă că rămân cu toţii! Copiii vin, se mişcă, aleargă, ies, iarăşi intră, dar nu sunt plictisiţi, pentru că şi distracţia lor copilărească îi deconectează, dar şi biserica, rugăciunea, liniştea de aici. Dau slavă lui Dumnezeu că mi-a descoperit ce înseamnă cu adevărat să te faci util celorlalţi!".
"Eşti român, ajută-ţi românul!"
Atât de frumos vorbeşte părintele Laurenţiu, atât de puternic şi de convingător îi răsună glasul în bisericuţa asta mică din Richiş, unde purtăm discuţia, încât mai că nu-mi vine să-l întrerup. Pentru cineva care n-a călătorit în străinătate e fascinant să descopere dragostea reală, palpabilă aproape, cu care părintele Laurenţiu vorbeşte despre românii pe care-i păstoreşte în Germania. Îndrăznesc, totuşi, să-l întreb dacă toţi cei plecaţi la muncă, în Germania sau aiurea, ar rezista acolo fără sprijinul moral al bisericii.
"Nu, nu rezistă, pentru că au nevoie de o oază de românitate. În biserica ortodoxă şi în comunităţile neoprotestante româneşti, în rugăciune dispar animozităţile şi frământările. Socializarea în sine se întâmplă în biserică, la sfârşitul slujbei, povestesc, caută servicii mai bine plătite, întreabă, au probleme, cer sfaturi, se leagă prietenii. Sigur, sunt şi plusuri, şi minusuri, nu toţi vin la biserică, nu toţi sunt credincioşi practicanţi, dar eu personal am fost deschis pentru toată lumea. Consider că, atâta timp cât eşti acolo, eşti român! În virtutea dragostei de neam şi de om, dragostea ca virtute cerută de Hristos pentru mântuire, acolo nu ai voie să ţii cont de modalitatea de închinare, cărui cult aparţii. Nu primează, nu are voie să primeze asta! Eşti român, ajută-ţi românul! Sunt, desigur, şi multe exemple negative, că primul care şi-a bătut joc a fost românul de român, dar sunt cazuri izolate.
Ce este foarte important şi cred că e un mijloc de a aduce mai multă lumină în ceea ce priveşte misiunea bisericii, ca instituţie, este modul în care biserica din diaspora înţelege să-şi desfăşoare activitatea. Pentru că misiunea bisericii în diaspora nu e uşoară. În general, românul din România, când te întreabă unde eşti şi zici că în străinătate, crede automat că o duci bine, ca şi cum bunăstarea asta ar fi instantanee şi, cum treci graniţa, primul câine ţi-a şi ieşit în cale cu covrigi în coadă. Acolo ai, cu condiţia să munceşti, şi nu de mântuială, ci cu responsabilitate, asiduu. Străinul ştie cel mai bine să te exploateze şi trebuie să ţii cont de asta şi tu, ca persoană, iar eu, şi ca preot, şi ca român. Când mi-am asumat misiunea asta, consider că nu e doar o experienţă, ci încă o mână întinsă de Hristos spre mântuire".
"Oricât de bine ai duce-o dincolo, nu vei fi niciodată acasă"
Parcă s-au spus toate câte ar fi trebuit spuse, la fel cum pare că încă multe ar mai fi de spus. Aşez între noi o ultimă întrebare: "Părinte Laurenţiu, ce anume vă lipseşte în Germania, ca om, ca preot? Ceva ce poate aţi avut aici...". De câteva minute, discuţiei noastre s-a alăturat din nou părintele Marius. O fracţiune de secundă, cei doi fraţi se privesc în ochi. O sclipire tăioasă şi tristă taie aerul din biserică. Părintele Laurenţiu oftează şi-mi răspunde hotărât: "Cel mai mult îmi lipseşte Ţara! Am călătorit, zilele astea, din Cluj la Bucureşti cu avionul, dar ieri m-am întors spre Mediaş cu trenul. E lung drumul, durează mult, dar am avut timp să tot privesc pe geam. Aşa mi-am dat seama ce-mi lipseşte: întâlnirea cu fiecare petec de pământ, cu fiecare deal. Trecând de Sighişoara, m-am retrezit: îmi lipseşte cuvântul duhovnicului de la mânăstire, întâlnirea cu rudele, aerul pe care-l respir aici şi-mi inundă plămânii, şi-mi dau seama că, oricât de bine ai duce-o dincolo, nu vei fi niciodată acasă.
Dar ştiţi ce se întâmplă? Când îţi dai seama cât de multe sunt cele ce-ţi lipsesc, cu atât te enervezi mai tare şi-ţi vine să-i iei de guler pe cei răspunzători şi să-i tragi, chiar şi fizic, la răspundere pentru ce au făcut cu ţara asta. Pentru că niciunul - cred şi mărturisesc! - niciunul dintre românii plecaţi, dintre saşii din Ardeal n-au plecat de bună voie, ci prin anumite tactici, politici, au fost obligaţi să plece. Dar, atunci când ajungi acolo, cu toate că ţi-e mai bine financiar, începi să simţi celelalte lipsuri şi atunci îţi vine să le ceri socoteală tuturor celor vinovaţi!", conchide părintele Laurenţiu.
Foto: Arhiva personală a fam. Băcilă