Potrivit datelor pentru 2017, anunţate de Comisia Europeană, doar două state membre ale UE, România şi Bulgaria, au o rată a accidentelor mortale mai mare de 80 de decese la un milion de locuitori, în vreme ce Suedia (25 de decese la un milion de locuitori), Marea Britanie (27), Olanda (31) şi Danemarca (32) au raportat cele mai scăzute cifre.
Statisticile Comisiei Europene nu vin decât să confirme ceea ce ştim deja de ani de zile şi ceea ce fiecare primăvară ne reaminteşte, în caz că uităm: cum trece zăpada, mii şi mii de gropi "răsar" pe drumurile ţării, transformând într-un calvar viaţa şoferilor. În spatele fiecărei gropi stă incompetenţa şi corupţia unor oameni care înghit milioane de euro şi fac treabă de mântuială. Un simplu drum de martie, dinspre Bucureşti spre Ardeal, pe oricare dintre rutele clasice - numai şi numai pe drumuri principale - e un veritabil test pentru şoferii de Formula 1. Nu bine scapi de o groapă, că rişti să dai peste alta. Iar dacă ai ghinionul ca pe celălalt sens să treacă altcineva, în acelaşi timp, tot ce poţi face e să strângi tare de volan, în timp ce ţi se rupe sufletul când dai cu roţile prin craterele săpate în asfalt. Nu încape nici o îndoială: cauza pentru care România are media aceasta de speriat a accidentelor rutiere e lipsa unor drumuri şi, mai ales, a unor autostrăzi moderne, care să nu mai facă o aventură dintr-un Bucureşti - Braşov sau Bucureşti - Cluj. Ne plângem mereu că lipsa autostrăzilor ne-a privat de importante investiţii externe în ultimul deceniu. Dar iată că efectele acestei indolenţe sunt chiar mai grave. Sunt, la propriu, criminale. "Corupţia ucide!" nu e doar un slogan folosit de unii împotriva guvernului: e statistica dramatică pe care Europa ne-o pune în faţă şi cu această ocazie. Conştiincioşi cum sunt, cei de la Comisia Europeană spun că vor veni cu planuri de măsuri, care să reducă numărul de accidente pe drumurile UE. Asta se poate face, desigur, în Germania, în Suedia sau în Franţa. Dar în România, să fim serioşi, e imposibil! Putem face educaţie rutieră, putem creşte amenzile pentru contravenţii şi infracţiuni la volan, putem face orice, dar câtă vreme nu vom avea drumuri decente vom rămâne tot acolo, alături de bulgari, la cele mai periculoase drumuri din Uniune.