În Piața Mare a Sibiului, Palatul baronului von Brukenthal magnetizează privirea, cu geometria lui austeră și falnică. Nu te îndoiești nici o clipă că norocosul care a trăit în el a fost nobil. Un nobil cultivat și inteligent, care a știut să-și arate rangul, prin eleganța locului în care a trăit. Privesc un timp zidurile încărcate de frumuseți și de istorie ale acestei clădiri înălțate acum aproape 250 de ani, după care pășesc pe sub portalul baroc al Palatului. E prima oară când vin aici. Deasupra mea, blazonul aurit al baronului von Brukenthal strălucește discret. Palatul care găzduiește în prezent Muzeul Național Brukenthal, bijuteria inestimabilă a Transilvaniei, a fost contruit în 1779, pe când baronul ajunsese guvernator al Transilvaniei sub habsburgi. A fost primul și ultimul sas numit în această funcție augustă, de către împărații Austriei. Un palat plin de frumusețe și de povești. Le-am simțit parfumul din clipa în care am început să-l străbat. Povești cu prinți și prințese, cu conți și cu negustori bogați. Sub lumina candelabrelor din sticlă de Murano și a ferestrelor uriașe, Palatul pare neatins de timp. Dar nu totul s-a păstrat ca pe vremuri. "În palat, baronul von Brukenthal avea și piese deosebite de mobilier, în fiecare încăpere, bijuterii, ceasuri și veselă de lux. Dar și monede, arme, antichități, aur și argint, și o colecție impresionantă de bijuterii și porțelanuri. Argintăria de masă, sfeșnicele și cupele de argint, baronul și le ținea în lăzi mari, îmbrăcate în piele" - mă lămurește, parcă citindu-mi gândurile, una dintre muzeografele ce roiesc peste tot.
Palatul e clădit în stil baroc, un baroc târziu, după model vienez, care a adus la Sibiu semnul și aburul Vienei imperiale de acum câteva veacuri. Și cum e palatul, așa a fost și stăpânul său, baronul Brukenthal, care a dus o viață opulentă și barocă: organiza banchete somptuoase, partide de vânătoare, prețuia gustul vinului și frumusețea femeilor, dar cunoștea și filozofie și literatură, și a fondat prima lojă masonică din Europa de Est. Baronul a promovat la Sibiu o educație luminată. Palatul său era celebru pentru recepțiile și seratele muzicale și literare pe care le patrona chiar el. Și care se țineau aproape în fiecare zi, pentru că baronul von Brukenthal era foarte bogat. La ele, venea toată lumea bună a Sibiului. La fel ca soirée-urile lui impecabile, galeriile sale de artă, cabinetul de stampe si biblioteca lui - au fost un nucleu cultural de excepție pentru Sibiu și Ardeal. Și care s-a păstrat neatins până azi, când am avut bucuria să-l văd și eu. Intrasem într-un mare templu al artei. Pe lângă povestea Baronului de Brukenthal, în palatul său ființează astăzi un muzeu de artă cu o atmosferă extraordinară, unică, adesea, prin valoarea picturilor lui.
Omul cu tichie albastră
Toate încăperile Palatului sunt pline de tablouri. Așa și-a dorit și a lăsat prin testament chiar baronul von Brukenthal. Primele exponate ale muzeului au fost, de altfel, colecțiile baronului. Lui Brukenthal i se dusese faima în tot Imperiul că este un colecționar de artă pasionat și avid. De la deschiderea lui oficială, din 1817, muzeul s-a îmbogățit prin donații și achiziții, dar cele mai valoroase sunt tot cele peste 1200 de tablouri din pinacoteca baronului, pe care le-a strâns în doar 15 ani! O colecție considerată pe atunci între cele mai valoroase din Imperiu. Așa m-am trezit și eu, față în față, cu câteva dintre marile capodopere ale Europei, aflate aici, la Sibiu. Îmi doream demult să le văd pe viu, nu doar în reproduceri: "Omul cu tichie albastră" a lui Jan van Eyck, alături de tablouri de Hans Memling, Tizian, Peter Bruegel cel Tânăr și Peter Bruegel cel Bătrân. Adevărate comori! Am rămas minute în șir, fremătând de emoție, în fața vechilor maeștri. Dintre toți, mă atrăgea ca un magnet: "Omul cu tichie albastră", al olandezului Jan van Eyck. M-am oprit să-l admir, nu doar pentru că e cel mai valoros tablou de la Brukenthal, ci pentru că, așa cum stătea protejat în vitrina lui blindată, am observat că avea alte culori în realitate, decât în fotografii. Celebrul său albastru era mult mai viu. Poate și pentru că van Eyck l-a pictat în lapis lazuli, piatra aceea semiprețioasă din care se prepară un albastru, de o frumusețe ce nu poate fi reprodusă.
M-am uitat pe îndelete la bărbatul din tablou, cu broboada lui albastră, exotică. Părea că mă privește și el. Cine e omul cu tichie albastră și care ține în mână un inel? Unii spun că ar fi fost un duce, alții că ar fi fost un bijutier. Cu figura lui impasibilă, învăluit într-o aură difuză și misterioasă, mi s-a părut că voia să-și ascundă și acum, după 500 de ani, sentimentele. Mi s-a părut că în ochii lui se citea suferința. Oricum, "Omul cu tichie albastră" a fost interpretat în fel și chip, fără să i se risipească vreodată vălul misterului. Poate că în tristețea lui difuză și demnă ne regăsim, uneori, toți.
O iubire imperială
Cum a cumpărat baronul von Brukenthal "Omul cu tichie albastră" nu se știe nici azi prea bine, mai ales că făcea parte din colecția Curții imperiale de la Viena. Se spune că în spatele lui s-ar ascunde o poveste de dragoste. Când nu cumpăra personal tablourile licitate, baronul le primea în dar, chiar de la împărăteasa Maria Tereza, care era îndrăgostită de el. Von Brukenthal fusese un tânăr de "condiție bună", căruia i s-au deschis multe uși, inclusiv căsătoria din 1745, cu fiica primarului din Sibiu, care i-a adus o zestre bogată și l-a propulsat între oamenii de vază din Ardeal. Dar momentul decisiv din cariera și viața baronului a fost anul 1753, când pleacă la Viena. Acolo e primit de împărăteasa Maria Tereza, care îl remarcă și îl numește consilierul ei intim. Zvonurile despre o relație între Samuel von Brukenthal și împărăteasa devoratoare de amanți au apărut imediat. După nouă ani, Maria Tereza îl înalță la rangul de baron. Cariera lui Samuel urcă amețitor. În 1765, împărăteasa îl numește șef al Cancelariei Curții, apoi șef al Cancelariei Aulice a Transilvaniei, de la Viena (funcție echivalentă cu cea de ministru). Pe urmă, începând din 1777, timp de 10 ani, a fost Guvernator al Marelui Principat al Transilvaniei, singurul sas ajuns la o funcție atât de înaltă. Iar veniturile i-au crescut exponențial. Ce-și putea dori mai mult, după ce Maria Tereza l-a decorat și cu cel mai înalt ordin al Imperiului, ordinul Sfântul Ștefan? Cum era de-așteptat, bârfele pe seama iubirii secrete a baronului cu împărăteasa n-au fost puține, și ele au ajuns până la noi. Într-o scrisoare, o rudă de-a baronului confirmă bănuiala că el primise în dar niște tablouri de mare preț de la protectoarea lui imperială. Capodopere ale picturii pe care din veniturile lui nu și le-ar fi putut cumpăra. Grăitor e și faptul că aproape imediat după moartea împărătesei, von Brukenthal cade în dizgrația împăratului Iosif al II-lea, fiul ei, care îl obligă să renunțe la funcția de guvernator. Cu o pensie generoasă, ce-i drept!
Un fapt inedit din viața baronului Brukenthal s-a petrecut în 1784, când a erupt răscoala lui Horea, Cloșca și Crișan. După ce răsculații au fost înfrânți, baronul l-a trimis la Alba Iulia, unde erau închiși cei trei eroi, pe pictorul Johan Martin Stock. Acolo, în închisoare, pictorul le-a făcut portretele, cu plete și costume țărănești, cum îi știm și azi. Imaginea lui Horea, Cloșca și Crișan s-a păstrat datorită baronului Brukenthal.
O colecție formidabilă: pictorii români
Poveștile baronului și vizita mea la Muzeul Național Brukenthal se apropiau de sfârșit. Nu și revelațiile! Tot la etajul II, printr-un scurt coridor care te duce la Casa Albastră, o clădire lipită de Palat, se află galeria de artă românească. O colecție formidabilă! Începută încă din vremea baronului von Brukenthal și continuată între războaie, această colecție s-a îmbogățit fulgerător, începând cu anii 1960. Asta, datorită politicii regimului de atunci, care a vrut ca muzeele importante din țară să aibă și artă românească. Am văzut acolo zeci și sute de lucrări de mari pictori români, strălucind pe pereți, într-o rezonanță a timpului, formelor și culorilor. Erau toți, aproape fără excepție: de la Theodor Aman, Grigorescu, Luchian, Petrașcu, Tonitza și Pallady, până la Ciucurencu, Baba sau Țuculescu. Și, printre ei, sculptorii noștri cei mari! În Muzeul Brukenthal din Sibiu, arta europeană și cea românească se completează cu naturalețe. Maeștrii români intră într-un dialog peste veacuri cu titanii penelului din Europa, într-o armonie și încântătoare, și stranie.
*
SABIN ADRIAN LUCA -directorul Muzeului Național Brukenthal
"La cât e de mare muzeul, nu-l poți îngriji într-o viață"
Am stat de vorbă și cu directorul Muzeului Național Brukenthal, profesorul universitar SABIN ADRIAN LUCA. De numele său se leagă revirimentul Muzeului și-al Palatului, intrate, acum câțiva ani, într-un con de umbră.
- Ce ați găsit la Brukenthal acum 12 ani, când ați preluat muzeul?
- Când am venit aici, în 2006, se știa că Brukenthalul n-ar fi reușit să fie gata pentru anul 2007, când Sibiul urma să devină capitală culturală europeană. Două luni am stat închis într-o cameră. Noaptea umblam prin muzeu, iar ziua mă gândeam ce o să fac. După două luni, ne-am apucat de muncă, și după șase luni de la momentul numirii mele, la 1 ianuarie, mare parte din muzeu era redeschis. Apoi, am lucrat trei ani și ceva pentru ca să-i dăm Muzeului o formă, și iată că acum o avem. Recunoașterea strădaniei noastre n-a întârziat. În 2010, Muzeul Național Brukenthal a primit premiul "Europa Nostra" pentru cultură, adică, cei mai buni în domeniu, în Europa. Iar în 2011, a fost inclus în "The Best in Heritage Excellence Club", de către Asociația pentru patrimoniul cultural european. În acest domeniu de excelență, sunt 60 de instituții din Europa. Dar începutul a fost foarte greu. În podul Palatului Brukenthal am găsit 800 de tone de gunoi, vă dați seama! Iar muzeul era aproape închis. Nu erau expoziții și se puteau vizita doar trei încăperi, dacă erau și acelea deschise.
Un milion șapte sute de mii de piese de artă
- Muzeul Brukenthal ține în depozit foarte multe tablouri. De ce?
- Pentru că doar un procent mic de piese le poți arăta, la cât sunt de multe. Asta e regula oricărui muzeu mare, și la Luvru e la fel. Noi avem 1.700.000 de piese! De asta ieșim foarte mult în străinătate cu expoziții. De 12 ani, am ieșit de 11 ori cu expoziții Brukenthal în Occident. Am participat la 44 de expoziții internaționale în toată lumea, din Japonia până în Washington. Un muzeu așa trăiește. Ca patrimoniu, Brukenthalul este cel mai complex muzeu din România, și unul dintre cele mai mari din sud-estul Europei. Iar ca vechime, este al treilea în lume, după British Museum și Luvru. Și asta, datorită lui Samuel Brukenthal, care și-a dorit în testament, la 1802: un muzeu pentru populație. Încă în timpul vieții lui, muzeul era deja vizitabil. Era văzut în primul rând de sașii sibieni. Cu vremea, cercul s-a lărgit, încât azi, România se mândrește cu muzeul deschis acum 201 ani, așa cum l-a voit baronul Brukenthal. Fiind guvernator în Transilvania, a avut la îndemână sume imense. Dar în loc să arunce banii, a cumpărat patrimoniu. Avem o bibliotecă în care sunt aproape 500 de incunable cumpărate de el. Manuscrise, cărți (cu care se mândresc alții, cum este Codex-ul pe care l-a luat Muzeul Național de Istorie al României și nu ni-l mai dă). Mai este Breviarul Brukenthal, pictat de mână, în Olanda. Avem picturi evaluate la 50 de milioane de euro. Sute de picturi extrem de valoroase. Și această bogăție s-a mărit. Sașii, la început, au donat. Adică, o familie sau alta a donat, ani la rând, către muzeu. Așa s-a dezvoltat muzeul. Apoi a venit statul român. Până în anul 1940, Sibiul a fost oraș închis, oraș săsesc, își căpătaseră aceste drepturi, pentru că în 1918, sașii au fost singura minoritate din Ardeal care a votat in integrum Unirea României cu Transilvania.
- Câte muzee sunt înglobate de fapt, în Muzeul Brukenthal?
- Muzeul Brukenthal are nouă clădiri, care adăpostesc opt muzee. Una este sala de frescă, frumoasă și unică. Apoi, avem Galeria de Artă Românească, Muzeul de Istorie, Muzeul de Istorie Naturală. Dar când am venit eu aici, am vrut să repun în operă, înainte de toate, moștenirea lui Brukenthal, precum și moștenirile celor care au donat pentru muzeu. Cum ar fi moștenirea lui August von Spiess, maestrul de vânătoare al împăratului și apoi al Casei Regale Române. Astfel s-a născut Muzeul Spiess, Muzeul de Vânătoare. Am mai moștenit Muzeul de Istoria Farmaciei, dar și singura armurărie a orașului și unica din România. Poate fi văzută la Muzeul de Istorie. Așa a renăscut Muzeul Brukenthal. Printr-o transformare continuă. Acum am refăcut apartamentul Brukenthal, apartamentul Sophiei, soția sa, am refăcut saloanele și camerele ce adăpostesc capodoperele. Totul e altfel decât acum zece ani. Azi avem 23 de vitrine blindate antiglonț, care protejează marile capodopere ale picturii rămase de la baronul Brukenthal. Poate părea un paradox, dar Muzeul Luvru are doar una, pentru Gioconda.
- Ce a urmat după ce ați refăcut și organizat moștenirea baronului Brukenthal?
- Ne-am apucat de moștenirile târzii, cum e colecția de artă românească. Constituită mai ales după 1945, în 2008 am reușit s-o punem iar la punct. Avem cea mai bună selecție de artă românească dintr-un muzeu românesc. Și care a stat aproape închisă în depozite până în 2007.
- Cum vă simțiți în universul acesta de o feerie nobilă, de la Brukenthal?
- Pentru cineva de afară, muzeul pare un loc imuabil. Dar Brukenthalul este extrem de viu. În primul rând, exponatele au viața lor. De exemplu, un tablou. Se întâmplă ca abia după mulți ani să afli adevărul despre el. Am avut și picturi despre care s-a dovedit că fuseseră atribuite greșit. Cum a fost un tablou celebru al lui Pieter Bruegel cel Bătrân, una dintre emblemele Brukenthalului, care apare în toate albumele. De curând, după o restaurare serioasă, s-a dovedit că tabloul fusese pictat în atelierul lui Pieter Breugel cel Bătrân, numai că îl pictase fiul său, Pieter Breugel cel Tânăr.
- Unde a fost restaurat tabloul?
- A fost trimis la Bruxelles, acolo unde e cel mai mare laborator de restaurare din lume, pentru pictură. Ne-a ajutat statul Luxemburg, ei au plătit. Și a costat enorm, vreo 200.000 de euro. Iar noi ne-am trimis restauratorii noștri la Bruxelles, să învețe. Acolo, dar și în Franța, și în toată Europa. Așa că acum avem cel mai bun laborator de restaurare din România.
- De ce simțiți că muzeul dvs. este viu?
- Muzeul Brukenthal este viu nu doar prin piesele lui care au viața lor. Ci și prin oamenii de aici. Căci la cât e de mare muzeul, e greu să-l îngrijești într-o singură viață. Fiecare generație aduce ceva.