Primele raze ale dimineţii îmbrăţişează biserica. Cu tot cu curtea înconjurătoare, pare rodul unui capriciu de om avut, ce-şi va fi permis să-şi înalţe, în curtea casei, un lăcaş sfânt. Stă în rând cu casele din sat, ultimele de pe străduţa ce duce spre staţiunea de odinioară, Bazna, din judeţul Sibiu, renumită pentru sarea sa miraculoasă. Uşa de lemn masiv a bisericii e deschisă, semn că se poate intra. Păşesc încet, să nu tulbur slujba de dimineaţă. Înăuntru, o maică înaltă şi subţire citeşte, uşor cântat, din cărţile cele sfinte. În lumina ce trece jucăuş prin ferestre, sfinţii stau răbdători şi o ascultă. Mă opresc lângă uşă şi-ncep să-i privesc, pe rând, într-un fel de salut nerostit, ca pe nişte cunoştinţe vechi. "Gol am fost şi M-aţi îmbrăcat...", îmi vine brusc în minte, atât sunt de elegante culorile picturii murale, atât de inspirat alăturate unele lângă altele. O haină de lumină şi sfinţenie. "La început a fost Cuvântul...", citeşte măicuţa şi, ca să nu uit cumva de ce mă aflu aici, exact atunci, pe uşa bisericii intră părintele Celestin Florescu. Ne-am dat întâlnire pentru un interviu. Aproape nu mai e loc de întrebările mele în povestea ce curge singură. Povestea "înălţării" unui adolescent în rang de slujitor al lui Dumnezeu.
Cruda cale a călugăriei
- Sunt bucureştean şi am crescut în biserică, la propriu, pentru că bunicul meu a fost preot timp de 65 de ani. A murit la 97 de ani, dar de pensionat, se pensionase abia pe la 80 şi ceva de ani. Când am terminat clasa a VIII-a, abia se deschiseseră seminariile monahale de la mânăstirile Căldăruşani, Cernica şi Pasărea. Era nevoie de o cultură a călugărilor, trebuia schimbată mentalitatea, iar Patriarhul Teoctist a vrut să le înfiinţeze pentru cei care intrau în mânăstire şi vroiau să rămână. Şi foarte bine a făcut.
- Nu aţi luat această decizie la o vârstă extrem de crudă? Aveaţi doar 14 ani.
- Ba da, a fost foarte crudă, dar a fost exclusiv decizia mea. Nu o discutasem cu ai mei, nici măcar cu bunicul, a fost o decizie de moment, fără să-mi dau prea bine seama ce urmează. Cunoşteam nişte preoţi care mi-au explicat, mi-au dat nişte sfaturi foarte bune, ce să fac, ce să nu fac, le ştiu şi azi şi-mi sunt de folos, căci m-au pregătit oarecum pentru mânăstire. Am ales Mânăstirea Căldăruşani. În anul II, am vrut să mă transfer la Bucureşti. Bunicul fusese coleg de facultate cu Patriarhul Teoctist şi s-a dus să-l roage să mă ajute. Dar Patriarhul a zis că e bine să rămân la Căldăruşani. Şi chiar s-a făcut şcoală acolo! În cinci ani de seminar, m-am format; trăiam aproape ca şi călugării, adolescenţi fiind, dar n-au rezistat cu toţii: am intrat 40 şi am rămas 17. Nu era pentru oricine. L-am avut diriginte pe părintele Damaschin Ştefan. A fost puţin mai aspru, dar ne-a prins bine tuturor, el m-a educat ca preot. Atunci, Mânăstirea Căldăruşani era o mânăstire grea, aşa cum este şi acum. Pe lângă învăţătură, lucram la porumb, la grădină, la lemne, oriunde era nevoie. Am ştiut şi să învăţăm, şi să muncim, şi să ne distrăm. Am avut profesori care ne-au lăsat ceva în suflet, iar faptul că am stat împreună ne-a făcut să fim o familie. Am văzut partea bună a lucrurilor şi cred că asta e bine în viaţă. Venit într-o vizită, Patriarhul Teoctist ne-a spus: "Nu uitaţi de carte, dar nici de sapă, căci voi veţi deveni preoţii de mâine, stareţii de mâine, şi trebuie să ştiţi din toate". De atunci, întotdeauna m-am raportat la ceea ce am făcut în seminar. Se vede o diferenţă certă între preoţii care vin din seminar şi cei care vin direct din facultate, care sar nişte etape.
La Sâmbăta, alături de părintele Teofil
- Şcoala de la Căldăruşani v-a îndemnat către călugărie?
- A fost greu la început, am vrut să rămân diacon mai mult timp. Dar la Techirghiol, unde mergeam în concedii cu părinţii mei, Părintele Arsenie Papacioc m-a întrebat ce gânduri am. Mi-a spus că am două variante: una pe repede înainte şi una cu răbdare. Am ales-o pe prima. Astfel, m-am călugărit destul de repede. La început, am încercat la o mânăstire din Teleorman. Era o mânăstire începătoare, or, un călugăr, dacă vrea să se formeze, nu are cum s-o facă într-o mânăstire începătoare. Aveam un ucenic care mergea de câţiva ani la Sâmbăta şi mi-a zis să merg cu el. M-am dus cu el, în pelerinaj, am stat câteva zile şi mi-a plăcut. Era sfârşitul lunii iulie, 2007. În 31 iulie, a murit Patriarhul Teoctist şi am venit la Bucureşti, la înmormântare. La întoarcere, am vorbit cu părintele stareţ de la Sâmbăta şi mi-a spus că, dacă pot şi dacă cred de cuviinţă, să vin, să stau o perioadă, să văd dacă mă acomodez. Am rămas opt ani jumătate.
- L-aţi prins la Sâmbăta pe părintele cel orb, Teofil?
- Cum aţi ajuns de la Sâmbăta la Schitul Bazna?
- ÎPS Laurenţiu m-a întrebat dacă nu vreau să vin aici ca preot slujitor. Am venit în 15 noiembrie 2015, atunci era stareţă Maica Marina, care a plecat în 2016 în Moldova. Am rămas eu administrator şi am încercat să îmbunătăţesc şi căminul preoţesc. E greu ca preoţii ce vor să vină în staţiune, la tratament, să stea la un loc cu ceilalţi. Aici e foarte multă linişte, doar spre toamnă, când vin cu bilete la tratament, atunci biserica e aproape plină. Mă bucur când oamenii îl caută pe Hristos. Mulţumim lui Dumnezeu pentru ce avem, puţin sau mult, că suntem aici şi avem o biserică frumoasă, iar de anul viitor, să şi primim oamenii într-un cămin frumos. Facem tot ce ne stă în putere să-i putem ajuta.
Gustul amar al mierii
- Vă confruntaţi şi dvs. cu lipsa de călugări, cum se întâmplă, de la o vreme, în mai toate mânăstirile din ţară?
- Peste tot se simte lipsa de personal monahal şi şcolit. Călugăria e frumoasă din afară, se vede frumos, dar când trăieşti şi te loveşti de nişte ispite pentru care nu eşti pregătit şi pe care nu le-ai anticipat, te sperii. E luptă mare ca să învingi. Dar te laşi pe tine, îţi laşi năravul şi lupţi să te schimbi, să fii un alt om. Dacă vrei cu adevărat ceva, laşi totul la o parte şi te duci. Mulţi vor să intre în călugărie, dar nu-şi găsesc locul, nu ştiu de unde să înceapă. Dacă un călugăr nu prinde rădăcini şi nu e devotat unei mânăstiri, nu e bine. Eu cred că sunt foarte puţini călugări care se dedică, într-adevăr, mânăstirii. Cei care vin doar în trecere, şi sunt foarte mulţi, vin, stau o perioadă, li se pare că trebuie să plece şi pleacă de multe ori cu un gust amar. De ce?, nu ştiu. Poate pentru că nu sunt făcuţi pentru aşa ceva. Unii au încercat, au spus că vor altceva decât viaţa din lume, ceva pe care nu-l pot defini. Când mergi la mânăstire, trebuie să le accepţi şi pe cele bune, şi pe cele rele, iar la o mânăstire trebuie să fie şi rânduială.
Ieşirea din labirint
- Din experienţa dvs. de preot, către cine credeţi că merge alegerea credincioşilor? Caută ei duhovnici călugări, în detrimentul preoţilor mireni? Îi simt mai aproape de Dumnezeu?
- Nu cred că există asemenea deosebiri. Oamenii caută preoţii buni, fie ei mireni sau călugări. Cred că noi, preoţii, avem acel de 70 de ori câte 7, care trebuie subliniat cu roşu undeva. Nu trebuie uitat că Dumnezeu este şi bun, dar şi drept, şi nu loveşte cu parul. Atinge doar unde ne doare mai tare şi nu primim nici ajutor când vrem noi, ci atunci când Dumnezeu ştie că avem nevoie de acel ajutor. Dacă l-am primi tot timpul şi cum vrem noi, ni s-ar părea ceva normal şi n-am mai face niciun efort pentru mântuire. De aceea, Dumnezeu, şi în vremurile astea, ne încearcă prin fel şi fel de ispite, de care omul poate nu-şi dă seama. Dar dacă nu are alături ghidul, preotul duhovnic, nu se poate descurca şi nu poate ieşi din labirintul acesta al vieţii. Iar noi asta încercăm să facem, să ajutăm oamenii. La biserică, la duhovnic, oamenii vin să caute pacea, liniştea, iar dacă tu, ca duh, nu ai linişte, eşti tulburat, nu ai de unde s-o împarţi celorlalţi. Aici e marea problemă a vremurilor noastre. Suntem mereu prinşi în tot felul de lucruri, ca preoţi, ca şi călugări, vieţuim într-o societate care este aşa cum este. Bună, rea, este a noastră, trebuie să ştim să ieşim din focul acesta al vieţii şi al încercărilor. Dacă tu nu-ţi găseşti pacea şi liniştea sufletească, cum să le împărtăşeşti celorlalţi? Omul, când vine, aşteaptă să găsească pe cineva care-şi deschide braţele către el. Dar nu se întâmplă mereu aşa. Şi noi suntem oameni, şi noi avem ispite, încercări, nu putem să-i punem pe toţi călugării în icoane, atunci ce-am face cu sfinţii? Încercăm doar să tindem spre sfinţenie. Contează ca omul să vină cu sufletul deschis la spovedanie, dar să vină constant, nu o dată la câţiva ani. Doar aşa se poate stabili o legătură sufletească profundă cu preotul.
- Bunicul dvs. a apucat să vă vadă slujind?
- Da, am slujit de câteva ori cu el. Bunica l-a întrebat apoi cum sunt şi el a zis că sunt bine. "De nădejde", a zis.
- A existat, în timp, vreun semn anume care să vă confirme faptul că aţi ales calea cea bună?
- Nu ştiu dacă a fost semn, dar... Cât timp am fost la seminar, la Mânăstirea Căldăruşani, am avut ascultare să aprind zilnic lumânări la mormântul Mitropolitului Grigorie Dascălul, din pridvorul mânăstirii. Şi, de câte ori aprindeam lumânări acolo, niciodată n-am vorbit cu el, ci doar spuneam în gând tot felul de rugăciuni. Apoi, după o vreme, l-am visat. Asta se întâmpla înainte să fie canonizat. Venea la mine, cu barba mare, cu cârja, exact cum văzusem c-a fost înmormântat, şi mi-a întins o lumânare, spunându-mi: "Să mă pomeneşti!". După acest vis, am simţit o bucurie, cum n-am mai trăit niciodată. Cred că sfântul a încercat să-mi arate ceva, că nu întâmplător sunt acolo. Mânăstirile Sâmbăta şi Căldăruşani sunt doi stâlpi care mă susţin şi acum, când trec prin încercări. Slavă lui Dumnezeu pentru toate! Nu cred că Dumnezeu ne dă, în viaţă, ceva ce nu putem duce până la capăt. Dacă ai credinţă în Dumnezeu şi-L laşi să lucreze şi te laşi în baza Lui şi în mâinile Lui, n-ai cum să nu reuşeşti. Dacă-L ai pe Dumnezeu, reuşeşti orice în viaţă. Nu e uşor, dar nici imposibil. Numai prin ispite, prin suferinţe şi încercări, omul se poate mântui.