Nu ştiu dacă pentru copiii şi adolescenţii de azi Mark Twain (1835-1910) mai figurează printre autorii îndrăgiţi, aşa cum era în secolul trecut, mai ales în ţările Europei de Est (unde se tradusese cu voie de la Moscova, scriitorul american fiind considerat un critic al capitalismului). La noi, începând de pe la mijlocul anilor '50, mai multe generaţii s-au distrat de minune cu "Aventurile lui Tom Sawyer", "Aventurile lui Huckleberry Finn", "Prinţ şi cerşetor", "Un yankeu la curtea regelui Arthur" - cărţi cu totul diferite de "lecturile obligatorii" recomandate la şcoală. Fiindcă disciplina de partid, lupta de clasă nu îngăduiau râsul, îi iubeam cu atât mai mult pe cei care, sfidând rigorile vremii, ne eliberau de ele prin umor, şi acestor iubiri literare speciale - Caragiale, Mark Twain, Hasek, Ilf şi Petrov - le-am rămas fideli pe viaţă. De aceea cred că volumul pe care vi-l recomand azi are pentru mulţi dintre noi un interes deosebit. La 108 ani de la moarte, puteţi auzi vocea scriitorului povestindu-şi fragmente de viaţă. Spun "vocea", fiindcă mare parte din capitole au fost dictate, nu scrise, în ultimii lui ani, în vederea unui volum autobiografic postum (totuşi, unele au fost publicate în 1906 şi 1907 în "North American Review"). Veţi afla din rememorările lui că marele umorist, în ciuda notorietăţii imense de care s-a bucurat încă din timpul vieţii, n-a avut o existenţă fericită. Septuagenarul Samuel Langhorne Clemens, pe numele lui adevărat, trecuse prin perioade grele şi tragedii, ajunsese un sceptic năruit interior de dolii şi îşi pierduse încrederea în specia umană. De aceea preferă să evoce cu precădere amintiri din copilărie şi prima tinereţe, experienţele şi bucuriile lui de băiat hoinar, trăind în lumea reală şi mitică în acelaşi timp a unei mici localităţi, Hannibal, de pe malul râului Mississippi. Ne spune el însuşi că aceste experienţe au fost cristalizate în aventurile lui Tom şi Huck, că toate personajele au avut modele în realitate. Rămas orfan de tată, micul Clemens a părăsit şcoala la 12 ani pentru a munci într-o tipografie, apoi ca pilot de nave pe râu, ca prospector de mine de argint, ca jurnalist autodidact, ca autor de monologuri comice pe care le spunea cu succes pe scenă (un fel de stand-up commedy), în turnee prin toată America. Abia la 30 de ani cunoaşte consacrarea naţională ca reporter, trimis de ziare californiene în Europa şi Orient. Prima lui carte, "Ageamiii în străinătate" (1869) e un best-seller care îl scoate din sărăcie, ca şi căsătoria din 1870 cu fiica unui industriaş, Olivia Langdon, cu care are patru copii: un băiat, mort de mic, şi trei fete, dintre care cea mare, Susan, favorita lui, se stinge la 24 de ani de meningită. Tragedie ce a determinat paralizia şi apoi moartea soţiei. În memoriile sale, Clemens inserează fragmente din biografia pe care Susi o alcătuia pe viu, de la 14 ani, tatălui deja celebru, pasaje comentate de el la apusul vieţii cu o nostalgie atenuată de umor. Dacă în opera lui Mark Twain coexistă - cum s-a spus - visul şi coşmarul american, alternanţa de sărăcie şi prosperitate, de hedonism şi dezastru, înţelegem acum că ele provin din chiar ceea ce i-a fost dat să trăiască. Plus, cum însuşi spune, "o cantitate de natură umană în stare pură". Autobiografia aceasta te face să-l reconsideri pe scriitorul intrat în legendă ca un practician al "terapiei sociale prin râs".
Selecţia "Formula AS"
* Mark Twain, "Capitole din autobiografia mea", traducere de Sorin Moisescu, Editura Herald (tel. 021/319.40.60), 398 p.
Nu ştiu dacă pentru copiii şi adolescenţii de azi Mark Twain (1835-1910) mai figurează printre autorii îndrăgiţi, aşa cum era în secolul trecut, mai ales în ţările Europei de Est (unde se tradusese cu voie de la Moscova, scriitorul american fiind considerat un critic al capitalismului). La noi, începând de pe la mijlocul anilor '50, mai multe generaţii s-au distrat de minune cu "Aventurile lui Tom Sawyer", "Aventurile lui Huckleberry Finn", "Prinţ şi cerşetor", "Un yankeu la curtea regelui Arthur" - cărţi cu totul diferite de "lecturile obligatorii" recomandate la şcoală. Fiindcă disciplina de partid, lupta de clasă nu îngăduiau râsul, îi iubeam cu atât mai mult pe cei care, sfidând rigorile vremii, ne eliberau de ele prin umor, şi acestor iubiri literare speciale - Caragiale, Mark Twain, Hasek, Ilf şi Petrov - le-am rămas fideli pe viaţă. De aceea cred că volumul pe care vi-l recomand azi are pentru mulţi dintre noi un interes deosebit. La 108 ani de la moarte, puteţi auzi vocea scriitorului povestindu-şi fragmente de viaţă. Spun "vocea", fiindcă mare parte din capitole au fost dictate, nu scrise, în ultimii lui ani, în vederea unui volum autobiografic postum (totuşi, unele au fost publicate în 1906 şi 1907 în "North American Review"). Veţi afla din rememorările lui că marele umorist, în ciuda notorietăţii imense de care s-a bucurat încă din timpul vieţii, n-a avut o existenţă fericită. Septuagenarul Samuel Langhorne Clemens, pe numele lui adevărat, trecuse prin perioade grele şi tragedii, ajunsese un sceptic năruit interior de dolii şi îşi pierduse încrederea în specia umană. De aceea preferă să evoce cu precădere amintiri din copilărie şi prima tinereţe, experienţele şi bucuriile lui de băiat hoinar, trăind în lumea reală şi mitică în acelaşi timp a unei mici localităţi, Hannibal, de pe malul râului Mississippi. Ne spune el însuşi că aceste experienţe au fost cristalizate în aventurile lui Tom şi Huck, că toate personajele au avut modele în realitate. Rămas orfan de tată, micul Clemens a părăsit şcoala la 12 ani pentru a munci într-o tipografie, apoi ca pilot de nave pe râu, ca prospector de mine de argint, ca jurnalist autodidact, ca autor de monologuri comice pe care le spunea cu succes pe scenă (un fel de stand-up commedy), în turnee prin toată America. Abia la 30 de ani cunoaşte consacrarea naţională ca reporter, trimis de ziare californiene în Europa şi Orient. Prima lui carte, "Ageamiii în străinătate" (1869) e un best-seller care îl scoate din sărăcie, ca şi căsătoria din 1870 cu fiica unui industriaş, Olivia Langdon, cu care are patru copii: un băiat, mort de mic, şi trei fete, dintre care cea mare, Susan, favorita lui, se stinge la 24 de ani de meningită. Tragedie ce a determinat paralizia şi apoi moartea soţiei. În memoriile sale, Clemens inserează fragmente din biografia pe care Susi o alcătuia pe viu, de la 14 ani, tatălui deja celebru, pasaje comentate de el la apusul vieţii cu o nostalgie atenuată de umor. Dacă în opera lui Mark Twain coexistă - cum s-a spus - visul şi coşmarul american, alternanţa de sărăcie şi prosperitate, de hedonism şi dezastru, înţelegem acum că ele provin din chiar ceea ce i-a fost dat să trăiască. Plus, cum însuşi spune, "o cantitate de natură umană în stare pură". Autobiografia aceasta te face să-l reconsideri pe scriitorul intrat în legendă ca un practician al "terapiei sociale prin râs".
Nu ştiu dacă pentru copiii şi adolescenţii de azi Mark Twain (1835-1910) mai figurează printre autorii îndrăgiţi, aşa cum era în secolul trecut, mai ales în ţările Europei de Est (unde se tradusese cu voie de la Moscova, scriitorul american fiind considerat un critic al capitalismului). La noi, începând de pe la mijlocul anilor '50, mai multe generaţii s-au distrat de minune cu "Aventurile lui Tom Sawyer", "Aventurile lui Huckleberry Finn", "Prinţ şi cerşetor", "Un yankeu la curtea regelui Arthur" - cărţi cu totul diferite de "lecturile obligatorii" recomandate la şcoală. Fiindcă disciplina de partid, lupta de clasă nu îngăduiau râsul, îi iubeam cu atât mai mult pe cei care, sfidând rigorile vremii, ne eliberau de ele prin umor, şi acestor iubiri literare speciale - Caragiale, Mark Twain, Hasek, Ilf şi Petrov - le-am rămas fideli pe viaţă. De aceea cred că volumul pe care vi-l recomand azi are pentru mulţi dintre noi un interes deosebit. La 108 ani de la moarte, puteţi auzi vocea scriitorului povestindu-şi fragmente de viaţă. Spun "vocea", fiindcă mare parte din capitole au fost dictate, nu scrise, în ultimii lui ani, în vederea unui volum autobiografic postum (totuşi, unele au fost publicate în 1906 şi 1907 în "North American Review"). Veţi afla din rememorările lui că marele umorist, în ciuda notorietăţii imense de care s-a bucurat încă din timpul vieţii, n-a avut o existenţă fericită. Septuagenarul Samuel Langhorne Clemens, pe numele lui adevărat, trecuse prin perioade grele şi tragedii, ajunsese un sceptic năruit interior de dolii şi îşi pierduse încrederea în specia umană. De aceea preferă să evoce cu precădere amintiri din copilărie şi prima tinereţe, experienţele şi bucuriile lui de băiat hoinar, trăind în lumea reală şi mitică în acelaşi timp a unei mici localităţi, Hannibal, de pe malul râului Mississippi. Ne spune el însuşi că aceste experienţe au fost cristalizate în aventurile lui Tom şi Huck, că toate personajele au avut modele în realitate. Rămas orfan de tată, micul Clemens a părăsit şcoala la 12 ani pentru a munci într-o tipografie, apoi ca pilot de nave pe râu, ca prospector de mine de argint, ca jurnalist autodidact, ca autor de monologuri comice pe care le spunea cu succes pe scenă (un fel de stand-up commedy), în turnee prin toată America. Abia la 30 de ani cunoaşte consacrarea naţională ca reporter, trimis de ziare californiene în Europa şi Orient. Prima lui carte, "Ageamiii în străinătate" (1869) e un best-seller care îl scoate din sărăcie, ca şi căsătoria din 1870 cu fiica unui industriaş, Olivia Langdon, cu care are patru copii: un băiat, mort de mic, şi trei fete, dintre care cea mare, Susan, favorita lui, se stinge la 24 de ani de meningită. Tragedie ce a determinat paralizia şi apoi moartea soţiei. În memoriile sale, Clemens inserează fragmente din biografia pe care Susi o alcătuia pe viu, de la 14 ani, tatălui deja celebru, pasaje comentate de el la apusul vieţii cu o nostalgie atenuată de umor. Dacă în opera lui Mark Twain coexistă - cum s-a spus - visul şi coşmarul american, alternanţa de sărăcie şi prosperitate, de hedonism şi dezastru, înţelegem acum că ele provin din chiar ceea ce i-a fost dat să trăiască. Plus, cum însuşi spune, "o cantitate de natură umană în stare pură". Autobiografia aceasta te face să-l reconsideri pe scriitorul intrat în legendă ca un practician al "terapiei sociale prin râs".
Alte articole din acest numar
- Răspuns pentru MARIA POPESCU - Teleorman, F. AS nr. 1304 - "Fiul meu are intoleranţă la gluten"
- "Cu IMUNOINSTANT m-am vindecat de o suferinţă veche de 10 ani"
- Ajutoare de primăvară: Ginsengul, Lăptişorul de matcă şi Spirulina