Ultima primăvară
"De când îi lumea, merii nu au înflorit aşa devreme, aici, sus, în munte", spune Zeno Cornea, ghidul meu pe întortocheatele cărări ale Apusenilor. E sfârşit de aprilie şi florile albe, dichisite ca nişte miresuci, plesnesc din găoacea mugurilor cât clipeşti din ochi. În livada de pe coastă miroase a colţ de rai. Albinele roiesc de zici că-i zi de clacă, fluturii umbresc pământul cu aripi mari şi uşoare de îngeri. Ne întindem în iarbă, sub un pom cu crengi lungi, ce îmbrăţişează dealul. În joaca lui cu soarele, vântul ţese broderii de-o clipă din frunzele verzi. Livada întreagă are un chef nebun de viaţă, merii sorb, parcă, adrenalină în loc de sevă, ca şi cum asta ar fi ultima lor zi de viaţă, ca şi cum asta ar fi ultima lor primăvară. "Uită-te bine la merii ăştia, că la anul s-ar putea să nu-i mai vezi", taie liniştea, cu glas trist, Zeno Cornea. Iazul de decantare al exploatării Cupru Min Abrud a ajuns deja la poalele coastei. Coborâm într-acolo alene, să mă pot bucura de fiecare pas, de fiecare gâză, de fiecare clipă de linişte din acest paradis. Cândva, spune Zeno, livada cu meri era sus de tot, pe-un vârf de deal, de-abia dacă băteai cu privirea până la ea. Acum, e la doar câţiva paşi de luciul plin de otravă al lacului de decantare. Am ajuns pe buza apei. După minutele de reverie, când las ochii în pământ, văd că mărul lângă care am ajuns are, de fapt, rădăcinile înfipte în steril. Oglindite în apa ruginie, florile lui albe, neprihănite, sunt roşii, pătate de sânge...
Spaima lui Ceauşescu: "Oare nu e prea mult?"
Zeno Cornea a lucrat din prima zi la Combinatul de la Roşia Poieni. Ca topograf, a fost primul trimis pe teren, la măsurători, pe văile care urmau să fie expropriate pentru a face loc uriaşului lac de decantare. N-a mai fost în zonă de 18 ani, de când s-a pensionat. E bucuros să mă însoţească, e şi curios să vadă ce s-a ales de exploatarea de cupru. Ne-am pornit împreună, din centrul Roşiei Montane, "kilometrul zero" al luptei împotriva Companiei Gold Corporation, luând-o pe-o scurtătură, spre iazul de decantare al exploatării de cupru de la Roşia Poieni. Distanţa dintre localităţi e mică, dar drumul furişat sus, pe coama muntelui, este greu. Poveştile călăuzei mele îl fac, însă, de neuitat. "Nicăieri în Apuseni nu găseai pământ ca în zona asta a satelor Roşia Montană şi Geamăna. Se făcea porumbul mai ceva ca la şes, câte patru ştiuleţi pe un tulei! Păstrăvul, ce să-ţi zic, îl luai cu mâna din vale! De vite nu mai vorbesc, aveau oamenii câte 20 de vaci. Le dădeau la stat şi luau bani frumoşi...". Apoi, a căzut decretul din mai '77, şi totul s-a schimbat. O pastă groasă, ca un mortar, s-a aşezat cu anii, în straturi, peste pământul dumnezeiesc, peste gardurile şi curţile oamenilor, peste case şi, într-un târziu, peste mormintele bătrânilor din Geamăna. "Asta a fost ambiţia lui Ceauşescu: să aibă cuprul lui, ca să poată susţine industria socialistă. Avea combinate prin toată ţara şi nu mai voia să mai depindă de importuri, nu mai voia să depindă de nimeni. Zece ani de zile s-au tot făcut prospecţii serioase, studii geo, foraje. Iar când a avut confirmarea că Apusenii stau pe o comoară, Ceauşescu a dat numaidecât drumul exploatării. Şapte miliarde de lei, la nivelul lui 1977, când dolarul era cât era, a pus deoparte pentru proiectul ăsta! Combinatul Minier al Cuprului Roşia Poieni devenea al doilea cel mai important proiect industrial al comunismului românesc, după Canalul Dunăre - Marea Neagră, apoi, după terminarea lucrărilor în Dobrogea, rămânea cel mai important!".
În octombrie 1976, cu doar câteva luni înainte de a da decretul, Nicolae Ceauşescu a venit personal în Apuseni. A aterizat sus, în munte, cu un elicopter, să vadă cu ochii lui cum stă treaba; era sătul de machetele din carton şi polistiren. Atunci, privind în jos, spre munţii ce urmau să fie raşi cu totul de pe pământ, spre văile şi satele ce urmau să fie înghiţite, Ceauşescu a dat un pas înapoi. "N-am fost acolo, dar mi-au spus oamenii care erau de faţă", întăreşte Zeno Cornea.
- Oare nu e prea mult ce vrem să facem noi aici?, ar fi întrebat Ceauşescu.
- Staţi liniştit, tovarăşe prim-secretar, nu e prea mult!, i-ar fi răspuns celebrul inginer Radu Dimitriu, proiectantul exploatării, om care semnase proiecte uriaşe în lumea întreagă. Motivat în decizia lui, Ceauşescu a cutezat să facă pasul în faţă: în '77 începeau primele exproprieri în satul Geamăna.
Constituţia lui Badea Niculae
- A fost rezistenţă împotriva proiectului? Au ieşit moţii-n drum?
- Rezistenţă a fost, cum să nu, unii s-au lăsat convinşi mai uşor, alţii s-au încăpăţânat, dar nimeni nu a fost strâns cu uşa să semneze!, spune Zeno Cornea. Partidul se pricepea de minune la propagandă: oamenii au fost luaţi cu binişorul, li s-a vorbit pe limba lor, au fost seduşi de ideea că fac un sacrificiu pentru patrie, că vor primi despăgubiri, că vor fi ajutaţi să se mute în altă parte cu casa şi cu găzduşagul lor, dar, mai ales, că vor fi angajaţi, pe bani buni, la Combinat: 6.500 de locuri de muncă a creat noul mamut industrial din Apuseni, iar cei mai mulţi angajaţi au provenit tocmai din locurile cele mai afectate de proiect!
"Mă tem că şi la Vinţa or fi ajuns lucrurile ca în Geamăna", îmi spune Zeno.
A trecut multă vreme de la faimosul decret din 20 mai '77. În 40 de ani, de marile planuri ale lui Ceauşescu s-a ales praful: tehnologia vândută la fier vechi, platformele industriale sparte cu pickamer-ul, falimente programate, dar şi privatizări pe şest, pentru a deschide piaţa românească unor mari concerne. "Nimic n-a mai rămas din visurile de mărire ale comuniştilor de la sfârşitul anilor '70", s-a spus, ani de zile, în presă şi la televiziuni. Una dintre marile minciuni ale ultimilor ani. Deşi de la căderea lui Ceauşescu au trecut aproape 30 de ani, Combinatul de la Roşia Poieni funcţionează şi azi "duduind". Nu mai are 6.500 de angajaţi, ca pe vremuri, nu mai scormoneşte 15 milioane de tone de minereu ca în anii de vârf, nu mai produce pentru industria românească, ci pentru nişte afacerişti chinezi dubioşi, dar Combinatul funcţionează, iar iazul de steril al exploatării continuă să înghită, impasibil, sate bogate, dealuri verzi, pâraie şi păduri ca-n poveşti, case şi destine omeneşti, într-unul dintre cele mai frumoase locuri din inima Munţilor Apuseni.
Situaţia de la Geamăna e binecunoscută: imaginile dramatice ale bisericii zidite în mortarul de steril au făcut, în anii din urmă, înconjurul României şi al lumii. Dar ele păreau a fi doar nişte "imagini" întârziate, trimise de pe vremea comunismului. Cine s-ar fi gândit că şi azi, în plin război pentru salvarea Roşiei Montane, în plină epocă a petiţiilor şi protestelor ecologice, sterilul din lacurile de acumulare continuă să acopere sate întregi? Cine şi-ar fi imaginat că bisericii din Geamăna îi va urma biserica din Vinţa, veche de două secole? Şi cine s-ar fi gândit că morţilor dezhumaţi fără pic de remuşcare de Ceauşescu le vor urma, acum, în 2018, mormintele din satul vecin?
Şase fumuri
Pornim cu inima strânsă spre Vinţa, să vedem cu ochii noştri iminenţa dezastrului. Apa roşie de la Geamăna se transformă încet, înşelător, de cum intră în satul vecin, într-un albastru de safir care-ţi ia ochii. "Alte chimicale, alte culori", îmi explică Zeno Cornea. Valea se strâmtează, dealurile sunt mai abrupte şi mai verzi, primăvara e, parcă, şi mai dezlănţuită aici. Iar liniştea, liniştea asta de moarte dă şi mai mult dramatism locului. Iar drumul pe care mergem e chiar linia dintre viaţă şi moarte. Tot ce e deasupra drumului va supravieţui, tot ce e dedesubt va fi înghiţit de mâlul toxic.
Cu mâinile pe coarnele plugului, Mihaela Nicoară îşi ară, în miezul zilei, bucata de grădinuţă, ca să aibă un cucuruz de fiert, mai la vară. Mărunţică şi aprigă, abia trecută de 40 de ani, vorbeşte repezit, ca şi cum ar fi tot timpul pe fugă. Şi-a tocmit un om mai năcăjit, să tragă de boii grei, iar un văr mai tânăr şi în putere o ajută la arat. Boii trag cu spor cuţitul plugului prin pământul reavăn, care miroase a sănătate, a viaţă. Miros de glie adevărată, cum n-am mai simţit din copilăria mea.
Dar satul este pustiu. Din 80 de "fumuri", doar şase au mai rămas. Şcoala de patru clase din sat, la care a învăţat Mihaela, s-a închis, iar acum zace în paragină, depozit improvizat pentru praporii vechi ai bisericii din sat. Oamenii s-au dus care pe unde din calea iazului ce urma să se reverse peste ei. Doar câţiva bătrâni au rămas, până ce-or muri sau până s-or betegi şi i-or lua copiii plecaţi la oraş. "Când eram io ca fetele mele, de 12-13 ani, eram acia, nu exagerez, 50 de copii de tăţi, numai pă Vinţa. Era o hărmălaieee pă uliţăăăă! Acuma, mai avem noi două fete, care-s la şcoală, mai au vecinii patru copii - şi cam atâta...", spune Mihaela cu ochii în lacrimi. "Vezi pădurea heia de pă coastă? No, aia o crescut după ce-or plecat oamenii din sat. Colo sus erau numai păşuni pentru vite, nu vedeai pui de copac", intră în vorbă un om aflat cu treabă pe uliţa satului.
Prinşi între iazul de decantare, care înaintează fără milă, şi hoardele de mistreţi care le fac prăpăd păşunile şi grădinile, de ajung să muncească de pomană un an întreg, ţăranii din Vinţa au ajuns să-şi roage moartea. Şi ce semn mai rău prevestitor li se putea arăta chiar în ziua de Înviere, când s-au gătit de sărbătoare şi s-au dus la slujbă, decât să-şi găsească bisericuţa băltind în apa iazului, iar mormintele înghiţite de steril?
Sfinţii din linia întâi
Din grădina Mihaelei, privind la vale, poţi ghici, printre pomii înfloriţi, turla aurită de soare a bisericii din Vinţa. Îi las pe oameni să-şi gate aratul şi o iau într-acolo, pe firul apei. Simţi apropierea bisericii şi cu ochii închişi. De la o vreme, fiecare pas prin iarba grasă a curţilor părăsite devine mai şovăielnic. Apa s-a infiltrat în pământ, iar păşunea mănoasă din centrul satului e acum o mlaştină. Când treci de ultimul gard rămas în picioare în calea apei, tabloul capătă un contur ireal. În josul bisericii, pomii sunt deja sub apă. Eşti ca într-o lagună dintr-un album exotic! Dacă n-ai şti cât de toxică e apa din jur şi, mai ales, dacă n-ai şti că ea va înghiţi totul în jur, cât de curând, ai puteai jura că eşti în cel mai frumos loc din România, poate chiar din Europa. Un lac de safir jos, o biserică veche, de secol XVIII, pe malul lui, pădurea verde, înflorită, parfumată, care cade pe tine, de pe versanţi, un cer ireal, oglindă a apei, deasupra. Dar totul e o iluzie: la Vinţa, timpul îţi îngăduie câteva clipe de extaz al culorilor, în schimbul unei eternităţi de agonie a cenuşiului. Când sterilul va umple iazul, apa cea albastră şi limpede se va evapora şi nu va mai rămâne decât un deşert gri, ca un ciment proaspăt turnat peste istoria de sute de ani a locului şi peste frumuseţea lui de început de lume...
Uşa bisericii din Vinţa e deschisă larg, mirosul de tămâie te îmbie înăuntru. Clopot vechi de la 1700 şi ceva, pictură de la 1800, icoane înnegurate de trecerea anilor şi o căldură de schit ascuns de lume - biserica e o bijuterie, cum rar ţi-e dat să vezi! Cu zidurile sale groase, albe, curate, pare ultimul bastion în calea deşertăciunii. Şiruri lungi de sfinţi fac zid în jurul ei, rânduri, rânduri, ca şi cum ar încerca să o apere de rău. Stau lipiţi unul în altul, ca-n linia întâi şi, cum te privesc cu ochii lor senini, par pregătiţi de un nou martiraj. Unii vor fi fost, la vremea muceniciei lor, trecuţi prin foc, alţii vor fi fost trecuţi prin sabie, unii, poate, vor fi fost ucişi cu pietre sau răstigniţi pe cruce, precum Mântuitorul, dar înecaţi în otravă n-au fost nicicând. Osândă cumplită îi aşteaptă, zidiţi de vii în molozul de la Roşia Poieni! A doua moarte îi aşteaptă şi pe cei îngropaţi în cimitirul din jurul bisericuţei. Mormintele dinspre vale sunt deja sub apă, mai încoace, câteva cruci imploră, parcă, cu braţele larg deschise, ca nişte naufragiaţi, salvarea de la înec. Lumânări noi, aprinse chiar acum, de Paşte, stau sprijinite de crucile de pe marginea iazului. În curând, apa roşie le va înghiţi şi pe ele.
Iulia, numele speranţei
Când revin de la biserică, Mihaela mă aşteaptă la gard, ca pentru spovedanie. Are atâtea amintiri cu bisericuţa din vale! A fost ultima care s-a cununat în biserica de la Vinţa. Atunci a răsunat pe vale bucuria ultimei nunţi tradiţionale. Apoi îşi aminteşte cum şi-a botezat fetiţele, tot aici, la bisericuţa din Vinţa, şi cum a creştinat, ea însăşi, ultimul copil din Vinţa, acum 5 ani. Tot ea a făcut pâine în cuptor şi a luat vin, ca să dea paştile de Înviere.
- Ce-o să vă faceţi când nu veţi mai avea nici biserica, aici, la Vinţa?.
- Oamenii dau, toţi, din umeri, ca şi cum răspunsul ar fi peste puterile lor. Unii au rude la Combinat şi le e frică să se pună rău cu ăi de sus... Şi-apoi, au văzut cu ochii lor cum s-a afundat sub iaz minunăţia de Geamăna, fără să-i vină nimeni în ajutor.
Când o întreb şi pe ea ce va face, Mihaela îmi răspunde cu vorbele Iuliei, fiica sa de 14 ani, care învaţă la şcoala din Baia de Arieş.
- Nu e sfârşit de săptămână să nu-mi vină copiii aici. Aici au crescut, aici e viaţa lor, cum ajung aici, cum fug la vaci, sus pe deal, cu tata. Colegii de şcoală de la Baia de Arieş le tot întreabă ce mai caută pe aici, unde nu au nimic, magazin, Internet... Dar fetele mele nu pot dacă nu vin aici. Chiar mi-a zis Iuli, fata mai mare: "Mamă, orice ar fi, chiar dacă vom pleca de aici, te rog mult să nu vinzi casa. Te rog mult să o laşi aşa cum e. Că noi ne-om face mari, n-om mărita, ş-om avea copii. Şi să avem unde să-i aducem, să le arătăm cum am crescut noi, să-i ducem pe locurile pe unde am copilărit".
Din curtea casei bătrâneşti de la 1933, Iuli le va arăta copiilor ei către vale, spre turla fostei biserici din Vinţa. Dacă va rămâne, cumva, măcar turla, dacă va rămâne măcar crucea, deasupra deşertului de moloz ce va înghiţi în pântecul lui încă un sat din Munţii Apuseni: Vinţa...
Fotografii de Florentin Popa