În Piaţa Mare a Sibiului, Palatul baronului von Brukenthal magnetizează privirea, cu geometria lui austeră şi falnică. Nu te îndoieşti nici o clipă că norocosul care a trăit în el a fost nobil. Un nobil cultivat şi inteligent, care a ştiut să-şi arate rangul, prin eleganţa locului în care a trăit. Privesc un timp zidurile încărcate de frumuseţi şi de istorie ale acestei clădiri înălţate acum aproape 250 de ani, după care păşesc pe sub portalul baroc al Palatului. E prima oară când vin aici. Deasupra mea, blazonul aurit al baronului von Brukenthal străluceşte discret. Palatul care găzduieşte în prezent Muzeul Naţional Brukenthal, bijuteria inestimabilă a Transilvaniei, a fost contruit în 1779, pe când baronul ajunsese guvernator al Transilvaniei sub habsburgi. A fost primul şi ultimul sas numit în această funcţie augustă, de către împăraţii Austriei. Un palat plin de frumuseţe şi de poveşti. Le-am simţit parfumul din clipa în care am început să-l străbat. Poveşti cu prinţi şi prinţese, cu conţi şi cu negustori bogaţi. Sub lumina candelabrelor din sticlă de Murano şi a ferestrelor uriaşe, Palatul pare neatins de timp. Dar nu totul s-a păstrat ca pe vremuri. "În palat, baronul von Brukenthal avea şi piese deosebite de mobilier, în fiecare încăpere, bijuterii, ceasuri şi veselă de lux. Dar şi monede, arme, antichităţi, aur şi argint, şi o colecţie impresionantă de bijuterii şi porţelanuri. Argintăria de masă, sfeşnicele şi cupele de argint, baronul şi le ţinea în lăzi mari, îmbrăcate în piele" - mă lămureşte, parcă citindu-mi gândurile, una dintre muzeografele ce roiesc peste tot.
Palatul e clădit în stil baroc, un baroc târziu, după model vienez, care a adus la Sibiu semnul şi aburul Vienei imperiale de acum câteva veacuri. Şi cum e palatul, aşa a fost şi stăpânul său, baronul Brukenthal, care a dus o viaţă opulentă şi barocă: organiza banchete somptuoase, partide de vânătoare, preţuia gustul vinului şi frumuseţea femeilor, dar cunoştea şi filozofie şi literatură, şi a fondat prima lojă masonică din Europa de Est. Baronul a promovat la Sibiu o educaţie luminată. Palatul său era celebru pentru recepţiile şi seratele muzicale şi literare pe care le patrona chiar el. Şi care se ţineau aproape în fiecare zi, pentru că baronul von Brukenthal era foarte bogat. La ele, venea toată lumea bună a Sibiului. La fel ca soirée-urile lui impecabile, galeriile sale de artă, cabinetul de stampe si biblioteca lui - au fost un nucleu cultural de excepţie pentru Sibiu şi Ardeal. Şi care s-a păstrat neatins până azi, când am avut bucuria să-l văd şi eu. Intrasem într-un mare templu al artei. Pe lângă povestea Baronului de Brukenthal, în palatul său fiinţează astăzi un muzeu de artă cu o atmosferă extraordinară, unică, adesea, prin valoarea picturilor lui.
Omul cu tichie albastră
Toate încăperile Palatului sunt pline de tablouri. Aşa şi-a dorit şi a lăsat prin testament chiar baronul von Brukenthal. Primele exponate ale muzeului au fost, de altfel, colecţiile baronului. Lui Brukenthal i se dusese faima în tot Imperiul că este un colecţionar de artă pasionat şi avid. De la deschiderea lui oficială, din 1817, muzeul s-a îmbogăţit prin donaţii şi achiziţii, dar cele mai valoroase sunt tot cele peste 1200 de tablouri din pinacoteca baronului, pe care le-a strâns în doar 15 ani! O colecţie considerată pe atunci între cele mai valoroase din Imperiu. Aşa m-am trezit şi eu, faţă în faţă, cu câteva dintre marile capodopere ale Europei, aflate aici, la Sibiu. Îmi doream demult să le văd pe viu, nu doar în reproduceri: "Omul cu tichie albastră" a lui Jan van Eyck, alături de tablouri de Hans Memling, Tizian, Peter Bruegel cel Tânăr şi Peter Bruegel cel Bătrân. Adevărate comori! Am rămas minute în şir, fremătând de emoţie, în faţa vechilor maeştri. Dintre toţi, mă atrăgea ca un magnet: "Omul cu tichie albastră", al olandezului Jan van Eyck. M-am oprit să-l admir, nu doar pentru că e cel mai valoros tablou de la Brukenthal, ci pentru că, aşa cum stătea protejat în vitrina lui blindată, am observat că avea alte culori în realitate, decât în fotografii. Celebrul său albastru era mult mai viu. Poate şi pentru că van Eyck l-a pictat în lapis lazuli, piatra aceea semipreţioasă din care se prepară un albastru, de o frumuseţe ce nu poate fi reprodusă.
M-am uitat pe îndelete la bărbatul din tablou, cu broboada lui albastră, exotică. Părea că mă priveşte şi el. Cine e omul cu tichie albastră şi care ţine în mână un inel? Unii spun că ar fi fost un duce, alţii că ar fi fost un bijutier. Cu figura lui impasibilă, învăluit într-o aură difuză şi misterioasă, mi s-a părut că voia să-şi ascundă şi acum, după 500 de ani, sentimentele. Mi s-a părut că în ochii lui se citea suferinţa. Oricum, "Omul cu tichie albastră" a fost interpretat în fel şi chip, fără să i se risipească vreodată vălul misterului. Poate că în tristeţea lui difuză şi demnă ne regăsim, uneori, toţi.
O iubire imperială
Cum a cumpărat baronul von Brukenthal "Omul cu tichie albastră" nu se ştie nici azi prea bine, mai ales că făcea parte din colecţia Curţii imperiale de la Viena. Se spune că în spatele lui s-ar ascunde o poveste de dragoste. Când nu cumpăra personal tablourile licitate, baronul le primea în dar, chiar de la împărăteasa Maria Tereza, care era îndrăgostită de el. Von Brukenthal fusese un tânăr de "condiţie bună", căruia i s-au deschis multe uşi, inclusiv căsătoria din 1745, cu fiica primarului din Sibiu, care i-a adus o zestre bogată şi l-a propulsat între oamenii de vază din Ardeal. Dar momentul decisiv din cariera şi viaţa baronului a fost anul 1753, când pleacă la Viena. Acolo e primit de împărăteasa Maria Tereza, care îl remarcă şi îl numeşte consilierul ei intim. Zvonurile despre o relaţie între Samuel von Brukenthal şi împărăteasa devoratoare de amanţi au apărut imediat. După nouă ani, Maria Tereza îl înalţă la rangul de baron. Cariera lui Samuel urcă ameţitor. În 1765, împărăteasa îl numeşte şef al Cancelariei Curţii, apoi şef al Cancelariei Aulice a Transilvaniei, de la Viena (funcţie echivalentă cu cea de ministru). Pe urmă, începând din 1777, timp de 10 ani, a fost Guvernator al Marelui Principat al Transilvaniei, singurul sas ajuns la o funcţie atât de înaltă. Iar veniturile i-au crescut exponenţial. Ce-şi putea dori mai mult, după ce Maria Tereza l-a decorat şi cu cel mai înalt ordin al Imperiului, ordinul Sfântul Ştefan? Cum era de-aşteptat, bârfele pe seama iubirii secrete a baronului cu împărăteasa n-au fost puţine, şi ele au ajuns până la noi. Într-o scrisoare, o rudă de-a baronului confirmă bănuiala că el primise în dar nişte tablouri de mare preţ de la protectoarea lui imperială. Capodopere ale picturii pe care din veniturile lui nu şi le-ar fi putut cumpăra. Grăitor e şi faptul că aproape imediat după moartea împărătesei, von Brukenthal cade în dizgraţia împăratului Iosif al II-lea, fiul ei, care îl obligă să renunţe la funcţia de guvernator. Cu o pensie generoasă, ce-i drept!
Un fapt inedit din viaţa baronului Brukenthal s-a petrecut în 1784, când a erupt răscoala lui Horea, Cloşca şi Crişan. După ce răsculaţii au fost înfrânţi, baronul l-a trimis la Alba Iulia, unde erau închişi cei trei eroi, pe pictorul Johan Martin Stock. Acolo, în închisoare, pictorul le-a făcut portretele, cu plete şi costume ţărăneşti, cum îi ştim şi azi. Imaginea lui Horea, Cloşca şi Crişan s-a păstrat datorită baronului Brukenthal.
O colecţie formidabilă: pictorii români
Poveştile baronului şi vizita mea la Muzeul Naţional Brukenthal se apropiau de sfârşit. Nu şi revelaţiile! Tot la etajul II, printr-un scurt coridor care te duce la Casa Albastră, o clădire lipită de Palat, se află galeria de artă românească. O colecţie formidabilă! Începută încă din vremea baronului von Brukenthal şi continuată între războaie, această colecţie s-a îmbogăţit fulgerător, începând cu anii 1960. Asta, datorită politicii regimului de atunci, care a vrut ca muzeele importante din ţară să aibă şi artă românească. Am văzut acolo zeci şi sute de lucrări de mari pictori români, strălucind pe pereţi, într-o rezonanţă a timpului, formelor şi culorilor. Erau toţi, aproape fără excepţie: de la Theodor Aman, Grigorescu, Luchian, Petraşcu, Tonitza şi Pallady, până la Ciucurencu, Baba sau Ţuculescu. Şi, printre ei, sculptorii noştri cei mari! În Muzeul Brukenthal din Sibiu, arta europeană şi cea românească se completează cu naturaleţe. Maeştrii români intră într-un dialog peste veacuri cu titanii penelului din Europa, într-o armonie şi încântătoare, şi stranie.
*
SABIN ADRIAN LUCA -directorul Muzeului Naţional Brukenthal
"La cât e de mare muzeul, nu-l poţi îngriji într-o viaţă"
Am stat de vorbă şi cu directorul Muzeului Naţional Brukenthal, profesorul universitar SABIN ADRIAN LUCA. De numele său se leagă revirimentul Muzeului şi-al Palatului, intrate, acum câţiva ani, într-un con de umbră.
- Ce aţi găsit la Brukenthal acum 12 ani, când aţi preluat muzeul?
- Când am venit aici, în 2006, se ştia că Brukenthalul n-ar fi reuşit să fie gata pentru anul 2007, când Sibiul urma să devină capitală culturală europeană. Două luni am stat închis într-o cameră. Noaptea umblam prin muzeu, iar ziua mă gândeam ce o să fac. După două luni, ne-am apucat de muncă, şi după şase luni de la momentul numirii mele, la 1 ianuarie, mare parte din muzeu era redeschis. Apoi, am lucrat trei ani şi ceva pentru ca să-i dăm Muzeului o formă, şi iată că acum o avem. Recunoaşterea strădaniei noastre n-a întârziat. În 2010, Muzeul Naţional Brukenthal a primit premiul "Europa Nostra" pentru cultură, adică, cei mai buni în domeniu, în Europa. Iar în 2011, a fost inclus în "The Best in Heritage Excellence Club", de către Asociaţia pentru patrimoniul cultural european. În acest domeniu de excelenţă, sunt 60 de instituţii din Europa. Dar începutul a fost foarte greu. În podul Palatului Brukenthal am găsit 800 de tone de gunoi, vă daţi seama! Iar muzeul era aproape închis. Nu erau expoziţii şi se puteau vizita doar trei încăperi, dacă erau şi acelea deschise.
Un milion şapte sute de mii de piese de artă
- Muzeul Brukenthal ţine în depozit foarte multe tablouri. De ce?
- Pentru că doar un procent mic de piese le poţi arăta, la cât sunt de multe. Asta e regula oricărui muzeu mare, şi la Luvru e la fel. Noi avem 1.700.000 de piese! De asta ieşim foarte mult în străinătate cu expoziţii. De 12 ani, am ieşit de 11 ori cu expoziţii Brukenthal în Occident. Am participat la 44 de expoziţii internaţionale în toată lumea, din Japonia până în Washington. Un muzeu aşa trăieşte. Ca patrimoniu, Brukenthalul este cel mai complex muzeu din România, şi unul dintre cele mai mari din sud-estul Europei. Iar ca vechime, este al treilea în lume, după British Museum şi Luvru. Şi asta, datorită lui Samuel Brukenthal, care şi-a dorit în testament, la 1802: un muzeu pentru populaţie. Încă în timpul vieţii lui, muzeul era deja vizitabil. Era văzut în primul rând de saşii sibieni. Cu vremea, cercul s-a lărgit, încât azi, România se mândreşte cu muzeul deschis acum 201 ani, aşa cum l-a voit baronul Brukenthal. Fiind guvernator în Transilvania, a avut la îndemână sume imense. Dar în loc să arunce banii, a cumpărat patrimoniu. Avem o bibliotecă în care sunt aproape 500 de incunable cumpărate de el. Manuscrise, cărţi (cu care se mândresc alţii, cum este Codex-ul pe care l-a luat Muzeul Naţional de Istorie al României şi nu ni-l mai dă). Mai este Breviarul Brukenthal, pictat de mână, în Olanda. Avem picturi evaluate la 50 de milioane de euro. Sute de picturi extrem de valoroase. Şi această bogăţie s-a mărit. Saşii, la început, au donat. Adică, o familie sau alta a donat, ani la rând, către muzeu. Aşa s-a dezvoltat muzeul. Apoi a venit statul român. Până în anul 1940, Sibiul a fost oraş închis, oraş săsesc, îşi căpătaseră aceste drepturi, pentru că în 1918, saşii au fost singura minoritate din Ardeal care a votat in integrum Unirea României cu Transilvania.
- Câte muzee sunt înglobate de fapt, în Muzeul Brukenthal?
- Muzeul Brukenthal are nouă clădiri, care adăpostesc opt muzee. Una este sala de frescă, frumoasă şi unică. Apoi, avem Galeria de Artă Românească, Muzeul de Istorie, Muzeul de Istorie Naturală. Dar când am venit eu aici, am vrut să repun în operă, înainte de toate, moştenirea lui Brukenthal, precum şi moştenirile celor care au donat pentru muzeu. Cum ar fi moştenirea lui August von Spiess, maestrul de vânătoare al împăratului şi apoi al Casei Regale Române. Astfel s-a născut Muzeul Spiess, Muzeul de Vânătoare. Am mai moştenit Muzeul de Istoria Farmaciei, dar şi singura armurărie a oraşului şi unica din România. Poate fi văzută la Muzeul de Istorie. Aşa a renăscut Muzeul Brukenthal. Printr-o transformare continuă. Acum am refăcut apartamentul Brukenthal, apartamentul Sophiei, soţia sa, am refăcut saloanele şi camerele ce adăpostesc capodoperele. Totul e altfel decât acum zece ani. Azi avem 23 de vitrine blindate antiglonţ, care protejează marile capodopere ale picturii rămase de la baronul Brukenthal. Poate părea un paradox, dar Muzeul Luvru are doar una, pentru Gioconda.
- Ce a urmat după ce aţi refăcut şi organizat moştenirea baronului Brukenthal?
- Ne-am apucat de moştenirile târzii, cum e colecţia de artă românească. Constituită mai ales după 1945, în 2008 am reuşit s-o punem iar la punct. Avem cea mai bună selecţie de artă românească dintr-un muzeu românesc. Şi care a stat aproape închisă în depozite până în 2007.
- Cum vă simţiţi în universul acesta de o feerie nobilă, de la Brukenthal?
- Pentru cineva de afară, muzeul pare un loc imuabil. Dar Brukenthalul este extrem de viu. În primul rând, exponatele au viaţa lor. De exemplu, un tablou. Se întâmplă ca abia după mulţi ani să afli adevărul despre el. Am avut şi picturi despre care s-a dovedit că fuseseră atribuite greşit. Cum a fost un tablou celebru al lui Pieter Bruegel cel Bătrân, una dintre emblemele Brukenthalului, care apare în toate albumele. De curând, după o restaurare serioasă, s-adovedit că tabloul fusese pictat în atelierul lui Pieter Breugel cel Bătrân, numai că îl pictase fiul său, Pieter Breugel cel Tânăr.
- Unde a fost restaurat tabloul?
- A fost trimis la Bruxelles, acolo unde e cel mai mare laborator de restaurare din lume, pentru pictură. Ne-a ajutat statul Luxemburg, ei au plătit. Şi a costat enorm, vreo 200.000 de euro. Iar noi ne-am trimis restauratorii noştri la Bruxelles, să înveţe. Acolo, dar şi în Franţa, şi în toată Europa. Aşa că acum avem cel mai bun laborator de restaurare din România.
- De ce simţiţi că muzeul dvs. este viu?
- Muzeul Brukenthal este viu nu doar prin piesele lui care au viaţa lor. Ci şi prin oamenii de aici. Căci la cât e de mare muzeul, e greu să-l îngrijeşti într-o singură viaţă. Fiecare generaţie aduce ceva.