Adrian Papahagi este unul dintre intelectualii de elită, foarte implicaţi în viaţa cetăţii, şi care nu se sfiesc să îşi asume public credinţa creştină. Recent, el a lansat pe piaţă un volum-eseu cu o temă provocatoare: Creştinul în cetate - manual de supravieţuire (Iaşi: Doxologia, 2017). Prin el, filologul clujean nu numai că îi îndeamnă pe credincioşi să fie patrioţi şi să se implice în problemele ţării, dar încearcă să le ofere un ghid al valorilor civice europene, care, subliniază el, decurg direct din virtuţile propovăduite de Iisus şi de biserica Sa.
Nouă, celor mulţi şi dezamăgiţi de marasmul politicii româneşti, care acoperă cu un văl negru frumuseţea României, cuvintele lui Adrian Papahagi ne pot folosi ca o lentilă prin care putem redescoperi frumuseţea uitată a credinţei creştine, în stare, aşa cum spuneau bătrânii noştri, să sfinţească locul.
Un text pentru creştini mediocri
- Domnule Adrian Papahagi, aţi scris un manual de supravieţuire a creştinului în cetate. Cum ar trebui să fie bunul creştin, ca să poată schimba în bine România de astăzi?
- E foarte greu să vă spun cum arată un bun creştin, pentru că nu sunt duhovnic, dar cred că este un imitator şi mărturisitor al lui Hristos, care respectă nu doar litera, ci şi spiritul Evangheliilor, un om al Bisericii. Dar cartea mea nu este un text pentru bunii creştini, ci pentru creştinii mai mediocri, aşa ca mine şi ca mulţi dintre noi, trăitori în lume, plini de patimi, cu pasiuni politice şi interese culturale - care uneori ne abat, dacă nu de la credinţă, atunci de la o viaţă trăită integral în acord cu credinţa. Cartea mea este mai degrabă adresată celor care, creştini fiind, nu sunt indiferenţi la problemele societăţii, eventual sunt chiar implicaţi civic sau politic; ea încearcă să le spună care ar fi valorile pe care un creştin este dator să le reprezinte atunci când participă la viaţa cetăţii. Fiindcă, până la urmă, politica şi implicarea civică nu sunt aventuri personale, ci presupun cunoaşterea şi asumarea unor valori, în slujba binelui comun. Am încercat deci să redactez un fel de mic catehism creştin-democrat, înscris aşadar într-o logică lumească, nu spirituală, căci nu e un îndreptar duhovnicesc.
"Creştinismul ne curge prin vene"
- E şocant, cred, pentru români să afle că părinţii fondatori ai Uniunii Europene erau buni creştini.
- Nu toţi, dar cei mai importanţi, cancelarul german - Konrad Adenauer, preşedintele Consiliului de Miniştri al Italiei - Alcide de Gasperi, pionierul vizionar al construcţiei europene - Robert Schuman, şi însuşi preşedintele Franţei - Charles de Gaulle erau nu doar creştini practicanţi în sfera privată, ci erau creştini asumaţi în acţiunea politică, inclusiv în virtutea unei tradiţii intelectuale. Or, astăzi Europa s-a îndepărtat treptat de această tradiţie, până la a-şi repudia originile şi ADN-ul creştin - ceea ce, într-un fel, este împotriva naturii, fiindcă e păgubos sau chiar autodistructiv să-ţi refuzi propria fire. Sufletul Europei este creştin; noi n-avem decât a-l recunoaşte şi a-l îmbrăţişa. Fireşte, nu înseamnă că trăim într-o teocraţie, într-un stat condus de cler, niciunde în Europa. Dar înseamnă că rădăcinile, ADN-ul, structurile culturii europene sunt creştine. Săptămâna este creştină, ea se termină cu duminica. Organizarea socială este creştină, ea merge pe un filon de autoritate. Democraţia este creştină, fiindcă doar creştinismul a abolit diferenţa dintre străin şi cetăţean, dintre sărac şi bogat, dintre femeie şi bărbat, dintre iudeu şi străin, instaurând egala demnitate a tuturor oamenilor. Democraţia noastră, forma mentis europeană, culturile lumii libere sunt de sorginte romano-elenistică şi iudeo-creştină.
Anticreştinismul este o aberaţie în cultura europeană, care vine dintr-un soi de relativism al valorilor şi dintr-un nihilism convertit în ură de sine în perioada postbelică. Virusul a fost inoculat de Şcoala de la Frankfurt şi s-a dezvoltat odată cu mica revoluţie, inutilă dar foarte agitată, din mai 1968, care a instaurat în rândul elitelor occidentale un relativism postmodern al valorilor şi a inaugurat o epocă post-adevăr. De fiecare dată când creştinismul a fost cu adevărat abolit în Europa - în perioada nazistă, care a fost o resurgenţă a păgânismului germanic, şi în perioada comunistă, atee militantă - am văzut ce s-a întâmplat: crime fără precedent, distrugeri de vieţi şi de destine umane, gulagul şi holocaustul. Nu ne-am dori deci să trăim din nou într-o Europă anticreştină.
"Reţeta e simplă: imitaţia lui Hristos"
- Ne putem întoarce acum la prima întrebare. Aceasta este realitatea, iar ca să o schimbi ai nevoie de buni creştini. Cum formezi bunii creştini?
Ce mă interesează pe mine, într-o logică mult mai modestă, este ca această ţară să producă buni cetăţeni, care să-şi cunoască cultura şi tradiţia, să aibă disponibilitatea dialogului şi capacitatea discernământului, să aibă toleranţa de a-i asculta pe ceilalţi, chiar şi când sunt în dezacord. Toleranţa nu presupune să accepţi orice opinie, şi în niciun caz nu trebuie confundată toleranţa faţă de păcatele şi slăbiciunile omeneşti cu celebrarea acestora. Păcatul va exista mereu, şi cu toţii păcătuim: dar o societate care vrea să supravieţuiască nu are voie să exalte păcatul, şi cu atât mai puţin să-l prezinte ca virtute.
"Un bun creştin este, implicit, şi un bun patriot"
- Ceea ce-mi spuneţi acum este, de fapt, patriotism. Prin ce se diferenţiază un bun patriot de un bun creştin, atunci când se implică în destinul ţării?
- Eu cred că un bun creştin este, implicit, şi un bun patriot. Asta nu înseamnă neapărat că orice patriot este şi creştin, există patrioţi şi în ţări necreştine. Dar un bun creştin este un om care îşi asumă nişte valori: nu doar valorile Decalogului, ci toate valorile exprimate în misiunea lui Hristos - de la blândeţe, milostenie, curăţenie sufletească, până la curaj. Toate acestea sunt virtuţi creştineşti. Nu cred că există o virtute creştinească care să nu fie şi o virtute patriotică.
De altfel, îmi place că puneţi această întrebare, fiindcă e foarte simplu, când nu ai program politic şi economic, să te baţi cu pumnul în piept că eşti patriot sau chiar naţionalist. Eu cred într-un patriotism al gesturilor asumate, al gesturilor cotidiene: să-ţi respecţi semenii, chiar şi în trafic, în interacţiunile sociale, păstrând curăţenia spaţiului public - iar grija faţă de aproapele e, până la urmă, o virtute creştină, care se converteşte imediat într-una cetăţenească. Tocmai fiindcă sunt mereu buni cetăţeni, creştinii sunt esenţiali pentru societate; iată de ce, în fond, civilizaţia noastră creştină s-a dovedit şi politic, economic sau intelectual superioară celorlalte de pe glob, orice s-ar spune în epoca noastră relativistă.
Până la urmă, Orientul şi Africa se uită spre Europa şi spre Occident şi încearcă să imite acest stil de viaţă. De ce? Fiindcă valorile creştine au creat şi buni cetăţeni, iar aceştia au reuşit să genereze, în sute de ani, nu doar o cultură materială şi spirituală fără seamăn, ci şi state de drept funcţionale, care apără demnitatea şi libertatea umană. Drepturile omului s-au născut din preceptele creştine, din dragostea faţă de aproapele, din respectarea libertăţii, din responsabilitatea faţă de ceilalţi, inclusiv faţă de generaţiile viitoare.
Insist: a izgoni creştinismul din viaţa publică echivalează, până la urmă, cu subminarea civilizaţiei. A ponegri şi marginaliza creştinii, a-i picta în culorile false ale "fascismului" (care e tot ce poate fi mai străin de personalismul creştin) înseamnă a te autosabota ca civilizaţie. Ar trebui să ne dorim cât mai mulţi creştini implicaţi în treburile publice, întrucât un bun creştin este şi un om politic responsabil şi onest, tolerant, empatic, solidar, milostiv... Pledez deci pentru asumarea integrală a valorilor noastre creştineşti, indiferent de meseria şi implicarea fiecăruia dintre noi.
"Am mari îndoieli că un om politic care fură banul public, deci deturnează banul văduvei şi al orfanului, se poate numi creştin"
- Dacă e să ne gândim la o schimbare a ţării noastre, avem destui creştini pe care să ne bazăm dacă e să mişcăm România în direcţia valorilor de care vorbiţi?
- Teoretic, da; practic, nu prea pare. Nominal, ne declarăm aproape toţi creştini, deci s-ar putea spune că nu de creştini ducem lipsă în această ţară: şi totuşi, vedem cu toţii câtă corupţie politică, imoralitate şi lipsă de respect faţă de semeni există în România. Am mari îndoieli că un om politic care fură banul public, deci deturnează banul văduvei şi al orfanului, se poate numi creştin, chiar dacă are grijă să cultive clerul şi să direcţioneze o parte din banii publici înspre construcţia de biserici. Creştinismul ne obligă să avem imaginaţie morală, adică să ne gândim şi la celălalt, nu doar la noi şi la clanul nostru. Câţi politicieni sau administratori corupţi se gândesc, în clipa în care au deturnat un milion, că acel milion înseamnă zeci sau sute de mii de vaccinuri? Câţi sunt tulburaţi de viziunea faptului că un copil moare din lipsa unui vaccin sau a unei îngrijiri care ar fi putut fi administrate dacă banii publici nu erau deturnaţi? Corupţia nu e doar sărăcie şi subdezvoltare, ci de-a dreptul crimă. Iată o lecţie pe care ierarhii şi preoţii noştri ar trebui să o predice mai des puternicilor zilei.
- Printre creştinii practicanţi pluteşte un oarecare dezgust faţă de implicarea politică partinică. Ei spun, da, facem ceva pentru ţară, ne zbatem, de acord, dar nu în partide. Creştinul nu e pentru politică, cel puţin nu pentru politica asta concretă, cu lupte electorale... Dumneavoastră ce credeţi?
- Nu putem să avem dezgust faţă de ceva care ne priveşte nemijlocit şi de care depinde soarta noastră şi a copiilor noştri. E esenţial ca toţi oamenii care care au credinţa, capacitatea şi resursele de a se omplica politic, să o facă. Iar dacă nu se implică, măcar să-i susţină pe cei care aleg să ducă această bătălie pentru binele comun, pentru tradiţia creştină, pentru naţiunea română, pentru libertăţile religioase, civice şi politice, pentru cinste şi competenţă în administraţie. Iar dacă nu-i susţin concret, măcar să voteze în cunoştinţă de cauză. Nu cred că poţi fi spectator la propria ta viaţă, spectator dezangajat la destinul tău. Revin la valoarea centrală a discernământului: uitaţi-vă ce se întâmplă pe scena politică din România şi vedeţi dacă oamenii politici susţin ceea ce credeţi voi şi luptă sincer pentru binele ţării. Vor să construiască o ţară aşa cum o vedeţi voi: cinstită, creştinească, solidară, liberă şi decentă? Sau vor să construiască un soi de mic despotism asiatic, sau poate o ţară pervertită, care să nu mai respecte nicio tradiţie şi nicio credinţă? Uitaţi-vă şi decideţi în cunoştinţă de cauză.
"Să nu credem în angelisme"
- În general, ştiţi din interior: politica corupe! În momentul în care intri acolo, poţi să scapi fără să urăşti, fără să te lupţi ca pe câmpul de la Mărăşeşti cu adversarii tăi? Adică, un creştin poate să-şi păstreze calităţile interioare intacte?
- Da, poate. Nu doar politica, ci viaţa însăşi corupe, fiecare zi ne corupe; când punem o pilă ne corupem, când minţim ne corupem; când urâm, când ne enervăm dăm dovadă de corupţie sufletească. Evident că politica este un teren al marilor pasiuni şi al marilor lupte. Luptele, acolo, au mize enorme, mult mai mult decât o luptă de avansare pe un post sau de obţinere a unui job. Dar ce nu e luptă în viaţa asta? Da, politica corupe foarte mult, cu toţii, când facem acest pas, suntem pasibili să fim corupţi. Dar eu cred că un om care are valori şi credinţă poate ieşi de acolo relativ intact sufleteşte, adică fără să-şi fi vândut sufletul, chiar dacă a fost afectat, amărât, tulburat de ce a trăit.
Să nu credem în angelisme, nimeni nu este angelic, nici cei care ne citesc, nici noi, care vorbim, nici cei care ne conduc. Nu există îngeri printre oameni, şi nici sfinţi în politică. Trebuie deci să ne folosim discernământul, capacitatea să deosebim între oameni politici profund corupţi şi oameni politici decenţi, căci există şi din aceia. Deci, încă o dată spun: discernământ. Uitaţi-vă în jur, cerneţi, discerneţi! Venim echipaţi din fabrică, dacă pot să spun aşa, cu discernământ moral - nu ai nevoie de educaţie pentru a simţi dacă un om e viclean sau e cinstit, dacă crede în valori sau n-are nimic sfânt.
- Aşa ajungem să votăm tot timpul răul cel mai mic.
- Dacă am avea de ales între binele absolut şi răul absolut, ar fi extrem de simplu, nu? Şi nici acolo nu sunt convins că toată lumea ar alege binele absolut: Iisus Hristos Însuşi, care era Binele absolut, a fost respins şi dat morţii. Cunoscând totuşi Binele, Calea, Adevărul, Viaţa, ne este mai uşor să navigăm între dilemele morale şi infinitele nuanţe de gri în care se declină existenţa noastră, publică sau privată.