La marginea lumii erau ei. Ciudaţii. Barbarii. Oamenii pădurilor şi ai munţilor, ce arătau întocmai ca locurile pe care le stăpâneau. Era mai bine să-i ocoleşti. Să-i laşi acolo, în plata Domnului, pe pământurile lor îndepărtate, cu rosturile lor de neînţeles, cu obiceiurile acelea atât de stranii şi străine de viaţa unui oraş. Nu trebuia să-i priveşti în ochi. Privirea lor era tăioasă ca lama unui cuţit. Aspră, nepătrunsă, plină de stihii şi de primejdii. Nu doar că îşi purtau animalele cu ei, dar se şi înveşmântau în ele. Cojoace uriaşe de oaie, care le acopereau trupul cu totul, opinci cu tălpile din piele de porc, cu care urcau pe culmile munţilor, cuşme de miel, din care doar barba şi părul se arătau lumii, lungi, neîmblânzite. Înfricoşători oameni! Până în secolul XVIII, când autorităţile se încumetă să-i impoziteze, scriptele austro-ungare nu-i pomenesc deloc. Ca şi cum nici nu ar fi existat, ca şi cum ar fi fost doar imaginaţia vreunui călător nebun, care a avut curajul să se aventureze până la ei. Există câteva desene, ce datează din secolul XVI, care îi arată în toată sălbăticia lor neasemuită. Mai există, iarăşi, povestea veche a unui negustor sas, care, încercând să ocolească Valea Oltului, se rătăceşte pe potecile înalte din Munţii Cindrelului şi se întâlneşte cu ei, cu oamenii munţilor. Înnoptează la o stână, de unde este călăuzit apoi spre Sibiu. Îngrozit, îi mulţumeşte lui Dumnezeu că a îmblânzit sufletele sălbaticilor şi că i-a făcut atât de buni încât să-l hrănească şi să-l găzduiască.
Au fost dispreţuiţi, ocoliţi sau îndepărtaţi. Pentru că erau puternici şi mândri, pentru că erau altfel. Pentru că locurile acelea au fost întotdeauna stăpânite de ei, munţii, plaiurile, pădurile. Pentru că nu voiau, cu niciun chip, să-şi schimbe rosturile, felul de a fi, credinţa. Pentru că nu au putut fi, niciodată, înfrânţi. Au rămas acolo, la marginea lumii, limites transilvaniae, după cum pomenesc toate hărţile vechi. Iar marginea lumii se află atât de aproape de lumea ştiută... E de ajuns să apuci în sus de locul în care apele Sadului se varsă în râul Cibin. De aici, din Tălmaciu, în apropierea defileului Oltului, să ţii drumul care urcă spre pădurile negre, de pin, până când drumul se îngustează şi ajunge deasupra pământului. Sus, lângă cer, în Munţii Cindrelului. Aici a fost şi a rămas Tălmăcelul. Sat de ciobani de când e lumea lume, un sat pe care istoria veche l-a ocolit veacuri întregi. Până de curând. Pentru că până şi istoria veche şi nescrisă are felurile ei ciudate şi miraculoase de a ieşi la suprafaţă.
Butoiul cu galbeni
Întotdeauna e nevoie de un om. De un om care să vorbească, să se întrebe şi să se mire cu un altul. Doi oameni: unul mai în vârstă, Dumitru Popa, celălalt mai tânăr, Petre Beşliu. Doi arheologi ce au săpat împreună la cetatea maghiară din Tălmaciu, "Landeskrone". Doi prieteni care au privit într-o seară un deal de peste câmpie şi şi-au spus, mai mult într-o doară: "Ce loc bun pentru o cetate". Aşa începe totul: cu o simplă privire care să-şi imagineze că pe un deal înierbat ar fi ceva ce nimeni nu ştie că există. O cetate, de pildă, pe care niciun document scris nu o pomeneşte. Acolo, în Tălmăcel, de la dealurile acelea de unde începeau limites, tărâmul atât de primejdios al sălbaticilor de ciobani... Dealurile acelea străjuiau nu doar satul propriu-zis, ci tot defileul Oltului, până departe, spre Munţii Făgăraş şi Sibiul săsesc. "Ce te costă să mergi până în Tălmăcel să-i întrebi pe oameni dacă mai ştiu ceva?", i-a spus Dumitru Popa lui Petre Beşliu. "Du-te!". S-a dus. A ajuns în Tălmăcel, a intrat în vorbă cu oamenii. Nimeni nu părea să ştie ceva de o cetate veche, pe culmea de la marginea satului. Nimeni nu găsise vreun ciob sau vreo piatră şlefuită. Dar ceva tot a aflat arheologul: povestea unui firicel de apă care izvorăşte de când lumea de sub deal şi curge la vale, spre biserică: Pârâul Turnului. Acolo, i-au spus sătenii, s-a întâmplat o minune mare. Era de mult, pe vremea bătrânilor, acum mai bine de două veacuri. "Trebuie să fi fost în 1776", zâmbeşte Petre Beşliu. "Ciobanii din Tălmăcel se hotărâseră că aşa nu se mai poate. Satul lor trebuia să aibă o biserică, orice ar fi spus stăpânitorii saşi. O biserică a lor, ortodoxă. Au pus mână de la mână şi au strâns ceva bani. Bani puţini, pentru că doar laptele, brânza şi carnea erau multe. Banii s-au terminat repede, biserica nicidecum. Doar de la ceruri mai puteau primi ajutor. Şi chiar de la ceruri a venit minunea, rostogolindu-se pe ape. O furtună cum satul nu a mai pomenit. Cerurile s-au deschis, iar acolo, sub buza dealului, Pârâul Turnului s-a prefăcut într-o vâltoare uriaşă, care a purtat spre vale voia lui Dumnezeu: un butoi cu galbeni. Din galbenii aceştia, purtaţi de ape, biserica a putut fi terminată". E tot ce a aflat Petre Beşliu. Pârâul ăsta, pe care s-a pogorât minunea, se numeşte astăzi, ca şi atunci, al Turnului. Nimeni nu ştie de ce. Nici un turn, spun documentele, n-a existat vreodată aici. "Atunci de ce un fir de apă, care izvorăşte chiar de sub dealul unde ar putea fi o cetate, se numeşte aşa?", s-a întrebat Petre Beşliu. "Şi de ce tocmai din locurile astea, Dumnezeu le-a trimis oamenilor o comoară?". Ca orice arheolog adevărat, Petre Beşliu ştia că orice legendă porneşte de la un fapt real.
Cea mai mare cetate mică
Se hotărâse: dealul acela din Tălmăcel trebuia cercetat cu orice preţ. "Nu mă întrebaţi cum am făcut rost de banii pentru săpături. La noi e greu să obţii o finanţare chiar şi când te bazezi pe dovezi clare, iar eu n-aveam decât o bănuială, pornită de niciunde, aşa, pe ape", zâmbeşte arheologul. Dar Petre Beşliu mai avea ceva. Ceva fără de care nimic nu poate fi dus la capăt. Un neastâmpăr, o mirare, o convingere mai presus de orice dovezi. "Până la urmă, am înduplecat un om de afaceri să mă ajute cu banii pentru săpături".
Ironia sorţii e că singurul om pe care arheologul a reuşit să-l tocmească ca să cureţe dealul de rugii cu spini a fost un sas, Werner Fink. "Nu vreţi să ştiţi cum arătau braţele şi faţa lui după o zi de muncă. Harnic om! Şi afurist deal! Numai mărăcini, de la un capăt la altul. A fost muncă de Sisif să cureţe totul cu foarfeca de tuns via!". Au urmat săpăturile, alţi oameni tocmiţi cu greu. Iar apoi uimirea. "O uimire de copil. Asta e! Pur şi simplu, îţi vine să sari într-un picior şi să chiui de fericire". Petre Beşliu a săpat şi a găsit. Acolo, pe dealul spre care şi-a aruncat într-o seară privirea, se afla întocmai ceea ce visase. O cetate despre care nimeni, niciodată, n-a pomenit să existe. "Credeţi-mă, am chiuit de două ori!". Ceea ce Petre Beşliu a aflat sub pământ nu erau nici butoaie întregi cu galbeni, nici zidurile unei mari aşezări, nici urmele unei vechi armate ci, dimpotrivă, ceva suficient de mic încât să fie o mare descoperire.Cetatea din Tălmăcel nu avea nici măcar 15 metri lungime, iar zidurile ei erau acoperite cu pământ. Piatra se afla doar la fundaţie, iar valul de mortar care acoperea construcţia nu depăşea doi metri în înălţime. Dar tocmai aceste date, care o făceau atât de insignifiantă faţă de marea construcţie a regilor maghiari de la "Landeskrone", împreună cu faptul că în documentele vremii nu se făcea nici măcar o singură trimitere la existenţa ei, l-au făcut pe Petre Beşliu să ameţească de bucuria acea pură, de copil. Cetatea de la Tălmăcel nu putea fi ridicată decât de ciobanii români. Istoria, aşa cum a rămas din documentele austro-ungare, trebuia rescrisă. Vorbim despre o construcţie din secolul XIV, cel târziu secolul XV. Pe atunci, ca şi mai târziu, ciobanii nu aveau dreptul să poarte arme, ce să mai vorbim despre îndrăzneala de a ridica o cetate?! Oamenii ăştia trebuiau să se ascundă cât mai departe în munte, nu aveau acces în niciun fel la privilegiile stăpânitorilor maghiari şi, mai târziu, saşi. Singurul fel prin care puteau să-şi arate mândria şi nesupunerea era asta: să înalţe, la fel ca nobilii, un semn al puterii. O cetate. Chiar şi aşa, mai mică şi acoperită cu pământ, ca să nu bată la ochi. O cetate ascunsă, o cetate a ciobanilor, în plin ev mediu transilvănean! E dovada cea mai clară că sălbaticii erau cât se poate de puternici şi de civilizaţi. "Ce, credeţi că noi nu putem?! Ba putem!". Au putut, au arătat de ce sunt în stare. Mândria, forţa, neatârnarea lor. Astăzi, la mai bine de 10 ani de la descoperirea extraordinară a lui Petre Beşliu, rugii de spini au cucerit iarăşi dealul. Dar ce era de demonstrat, fusese demonstrat. E foarte posibil ca cetatea să nici nu fi rezistat prea mult în timp. Nobilii maghiari să se fi simţit lezaţi de curajul unor ciobani de a se fi asemănat cu ei. Poate că de asta nici memoria satului nu mai păstrează din amintirea ei decât numele unui pârâu şi povestea fabuloasă a unui butoi de galbeni, care s-a rostogolit la vale ca să se ridice o biserică.
Neamul Vlăsiilor
Ce trebuia să se întâmple s-a întâmplat. Din cetate s-a născut biserica, iar pământul viu a acoperit iarăşi istoria. Doar că pământul viu pe care păşim păstrează nu doar zidurile mici ale unei mari descoperiri, ci şi toată mândria, puterea şi îndrăzneala unor oameni. Ei, ciobanii de atunci, sunt tot aici, în Tălmăcel, aproape neschimbaţi de veacuri. Dacă pe dealul unde am ajuns, urmele cetăţii au fost iarăşi înghiţite de pământ, satul e tot aici, cu uliţele lui înguste, cu casele agăţate pe coline, cu apele lui repezi, cu turmele de animale ce vin sau se duc înspre munţi. De la Pârâul Turnului, Tălmăcelul merge până departe, prin Dobrila, Curmătura, Pleşiţa, Muma, Pologaşul şi Prejba, ca să ajungă sus, la 2142 m, la graniţa cu vechiul regat, pe Vârful Sterpu. Toate dealurile şi culmile acestea care urcă în Munţii Cindrel sunt ale lor, ale ciobanilor din Tălmăcel. Au fost întotdeauna ale lor. Culmi cu stâne şi oi, culmi cu oameni mândri şi nesupuşi, aidoma pădurilor şi munţilor pe care îi stăpânesc. Istoria se poate ascunde sub pământ, dar ei, oamenii, rămân. Coborâm prin rugii de spini, de la locul unde odinioară a fost o cetate, spre satul şi oamenii aceştia care mai sunt. Oameni de poveste. Mai tari ca cetăţile.
Trei păstori se întâlniră
Baciul Crăciun se întoarce acasă de la Sibiu. "Ce, păcatele mele, să vorbiţi cu mine?! N-am mai ciobănit demult!". Îl întreb ce înseamnă demult. "Apăi, să fie deja un an", îmi răspunde. Are 77 de ani baciul Crăciun şi a păstorit, zice, pe toţi munţii satului. "Munţii noştri: Zimbru, Iaru, Conţa, Bucegi, Sterpu, ce să mai, că acu' n-o să ţi-i spun pe toţi!". A trecut un an de când Gheorghe Crăciun n-a mai plecat cu oile, şi lui i se pare deja o viaţă. "Păi, dacă-s bătrân de amu'... Că, uite, şi la câinele ăsta de-l vezi îmi vine să mă rog - hai, dulăule, numa' dă-mi picioarele tale să alerg iar munţii! Da', na, uite-l, nu vrea, că ştie şi el că nu-i trăbă picioare de cioban bătrân... Cum să-ţi spun eu ţie, ca să mă înţelegi... Astea-s pe dinăuntru, în mine. Numa' când simt mirosu' de oaie şi de fân simt cum curge sângele mai repede. Şi-i greu pe munte, greu tare, că n-ai timp nici să stai, d-apăi să vorbeşti cu cineva... Da-i mirosu' ăla, e vântu', ce ştiu eu să-ţi spun, îi sângele meu, asta-i. Sângele meu de cioban".
Omul ăsta e unul dintre urmaşii celor care au ridicat acum mai bine de 500 de ani o cetate în Tălmăcel. Sălbăticia aceea, mândria "de pe dinăuntru" n-au putut fi niciodată supuse. "Ce-ţi zic eu ţie: când m-o înţărcat mama, eu am fugit la oaie şi am tot supt laptele ei. Îs ale mele, cum şi eu sunt al lor. No, acu' înţelegi?!". Înţeleg. Baciul Crăciun se opreşte în dreptul unei case. Se salută cu un om. Glumeşte. "No, acuma, Petre, vrei să te însor şi a treia oară?". "Lu' Petre ăsta îi sunt naş. De două ori l-am cununat până acu'. L-oi cununa şi a treia oară, dacă vrea, chit că-i leat cu mine. Iar ăstălalt mi-e cuscru: noroc, mă, Tomo! Iar ţi-o surzit vântu' urechile şi te faci că n-auzi ce spun?! Hai şi-om da înăuntru, în casă, că parcă-i mai bine decât la frigu' ăsta". Dăm în casă.
Viaţa n-a fost niciodată simplă în Tălmăcel. "Cu comuniştii ăştia de azi e mai greu decât cu comuniştii ăia de-or fost". Astăzi, impozitele pe munţii satului sunt mai mari, dacă ai oi puţine nu ai niciun folos să le ţii: "Cât scoţi de pe urma lor, aia trebe să dai înapoi la stat". Toate pământurile au acum proprietari şi nu mai e deloc simplu să cobori cu oile la vale şi să te aşezi pe câmpie unde crezi că-i loc mai bun. "Apoi şi pădurarii ăştia... Păi, înainte nu exista să lase pădurea să se îndesească aşa de-a valma, de se împuţinează toată păşunea ta de cioban!". Gheorghe, Petre şi Toma dau din cap şi se pun de acord: mult mai rău acum. "Păi, pe vremea moşilor, treceai munţii pân' la români, dacă te supăra sasu'! Ce graniţe, nu erau graniţe pentru noi, ciobanii! Apăi, numa' stânci şi cruci de piatră! Că graniţa ciobanului era mai sfântă decât aia a ungurului! Da' azi, un' să fugi? Şi la noi, şi peste munte, îi la fel. Rău cu saşii, da' mai rău fără ei. Şi parcă şi oamenii-s mai răi ca înainte. Am ajuns cumva să ne duşmănim". "Zi-i lu omu' ăsta ce-ai păţit cu ciobanii din Vâlcea, de la Boiţa", îl îndeamnă finul Petre pe naş. Gheorghe râde. "Îi spun, de ce să nu-i spun?" Şi-mi povesteşte de o iarnă grea, cu zăpadă ce trecea de genunchi, cu pârâul îngheţat, iar oile lui, uscate de sete. "Şi apăi, am luat-o la vale, ce să fac, până am dat de o copcă-n apă, doar nu era să las animalele fără apă". Doar că până la apă, Gheorghe trecuse o graniţă. Graniţa ciobanilor. "Nici nu ştiu când m-am trezit la pământ, cu oamenii pe mine. Şi dă-i, şi dă-i, m-au umflat frumos atunci, da' aveau dreptate. Eram pe partea lor de pământ, no, greşisem". Îl întreb pe Gheorghe dacă le poartă pică. "Nici vorbă", îmi zice. "Am fost prieteni înainte, prieteni suntem şi acu'. Dacă am greşit, am plătit".
Secretul unui deal cu spini
Lucrurile, de fapt, nu s-au schimbat prea mult. Niciunul dintre ei n-ar putea să trăiască fără oi. Nici acum, nici niciodată. Acum câţiva ani, când la Piatra Mumii, o furtună îngrozitoare i-a omorât 400 de oi, baciul Toma a strâns din dinţi, a făcut foamea şi le-a cumpărat la loc. "Nu pot fără. Mor fără ele. Mâine mor! Aşa am crescut. Pot trăi numa' cu lapte de capră şi o ţâr' de mămăligă, ca la colibă, când eram copil, dar dacă n-aud oile lângă mine, nu-s om". Oftează Toma. Oftează şi Petre: "Eu am oaia-n sânge. Cum nu mă vedea mumă-mea, mă dădeam pe după grajd şi repede la oaie, să beu nişte lapte!". "La fel şi eu", zâmbeşte Toma. "Dar copiii se strică acu', se duc toţi la şcoală, nu le mai place să alerge toată ziua după turmă". Oamenii râd. Râd împreună. Îşi amintesc de vremurile când erau tineri. Îl întreb pe Toma cum era când avea 25 de ani. Nu spune nimic, fluieră o singură dată, lung şi ascuţit, aproape că sparge ferestrele. Înţeleg tot, nu mai e nevoie să-l întreb altceva.
Ăştia-s ciobanii. Aceiaşi ca şi atunci. Doar vremurile s-au schimbat. Bătrânii lor au trăit să vadă cum clopotele bisericii au fost rechiziţionate de armata austro-ungară în timpul Primului Război Mondial şi preschimbate în arme. N-au zis nimic atunci, dar când s-a aflat că românii de peste munţi au intrat în război, au trecut culmile Cindrelului şi li s-au alăturat. Şi acum, ca şi atunci, bolile animalelor se vindecă prin descântec, fum de iască şi rădăcini de răsfulg, ştevie sau şteregoaie; şi acum ca şi atunci, fiecare stână are un secret, pe care ciobanii îl rostesc în faţa pietrelor vrăjite, îl leagă într-o năframă şi îl ascund la rădăcina unui brad. Şi atunci, ca şi acum, secretul nu poate fi mărturisit şi nici dezgropat, decât atunci când urgia e prea mare. Şi atunci, ca şi acum, lumea asta de aici, din Tălmăcel, a rămas puternică, mândră şi nesupusă, întocmai ca pădurile şi munţii aceştia vechi. Dovada se află în oamenii pe care i-am întâlnit, dovada e secretul ascuns în pământul viu al unui deal cu spini.