- Te numeri printre artiştii pe care "Vocea României" i-a transformat în vedete. N-ai câştigat trofeul, dar popularitatea ta a crescut enorm. Cât te-a ajutat, în mod real, concursul de la Pro TV?
- "Vocea României" a fost de foarte bun augur pentru mine! Prin intermediul ei am putut să fac cunoscut, la nivel naţional, blues-ul, genul muzical căruia îi sunt dedicat şi care, în România, reprezintă încă o nişă. Prin participarea la "Vocea României", eu asta mi-am dorit: să fac blues-ul să fie auzit de cât mai mulţi oameni. N-am mers la concurs ca să apar la televizor, ca să pătrund pe piaţa showbiz-ului românesc (dacă se poate numi aşa!) sau ca să stabilesc contacte cu producători şi impresari, ci m-am dus acolo ca mesager al blues-ului. Sigur, am avut şi multe propuneri, erau lucruri pe care nu mi le doream, muzical vorbind, aşa că, şi după "Vocea României", am continuat să-mi văd de treaba mea, de blues-ul meu. Pe care, dacă-l faci din inimă, te primeşte cu braţele deschise.
- Cum ai ajuns la blues? Te-a dus la el vocea ta specială? O moşteneşti din familie?
- Nu prea ştiu să-ţi spun... Bunelul meu a fost rapsod, dar asta demult de tot. Când am apărut eu, el era deja bătrân tare şi nu mai cânta, deci nu i-am auzit glasul. În rest, nimeni din familia mea nu a fost preocupat de muzică. Abia prin anii 1980 şi ceva, locuind în Iaşi, în zona Tudor Vladimirescu, şi împrietenindu-mă cu nişte băieţi mult mai mari decât mine şi foarte inteligenţi (eu aveam vreo 14 ani, iar ei erau deja studenţi), am descoperit şi eu blues-ul. Prietenii ăştia ai mei îi ascultau pe titanii genului şi aşa m-am îndrăgostit de muzică. A fost o perioadă foarte frumoasă. Ascultam blues ore întregi, eram absolut fascinat. După care, la un moment dat, aşa, din senin, m-am apucat şi eu să cânt. Pur şi simplu! Ca un puşti complet lipsit de experienţă ori de cunoştinţe muzicale. Debutul (între ghilimele) mi l-am făcut prin 1999, într-un bar studenţesc din Iaşi, care era frecventat în special de străinii care studiau la noi. Era un local boem, unde nu se asculta şi nu se cânta decât jazz şi blues. Într-o seară, acolo a fost invitat să cânte un prieten de-al meu, Johnny Munteanu, un mare muzician, care a făcut carieră în străinătate, că aici, la noi, n-a rezistat. (râde) Şi, la un moment dat, Johnny m-a chemat să urc şi eu pe scenă şi - hodoronc-tronc! - m-am trezit cântând. Apoi, după o vreme, împreună cu prietenul meu Cristi Popovici, un chitarist excepţional, ne-am făcut prima formaţie de jazz/blues. Chestia asta a durat vreun an, timp în care i-am cunoscut, tot în Iaşi, pe fraţii Popovici, unii dintre primii muzicieni de jazz ai României, care, prin 1956, luau premii prin Europa... A fost un noroc uriaş! Virgil Popovici, un saxofonist fantastic, era tatăl lui Cristi, iar fratele lui, Titel, unchiul lui Cristi, era un pianist extraordinar. Şi coloşii ăştia ai jazz-ului şi ai blues-ului m-au acceptat pe lângă ei, m-au luat sub aripa lor.
- Între timp, bănuiesc că ţi-ai văzut şi de şcoală...
- Da, mă rog, până la un punct. Adică, am terminat liceul şi-am zis întâi să dau la Filozofie, dar curând mi-am dat seama că facultatea asta nu era de mine, aşa că am schimbat macazul spre Medicină, dar am realizat că nici acolo nu prea aveam ce căuta. (râde) Aşa c-am lăsat-o baltă cu facultăţile. Pur şi simplu, nu mai aveam timp şi de învăţat. Era perioada aia, a anilor 2000, când nu mai aveai vreme nici să răsufli. Vorba ceea: "Trăieşti în România, şi asta îţi ocupă tot timpul". Era o vălmăşeală totală în societate, iar eu trăiam din plin toată efervescenţa epocii.
- Trăiai cântând?
- Absolut! Cântam blues prin toată ţara, prin toate colţurile ei posibile şi imposibile! Aveam trupa mea - componenţa a fost schimbată în mai multe rânduri - şi mergeam peste tot pe unde oamenii iubeau blues-ul.
- Sunt aşa de mulţi amatori de blues în Iaşi? E o muzică apreciată?
- Da, şi aprecierea oamenilor e, şi ea, foarte importantă. De fapt, dacă n-ai parte de ea încă de la început, cred că nici n-o mai apuci pe drumul ăsta. Când ies pe scenă şi oamenii încep să aplaude, mie mi se pare că parcă mai trăiesc câţiva ani în plus! E o stare de fericire care nu se ofileşte cu trecerea timpului sau prin acumularea de experienţă. Probabil că asta înseamnă pasiunea adevărată!
"Şi dacă o să ajung pe stele, eu tot în Iaşi vreau să mă întorc"
- Iulian, cum de n-ai dat Iaşiul pe Bucureşti? Majoritatea artiştilor caută cu ardoare să ajungă în Capitală!
- Continui să locuiesc în Iaşi, pentru că aşa simt. Şi dac-o să ajung pe stele, eu tot în Iaşi vreau să mă întorc! Pentru mine, nu există loc mai plin de farmec, de magie şi de energie, decât Iaşiul! Să mergi zi de zi pe străzile pe care au mers şi Creangă, şi Eminescu, nu-i de colo! Gândul ăsta mie îmi dă o putere extraordinară! Când eşti născut şi crescut pe cărămizile Iaşiului, simţi că şi tu faci parte din istoria şi din cultura lui, că, peste timp, păşeşti la braţ cu nişte oameni a căror inteligenţă şi al căror spirit te îmboldeşte şi pe tine înspre mai bine şi mai frumos. Cel puţin, eu aşa simt! Şi-apoi, tot Iaşiul, în întregul lui, e un oraş foarte romantic. Ce să mai zic dacă te duci pe Bucium sau prin Copou! Acolo, chiar că romantismul s-a păstrat în esenţă pură. Ce minune, să te plimbi pe aceleaşi străduţe pe care se plimba cândva şi Mircea Eliade, de pildă, când ajungea în Iaşi! Pe cuvânt, trăind în oraşul ăsta, nu ştiu cum ar putea măcar să mă bată gândul să mă mut la Bucureşti sau oriunde altundeva! Iaşiul e capitala sufletului meu! Şi e "acasă"! Mă simt una cu oraşul ăsta şi aici mă simt împlinit.
- Te-ai gândit că poate ar fi o idee bună să-ţi faci cunoscută muzica şi la nivel internaţional? Deschidere ar exista, căci blues-ul şi jazz-ul sunt genuri foarte respectate în străinătate.
- Am vreo două piese care se cântă pe radiouri, prin America şi nu mai ştiu pe unde, prin străinătate. Am o altă piesă, "I put a spell on you", pe care am înregistrat-o în colaborare cu Fanfara Ciocârlia şi care a luat o mulţime de premii, la care nici eu nu m-am aşteptat... Deci, o oarecare expunere am deja şi în străinătate, însă, vezi tu, în blues eu sunt încă un copil, nu consider că am ajuns încă la miezul muzicii ăsteia şi-apoi... de ce să nu ating miezul ăsta şi să nu-l cultiv aici, unde sunt eu? De ce să trebuiască neapărat să mă duc în afară? Adică, noi să ne considerăm mai prejos?! Nu sunt împotriva unor colaborări şi în străinătate, o să găsesc eu străduţa potrivită şi pentru asta, dar, în general, de ce să nu vină şi ei, străinii, pe la noi, de ce să ne tot ducem noi la ei? Să ştii că am cântat cu mulţi instrumentişti de-afară şi mi-am dat seama că nu-i nicio diferenţă. Şi noi avem muzicieni excepţionali! De ce să nu ne mândrim cu ei şi de ce să ne căutăm împlinirea neapărat în străinătate?
- Păi, cum să nu?! Aş face orice pentru noi, pentru români şi pentru ţara noastră! Dac-ar fi un război, şi la război m-aş duce. Doamne fereşte-ne, însă! Eu gândesc că nu există om care să nu-şi iubească pământul şi rădăcinile...
- Ba eu cred că sunt mulţi aşa, din păcate...
- Da?! Nasol atunci! Vezi, aşa sunt eu, cam visător! (râde) La modul serios însă, pe mine trece-mă în categoria patrioţilor.
- O întrebare mai puţin patriotică: poţi să trăieşti exclusiv din muzică în România de azi?
- Eu, da. Depinde de fiecare, ce vrea să facă în viaţă, discuţia asta e nuanţată, treaba cu banii nu e ca un şablon care li se aplică tuturor. Eu, aici, în Iaşi, îmbătat de aerul pe care îl respir, zic că mă descurc. Că, oricum, niciodată n-am visat să fac averi din muzică, să adun nu ştiu ce bogăţii. Dar eu şi familia mea ducem un trai tihnit şi pot să-mi fac muzica. Deci, sunt mulţumit.
"O familie ca o echipă de fotbal"
- E importantă familia în viaţa unui artist? Nu-l încurcă? Câtă importanţă are mariajul tău de peste douăzeci de ani?
- Familia e chiar totul pentru mine: soţia şi cei doi băieţi ai mei, unul de douăzeci şi doi de ani şi celălalt de opt ani. Nici muzica nu înseamnă pentru mine cât înseamnă familia. Unii artişti fug de ideea de familie, li se pare că i-ar ţine în chingi, că n-ar mai putea să creeze ca lumea. Da' eu zic că depinde şi de omul alături de care eşti, de cum îţi alcătuieşti familia. Soţia mea e un om foarte înţelegător, dovadă că de-atâţia ani îmi văd de muzică nestingherit. Crede în mine şi-a înţeles, încă de la început, că eu numai muzică pot să fac. Aşa că mă lasă în treaba mea. E foarte tolerantă... Plus că ne-au ajutat şi ai mei, şi ai ei, să creşti doi copii şi să-i creşti şi frumos nu e tocmai uşor. Da' la noi a mers totul ca pe roate, am fost ca o echipă de fotbal, cu mulţi coechipieri, care ne-au sărit în ajutor. (râde) Aşa am putut şi eu să-mi conserv spiritul, să continui să mă simt boem.
- Boem e un termen care nu face casă bună cu paternitatea. Crezi că eşti un tată bun pentru copiii tăi?
- Nu ştiu... Sunt un tată şi bun, şi rău, şi calm, şi nervos, fluctuez după circumstanţe. Ca temperament, sunt un tip coleric. Noroc că amândoi copiii sunt băieţi, deci pot să vorbesc cum vreau cu ei. Cert e că nu sunt genul de părinte care să le impună dorinţele şi perspectivele lui. Niciodată nu i-am obligat să facă una sau alta numai pentru că aşa am considerat eu. Am discutat, le-am explicat de ce ar fi mai bine aşa, dar i-am lăsat să aleagă. Poate că, de fapt, nu sunt un tată atât de bun... (râde) Deşi ei doi nu mi-au reproşat niciodată nimic. E armonie la noi în familie....
- Iulian, cum se împacă armonia ta din familie cu lumea de azi?Îi aparţii, sau eşti, mai degrabă, un outsider?
- Simt că fac parte şi din trecutul, şi din prezentul, şi din viitorul acestei societăţi. Niciodată nu m-am considerat un outsider, indiferent de pătrăţica la care m-am raportat. Şi mereu mă simt confortabil, întrucât confortul ţi-l faci singur. Şi-ntr-o pădure, unde nu-i nici ţipenie de om, şi-n centrul cel mai aglomerat al oraşului, mie mi-e bine. Confortul e, mai degrabă, o chestiune care ţine de starea interioară, nu de circumstanţele exterioare, ţine de omul din tine, nu de oamenii din jur. Însă, pentru a atinge echilibrul, e nevoie ca elementele astea două, interiorul şi exteriorul, să se întâlnească undeva, într-un punct de lumină.
- Şi cum îţi hrăneşti tu interiorul cu frumos?
- Cândva, citeam foarte mult, acum - recunosc - citesc mai puţin. Mi s-a schimbat viaţa, nu mai am atât de mult timp. Dar cărţile sunt pentru mine cu-adevărat hrană sufletească. Aşa cum trupul are nevoie de somn, aşa şi sufletul meu are nevoie de lectură. Când citeşti literatură de calitate, mergi în locuri unde nici cu gândul n-ai fi gândit, simţi atâtea, înveţi atâtea... şi despre lume, şi despre oameni, şi despre tine însuţi! Şi chiar şi despre urât - că şi urâtul, cât e el de urât, tot trebuie să aibă şi ceva frumos! Apoi, hrană pentru sufletul meu o reprezintă şi prietenia: eu, dacă n-aş fi avut prieteni, nu eram unde sunt! Preţuiesc mult prietenia şi o tratez cu multă seriozitate. Şi le sunt fidel prietenilor mei. De fapt, în general, în viaţă, sunt fidel. Şi unui câine i-aş fi fidel, l-aş trata cu loialitate. De altfel, asta se întâmplă şi în realitate, nu e doar un mod de exprimare. Am un căţeluş pe care îl iubesc mult de tot şi pe care-l consider, de asemenea, prietenul meu. Are un suflet... minunat! Îl cheamă Jimi Hendrix şi e bătrân acum, în ani umani are optzeci. Împărţim împreună şi masa, şi casa...
- Apropo de masă: am auzit că eşti pasionat de bucătărie. E adevărat? Găteşti?
- Da, dar aşa, după gustul meu. Nu ştiu celorlalţi cât le place. Eu însă le dau să mănânce fără să preget. (râde) Şi-n bucătărie îmi plac experimentele. Deşi trebuie să fiu destul de atent, că am probleme cu stomacul, de-asta nu pot să-mi permit, de pildă, să folosesc condimente prea tari. Mă rezum la alea de nivel mediu. Nici mare carnivor nu sunt, aşa că nu merg numai pe preparate cu carne... În bucătărie e la fel ca-n muzică: atunci când vrei să acordezi o chitară, dacă strângi prea tare, rupi coarda, dac-o laşi prea moale, zdrăngăne. Trebuie să găseşti calea de mijloc: când atingi coarda, să se audă frumos tonul.
- Pe drumul acesta, al moderaţiei, viitorul pe care ţi-l prevezi ce culoare are?
- Eu aş vrea să aibă toate culorile, să fie ca un curcubeu. Acum învăţ culorile de bază - că nouă ni se pare că ştim culorile din viaţa asta, dar, de fapt, nu le ştim aşa, din start, trebuie să le învăţăm, uneori chiar cu trudă. Ca atare, m-am apucat să lucrez la un album cu piese proprii - şi muzica, şi versurile, şi orchestraţiile; sigur, ajutat fiind şi de băieţii din trupa mea, că, lucrând, ne vin tot felul de idei. De pildă, că albumul o să reprezinte culoarea: BLUE (ALBASTRU). (Eu nu mă ţin de schema clasică, în loc să încep cu roşu, încep cu albastru.) (râde) Bine, de fapt, pe album o să-l cheme "Contact-less", că tot e la modă tehnologia asta. Prin vară o să fie gata şi-o să facem lansare şi în Bucureşti, o să organizăm şi-acolo o cântare, două... După care o să mergem prin toată ţara, pe oriunde vom fim chemaţi.
Foto: FOTOGRAFART