Un bărbat distins şi destins, atent cu orice client care îi intra în birou, genul de om care îţi inspiră încredere. Iar încrederea e vitală în domeniul afacerilor. Mult timp nu i-am ştiut povestea vieţii, am aflat-o doar după ce Cristian a ajuns la credinţă. A făcut-o furtunos şi parcă împotriva stilului său de a trăi liniştit şi fără şocuri, cu o energie pe care o vezi doar la preoţii râvnitori. În stilul său, de om care ştie să rânduiască nu numai lucrurile, ci şi oamenii, a înfiinţat apoi o fundaţie, s-a apucat să tipărească cărţi, să producă filme documentare, să organizeze pelerinaje şi conferinţe, ba chiar s-a înscris la o nouă facultate. Toate erau, evident, legate de credinţa sa, de acum nesmintită, în Dumnezeu. Apoi, brusc, am aflat că s-a îmbolnăvit grav. Suferise şi înainte de a se întoarce către biserică, dar boala năvălise, acuma, asupra lui.
Sfredelul lui Dumnezeu
Ani de zile a străbătut mările. A fost ofiţer de marină şi nu orice ofiţer, ci unul de cursă lungă, pe navele acelea uriaşe, pe care le zărim prin porturi. Luni întregi era plecat departe. Pentru un om născut şi crescut în comunism, obişnuit să-şi trăiască întreaga viaţă închis în ţara sa, ca într-o închisoare mai mare, meseria lui Cristian era o evadare. De aceea a iubit-o. Cu patimă, chiar. Când se întoarcea iar la ţărm, le povestea prietenilor de porturile Africii şi Australiei, ale Americii sau Indiei, numai miresme şi mistere. Dar puterea aceasta nemărginită a marinarului, o putere pe care noi, simple făpturi de uscat, nici nu o bănuim, o putere care îţi poate aduce orice orizont aproape, s-a domolit, aşa că a vrut să se întoarcă pe ţărm şi să rămână acasă. S-a făcut antreprenor şi, ani de zile, s-a ocupat de compania sa. A ajuns prosper, era tânăr, în plină putere, viaţa i se aşternea cuminte la picioare, la fel cum o făcuseră mările. Până când, într-o zi, a început să se simtă rău. Sfântul Ioan Gură de Aur numeşte boala, "sfredelul lui Dumnezeu". Un sfredel cu care Mântuitorul ne sparge carapacea egoismului în care am trăit închişi, pentru a lăsa să intre înăuntru, lumina iubirii dumnezeieşti.
"Ani de zile am crezut că sunt un om sănătos. Trupeşte vorbind, eram bine, făcusem sport de performanţă, dar ceea ce nu ştiam atunci, un adevăr extrem de preţios pe care nimeni nu îl bagă în seamă, era acela că nu poţi fi sănătos în întregime, dacă eşti bolnav cu sufletul. Dacă eşti atins sufleteşte, lucrurile rele, reacţiile negative se adună şi, încet, cu timpul, se transformă într-o anumită patologie. Dacă omul ajunge să se îmbolnăvească, e limpede că asta nu s-a întâmplat peste noapte, ci în timp, un timp în care în el s-au acumulat obiceiuri, trăiri. Astăzi, pentru mine e evident că, dacă vrea însănătoşirea, bolnavul trebuie să îşi schimbe obiceiurile şi trăirile care au dus la boală. Eu am fost un astfel de caz. Trupul îmi era sănătos, dar sufletul îmi era bolnav. Şi, în cele din urmă, boala a apărut şi în trup. La început nu a fost grav, dar nu mă simţeam bine, aşa că am mers la doctor, la un medic specializat în terapii alternative, care avea un aparat foarte sofisticat de diagnoză. Nu stăteam bine deloc, aşa că am întrebat-o pe doamna doctor dacă în situaţia mea se mai poate face ceva. Iar ea mi-a răspuns simplu şi direct: «În primul rând, te-aş ruga ca, începând de astăzi, să nu mai consumi proteină animală». «Cum adică, vreţi să spuneţi să nu mai mănânc carne?». «Nu doar carne! Să nu mai mănânci nici lapte, brânză, ouă şi derivatele lor!». Sincer să vă spun, mi-a venit foarte greu să pun în practică ce mi-a spus, pentru că eram un carnivor. Orice masă însemna carne. Cu toate acestea, din momentul în care doamna doctor m-a sfătuit, am făcut întocmai. Dar starea mea de sănătate nu s-a îmbunătăţit. În schimb, curios pentru cine nu înţelege legătura dintre suflet şi trup, a început o schimbare lăuntrică".
"Cărarea Împărăţiei"
"Pe măsură ce am adoptat regimul vegetarian, în sufletul meu a început să se schimbe ceva. Nu am avut o revelaţie, ci o căutare febrilă. Simţeam că am nevoie de ceva, că trebuie să plec în căutarea a ceva, dar nu ştiam nici ce să caut, nici de ce am nevoie. Îmi era limpede că ceva nu merge bine cu mine, că alunec cu viteză în jos, pe un tobogan, şi că ceva anume trebuie să se întâmple, să se schimbe înlăuntrul meu. Probabil că vindecarea mea sufletească era pe cale să se petreacă, iar semnele însănătoşirii sufletului le precedau pe cele ale însănătoşirii trupului. Am avut tot felul de căutări în zona orientală: spiritualitate chineză, japoneză, am făcut şi chi kung şi tai chi chuan. Şi, la un moment dat, i-am întrebat pe cei cu care practicam aceste discipline orientale care este scopul lor. «Iluminarea!», mi-au răspuns. «Şi aţi găsit-o?». Nu mi-au mai răspuns, dar eu mi-am dat seama că iluminaţi nu întâlnisem printre ei. În toată această zbatere s-a întâmplat ca sora mea să îmi împrumute o carte care a contribuit mult la schimbarea vieţii mele - «Cărarea Împărăţiei» de părintele Arsenie Boca. Când am început să o citesc, nu aveam nicio legătură cu biserica. Nu pot spune că eram ateu, nu L-am hulit pe Dumnezeu niciodată şi nici nu am desconsiderat biserica Lui, dar nici nu mă apropiam de ea. Mă gândeam că sunt prea păcătos şi nu e locul meu acolo. Că e o opţiune serioasă de viaţă, iar dacă o faci, trebuie să te ţii apoi de ea. Aşa că evitam să mă duc la biserică şi nu încercam să aprofundez această latură sufletească. Ei bine, am început să citesc «Cărarea Împărăţiei». Era o perioadă de timp când munceam foarte mult, aşa că citeam seara o pagină, două, cu ochii aproape lipiţi, iar apoi adormeam. Nici nu pricepeam mare lucru. Îmi aduc aminte limpede că într-o singură seară am fost capabil să citesc 20 de pagini. Şi, încet, am început să simt că înlăuntrul meu avea loc o transformare. Îmi e greu să v-o descriu, dar pentru mine, această simţire interioară era evidentă. Se întâmpla, în sfârşit, ceva. Din întunericul în care fusesem, zăream o luminiţă."
Oamenii lui Dumnezeu
Erau uscăţivi şi bătrâni, îmbrăcaţi modest, cu costumele roase de vreme şi cămăşi din alt secol. Dar era în ei o distincţie, o nobleţe, din păcate apusă astăzi, o aură care, nouă, celor moderni, ne lipseşte. Cristian a ajuns la întâlnirea lor cu un scop pragmatic - căuta clienţi. Nu avea de unde să ştie că Dumnezeu îi întinsese prin asta o cursă. Toţi bătrânii din sală aveau în spate ani grei de puşcărie - trecuseră prin temniţele comuniste şi ieşiseră biruitori. Erau o Românie curată şi demnă, pe care el nu apucase să o cunoască. Una de care s-a îndrăgostit pe loc. Cu unul dintre aceşti foşti deţinuţi politici, domnul Dan Lucinescu, care avea 15 ani de temniţă grea în spate, a legat o prietenie strânsă. El avea să îl ducă direct în braţele părintelui Iustin Pârvu, unul dintre cei mai îndrăgiţi duhovnici români, trecut şi el prin iadul puşcăriilor roşii. Cei doi împărţiseră aceeaşi celulă, iar Cristian a asistat la întâlnirea lor. A fost momentul în care a luat contactul, pe viu, cu ortodoxia. Nu cea din cărţi, ci cea din inimi. O credinţă sprintenă, vie şi fierbinte.
"Îmi e greu să povestesc acum ce am trăit atunci. Părintele Iustin Pârvu era ca un nor - alb, luminos, uşor, aproape că nu-l simţeai. Un om foarte blând şi bun. Emana atâta pace, atâta seninătate, atâta linişte câştigată în cei 16 ani de temniţă şi în nenumăratele nopţi de rugăciune petrecute în mânăstire, încât putea să le dăruiască tuturor celor care ajungeau la el. Atunci am înţeles de ce veneau puhoaie de oameni la Petru Vodă. Pentru că noi suntem într-un război continuu cu lumea, cu semenii şi cu noi înşine, iar sfinţii ne dau pace. Părintele Iustin îl avea pe Dumnezeu în suflet şi putea să le dăruiască celor din jur frânturi dumnezeieşti. Îmi aduc aminte că stăteam acolo, ca un copilaş nou născut, între cei doi uriaşi, şi nu îndrăzneam să scot un sunet. Spre sfârşit, părintele ne-a luat sub epitrahil, pe mine şi pe domnul Lucinescu, şi ne-a făcut o rugăciune. Am îngenuncheat şi, în timp ce părintele se ruga, am început să plâng. Am ieşit din chilia părintelui Iustin extrem de impresionat. Era prima dată în viaţă când aveam o asemenea trăire. M-a marcat ireversibil. Nu cred că a durat mai mult de zece minute, nu am putut sta mai mult, pentru că aştepta să îl vadă o mulţime mare de oameni, coada era uriaşă, dar au fost cele mai intense minute din viaţa mea. Părintele Iustin Pârvu a schimbat ceva profund în mine. V-am spus că i-am întrebat pe practicanţii de tai chi chuan, cu care m-am antrenat, dacă au găsit iluminarea. Ei bine, după întâlnirea cu părintele mi-am dat seama că, noi, românii, căutăm iluminaţii de pe alte continente, în timp ce avem sfinţii lângă noi. Părintele Iustin Pârvu a fost un sfânt. Unul real, autentic, pe care am putut să îl ating. Un om a cărui sfinţenie nu aveai cum să nu o simţi şi care îţi dădea mărturia fermă că orice om poate ajunge la ea. Pentru mine, întâlnirea cu dânsul a fost evenimentul care m-a aşezat definitiv în ortodoxie".
Zbaterea
"Cu timpul, boala mea s-a accentuat. Cu toată vindecarea sufletului, trupul nu dădea semne că şi-ar reveni. Ţineam regimul vegetarian, dar boala punea, încet, stăpânire pe mine. Au început durerile şi am ajuns, cu timpul, la nişte crize cumplite, legate de respiraţie. Nu ştiu dacă vă daţi seama ce înseamnă să te sufoci încet şi să te gândeşti că se poate întâmpla, din moment în moment, să mori. Luni întregi m-am chinuit, să fi fost cam cinci, şase luni, în care nu ştiam seara dacă mai trăiesc până dimineaţa, pentru că noaptea crizele erau mult mai grele. Mă rugam, efectiv, să mă ajute Dumnezeu să mai apuc lumina zilei. Atunci am descoperit ce putere uriaşă are rugăciunea. Simţeam că mă sufoc, în plină noapte, şi mă aruncam în genunchi şi începeam să mă rog. Din momentul în care începeam rugăciunile, criza înceta şi puteam din nou să respir. Aşa o duceam până dimineaţă, când începea o nouă zi, dar nu ştiam dacă o mai prind pe următoarea. Ce mă ţinea pe atunci în viaţă, dincolo de rugăciuni, erau proiectele pe care le începusem la fundaţie. Mă gândeam mereu ce să mai fac, cum să ajut, ce să pornesc. Şi îmi dau seama acum că era foarte important faptul că mă preocupa ceva foarte mult. Tot timpul trebuie să fii în priză. Asta am învăţat de la foştii deţinuţi politici, ştiu că asta i-a ţinut şi pe ei în viaţă, acolo, în celule. Şi în felul acesta, luptam şi eu cu crizele mele de respiraţie şi cu durerile care îmi apăruseră în tot corpul. Îmi era greu, pentru că vedeam că regimul vegetarian, propus de medic, pe care îl ţineam cu stricteţe, nu părea să dea roade.Cu toate acestea, m-am încăpăţânat să nu recurg la medicina alopată, deşi am avut prieteni care m-au îndrumat către un doctor minunat, un om deosebit, pe care îl preţuiesc mult şi acum, la ani distanţă de când s-au întâmplat toate. El a tras de mine mult timp să vin să mă internez în spital, dar când am ajuns acolo, am simţit că dacă mă internez, intru într-un malaxor din care nu mai reuşesc să scap. Aşa că am refuzat şi am rămas să îmi trăiesc durerea şi chinul acasă, mergând la medic şi urmând un tratament, dar nu alopat, ci naturist. Însă, la un moment dat, medicul naturist a spus că nu mai are ce să îmi facă şi că singura soluţie este să iau medicamente alopate, de sinteză, pentru că boala mea nu mai răspunde la alt tratament. M-am dus la farmacie, am cumpărat medicamentele şi apoi m-am apucat să citesc prospectele. M-am îngrozit de efectele adverse şi mi-am spus că n-o să le iau niciodată. Ţin minte că m-am întâlnit cu o prietenă care mi-a spus că nu arăt bine. Eu nu am fost niciodată un tip corpolent, iar atunci slăbisem zece kilograme. I-am povestit prietenei mele că mi s-au recomandat anumite medicamente alopate. «Păi foarte bine, domnule Filip, luaţi-le», mi-a spus senină. «Nu le voi lua doamnă, au prea multe efecte adverse.» «Domnule Filip, dacă nu le luaţi, muriţi!». «Asta este», i-am răspuns, «până la urmă murim cu toţii. Asta e alegerea mea, să nu le iau. Şi nu le-am luat!»."
Vindecarea
- Dar nu vă era frică de moarte?
- Ba da, îmi era frică de moarte. Nu pot să o fac acum pe curajosul, pentru că nu am fost. Nu mă simţeam deloc confortabil la gândul acesta şi nu ştiu să vă spun ce resorturi au funcţionat în momentul acela, încât am refuzat tratamentul alopat. Sincer să vă spun, au fost clipe când eram la marginea deznădejdii. Pur şi simplu, nu mă mai agăţam de viaţă. Mă dădusem bătut, nu mai aveam nicio motivaţie să lupt. Mă gândeam că asta a fost... Atât mi-a dat Dumnezeu. Dar în momentele acelea de deznădejde s-a întâmplat ceva. Tocmai înfiinţasem împreună cu domnul Dan Lucinescu, la sfatul părintelui Iustin Pârvu, "Fundaţia Părintele Arsenie Boca". Şi aveam destui oameni care veneau la noi, încercând să ajute, în fel şi chip, biserica şi ţara. Într-o seară, m-am pomenit cu un telefon de la un colaborator foarte apropiat, editorul cărţilor fundaţiei. Din convorbire, el a înţeles că sunt deznădăjduit de boală, că nu mai găsesc un sens în lupta cu ea şi mi-a spus un lucru care m-a încurajat enorm: "Domnule Filip, nu aveţi voie să renunţaţi! Vă daţi seama câţi oameni depind de dumneavoastră?". A fost un şoc pentru mine. Niciodată în viaţă nu mă gândisem la aşa ceva. Atunci am reînceput să lupt. Iar Dumnezeu mi-a trimis vindecarea într-un mod neaşteptat.
În starea aceea foarte proastă în care mă aflam, am organizat, totuşi, o conferinţă a lui Gavriil Vatamaniuc, ultimul reprezentant al partizanilor care au luptat în Bucovina. Mi-am dorit mult ca bucureştenii să cunoască un erou al rezistenţei noastre anticomuniste. Şi la acea conferinţă am întâlnit un fiu duhovnicesc al părintelui Ghelasie Gheorghe, de la Mânăstirea Frăsinei - domnul Liviu Bogdan Vlad, profesor universitar la ASE. Văzându-mă în starea aceea, el mi-a spus foarte optimist: "Stai liniştit Cristian, te vei face bine cu pâinea şi regimul de medicină isihastă al părintelui Ghelasie Gheorghe!". Şi a venit la mine într-o seară, a stat până târziu, în noapte, ca să mă înveţe să fac acele pâini necoapte prin foc, recomandate de marele duhovnic de la Frăsinei. Aşa a început vindecarea mea, în doar trei luni, cu reţetele medicinei isihaste, mi-am revenit complet! Când am fost la un nou control la doamna doctor de care v-am vorbit la început şi m-a scanat cu aparatul ei, a rămas uimită. Nu mai aveam nimic şi sunt foarte bine până în ziua de astăzi.
Asta a fost vindecarea mea - trupul - cu pâinea şi reţetele de hrană crudă ale medicinei isihaste, iar sufletul cu ajutorul bisericii, la care mă întorsesem de ceva vreme. Să ştiţi că cele două sunt foarte legate. Astăzi, sunt ferm convins că mâncarea uşoară, vegetală, îţi face şi sufletul mai uşor. Mâncărurile grele sunt foarte telurice, te ţin strâns legat de pământ şi nu te lasă să te ridici pe verticală. Nu întâmplător sfinţii recomandă postul, pentru că prin el te poţi apropia foarte uşor de Dumnezeu. Astăzi, eu îi sunt recunoscător Domnului, pentru că mi-a dat această încercare, pentru că prin ea am descoperit postul, iar prin post am reuşit să mă apropii de El. M-am întrebat multă vreme de ce nu m-am vindecat de la început cu regimul vegetarian, şi cred că răspunsul stă în căutarea mea din timpul bolii. Mântuitorul ştia că eu trebuie să învăţ multe lucruri, iar suferinţa a fost calea prin care am ajuns să cunosc tot ce ştiu acum: că sensul vieţii noastre este să ne apropiem de Dumnezeu.